Sollicitatietopic #2

Lol wat een zak. Stik dr maar in hoor. Zou je direct onder die persoon gaan werken of is dit iemand met wie je verder niet te maken gaat krijgen? Je zou nog om een andere contactpersoon kunnen vragen.

5 likes

Ja het zou afdelingshoofd zijn van het team. Als het nou nog HR was was het een ander verhaal, maar hier heb ik echt geen trek in. Vind het echt heel erg bijzonder, en bij nader inzien ook manipulatief. Toen ik aan het begin aangaf waar ik aan zat te denken gaf hij zijn tegenbod met eventueel nog de mogelijkheid voor een trede hoger (dat hij dat in bespreking zou nemen). Toen ik hier tegen het einde op terugkwam en hij mijn huidige salaris inmiddels wist wilde hij ook die trede niet meer geven, want ik ging er zo ook al op vooruit volgens hem. En mijn twijfels over het verlaten van een fijne plek met goede voorwaarden voor iets volledig nieuws en onbekends vatte hij dus op als gebrek aan enthousiasme voor deze baan. Was voor mij echt geen goed gevoel tav een mogelijk leidinggevende, dus jammer dan
 ik heb overigens ook laten weten dat dat kwartier voor mij niet volstaat, dat ik die wens nogal intimiderend vind en dat ik zelf wel tijd nodig heb, dus dat het jammer is dat het daarmee valt of staat. Maar nog wel netjes bedankt voor de geboden kans. Daarna niks meer gehoord. :wave:

16 likes

Ik krijg straks te horen of ik ben aangenomen voor een tijdelijke baan (4 maanden), maar ik vind het zooo spannend. Ben echt mega zenuwachtig. Ik denk niet dat ze voor mij gaan, want ze hadden nog andere kandidaten en ik heb niet de juiste papieren (wel de ervaring, daarom mocht ik op gesprek komen). Maar ik zou het wel heel erg leuk vinden om daar te werken.

En in januari heb ik een tweede gesprek bij de gemeente. Het verliep wel wat raar allemaal. Eigenlijk zou ik vorige week vrijdag te horen krijgen of ik de baan had. Ze was ziek, dus het antwoord werd even uitgesteld, prima. Werd ik deze week gebeld dat ik een tweede gesprek had en dat dĂĄt het echte sollicitatiegesprek zou zijn. Wat was dat andere gesprek dan?? Soms snap ik werkgevers echt niet.

4 likes

Haha gedaan! Ook geen reactie meer gekregen op mijn mail dus hij was echt gekrenkt denk ik. Eigenlijk heel blij dat ik deze kant meteen heb gezien want anders was ik wellicht toch akkoord gegaan en dan had ik zo’n spijt gekregen

11 likes

Nou ik has een tijd geleden een gesprek voor een leuke functie, moeste er toen al achteraanmailen na een week. Was ik zogezegd voor naar de volgende ronde, krijg ik een mail van een andere recruiter om een real life gesprek te doen in België.
Ik had wel gesolliciteerd voor België zogezegd maar tegen de eerste recruiter gezegd dat ik in Parijs woon nu en daar zochten ze ook mensen voor exact dezelfde functie.
Maar blijkbaar communiceren die intern niet met elkaar :upside_down_face: heb gezegd dat dat niet zou gaan en daar 2 weken later nog steeds geen antwoord op

Vraag het hem!!

4 likes

HĂš?!
Nog nooit zoiets vaags gehoord beste luzarl.
Swipe left.

Bedoelt hij niet klanten/werk oid doorsturen? Door dat mocht je in de positie zijn lijkt het daar op maar weet natuurlijk niet waar jullie het over gehad hebben

Ik heb gesolliciteerd op twee stageplekken die me erg leuk lijken. Enige struikelblok is dat ik last van faalangst heb (sociale zorgopleiding).
Hoe zouden jullie zoiets aankaarten? Ermee wachten heeft de vorige keer slecht uitgepakt en het woord angst in de mond nemen werkt ook niet altijd in je voordeel ivm kans op stigmatisering. :sweat_smile:

Ik wil wel gewoon eerlijk zijn maar twijfel nog hoe ik dat vorm moet geven. Misschien dat jullie mee kunnen denken?

ik heb op mijn sollicitatie gezegd dat ik last heb van imposter syndrome! hangt heel erg samen met mijn faalangst en het werd super goed ontvangen dat ik zo eerlijk was.

mijn huisgenoot is recruiter en ze zei dat het tijdens een sollicitatiegesprek niet gaat om welk antwoord je geeft, maar dat ze gewoon willen zien dat je zelfkennis hebt. wanneer iemand zegt “ik ben altijd te laat” heeft diegene een streepje voor op degene die zegt “ik ben perfectionistisch” want ja, je weet in elk geval wel Ă©cht wat je zwakke punt is en durft daar ook eerlijk over te zijn

3 likes

Ik weet niet wat voor werk je precies doet, maar stel je werkt bij een notariskantoor dan komt het wel eens voor dat je mensen met specifieke vragen doorverwijst naar een advocaat uit je relatiebestand (en andersom) dus ik zou zijn opmerking zo kunnen opvatten.

2 likes

Bedankt voor je reactie! Heb ik echt iets aan. :blush:
Ik ga het sowieso benoemen in een eventueel gesprek en mochten ze het niet goed ontvangen dan is het misschien niet de juiste plek.

Nu eerst fingers crossed haha.

1 like

mee eens! ik heb zelfs gezegd dat ik aan mezelf heb gewerkt dmv therapie omdat ik voelde dat dat goed ontvangen zou worden (oke en een beeeetje omdat ik wist dat de founder ook veel in therapie is geweest)

komt helemaal goed, het belangrijkste is eigenlijk gewoon jezelf zijn! cliché maar waar!

2 likes

Ik had net een sollicitatiegesprek voor een soort consultancyrol. Ze nemen mensen in een bepaald vakgebied aan, trainen ze nog verder en plaatsen die dan op opdrachten. Dus ze zijn niet per se op zoek naar een heel specifiek persoon voor een specifieke functie.
Ik moet nu binnenkort laten weten of ik verder met ze in gesprek wil of niet. Dus als ik het goed begreep gaan zij niet eerst nog intern overleggen of ze mij wel verder willen laten gaan in het proces, maar hangt het van mij af.
Normaal zou ik zeggen dat het een red flag is als ze iemand bijna on the spot willen aannemen. Maar nu twijfel ik. Wat vinden jullie?

• red flag
  • g(r)een flag

0 stemmers

Is verder in gesprek gaan hetzelfde als on the spot aannemen? Weet je ook al iets over de arbeidsvoorwaarden?

1 like

Het volgende gesprek zou zijn met iemand die me iets meer kan vertellen over de inhoud van de functie en de trainingen. Maar deze persoon gaat voor zover ik weet niet per se over de sollicitatieprocedure. Daarna gaan we het volgens mij over de voorwaarden hebben.

De recruiter heeft mij aan de telefoon al e.e.a. over de voorwaarden verteld maar dat kwam in dit gesprek verder niet aan bod.

Dus nee, on the spot aannemen is een klein beetje overdreven, maar ik kreeg dat idee wel bijna. Dat het verder echt van mij afhangt of ik deze functie wil of niet.

Als er tekort is aan mensen vind ik het niet heel gek, mijn bedrijf is ook niet streng als het gaat om allerlei eisen, als iemand leuk en enthousiast is krijgt diegene alles gewoon aangeleerd.

3 likes

Oke thanks, had even deze bevestiging nodig. :hugs:

Ik vroeg naar de voorwaarden omdat ik kan bedenken dat ze wellicht niet zulke geweldige arbeidsvoorwaarden aan zullen bieden, of soms is het makkelijk aannemen omdat ze meer mensen aannemen dan ze op de langere termijn nodig hebben, en dus eigenlijk pas selecteren als je daar werkt, dus makkelijk er ook weer uit. Maar dat hoeft allemaal niet zo te zijn, het kan ook de bedrijfscultuur zijn, jouw profiel dat gewoon perfect past en/of de huidige arbeidsmarkt (al is die wel snel ten kwade aan het keren voor sollicitanten, maar dat hangt ook van de sector af natuurlijk). Ik zou het niet per se als iets negatiefs zien maar wel een beetje kritisch blijven.

2 likes

Ik vind het geen red flag, ik heb als recruiter wel vaker in het gesprek besloten iemand naar een volgend gesprek te laten gaan (of juist af te wijzen). En nu als gewone medewerker kan dat ook - het is toch aan diegene die intern overlegd en advies geeft of iemand naar een volgende ronde kan of niet. Als iemand dat al weet tijdens het gesprek, waarom dan iemand laten wachten?

Als je echt twijfelt zou je kunnen vragen, wanneer het tot een aanbod komt, wat hun overweging is geweest om je dit aanbod te doen (daar zijn wel nette formuleringen van te vinden op internet). Dan kan je een beetje peilen of ze kritisch zijn (dan komen ze direct met punten die ze goed van je vonden) of niet zo kritisch (dan zal het antwoord wat meer zoekend zijn, of heel algemeen).

2 likes