Sollicitatietopic #2

Ik denk dat de vragen over een auto ook prima in een arbeidsvoorwaardengesprek passen! Beter zelfs dan in een tweede gesprek.

1 like

Dat zei mijn gevoel ook op dat moment! Dus ook wel
blij dat ik het niet gedaan heb. Zou denk ik raar overkomen.

2 likes

Ik zeg niet dat jouw werkgever zo is maar er zijn werkgevers waarbij er expres zo awkward wordt gedaan over arbeidsvoorwaarden en reiskosten enzo zodat de werknemer/sollicitant er niet over begint en je dan zelf wat regelt
Het is echt niet gek om zulke dingen op voorhand te vragen voor je emotioneel geĂŻnvesteerd bent en je het allemaal maar accepteert met hoop op verbetering

5 likes

Eens. Heb er vorige week ook gewoon vragen over gesteld terwijl het een casual gesprek was en het logisch was omdat het ook een functie is die deels buitendienst is.

Of het moet geen dealbreaker zijn als ze zeggen ‘oh ja 10 ct per km tot max 100 en de rest zoek je maar uit’ maar dan op een nette manier haha

1 like

Je zet me aan het denken, maar de manager met wie ik sprak heeft zonder eromheen te draaien gezegd wat de verwachtingen zijn. Dat ik het wel moet doen dus.

Ik zal me erop voorbereiden, zou het ook echt vreemd vinden als ze dit verwachten maar er niets tegenover staat. Dan is het snel afgelopen van mij kant.

Ik baal een beetje, had eigenlijk al uitsluitsel moeten ontvangen over of ik de baan heb of niet maar helaas. Ze hebben meer tijd nodig om een keuze te maken i.v.m missende ervaring en ik snap dat volledig, maar dat was vanaf het begin bekend.
Wel werd er heel positief gedaan over de gesprekken en hoe enthousiast ze waren over mij en dat ik zeker nog in de running ben. Mogelijk heeft vakantie van persoon 1 die ik gesproken heb hiermee te maken, wellicht dat ze nog willen overleggen.

Voor het eerst dat ik dit meemaak, want merk nu dat ik de baan echt wel graag wil hebben en geen idee hoe ik hiermee moet omgaan :frowning: Wachten is soms moeilijk

Ik zou echt geneigd zijn gewoon een kopie van de sollicitatiebrief op te sturen waarmee je ooit voor je huidige functie gesolliciteerd hebt.

1 like

Heb het nu twee keer achter elkaar gedaan bij dezelfde werkplek en beide keren mijn leidinggevende gevraagd wat ze wil lezen en dan daar een (wel goede) brief omheen geschreven😂

2 likes

Ik heb ook op mijn eigen functie moeten solliciteren een paar jaar geleden toen ik nog payroller was en ze iedereen gewoon in dienst wilden hebben. Het was echt gĂȘnant inderdaad, want de vacature was gewoon volledig op mij en een collega geschreven ook. Ze gingen ook precies twee mensen aannemen, werd van te voren gezegd.

Ik heb maar gewoon gedaan alsof en een motivatiebrief geschreven met inderdaad waarom ik geschikt ben om mijn eigen werk te doen. Tot overmaat van ramp moest ik tijdens de sollicitatie ook nog een assessment doen waarin een werksituatie werd gesimuleerd hahaha.

Daarna belde mijn chef op met “je bent het geworden, verrassing”.

Edit: ik herinner me ineens dat er een collega uit een andere functie ook had gesolliciteerd op die vacature. Dat was misschien nog wel gĂȘnanter, want die was dus bij voorbaat kansloos en die moesten ze dus ook het hele traject serieus laten doorlopen.

2 likes

Dat laatste heb ik ook gehad
ik deed deze functie al maar het moest officieel worden. Dus interne vacature etc etc
 Ik braaf solliciteren. Dat mijn leidinggevende al zei van ‘oh er heeft nog iemand gesolliciteerd waar we dan het hele proces mee door moeten maken’. Waar echt niemand zin in had.

1 like

Voor dit laatste was ik ook HEEL erg bang. Terwijl ik deze functie soort van had bedacht? En er solliciteerde iemand met wel de juiste papieren (die ik niet heb) dus toen brak het angstzweet mij wel uit.
Maar toen had mijn afdelingshoofd wel het briljante idee (het is echt zo’n man die je het idee moet geven dat hij het allemaal zelf heeft bedacht) dat het niet handig was om die persoon aan te nemen want dan had ik deze moeten inwerken :skull: en het bleek ook totaal geen match dus alle stress om niets.

5 likes

Wat zouden jullie doen; mailen en aangeven open te staan voor eventueel een 3e gesprek waarin we nog het e.e.a. kunnen bespreken mochten ze daar behoefte aan hebben. En daarbij ook een referentie opgeven die ze kunnen benaderen? OF zo laten en afwachten?

Ik denk graag met ze mee, maar ik wil echt niet opdringerig over komen.

3 likes

Dat is bij ons ook maar dan zetten ze er wel bij dat er een voorkeurskandidaat is

Heh? Was bekend bij jouw collega’s dat die vacature eigenlijk een formaliteit was? Want hoe kut is dat voor die collega zeg, heb je een leuke interne functie gezien, denk je, ja dit is wat voor mij, maar is eigenlijk je hele sollicitatieprocedure een genante vertoning.

3 likes

Ja zo sneu. “Voor de transparantie”
Maar transparantie naar de sollicitant toe huh neejoh wat is dat.

1 like

Nee dat denk ik niet, want ze houden graag de schijn op bij dit soort dingen. Ik vind het ook een gĂȘnante vertoning hoor. Geef me gewoon meteen een contract ipv voor de transparantie alles in een vacature moeten gooien.

Maar het gebeurt dus vaker, als ik al die dingen hierboven lees

2 likes

Misschien heel dom hoor maar waarom is een vacature uitsturen nodig dan voor je iemand een baan kan geven op contract?

Om iedereen een eerlijke kans te geven, die dus eigenlijk bij voorbaat al niet eerlijk is. Ik heb zelf ook iets soortgelijks meegemaakt, maar moest allemaal formeel geregeld worden. En dus ook officieel gesprek etcetera.

1 like

Een vriendin van mij had een tijdelijke functie om een zwangerschapsverlof op te vangen. Ze waren heel enthousiast over haar en toen kwam er 2 maanden voordat haar tijdelijke contract afliep in een team op dezelfde afdeling een vacature vrij. Dus ze hadden haar dat verteld en heel vaak gezegd van ja dat is perfect voor jou dan kan je hier blijven, alsjeblieft schrijf een brief dan kunnen we je via die weg vast in dienst nemen etc. Had ze gedaan. Deden ze opeens suuuuuuper streng in het sollicitatiegesprek dus hele lastige vragen stellen alsof ze haar niet al 5 maanden hadden meegemaakt. Dus ze was best wel geschrokken en had tijd nodig in het gesprek om er even in te komen waardoor het dus niet super goed ging. Heeft ze de functie niet gekregen omdat ze ‘wel een compleet ander persoon leek in het gesprek’. En ze zei nog van ja maar al mijn werk van de afgelopen maanden telt dat dan niet mee? Dat is toch veel belangrijker dan zo’n momentopname? Maar nee, dat vonden ze heel spijtig maar helaas toch iemand anders kreeg de baan :sweat_smile:

Dus wijze les haha reken je nooit rijk voordat je een contract hebt ondertekend haha

2 likes

Oh op die manier. Wat raar. Ik vraag mij dan af of dit vroeger ook zo ging. Wat een administratieve rompslomp.

@quarterlife wat sneu voor je vriendin. Dan gingen ze beide wel anders het gesprek in dan.

1 like