Je hoeft niet per se een vast contract om een huis te kopen. Een tijdelijk contract met een intentieverklaring van je werkgever kom je ook al een heel eind. Vaak kan je qua salaris ook goede stappen maken als je een andere baan krijgt, dus wellicht dat een leuk huisje dan juist dichterbij komt. Daarnaast is en vast contract ook niet zo vast als het misschien lijkt. Er zijn tal van voorbeelden waarbij je alsnog ontslagen kan worden bij bvb bezuinigingen of faillissement (beetje afhankelijk van je sector). Praten kan geen kwaad!
wordt best vaak over onderhandeld hoor, en lukt ook regelmatig - helemaal nu met de arbeidskrapte
gewoon proberen als het gesprek goed is bevallen!
Ik ben dus door naar de 2e ronde voor mijn sollicitatie bij mijn oude werkgever, super blij! Het gaat allemaal zo snel dat ik echt even mezelf moet afremmen af en toe. 2e gesprek staat deze week en ik heb een assessment moeten maken.
Heb assessments altijd zo raar gevonden. En nu denk ik, volgens mij heb ik het verpest. Ze vertelden me wel dat ze voornamelijk gaan kijken naar het stukje âpersoonlijkheidâ maar goed ik denk dat ze de andere onderdelen (numeriek/inductief/verbaal redeneren) ook wel echt bekijken? Iemand hier ervaring mee? Ik heb helaas niet alle vragen binnen de tijd kunnen beantwoorden, gewoon geen tijd voor, is dat normaal?
Ik heb de laatste tijd een aantal keer een online assessment moeten maken en het verschilt per test. Bij sommige is het echt de bedoeling dat je alle vragen maakt (wat me niet lukte trouwens, de laatste paar heb ik gewoon maar op wat antwoorden geklikt). Bij andere is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk vragen beantwoord binnen de tijd, maar gaan ze er niet vanuit dat je alles beantwoord. Dit staat meestal in de omschrijving van de test als je hem start.
Meestal zijn die assements zo gemaakt dat je te weinig tijd hebt. Soms willen ze bijvoorbeeld kijken hoe je onder druk presteert. Ik zou mij geen zorgen maken.
@simsalabim bij mijn assessment stond hier helaas niets over bij, had er nog specifiek naar gekeken. En het was ook raar want je had bijvoorbeeld maar 17 minuten voor 18 vragen bij een onderdeelâŠ
@Tessje2 ik kan mij vaag herinneren dat een oud collega die het ook gedaan had destijds, vertelde dat je dus juist niet moet proberen alles af te maken, want ze willen dan weten of je gaat voor beter âresultaatâ ipv alles af hebben.
Heb in ieder geval geprobeerd de vragen goed te beantwoorden ipv alles te beantwoorden. Past ook meer bij mij en tja dan kan ik dat verklaren als ze erom vragen bijvoorbeeld.
Bij mij zijn ze er in vervolggesprekken nooit meer op terug gekomen, dus de kans is denk ik groot dat je er niks meer over hoort! Zou proberen om me er geen zorgen over te maken
Voor een hypotheek zou ik het niet laten, ik hoefde niet eens een intentieverklaring mee te sturen. Een uitdraai uit het UWV met een soort loonhistorie was voldoende (en ben een maand daarna ergens anders gaan werken en heb nu geen vast contract meer dus het zegt ook niks ).
Bij een nieuwe werkgever kun je altijd onderhandelen dat je na een jaar automatisch vast krijgt. Dat is echt niet heel gek. Dat functioneert dan ook meteen als soort intentieverklaring. En goed om te weten: ze kunnen daar ook prima een disclaimer in opnemen dat dat alleen doorgaat bij goed functioneren en als bedrijfsresultaten dat toelaten.
Soms is de koek mu eenmaal op dus ga ervoor! Praten kan altijd
Lief, het ging uiteindelijk niet door gelukkig
Werd vanmorgen gebeld met de uitnodiging voor een tweede gesprek! Wel pas over goed 3 weken want iemand is nu met vakantie.
Heb voor mezelf ook al besloten dat ik wegga waar ik nu werk als deze partij me een aanbod doet.
Yes! Ik heb de baan!!!
Het duurde langer omdat er nog een andere persoon in procedure was (waar ik overigens niets van af wist) en die moest nog een dag meelopen wat pas een dag ervoor was gebeurt.
Ik ben momenteel beetje aan het voorbereiden en vragen bedenken mbt 2e gesprek en eventueel arbeidsvoorwaarden, nu weet ik dat binnen de functie er verwacht wordt dat je ook klanten gaat bezoeken. Alleen stond er niets over een leaseauto of iets dergelijks. Kan je dit vragen of is dat raar?
Weet wel dat de standaardreiskosten niet heel super zijn, is niet per km met een max. maar ze gebruiken een bepaalde range met een vergoeding eraan gekoppeld. Dus geen idee hoe ze het dan met klant bezoek doen?
Ik vermoed dat ze dit wellicht alleen doen als je een vast contract krijgt, maar zou wel raar zijn als je dan veel moet reizen toch welâŠ
Dat lijkt me een hele normale vraag om te stellen. Volgens mij worden normaal reiskosten tijdens je werk wel volledig vergoed, maar woon-werkverkeer niet altijd.
Ik zou het zeker vragen, is helemaal niet raar. Ik zou ook een beetje doorvragen over hoeveel er dan exact gereisd moet worden. Ik heb een baan gehad waarbij er tijdens de sollicitatie gezegd werd ongeveer een keer per maand ergens heen rijden, waarop ik zei prima dat kan met mijn auto tegen een km vergoeding. Bleek in de praktijk om meerdere dagen per week te gaan en behoorlijk wat kilometers, als ik dat had geweten had ik over een lease auto onderhandeld.
Bedankt voor jullie reactie! Vind het altijd lastig om te achterhalen wat ik wel kan vragen/eisen en wat niet.
Indicatie kilometers zou ik natuurlijk kunnen vragen, dat is een goeie! Heb wel via via begrepen dat er verwacht wordt dat je proactief bezig gaat met het bezoeken van de klanten. Je werkt veel op projectbasis namelijk.
Enig idee hoe het gaat met lease wagens als je een jaarcontract hebt?
Volgens mij moet ik helemaal niet denken dat ik niets mag vragen/eisen want mijn auto kan zoveel kilometers echt niet aan woon-werkverkeer zit al op iets minder dan 100km enkele reis. Dat is nog te doen, maar nog die extraâs erbij gaat te ver.
Ik zou het inderdaad ook gewoon vragen! Zeker als ze van jou verwachten dat je veel naar klanten toe gaat, lijkt het me geen gekke vraag. Ook met een jaarcontract moet dat volgens mij gewoon kunnen. Bij mij was dat in ieder geval wel mogelijk.
Bij het bedrijf waar ik werkte kreeg je ook met een jaarcontract een lease-auto. Wel probeerden ze je dan een auto die ze al hadden staan te geven (als die binnen je lease-budget paste). Weet niet hoe groot het bedrijf is, maar bij ons stonden er altijd wel een of twee autoâs in de garage van collegaâs die een andere baan hadden maar van wie het lease-contract nog liep.
Top, lucht toch wel op om te weten dat er mogelijkheden zijn en dat ik het best kan vragen!
Ik was wat terughoudend omdat ik al een opmerking kreeg over de kilometers woon-werkverkeer, maar dat zou in dit geval helemaal niet belangrijk moeten zijn. Ik kies er zelf voor ja (ivm thuiswerk mogelijkheden) maar de kilometers erbij dat is de functie en verwachting.
Het is een groot bedrijf en eerlijk gezegd verwacht ik wel dat ze nog wat autoâs hebben staan.
Ik ga het gewoon vragen mocht er een arbeidsovereenkomst gesprek komen
Nogmaals bedankt!
Zojuist een sollicitatie verstuurd, wat is solliciteren toch verschrikkelijk zeg. Nu hopen op een uitnodiging voor gesprek.
Nou mijn gesprek ging goed voor mijn gevoel!
Het hele weekend lekker geanalyseerd (eigenlijk niet heel goed om te doen.)
Ik heb bevestiging dat er verwacht wordt dat je klanten bezoekt en daarnaast ook eventueel andere werkgerelateerde bezoekjes zullen plaatsvinden.
Ik heb hierop niet verder gevraagd over de compensatie/lease auto dit ga ik tijdens het arbeidsvoorwaarden gesprek vragen mocht ik gekozen worden. Ondanks voorbereiding voelde het op dat moment niet helemaal goed om te vragen. Blijft toch wel beetje eng sommige dingen
Nog een vraag over ATV dagen. Is het niet zo dat bijv. 2 uur ATV per week eigenlijk betekent dat je 38 uur in je contract hebt maar 40 werkt wekelijks?
Hoe zit dit met als je wel 40 uur in je contract hebt staan? Of zit ik nu helemaal mis met het ATV systeem?
Deze functie is 40 uur en weet dat dit zo in je contract staat, maar er is wel ATV.