Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb a.s. dinsdag een sollicitatiegesprek, ik zal de situatie even uitleggen;
Een oud collega heeft mijn naam doorgegeven aan ene Iris (even voor het gemak). Iris heeft mij toegevoegd op Linkedin en vorige week hebben we een uur aan de telefoon gezeten en zij kwam nogal enthousiast over (bijna beetje pusherig vond ik, dat ik dacht je kent me nog niet eens). Nu heb ik gezegd dat ik wil kijken of het in real life ook klikt en erna 2 uurtjes wil proefdraaien (ze werken met 2/3 uurtjes proefdraaien). Tijdens het telefoongesprek vroeg ze of ik mijn salarisstrookje van mijn vorige werk wilde meenemen en ik was eigenlijk een beetje flabbergasted en zei ‘ja zal ik doen’

Maar nu heb ik zoiets van, waarom zou ik dit doen? Want nu kan ik waarschijnlijk niet hoger inzetten dan mijn voorgaande salaris? Enige wat ik kan doen is zeggen dat ik niet minder wil verdienen. Ik weet niet zo goed wat ik ermee moet doen? Of hun eerst met een bod laten komen zonder mijn salarisstrook te laten zien? Mijn bedoeling is wel om hier meer mee te gaan verdienen dan mijn voorgaande baan.

Ik zou het salarisstrookje niet meenemen met de beredenering dat je liever een bod krijgt o.b.v wat de werkzaamheden inhouden en de werkervaring die jij meeneemt. Je vorige salarisstrookje is niet relevant omdat de werkzaamheden zullen verschillen wss en je ervaring ook!

1 like

Ik zou afwachten. Je weet niet wanneer zij de tijd hebben om alle brieven te lezen en ik zou het best wel pushy vinden.

1 like

Eens lekker thuis laten die salarisstrook @Trenchcoat ! Als ze ernaar vragen kun je aangeven dat je je bedacht hebt en eigenlijk gewoon benieuwd bent waar zij mee komen, dat je open de onderhandelingen wilt aangaan oid.

2 likes

Thanks voor het advies! Ik zal dinsdag wel eventjes laten weten hoe alles is gegaan :)!

1 like

Ik ben na tientallen sollicitaties eindelijk eens uitgenodigd voor een gesprek :partying_face: Het is een semi-interne sollicitatie via mijn huidige ‘baan’. Ben enorm enthousiast, beschik over zo goed als alle nodige skills en na een informatiegesprek is me verteld zeker te solliciteren dus ik ga er redelijk zelfverzekerd in. Echter heb ik op één punt wat onzekerheid, namelijk dat ik ervaring mis op 1 skill waarvan het heel goed kan dat een andere sollicitant dat juist wĂ©l veel heeft.

Lang verhaal kort: Iemand tips hoe ik over kan laten komen dat ik echt de juiste kandidaat ben en dat ze voor mij moeten gaan, ondanks dat ik ervaring mis op die skill? Nb: Ze weten er al van, want ik heb het benoemd in het gesprek en mijn brief.

5 likes

Oke naast dat ik dus 38478172834x wordt afgewezen staan er ook gewoon veel vacatures online die eigenlijk niet meer online horen te staan
 Net ook weer: belde ik naar een bedrijf want ik had een vraag, zegt die vrouw dat die vacature al vervult is dus het geen zin meer heeft. Ja haal die vacature dan offline muts.
Ik wil gewoon zo graag het nieuwe jaar beginnen met een baan :sob:

Zoek jij niet iets in de UX wereld? Misschien heb je dit al geprobeerd maar je kan bedrijven zoals KLM/Philips etc aanschrijven die hun eigen UX afdeling hebben en zo ongeveer altijd wel nieuwe uxers kunnen gebruiken terwijl er bijna nooit vacatures online staan?
Oh en skyscrapers! Ik was door hun benaderd voor een UX traineeship, die volgens mij nog sreeds open staat!

1 like

Klopt! Thanks voor je reactie :smiley:
Veel is alleen voor wo of mis ik de ervaring. Maar ik ga er zeker even naar kijken! Wie weet zitten er toch nieuwe mogelijkheden tussen

1 like

Check, heb ik voorbereid! Ben benieuwd :blush:

Solliciteren jullie nog door bij andere bedrijven wanneer je al in een sollicitatie procedure zit bij een bedrijf? Ik vind dat soms best moeilijk, ik ben dan zo blij dat ik op gesprek mag en vind het dan gek ergens anders dan nog te solliciteren voor het geval beiden bedrijven mij willen aannemen.
(Dit is echter nog nooit gebeurd :sweat_smile:)

1 like

Ik had een open sollicitatie gestuurd naar een bedrijf voor een stage en ik kreeg een mailtje terug dat ze gaan kijken wat de mogelijkheden zijn en me op de hoogte zullen houden. Is het dan slim om nog een mailtje terug te sturen of spam ik dan alleen hun mailbox vol?

Daar heb je inderdaad een goed punt. Ik heb besloten nu toch maar door te solliciteren tijdens de lopende sollicitatie want deze duurt nu ook al meer dan twee maand. Bedankt voor je bericht! Dit geeft me toch een beter gevoel wanneer ik verder solliciteer met dit in mijn achterhoofd.

1 like

I got the job! Begin januari kan ik beginnen, yes! Zo blij om weer terug te mogen komen en het nieuwe jaar te beginnen met een baan waarvan ik weet dat ie wél bij me past.

16 likes

Ja ik heb dat heel vaak gedaan. Ik houd van het hebben van meerdere opties en bovendien is het ook een makkelijke manier om je onderhandelingspositie sterker te maken.

1 like

Ik zou wel iets korts terug sturen waarin je ze alvast bedankt en aangeeft uit te kijken naar hun reactie oid.

1 like

Ik heb nu 2 bedrijven waar ik op gesprek ben. Bij een van de bedrijven willen ze een test afnemen op cijfermatig inzicht, analytisch vermogen en rekenkunde. Ik weet niet zo goed hoe ik mij moet voorbereiden. Ik doe nu wat oefentestjes op 123 test. Ik heb dyslexie, zou ik dat van te voren aan moeten geven. Ik lees namelijk gemiddeld langzamer.
Iemand toevallig daar ervaring mee?

Ik heb nu 2 bedrijven lopen qua sollicitatie, doet ook goed voor mijn onderhandeling. Omdat beide bedrijven mij nu op 2de gesprek hebben uitgenodigd, en ook gevraagd of ik naast hun iets heb lopen.

1 like

Ik solliciteer al sinds eind nov en heb van geen een nog iets gehoord. Ergste is nog dat ik nul contactgegevens heb, balen.

Je hebt wel iets van een mail adres neem ik aan? Even een mailtje terug sturen?