Sollicitatietopic #2

Dit is me best vaak overkomen, dat halverwege de sollicitatieprocedure de vacaturetekst niet meer te vinden was. Ik ben op een gegeven moment daarom alle teksten van vacatures waarop ik gereageerd had op gaan slaan (gewoon copy paste in een word-bestand). Mij hadden ze niet meer! :laughing:

5 likes

Iemand die op een hogeschool werkzaam is op administratief/secretarieel gebied?
Ik zag laatst een vacature voorbij komen en het sprak me wel aan. Vooral het contact met zowel (internationale) studenten als met docenten is erg divers. Daarbij heb ik zelf een hele fijne studietijd gehad op het HBO, alweer 20 jaar geleden maar het staat me nog vers in het geheugen.
Misschien dat ik de schoolse werkomgeving daardoor link als een fijne (werk)plek. Anders kan ik het niet zo goed benoemen waarom het me zo aanspreekt. Ik kom uit het bedrijfsleven en ben dus niet thuis in de werkcultuur binnen het (HBO) onderwijs. Een paar vragen die me zo te binnen schieten:

• Is de werkdruk bij het ondersteunend personeel binnen het HBO ook zo enorm als bij het onderwijzend personeel?

• wordt er ook 's avonds gewerkt / vergadert? Zijn dit dan uren die niet uitbetaald worden of juist wel? Bij het basisonderwijs weet ik dat alles buiten de schooltijden er (voor de meesters en juffen) ‘gewoon’ bijhoort. Maar hoe zit dit bij ondersteunend personeel?

• is parttime ook echt parttime of is het structureel toch meer uren draaien?

• heb je naast de vastgestelde vakantieperiodes ook nog de mogelijkheid om tussentijds vrij te nemen?

• is thuiswerken ook nog een mogelijkheid of word je als ondersteunend personeel geacht fysiek aanwezig te zijn?

Mocht er iemand zijn die werkervaring heeft op een hogeschool … ik ben heel erg benieuwd :relaxed:

2 likes

Ik werk zelf niet op zon functie maar een goede vriendin van mij wel. Zij werkt gewoon 50% thuis, de werkdruk is niet enorm (alleen met piekperiodes wel, bijv als het schooljaar begint) en mag buiten schoolvakanties ook vrij nemen (maar niet onbeperkt, een groot deel van de dagen gaan op aan de schoolvakanties maar ze had bijv een extra week kerstvakantie genomen enzo). En het werk js gewoon overdag! Eerlijk gezegd klonk het allemaal wel ideaal haha. Geen idee in hoeverre het verschilt per functie of per hogeschool. Misschien kun je even bellen over de vacature om dit te peilen?

1 like

Ik ben bij twee sollicitaties door naar het tweede gesprek :partying_face:

Het is alleen wel bij beide de volgende keer met HR/recruiter dan. De eerste gesprekken waren bij beide bedrijven met de team lead. Maar ik dacht dat ze het meestal andersom deden. Eerst met een recruiter en dan tweede met iemand als een team lead of manager ofzo?

Dus wat zouden ze dan in het tweede gesprek gaan vragen denken jullie? Ik heb echt geen idee, nog nooit een tweede gesprek gehad en ik kom op internet alleen andersom tegen (dus eerste gesprek met HR).

7 likes

Als tweede gesprek met HR is dan zal dat arbeidsvoorwaardengesprek zijn. De enige tussenronde die ik anders ken is met directe collega’s erbij maar dat gaat dan vaak gepaard met meer inhoudelijke vragen/assesment

1 like

Dit heb ik ook in deze volgorde grhad, was destijds een interne sollicitatie. Ik had ook echt geeen idee wat ze nou in het 2e gesprek nog konden gaan vragen. Uiteindelijk vroeg die van HR precies dezelfde dingen als de leidinggevenden in het eerste gesprek. Vond ik echt lastig want die van HR leek veel kritischer en ik was slechter voorbereid

1 like

Maar het is toch niet zo gangbaar om een arbeidsvoorwaardengesprek te houden zonder dat de sollicitant weet dat het een arbeidsvoorwaardengesprek is? Ik heb altijd eerst een ‘goed nieuws: we willen je een aanbod doen!’-telefoontje of -mailtje gehad en dan volgt dat gesprek daarop.

5 likes

Gebeurde bij een eerdere werkgever van mij ook. Toen wilde de manager dat HR even ging peilen of het qua persoonlijkheid en zo wel matchte volgens haar. Mijn manager deed in het eerste gesprek de eerste klik enzo. Gekke volgorde, maar er waren al een hoop collega’s die weer vroegtijdig weg gingen, dus vandaar dat HR als laatst ging filteren.

2 likes

Zo ging het bij mij wel bij de organisatie waar ik nu werk. Ik had eerst een gesprek met de team lead en degene die mijn begeleider zou worden. Het tweede gesprek was met de kantoor directrice en degene die bij ons HR doet. Tijdens dat gesprek werd ik verrast door de inhoud, want het ging eigenlijk alleen nog over de details van het aanbod dat ze mij wilden doen.

Verder heb ik inderdaad ook alleen maar sollicitatieprocedures meegemaakt waarbij ik eerst een gesprek had met HR.

2 likes

Ja dit ben ik ook eigenlijk gewend, maar ik was vorig jaar erg verrast tijdens een tweede gesprek met HR. Ik had al een gesprek met de manager gehad en een opdracht gemaakt, dus ik ging uit van een arbeidsvoorwaardengesprek. Was het dus niet, het was gewoon een sollicitatiegesprek, en een pittige ook. Ik was slecht voorbereid (ja, voor arbeidsvoorwaarden maar die kwamen niet aan bod) en ik ben het ook niet geworden

3 likes

Ik heb ook een keer een teeede gesprek gehad met hr. Dat ging toen over de competenties die gevraagd werden en moest ik met de star methode onderbouwen. Eerste gesprek was met twee uit het team en was meer een kennismakingsgesprek.

1 like

Net voor het eerst na maanden weer een sollicitatie verstuurd. Op aanrader van een oud collega bij mijn oude werkgever. Poos terug voor een andere functie ook weer bij mijn oude werkgever geweest, toen niet gelukt (was overigens ook weer op aanrader van een andere oud collega). Geen idee wat het is met mijn oude werkgever, collega’s en ex-manager willen me graag weer terugzien, maar lukt niet ofzo.

Maar goed, daarnaast verder aan het kijken en stuit steeds op vacatures waar ze dan minimaal WO voor willen hebben en dat heb ik niet. Zo frustrerend. Echt weer een reminder dat solliciteren zoveel energie kost.

1 like

Ik zou dit niet bij voorbaat als reden zien om niet te reageren als je verder wel geschikt bent! Op veel plekken zoeken ze nu personeel waardoor ze echt wel wat flexibeler zijn in hun eisen, en als je (bv door ervaring) kunt aantonen dat je wel geschikt bent hoeft het helemaal geen probleem te zijn
Ik vind altijd dat je het ‘eisenpakket’ van een werkgever meer als wensenlijstje moet zien, waarvan echt niet 100% ingevuld hoeft te worden. Afhankelijk van de sector, baan en situatie op de arbeidsmarkt natuurlijk.

2 likes

Ik had zojuist een arbeidsvoorwaardengesprek met een beetje een tegenvallend aanbod. Ik hoef ook niet perse weg bij mijn huidige werk dus het moest wel echt een goede overstap zijn. Toen ik dit een beetje uitte deed die man vrij aanvallend en direct en toen ik aangaf bedenktijd nodig te hebben vond hij dat heel raar en gaf me 1,5 uur?? Toen mailde ik later dat ik er een nachtje over wilde slapen en toen zei hij dat hij dat niet nodig vond, dat het hem geen moeilijke beslissing leek en dat ik een kwartier extra kon krijgen. Echt een beetje toxic toch of ben ik gek?

5 likes

Ja sowieso. Heb je ook een tegenbod gedaan?

1 like

Dat vind ik heeeel raar en een red flag

10 likes

Ja aan het begin met argumenten erbij. Toen heeft hij net zo lang gepusht tot ik mijn huidige salaris gaf (wilde ik eerst niet) en daarbij concludeerde dat zijn bod dan alsnog een vooruitgang zou zijn. Voor mij mogelijk niet voldoende voor zo’n spannende keuze maar daar maakte hij van dat ik dan niet enthousiast genoeg zou zijn voor de baan. :face_with_spiral_eyes:

2 likes

Heel raar en inderdaad een red flag. Je geeft zelf aan dat je niet per se weg hoeft bij je huidige werk, dat zou ik nav dit gesprek ook niet doen. Rustig verder kijken tot je een werkgever tegenkomt die wél normaal is.
Als ze al zo doen tegen mensen die ze nog binnen moeten halen, dan wil ik niet weten hoe ze doen tegen de mensen die al binnen zijn.

22 likes

Rechtsboven in je scherm kun je ook printen doen en dan opslaan als pdf. Dan heb je gewoon een goede opmaak enzo!

3 likes

Oh goede tip! Ik heb het nu niet meer nodig (althans, ik hoop dat ik voorlopig even van het solliciteren af ben :smile:) maar ik ga hem onthouden!

3 likes