Sollicitatietopic (Deel 1)

Pff wat gaar… wel eerlijke terugkoppeling. Kan je t tenminste uit je hoofd zetten en niet denken van goh misschien was ik…? En je allerlei dingen in je hoofd halen.

1 like

En weer 300 keer nee terug want te weinig ervaring. Ik denk dat ik maar gewoon moet accepteren dat ik geen werk ga vinden…

Heeft er iemand ervaring om via een uitzendbureau of iets (volledig) ander werk te doen? Of hoe dat eigenlijk een beetje gaat? Ga je dan gewoon naar zo’n bureau en stel je dan een profiel op?

1 like

Oooh zo herkenbaar. Nu zit ik wel op mn plek, maar ik ben uiteindelijk via tempoteam aan de slag gegaan. Geen profiel opgesteld, maar gesolliciteerd op een bepaalde functie. Volgens mij liep die sollicitatie wel via het bedrijf zelf, maar verliep de rest via tempoteam.

Uiteindelijk daar maar 4 maandjes gewerkt voor ik wel een baan in mijn richting vond.

1 like

Klinkt goed dankjewel! Van de week dan misschien maar eens proberen…

@Salmiak ook jij bedankt voor je antwoord :blush:

2 likes

Weer 2 afwijzingen en een vacature die opeens on hold is gezet. Zo frustrerend dit.

Misschien heel algemeen houden? Dat je ziek was (en het nu gelukkig weer goed gaat). Details mogen ze volgens mij niet vragen. Maar dat weet ik niet zeker.

1 like

Dat je een andere route hebt gekozen. Dat de dingen voor jou niet liepen als gepland.
Zoiets zeg ik meestal “Tsja ik heb het op mijn eigen manier gedaan, en die duurde wat langer.” Of dat je onderweg nog wat andere dingen moest leren die op dat moment belangrijker waren.
Maar dat kan misschien niet alle beroepen. Als het bijvoorbeeld heel stipt en strict is, lijkt het mij minder handig.

Kan je vragen waarom dat nu relevant is voor ze om te weten?
Ik denk eerlijk gezegd dat ze bang zijn (dit klinkt kut) om een “zwak” iemand aan te nemen. Stel je zou zeggen van ja nja ik vond het eigenlijk toch al niks en toen kreeg ik een burn out en toen was ik maar gestopt en ja nja je moet toch wat nu zit ik hier
Dan denken ze misschien dat ze met jou een risico lopen en je snel weer iets onder de leden hebt of gedemotiveerd raakt of mentaal het niet trekt.
Ik zeg niet dat dat juist is hé, ze zouden het kunnen denken.
Misschien als jij heel gemotiveerd kan zeggen dat je wat meer tijd nog had dan anderen om aan jezelf te werken en dat je zelfs behandeld bent maar nu heel erg op je plek zit en je goed voelt en je klaar ben voor meer uitdaging en voldoening op carrière gebied klinkt het al heel anders

Denk dus ook niet dat het kwaad kan om eerlijk te zijn! In wel vakgebied zoek je werk? Dat speelt natuurlijk ook een beetje mee

1 like

Klinkt juist goed! Uit je post blijkt al heel veel enthousiasme. Als je dat ook over weet te brengen kan ik me niet voorstellen dat bedrijven het “erg” vinden dat je een moeilijke periode hebt doorgemaakt. Is ook niet erg natuurlijk maar vanuit een bedrijf gezien is het minder gunstig om iemand aan te nemen omdat ze bang zijn voor iemand die altijd wat heeft.
Probeer je gewoon voor te stellen hoe het is aan de andere kant van de tafel en dan wil je iemand zo enthousiast en vitaal mogelijk is. Heb je al wat gehoord van de sollicitatie??

Ah, ik zag een functie die perfect bij mij aansloot (ervaring, omgeving en werkveld). Ik heb echt even de tijd genomen om een goede brief te schrijven maar ik kreeg binnen 24h een automatisch gegenereerd ‘helaas-maar-bedankt’ e-mail. Nu ben ik gefrustreerd gezien ik de reden van afwijzing niet eens te horen krijg. Ik heb zelfs op het punt gestaan om de HR-manager van dat bedrijf via LinkedIn een berichtje te sturen :speak_no_evil: Verder hoop ik dat ze hun unicorn gaan vinden.

Ulg ik vind een brief schrijven altijd zon emotionele rollercoaster. Van omg deze zin is geweldig naar niemand gaat mij ooit aannemen.
Ik wil namelijk nooit zon standaart brief met veel dure woorden en ik wil graag in die brief overbrengen dat ik vet leuk ben haha. Maar zo lastig altijd.

Wel goed dat iemand hier als tip gaf om sollociteren als werk te zien en dat ik dit ook maar een paar uurtjes per dag doe. En in de bieb zodat ik er daarna niet overna hoef te denken haha.

2 likes

Ah dat is lief.

1 like

Ik had ook echt bijna hetzelfde, alleen kreeg ik niet binnen 24 uur reactie maar na een tijdje met ‘je hoort niet bij de eerste selectie’.
Was echt iets wat me op het lijf geschreven was.

Had gisteren een gesprek, net een gesprek, maar merk dat ik inmiddels al gewoon ‘afwijzing’ verwacht. “Ja je bent echt een open, gedreven en goede kandidaat maar we kiezen toch voor iemand met meer ervaring.”

Moet ook nog van zoveel bedrijven iets terug horen, weet niet eens meer van wie allemaal.

Werd vandaag ook benaderd door een recruiter maar die processen gaan allemaal zo slooooom.

Zo ff klagen hoor. Ik vind het echt een vermoeiend proces, solliciteren :sleeping:.

2 likes

Ik heb zo een gesprek maar heb echt geen zin haha. Weer opstaan van mn bankje. En heb de komende tijd ook geen zin om te gaan werken :joy:

Ik heb per ongeluk een sollicitatiegesprek vrijdag! Zag een klusje langskomen in een (grotendeels) freelance-groep en had gereageerd. Het is een start-up voor de online branche van een kleine keten winkels hier in de stad en ze zoeken precies iemand met mijn ervaring en kennis. In het contact tot nu toe kwam al naar voren dat er geen gigantisch budget is dus ik snap nog niet helemaal waarom ze op zoek waren naar iemand in loondienst ipv ZZPer, wat voor de werkgever vaak goedkoper uitvalt. Ik heb wel duidelijk gemaakt dat ik geen hele dagen op kantoor ga zitten en in principe als freelancer werk maar ze willen me toch heel graag zien, ben zo benieuwd!

Overigens heb ik vandaag even het een en ander op een rijtje gezet en bedacht ik me dat het misschien niet gek is om parttime in loondienst te gaan mits het op mijn voorwaarden gaat. Een paar dagen dienstverband zou wel veel tijd en hoofdpijn schelen qua acquisitie.

Tja, ik ben nu een paar maanden zelfstandig en er komt genoeg binnen maar ik blijf het lastig vinden dat ik niet maandelijks van hetzelfde inkomen uit kan gaan. Financieel plan ik alles heel precies en hou ik bijna dagelijks alles bij. Ben ook uit loondienst gegaan deze zomer met een forse financiële buffer, deze is helemaal weggevallen door een rits onvoorziene grote kosten en nu ga ik dus inderdaad van betaling naar betaling. Voelt niet altijd chill.

Ik heb vandaag een tweede gesprek gehad, best een goed gevoel over, maar ze vroegen ook wat ik verdiende. Ik zei dat ik het niet precies wist en heb een schatting gegeven. Ze zeiden: je mag ook wel je salarisstrookje sturen.

Donderdag komen er nog twee op gesprek, dus ik kan beter niet nu al mijn salarisstrookje sturen toch? Ik twijfel omdat ik aan de ene kant graag nog wat wil laten horen zodat ik niet te veel naar de achtergrond verdwijn, maar ik vind het ook gek om nu al mijn salarisstrookje te sturen als er nog twee anderen op gesprek komen. Wat vinden jullie?

Edit: volgens mij verdien ik nu ook nog meer dan ik in eerste instantie daar heb aangegeven🤔, maar hoe dan ook wil ik de baan heel graag.

Ik vind het eigenlijk sowieso best gek dat ze daarom vragen… ze gaan dan vaak net iets boven je huidige salaris zitten, terwijl je misschien veel hoger uit zou komen als ze van niets wisten zeg maar.

Ja ik had daar misschien ook niet op moeten antwoorden, maar het overviel me nogal.

Ja is ook gewoon een rotvraag! Als je aangeeft dat je je huidige salaris niet wil delen omdat je het niet relevant vindt, is het direct zo defensief en creëert het wellicht een beetje nare vibe in het gesprek. Dus ik zou ook niet goed weten hoe je daar mee om gaat. Ik ken mensen die liegen en er een paar honderd bruto bij op bluffen, maar dan kom je weer in de knel als ze om een strookje zouden vragen want waarom zou je die niet willen laten zien?