Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zag laatst een filmpje waarin stond dat een salarisstrook niet relevant is. Wat nou als je bijv. Iets gaat doen met meer verantwoordelijkheden?
Ik zal eens kijken of ik het nog kan vinden, ik vond het iig logisch om het niet te vragen/geven na dit filmpje.

Er staat ook een filmpje bij. Dit is iemand die ik volg, ongeveer 3 weken geleden geplaatst. Hij heet Lesley v.a.n. O.pstal

5 likes

Ik was vergeten hoe demotiverend solliciteren kan zijn met al die brieven en dan 0 respons of alleen maar afwijzingen. Heb meteen al geen zin meer terwijl ik nog ‘maar’ vijf brieven heb gestuurd :thumbsdown:.

2 likes

Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Ik ben vandaag “aangenomen” bij twee bedrijven. Ik vind beide banen erg leuk. Nu zegt iedereen dat ik moet afwachten tot beide bedrijven een aanbod hebben gedaan
 maar moet ik dan tegen beide bedrijven zeggen dat ik door twee bedrijven ben benaderd? Hoe gaat zoiets als dit in zijn werking? Ik weet niet zo goed wat slim/netjes is.

Tja, netjes
 je kan het bij beide best vermelden zou ik zeggen, dan weten ze ook dat ze tegen die ander op moeten kunnen om je te krijgen :wink:

Ik zou inderdaad vermelden bij beide bedrijven dat je ook een aanbod krijgt van een ander bedrijf. Is heel normaal en kan denk ik in je voordeel uitspelen qua voorwaarden :). Gefeliciteerd trouwens! Heb je bij één bedrijf een beter gevoel dan bij het ander?

Ja ik las dus een artikel waarin twee mensen (eigenaren van bedrijven) lieten weten daar erg op af te knappen bij een kandidaat. Dus ben daar een tikkeltje huiverig voor omdat ik ze niet wil afschrikken haha. Wil ook niet de indruk wekken dat ik het alleen zou doen omdat ik dan ergens meer salaris krijg. Het gaat me ook absoluut ook de functies (die ik dus beide erg leuk vind). Ik ben hier zo slecht in haha

1 like

Jaa snap je helemaal, die angst zou ik ook hebben. Toch als ik het als buitenstaander rationeel bekijk zou ik denken dat een bedrijf hartstikke naïef is als ze denken dat je bij geen enkel ander bedrijf solliciteert of kan worden aangenomen. Ze willen de beste kandidaat, dus is het logisch als die ook elders in trek is :wink: maar je hoeft ook niet te zeggen dat je met veel pijn en moeite bij beide zo ver bent hù, gewoon “ja, ik heb nog een aanbod” geeft denk ik alleen maar aan “snel zijn en met een goed aanbod komen* anders kiest zemisschien ons niet”

*en met goed aanbod bedoel ik zeker niet alleen salaris!

1 like

Ja, daar heb je idd gelijk in. Ik denk dat ik het gewoon tussen neus en lippen door vermeld haha!

Dankjewel! Ja, het kan ook echt ‘tegen’ me gebruikt worden haha en dat wil ik natuurlijk ook niet! Ik twijfel nog even door wat ik ga doen. Denk inderdaad dat gewoon eerlijk zijn het beste is he?

1 like

Goed zo! Hoop dat ze je morgen dan ook echt een bod gaan doen!

1 like

Ik ben een beetje beduusd teruggekomen van m’n gesprek vanmiddag.
De kennismaking met mijn contactpersoon (zij is daar leidinggevende) was heel leuk, het verhaal achter het bedrijf en de nieuwe online tak ook, ze was ook enthousiast over m’n ervaring en de manier waarop ik mezelf dit werk heb aangeleerd.

Toen schoof de teamleider aan, een man die bij hele grote webshops heeft gewerkt en nu deze “start-up” begeleid. Hij had een nogal stuurse houding en was overduidelijk niet echt gecharmeerd, hij stelde steeds vragen waarvan hij blijkbaar dacht dat ik het antwoord niet wist. Nou weet ik gelukkig waar ik over praat, maar ik pretendeer geen absolute expert te zijn.
Dat is ook duidelijk te zien in mijn CV, ik kom met m’n 2 jaar en 4 webshops eigenlijk net kijken en zie deze baan als een leuke uitdaging maar ook een kans om veel te leren. Daar ben ik vanaf het begin echt heel transparant in geweest!

Ik kreeg ook sollicitatie-klassiekers als “waar zie je jezelf over 5 jaar” en “wat zijn je zwakke punten” naar m’n hoofd, dat zag ik echt niet aankomen! Ik dacht dat ik een gesprek inliep om te kijken of ik iets voor ze kan betekenen als freelancer door m’n kracht in te zetten voor het relevante onderdeel van hun shop. In ieder geval, toen ik zei dat ik moeite heb met gestoord worden als ik lekker in m’n flow zit te schrijven had deze guy al meteen besloten dat dat onacceptabel voor hem was, gelukkig zei m’n contactpersoon meteen dat het toch niet gek is om iemand even een paar uurtjes niet te storen hahaha. Achteraf gezien was het zo’n rare situatie!

Het ergste is nog dat ze in principe minimumloon en nul-uren contract proberen te bieden “want we zijn een start-up”. Ik weet het niet, ik voelde me echt totaal kut toen ik daar de deur uit liep en heb denk ik al wel besloten dat ik het niet ga doen, mochten ze met me in zee willen.
Eigenlijk heel jammer want het is een ontzettend leuk bedrijf met een doelgroep waar ik me helemaal thuis in voel. Wat een deceptie!

Ik vind het best wel naĂŻef als bedrijven denken of verwachten dat je zo graag bij hen wil werken dat je nergens anders solliciteert. Dat doet toch bijna niemand? En zelf nodigen ze toch ook altijd meerdere kandidaten uit op gesprek. Waarom dan verwachten dat de sollicitant wel maar op 1 paard wedt? Ik vind dus dat je het wel gewoon eerlijk kan zeggen. Dan kan het inderdaad ook nog in je voordeel spelen. Maar ik zou er wel heel erg voor opletten dat het niet dreigend of hard overkomt, want ik kan me wel voorstellen dat bedrijven het niet waarderen als je ze gebruikt door ze tegen elkaar uit te spelen.

@vuilnisglitter Jammer dat het gesprek uiteindelijk zo’n teleurstelling is geworden! Zeker als het er zo veelbelovend uit zag.

2 likes

Ik wil iets met jullie delen wat mij is overkomen bij mijn laatste sollicitatie. Ik ben al een ruime maand bezig met de procedure voor deze baan via een uitzendbureau voor een groot nationaal bedrijf. Na twee gesprekken en een assessment ben ik één van de twee kandidaten voor de baan en mag ik naar het bedrijf voor een klikgesprek. Hierbij moet ik vermelden dat mij in het voorafgaande tweede gesprek mij werd verteld dat ik wanneer ik door het uitzendbureau word doorgestuurd voor het klikgesprek ik zo goed als aangenomen ben en het klikgesprek meer een kennismaking is voor ik van start ga daar.

Nou ik ben afgelopen week naar het bedrijf gegaan, voorbereid op de standaard vragen zoals waarom ik geschikt denk te zijn en waarom ik deze functie wil. Bij binnenkomst kreeg het gesprek al een vreemde wending de desbetreffende personen waren eigenlijk alleen maar zelf aan het woord tot ze mij vroegen iets te vertellen over mijzelf. Nou dit heb ik kort en bondig gedaan, toen liepen ze de assessment scores met mij door deze waren namelijk allemaal uitmuntend wat niet zo heel gek is met mijn studie achtergrond. (Houd in gedachte ik ben nu al aangenomen volgens het uitzendbureau) Vervolgens zeggen de twee tegenover mij dat ik er helemaal niet moet willen werken, het is helemaal niets voor mij met mijn studie. Uit ervaring hebben ze namelijk 2 andere werknemers gehad met een WO diploma die na één jaar vertrokken omdat ze iets beters hadden gevonden. Dus ik liet blijken dat ik het juist wel wat vond met mijn studie en ik gaf aan waarom. (Dit gesprek had ik ook al met de persoon van het uitzendbureau en die vond dat ik het goed kon beargumenteren en heeft mij daarom uit alle sollicitanten gekozen) Vervolgens nam dit hele gesprek een vreemde wending ik werd eigenlijk niets meer gevraagd en wanneer ik wou uitleggen waarom ik er solliciteerde werd ik in de reden gevallen met argumenten waarom ik daar niet moet willen werken
 Ze sloten af met goh dit was een gek gesprek he
 Dus ik ben weer terug naar huis gegaan met de trein met een heel rot gevoel en teleurgesteld gevoel. Dit is namelijk het zoveelste gesprek waarbij ik dus met niets naar buiten loop.

Heeft ooit hier iemand iets soortgelijks meegemaakt?

1 like

Jeetje, nee nooit meegemaakt maar ik zou dit zeker even melden bij het uitzendbureau en vragen wat zij hiervan vinden. Misschien zou ik zelfs wel een mail sturen naar desbetreffende bedrijf/man die jou uit alle sollicitaties heeft gekozen over dat je het jammer vindt dat het zo is gelopen. Kan me voorstellen dat je zelf ook geen zin meer heb om bij dat bedrijf aan de slag te gaan maar het lijkt me wel goed om duidelijk te maken dat dit heel apart (en jammer) is.

Verder hoop ik oprecht dat je snel een nieuwe baan vindt! Maar als ik zo lees over de uitmuntende scores komt dat vast goed!

1 like

Ik heb de dame van het uitzendbureau dezelfde dag nog gesproken en het hele verhaal voorgedaan. Zij was heel verbaast en vroeg mij goed na te denken over of ik er ĂŒberhaupt nog wil werken na dit gesprek. Zij was nog steeds van mening dat ik juist heel geschikt ben voor de functie. Ik heb aangegeven er even een paar dagen over na te denken en het te laten bezinken. Ik heb volgende week nog ergens anders een gesprek hopelijk heb ik daar meer succes.

Bedankt voor je berichtje ik hoop ook snel op beter nieuws!

1 like

Je moet inderdaad nadenken of je het nog ziet zitten idd. Hoe sta je daar op dit moment tegenover? Wint de functie het van dit aparte gesprek of denk je stiekem nou laat maar als het zo gaat? Misschien dat het volgende gesprek wel een succes wordt! Ik ga duimen voor je.

1 like

Ik vond het gesprek wel echt de toon zetten voor mijn toekomst daar. De persoon die het gesprek bijwoonde is mijn aankomende leidinggevende en ik heb het idee dat wanneer ik daar zal werken ik al 1-0 achter sta om dit gesprek. Mocht ik dan ooit aangeven iets meer te willen dat dit dan ook tegen mij zal worden gebruikt. Dus voor mijn gevoel is dit wel echt afknapper. De functie zelf leek me op zich wel erg leuk maar ik weet niet of het op deze manier nog wel zo leuk zal zijn. Als het gesprek bij het andere bedrijf goed gaat dan zeg ik wel tegen het eerste gesprek dat ik niet langer meer geintreseerd ben in de functie.

Mocht ik goed nieuws hebben volgende week dat zal ik het laten weten!

Ja, dat snap ik heel goed inderdaad. Kies vooral waar je je op dit moment goed bij voelt. Hoop dat je geen haast hebt om een nieuwe baan te vinden en echt rustig kunt nadenken. En ja, als je het zou willen laten weten hoe het afloopt zou ik leuk vinden idd!

1 like

De vacature waarop ik gereageerd heb sloot gisteren. Ik ben benieuwd wanneer ik iets hoor, liefst vandaag om 10.00 uur. Ik heb hier geen geduld voor haha.

:grimacing:

Nu al een paar keer meegemaakt dat bedrijven hun afspraak niet nakomen. “Ik laat deze week iets weten”, “Ik bel je vrijdag”, ik vind dit zo ontzettend asociaal. Gadver. En sowieso krijg ik van de helft van de bedrijven uberhaupt geen reactie op mijn brief en cv. :unamused:

Ik ben nog steeds ontzettend blij dat ik ontslag genomen heb en nog maar twee weken hoef, maar ik vraag me wel steeds vaker af of ik ooit werk krijg wat ik wél wil, wél trek. Of gedwongen weer terug moet naar mijn huidige sector.

1 like