Ik had een open sollicitatie gestuurd naar een bedrijf voor een stage en ik kreeg een mailtje terug dat ze gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en me op de hoogte zullen houden. Is het dan slim om nog een mailtje terug te sturen of spam ik dan alleen hun mailbox vol?
Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik heb besloten nu toch maar door te solliciteren tijdens de lopende sollicitatie want deze duurt nu ook al meer dan twee maand. Bedankt voor je bericht! Dit geeft me toch een beter gevoel wanneer ik verder solliciteer met dit in mijn achterhoofd.
I got the job! Begin januari kan ik beginnen, yes! Zo blij om weer terug te mogen komen en het nieuwe jaar te beginnen met een baan waarvan ik weet dat ie wƩl bij me past.
Ja ik heb dat heel vaak gedaan. Ik houd van het hebben van meerdere opties en bovendien is het ook een makkelijke manier om je onderhandelingspositie sterker te maken.
Ik zou wel iets korts terug sturen waarin je ze alvast bedankt en aangeeft uit te kijken naar hun reactie oid.
Ik heb nu 2 bedrijven waar ik op gesprek ben. Bij een van de bedrijven willen ze een test afnemen op cijfermatig inzicht, analytisch vermogen en rekenkunde. Ik weet niet zo goed hoe ik mij moet voorbereiden. Ik doe nu wat oefentestjes op 123 test. Ik heb dyslexie, zou ik dat van te voren aan moeten geven. Ik lees namelijk gemiddeld langzamer.
Iemand toevallig daar ervaring mee?
Ik heb nu 2 bedrijven lopen qua sollicitatie, doet ook goed voor mijn onderhandeling. Omdat beide bedrijven mij nu op 2de gesprek hebben uitgenodigd, en ook gevraagd of ik naast hun iets heb lopen.
Ik solliciteer al sinds eind nov en heb van geen een nog iets gehoord. Ergste is nog dat ik nul contactgegevens heb, balen.
Je hebt wel iets van een mail adres neem ik aan? Even een mailtje terug sturen?
Ik heb gisteren voor het eerst op een vacature gereageerd via een uitzendbureau, ben heel benieuwd hoe dat loopt allemaal. Was verbaasd iets in mijn sector tegen te komen ook.
Niks. Ik solliciteer bij bedrijven waarbij je een account aanmaakt op hun vacaturesites en zie alleen de status āsollicitatie ontvangenā 
Ik kreeg na 5 weken een eerste bericht binnen!
@Molotov @Kareltje Fijn dat jullie me kunnen geruststellen. In dat geval wordt het vast half januari op zān vroegst voor een bericht.
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en ik zit nu te bedenken hoe ik ga beantwoorden waarom ik nu juist geschikt ben.
Ik ben heel slecht in mezelf goed over te laten komen en heel positief over mezelf te praten en daarom zit ik te bedenken hoe ik bescheiden blijf maar toch iets zeg. Maar het is zo moeilijk haha. Het is een bijbaan met voornamelijk administratieve werkzaamheden dus waarom ik daar zo goed in ben ja geen idee. De rest zal ook wel heel geschikt zijn 
Success alvast!
Als je naar de vacature kijkt en wat er gevraagd wordt, ga dan met een markeerstift (digitaal of fysiek) highlighten welke kwaliteiten en vaardigheden jij al hebt of (deels) beheerst. Vervolgens kijk je naar alles wat je hebt gemarkeerd en probeer je er een concreet voorbeeld bij te bedenken. Afhankelijk van je werkervaring, kan dat iets zijn wat je in een vorige baan of opleiding hebt gedaan/geleerd of in je eigen huishouden toepast. Voor administratieve werkzaamheden kan het iets simpels zijn als dat je je eigen administratie bijhoudt, van overzicht houdt en alles netjes organiseert in mappen (fysiek of digitaal). Ik noem maar wat.
En verder staat in de vacature of op de website vaak wel iets over het bedrijf zelf en wat zij belangrijk vinden (kernwaarden, motto/slogan, etc.) en kies daar iets uit wat bij jou past/overeenkomst met je persoonlijkheid/instelling als voorbeeld.
Daar kun je in zowel een motivatiebrief als gesprek een heel eind mee komen.
Succes in elk geval!
Reageren jullie nog op de afwijzing na een gesprek? Het lijkt me wel netjes om iemand te bedanken, maar denk ook weer dat de mailbox van diegene weer volgespamd wordt als iedereen dat zou doen (en verwacht natuurlijk ook geen reactie terug, dus misschien is het een beetje onzin?)
Meestal niet hooguit als men uitgebreid de moeite heeft genomen om te vertellen waarom ik de baan niet kreeg.
Het ligt er wat mij betreft een beetje aan waarom je bent afgewezen en wat je eigen indruk van de persoon/organisatie en het gesprek is geweest. Ook de manier van afwijzing (email vs telefonisch).
Als het een mail afwijzing was kun je altijd nog even een belletje plegen om diegene te bedanken voor het gesprek en de feedback (als het niet generiek was). En als het een moeilijke keuze was voor hen, kun je bijvoorbeeld nog vragen wat je volgende keer beter zou kunnen doen / of ze je in hun bestand willen houden voor als een soortgelijke baan voorbij komt / of dat ze misschien nog een idee hebben van wat wel/beter bij je past of elders waar ze iemand zoeken / suggestie voor een netwerkgesprek.
Ik zou er persoonlijk niet een mail achteraan sturen (sowieso ook geen telefoontje als je het een slecht gesprek/afwijzing vond), eerder bellen. Als het een goed gesprek was en je krijgt ook de indruk dat ze je een goede kandidaat vonden maar de concurrentie net iets beter was (en de feedback dus welgemeend is) kun je eventueel ook een linkedin uitnodiging met bedank berichtje sturen. Kun je meteen je netwerk vergroten. Dit is echter wel heel erg afhankelijk van hoe het gesprek liep/hoe het voelde, want je wilt je ook niet opdringen.