Sollicitatietopic #2

Hoeveel dagen/weken laten jullie tussen het gesprek en het informeren of ze al iets weten i.v.m. een eventueel aanbod? Ik had vorige week donderdag een assessment, is het te vroeg om feedback te vragen?
Ik ga ervan uit dat nog anderen ook de testen moesten doen, maar op het assessmentcenter hadden ze aangegeven dat ik snel iets kon horen van de selectieverantwoordelijke.
Ik zou nu al bellen, maar mijn vriend zei dat ik ze toch wel een weekje minstens de tijd moet geven.
Pfff ik wil die job zo graag!

Bedankt voor je reactie. Ik zal dan nog even wachten, ik moet ze inderdaad de tijd geven om alles te bespreken.
Ik ben misschien te ongeduldig, de verantwoordelijke bij het assessmentcenter had mij gezegd dat ze de dag zelf nog alle feedback ging overmaken naar het bedrijf. Daarmee dat ik er van uit ga dat ze eind vorige week al alles ontvangen hebben. Ik geef ze nog wat tijd :smiley:

Ik mag op gesprek komen! Mijn brief was ook wel echt :fire::fire::fire:

Ik had in het recruitmentsysteem wel maar twee tijdstippen, waarvan de een al gekozen was. Zouden er maar twee gesprekken zijn? De vorige keer dat ik intern solliciteerde zag ik 10 tijdstippen.

11 likes

Ik heb half juli ergens vlak voor de deadline gesolliciteerd. Vervolgens kreeg ik een e-mail dat de deadline ivm de zomervakantie opgeschort werd en dat ik begin september nader geïnformeerd zou worden. Is het te vroeg om daar al achteraan te gaan? :sweat:

1 like

Nee hoor, zou gewoon ff bellen. Ben je gelijk ook in hun gedachten.

3 likes

Aah ik had vandaag een sollicitatie bij een uitzendbureau voor flexwerk in de ggz, als bijbaantje naast mijn studie, en het was zó’n ontzettend fijn en warm gesprek. Voelde me helemaal thuis. Ook direct aangenomen na dat gesprek. Interessante en uitdagende instellingen waar ze mee samenwerken ook, ben echt benieuwd.

9 likes

We zijn bijna een maand verder en nog steeds niets gehoord over mijn sollicitatie. Vacature staat ook nog open. Blijkbaar hebben ze geen haast. Ik zag dat de persoon die in de vacature genoemd werd ook met vakantie is, maar ga hem toch mailen, want het duurt me te lang.

2 likes

Ik wil solliciteren voor de opleiding van operatieassistent. De opleiding start 1 maart 2022. Ik ben momenteel zwanger en half december uitgerekend. 9 maart zou m’n zwangerschapsverlof bij m’n huidige werkgever aflopen. Ik vind het zelf geen probleem om iets eerder te starten.
Zouden jullie de zwangerschap vermelden bij de sollicitatie? Als ik op gesprek mag is het sowieso zichtbaar maar ik twijfel of ik het al in de motivatiebrief moet zetten.

3 likes

Ik zou het denk ik niet doen, eigenlijk is het namelijk niet zo relevant toch? Want ze mogen dat helemaal niet meenemen in hun keuze, dus dan is het ook makkelijker als ze het gewoon niet weten.
Zeker als het zichtbaar is zou ik het bij een gesprek wel meteen benoemen (daar kun je niet echt onderuit denk ik) maar dat zie je dan wel weer. Dan heb je de eerste horde al genomen.

Edit: ik heb trouwens een vriendin die het expres wel benoemd heeft, maar dat was in een heel politiek correct land (scandinavië) waar ze nadrukkelijk niet mogen afwijzen hierop en zij vermoedde dat het haar kansen juist zou vergroten, omdat ze in geen geval de schijn zouden willen wekken dat ze discrimineerden. Ze was sowieso ook erg geschikt hoor, en ze heeft de baan inderdaad gekregen toen.

4 likes

Ah superfijn! Hopelijk komen jullie er samen aan uit tijdens het laatste gesprek! Om wat voor baan gaat het?

2 likes

Jaa, ik ga mij nog wel even wat verdiepen hoe ik zo’n gesprek het beste kan aanpakken. Ik wil wel wat meer verdienen namelijk :grin: Het is een hele kleine sector, dus voor mijn anonimiteit zeg ik het liever niet op een openbare forum. Ik krijg iig nu meer een adviserende rol, dus meer klantencontact.

1 like

Begrijpelijk. Alvast veel succes!

1 like

Nou ik heb inmiddels een gesprek gehad voor een functie waar een recruiter mij voor benaderd had. Leuk bedrijf maar functie is zelfde als wat ik nu doe dus geen uitdaging. Wel vroegen ze of ik open stond voor een andere functie mocht dat vrijkomen, maar ja gezegd want bedrijf is echt wel leuk!

Daarnaast ook 2 gesprekken staan komende weken voor hele leuke functies waarvan 1 echt mijn ding is en dicht komt in de buurt van mijn droombaan. Volgende week mag ik daar al op gesprek komen! Merk dat als het iets is wat ik echt leuk vind, ik mega zenuwachtig wordt. Terwijl het gesprek die ik onlangs gehad heb mega chill was en ze zelfs aangeven dat ze het positief ervaren hebben omdat ik echt mijzelf was en niet zenuwachtig was, blijkbaar.
Nu dezelfde instelling proberen aan te houden voor het gesprek van mijn droombaan :see_no_evil:

3 likes

Ja hebt dat ook onlangs ervaren. Voor een baan dat niet echt mijn droombaan was gewoon supergoed gesprek gehad, niet zenuwachtig. En dan had ik een sollicitatie voor een functie die ik heel graag wil en was ik heel erg zenuwachtig en was het het dan ook iets minder goed gegaan. Dusja herkenbaar!
Veel succes

2 likes

Er is een vacature bij het Pieter Baan Centrum zag ik op LinkedIn voorbij komen, elke keer als ik dat zie heb ik de neiging om er te solliciteren en te stoppen met mijn studie. Lijkt me echt zó’n interessante en leerzame baan.

1 like

Ik had hier ook last van, maar vond op internet een tip die voor mij heel goed werkte: doe net alsof degene waar je een gesprek mee hebt iemand is die je ontzettend graag wil ontmoeten en waar je graag meer van wil weten (bijv. een bekend persoon of iemand anders waar je geïnteresseerd in bent). Ik vond het veel spanning wegnemen, en had het idee dat mijn lichaamshouding ook veel beter was.

Ik had vrijdag een sollicitatiegesprek dat heel goed ging. Ben net langsgeweest op kantoor voor lunch en een beetje het team leren kennen, en het was zo leuk! Ze gaan me een voorstel sturen, en als dat een beetje richting mijn wensen gaat (heb iets hoger ingezet dan ik wil bij mijn salariswensen), dan heb ik binnenkort een nieuwe baan :partying_face:

11 likes

Doen! Misschien niet gelijk stoppen met je studie, maar wel kijken wat een sollicitatie je brengt als je zo enthousiast ervan wordt? Wellicht kan je het op de een of andere manier combineren, of kan je in dienst treden als je studie klaar is. Ik ben ook tijdens mijn studie bij mijn destijds droom werkgever gestart, kreeg een vrije dag per week om af te ronden en had zo Na een half jaar keihard werken een diploma én toffe baan.

Ik wil reageren op een vacature, maar nu moet ik bij dit veld een motivatie invullen, en ook een sollicitatiebrief? In je sollicitatiebrief beschrijf je toch je motivatie? Of hoe pak ik dit het best aan?

3 likes

Mijn studie is echt een voltijd master met verplichte leadagen en de vacature is ook niet parttime ofzo dus zie geen manier waarop dat mogelijk is helaas :pensive: