Dus ik zag een vacature voor een hele leuke functie X. Nu hoorde ik net uit zeer betrouwbare bron dat de functie eigenlijk al (voordat de vacature online kwam) ingevuld is met een gerede kandidaat. De manager had dit graag in de vacaturetekst willen zetten maar dat mocht niet (?). Nu wil ik alsnog mijn brief opsturen (alles ligt toch al klaar). Ik had deze week ook gebeld met die manager voor informatie, dat was een leuk gesprek en ik gaf aan te zullen solliciteren.
Maar dit detail stuit mij echt een beetje tegen de borst. Ik vind het gewoon tijdsverspilling van beide kanten (vooral die van mij lol). Een belangrijke reden waarom ik alsnog de brief wil sturen is: functie X lijkt erg op functie Y (mijn droombaan). Ik wil dan ook graag mijn interesse voor een dergelijke (schaarse) functie kenbaar maken, deze manager is zowel manager bij functie X en Y.
Mijn vraag: zouden jullie op enig moment aanstippen dat je weet dat er al een gerede kandidaat is? Een vriendin van mij zei: ik zou het juist al in de brief verwerken. Maar ik weet niet, ik wil ook niet mijn eigen glazen ingooien. Of stel ik word uitgenodigd voor een gesprek, het dan benoemen? Of gewoon gaan met die banaan en het dan maar gewoon zien als mezelf in the picture spelen. Of zouden jullie volledig van deze sollicitatie afzien.
Vond het vooral jammer dat ik dit hoorde omdat ik het gesprek met de manager juist verfrissend vond en hij benadrukte dat hij van openheid houdt en niet later achter allemaal dingen wil komen blabla