Sollicitatietopic #2

Ik heb afgelopen weekend gesolliciteerd en ik zou deze week iets horen. Maar heb nog niets gehoord. Ik twijfel nu om contact op te nemen. Wat zouden jullie doen?

• Ik zou niets doen / wachten
  • Ik zou niet bellen /mailen, maar alleen omdat ik dat niet durf, niet omdat ik dan stom vind
  • Ik zou bellen
  • Ik zou mailen

0 stemmers

2 likes

Ik heb net gebeld en ben het niet geworden. :smiling_face_with_tear: De HR-afdeling liep achter met alle terugkoppelingen. Ben wel blij dat ik heb gebeld want nu weet ik in ieder geval waar ik aan toe ben voor ik het weekend in ga.

15 likes

Ik heb net hetzelfde, vorige week donderdag gesprek gehad. Deze week zou ik wat horen, maar ga wachten tot maandag denk ik

1 like

Ik zit weer eens in dubio… aanstaande woensdag heb ik een 2e gesprek voor een functie. Ik weet niet precies hoeveel mensen er nog over zijn (1e gesprek 6 kandidaten) en hoeveel kans ik dus heb, maar de twijfel slaat nu alweer toe. De functie an sich lijkt me echt wel leuk, de werkgever/afdeling wat minder (kil gebouw, mensen met fancy Engelse termen als fuctietitel, beetje commerciĆ«le vibe terwijl het overheid is). Daarbij komt dat ik mijn huidige werk gewoon echt leuk vind, er is alleen weinig perspectief op groei (functie/salaris, wat ik wel belangrijk vind) en het is best wel ver weg en ik doe het al vrij lang. Ik denk ook wel dat het wel goed is om eens iets anders te doen, maar het voelt echt heel erg dubbel. Daarbij geef ik als ik wegga ook een vast contract en goede voorwaarden en reiskostenvergoeding etc op. Het voelt dus echt wel onzeker om over te stappen.

Mijn dilemma is dus: hoe ga ik, dit wetende, dat 2e gesprek in? Gewoon heel normaal of moet ik al een beetje hinten op wat ik zou willen? Als ik het wel wordt, dan ligt het NL wel echt aan de voorwaarden etc of ik het ook daadwerkelijk ga doen. Aan de andere kant gooi ik daarmee wellicht mijn eigen glazen in, maar ik vind het ook niet helemaal kies om heel normaal/eager te doen en dan daarna allerlei eisen te stellen of toch te weigeren… ik vind het echt heel moeilijk om mijn comfortabele positie op te geven merk ik en daardoor maar ik het mezelf echt moeilijk. Iemand tips?

1 like

Ik ben van commercieel naar overheid en vind het helemaal meevallen. Het is denk ik niet zo commercieel als je denkt. Titels zijn maar titels. Misschien kan je personen spreken die er werken.

Zou gewoon gesprek in gaan en kijken of je verder komt. En bij onderhandelingen duidelijk en trouw naar jezelf zijn. Nu bedenken wat is minimaal nodig voordat ik wegga ?
X bedrag aan salaris, x vakantie dagen, opleiding etc. Je zit in de ultieme positie nu.

Het is doodeng om de comfortabelheid weg te doen maar je solliciteert ergens niks voor niks.
Misschien kan je je inbeelden hoe het voelt als je het niet wordt. Of oude trucje kop(blijven) en munt (gaan), waar hoop je op?

Wellicht kan je altijd nog terug. Zag dat bij mn oude werkgever dat paar na 1 jaar terug kwamen en ik heb die optie ook gekregen.

1 like

Ja misschien heb je wel gelijk… ergens denk ik, moeten ze niet weten waarvoor ik het minimaal zou doen om over te stappen? Zodat ze een geĆÆnformeerde keuze kunnen maken? Ik voel me er altijd heel erg ongemakkelijk bij om mensen teleur te stellen ofzo. Dus dan ben ik al helemaal bang om het af te wijzen op voorwaarden nĆ” ik heb gehoord of ik het word, snap je? Daar zit mijn ongemak, maar miss is het wel heel normaal om het zo aan te pakken, zoals je zegt. Thanks!

2 likes

Ik begrijp je gevoel, maar een bedrijf houdt er over het algemeen rekening mee dat men er niet aan uit komt met de arbeidsvoorwaarden.
Hier hoef je je zeker niet schuldig over te voelen.

Daarbij hoeven zij zeker nog niet te weten hoe jouw pet precies staat, dan gooi je alleen maar je eigen glazen in.
Tenzij je echt 100% zeker weet dat je de overstap niet wil maken, dan zou ik dat 2e gesprek sowieso cancellen.

2 likes

Als je er niet uit komt op de voorwaarden dan stellen zij jou toch teleur en niet andersom? Als ze je willen hebben dan moeten ze daarmee over de brug komen!

6 likes

Ik heb een paar weken geleden ergens op gesolliciteerd, maar het duurt zo verschrikkelijk lang allemaal. In de vacature stond dat ze eerst een eerste selectie maken, je dan een proefopdracht laten doen en daarna volgt een eerste en daarna eventueel een tweede gesprek.

Maar ik heb nu bijna 2 weken geleden een reactie gekregen met dat ze m’n motivatiebrief zo enthousiast vonden en dat ze het intern gingen bespreken. En dat was het… daarna niks meer gehoord.

Ik weet niet zo goed of ik nu al een mailtje moet sturen om te vragen of ze al iets weten of dat ik het maar even rustig moet afwachten. Het gaat om een baan in het buitenland waarvoor ik dus zou gaan verhuizen dan. Wel fijn als het niet mega last minute wordt allemaal zeg maar.

2 likes

Zie mijn reactie en polletje hierboven. Ik heb in de tussentijd nog steeds geen officiƫle terugkoppeling ontvangen dus ben blij dat ik zelf contact heb opgenomen. Zeker doen dus!

2 likes

Ik had net het 2e gesprek bij een bedrijf. Het was met 7 man tegenlijk en dat vond ik best spannend… Normaal gesproken vallen die zenuwen wel van me af tijdens een gesprek, maar nu kon ik niet iedereen peilen en bleef ik zenuwachtig. Heel irritant. Er zijn nog 2 mogelijk andere kandidaten dus ik berust me er maar op dat de 2 anderen ook in deze setting geinterviewd zullen worden…

Ik was dus afgewezen en ze hadden de vacature daarna offline gehaald. Nu zag ik vandaag dat ze hem weer opnieuw online hebben gezet, maar dan uitgebreider. De eisenlijst is met 1/3e gegroeid en nu vragen ze ook een specifiek certificaat ergens voor. Ik ga die volgend jaar halen, maar doe NORMAAL met je domme uitgebreide eisen. Bijna iedereen kan die baan doen :sweat_smile::sweat_smile::sweat_smile:

5 likes

Zo, 7 mensen zou ik ook heftig vinden hoor. Lijkt net alsof je in een rechtbank bent ipv een sollicitatiegesprek.

@Chan Echt heel vreemd dat ze zo’n eisenpakket hebben opgesteld. En het ergste is dat jij gewoon weet dat het niet noodzakelijk is voor de baan. Wel jammer dat ze niet verder kijken dan de eisen.

5 likes

Die eisen die ze stellen zijn soms zo idioot. Ze willen nog net niet dat je twee masters hebt, tien jaar werkervaring en dat je Chinees en Zweeds spreekt. Maar dat is meestal een teken dat ik ook niet bij zo’n bedrijf wil werken, haha.

Ik heb eindelijk weer eens een gesprek! Ik had drie weken geleden gesolliciteerd en ik had eigenlijk al niks meer verwacht, maar kreeg vanochtend een mail dat ik op gesprek mag komen. Echt heel fijn, want het is zo’n leuke functie. En toevallig heb ik viavia ook een kennismakingsgesprek voor een tijdelijke baan. Die is wel minder leuk (en alleen als zwangerschapsvervanging), dus ik hoop dat het wat wordt met die andere.

2 likes

Dit heb ik ook zo gehad! Drie keer achteraan gebeld en pas in het derde gesprek bleek dat mijn sollicitatie niet was doorgestuurd en de vacature al ingevuld was :expressionless:, baalde erg. Ik had het geluk dat er een andere vergelijkbare vacature was, ik mocht de contactpersoon vervolgens rechtstreeks mijn cv opsturen. Heb in de mail gezet: zullen we deze keer maar direct een gesprek inplannen? :sweat_smile:. Voor nu zou ik het in jouw geval even laten gaan mits je al aangegeven hebt hoe goed de baan aansluit bij je opleiding en huidige functie.

2 likes

Jobteaser vind ik heel chill

Via indeed abonneren op van alles en nog wat voor dagelijkse updates. Naam van beroep, opleidingen, bep eigenschappen, onderwerpen, die ik interessant vindt, etc.

3 likes

Even klagen. Ik solliciteer me suf op banen binnen de naschoolse opvang. Kan nergens op gesprek komen. Wel lees ik elke dag wat voor ziek tekort ze hebben aan mensen in de bso.
Heb zelfs mijn leraressen op de pabo mijn sollicitatiebrieven laten nakijken maar is gewoon goed in orde. Word er echt moe van, voel me er zo kut over. Snap echt niet wat het kan zijn.

Ja al vaker gedaan, of ik krijg niet de juiste persoon aan de lijn of er wordt gezegd dat ze voorzien zijn of de dagen niet overeen komen. (Ik kan 4 van de 5 weekdagen… lol).
Maar ze zijn niet voorzien, want ik weet dat ze kinderen moeten afmelden door het tekort. En ik spreek de mensen die in de bso werken, dat is naast de basisscholen bij ons of ze komen de kinderen halen. Helemaal moe van extra werken enz. Maar de kantoren willen me niet, begin te denken dat ze mij als persoon niet willen maar heb nooit iets misdaan ofzošŸ˜… Plus ik heb al ervaring in de bso, en met kinderen natuurlijk ook. Pfff

Op linkedin ook werknemers en pagina’s van de organisaties zelf volgen, zo krijg je steeds meer passende vacatures…

Een aantal detacheringsbureau’s volgen in zorg en welzijn domein, voor meer vacature’s

Googlen op termen zoals; begeleider jeugd, coach jongeren etc en dan kijken welke organisaties er voorbij komen…

En ook orienteren op de functies zelf; wil je bijv bij een peuterspeelzaal/kdv werken? Of pleegzorg, ambulante jeugdhulp, jeugdteam, coach op school, dagbehandeling voor kinderen met ass, lvb etc

2 likes