Ik heb gisteren voor het eerst op een vacature gereageerd via een uitzendbureau, ben heel benieuwd hoe dat loopt allemaal. Was verbaasd iets in mijn sector tegen te komen ook.
Niks. Ik solliciteer bij bedrijven waarbij je een account aanmaakt op hun vacaturesites en zie alleen de status âsollicitatie ontvangenâ
Ik kreeg na 5 weken een eerste bericht binnen!
@Molotov @Kareltje Fijn dat jullie me kunnen geruststellen. In dat geval wordt het vast half januari op zân vroegst voor een bericht.
Ik heb morgen een sollicitatiegesprek en ik zit nu te bedenken hoe ik ga beantwoorden waarom ik nu juist geschikt ben.
Ik ben heel slecht in mezelf goed over te laten komen en heel positief over mezelf te praten en daarom zit ik te bedenken hoe ik bescheiden blijf maar toch iets zeg. Maar het is zo moeilijk haha. Het is een bijbaan met voornamelijk administratieve werkzaamheden dus waarom ik daar zo goed in ben ja geen idee. De rest zal ook wel heel geschikt zijn
Success alvast!
Als je naar de vacature kijkt en wat er gevraagd wordt, ga dan met een markeerstift (digitaal of fysiek) highlighten welke kwaliteiten en vaardigheden jij al hebt of (deels) beheerst. Vervolgens kijk je naar alles wat je hebt gemarkeerd en probeer je er een concreet voorbeeld bij te bedenken. Afhankelijk van je werkervaring, kan dat iets zijn wat je in een vorige baan of opleiding hebt gedaan/geleerd of in je eigen huishouden toepast. Voor administratieve werkzaamheden kan het iets simpels zijn als dat je je eigen administratie bijhoudt, van overzicht houdt en alles netjes organiseert in mappen (fysiek of digitaal). Ik noem maar wat.
En verder staat in de vacature of op de website vaak wel iets over het bedrijf zelf en wat zij belangrijk vinden (kernwaarden, motto/slogan, etc.) en kies daar iets uit wat bij jou past/overeenkomst met je persoonlijkheid/instelling als voorbeeld.
Daar kun je in zowel een motivatiebrief als gesprek een heel eind mee komen.
Succes in elk geval!
Reageren jullie nog op de afwijzing na een gesprek? Het lijkt me wel netjes om iemand te bedanken, maar denk ook weer dat de mailbox van diegene weer volgespamd wordt als iedereen dat zou doen (en verwacht natuurlijk ook geen reactie terug, dus misschien is het een beetje onzin?)
Meestal niet hooguit als men uitgebreid de moeite heeft genomen om te vertellen waarom ik de baan niet kreeg.
Het ligt er wat mij betreft een beetje aan waarom je bent afgewezen en wat je eigen indruk van de persoon/organisatie en het gesprek is geweest. Ook de manier van afwijzing (email vs telefonisch).
Als het een mail afwijzing was kun je altijd nog even een belletje plegen om diegene te bedanken voor het gesprek en de feedback (als het niet generiek was). En als het een moeilijke keuze was voor hen, kun je bijvoorbeeld nog vragen wat je volgende keer beter zou kunnen doen / of ze je in hun bestand willen houden voor als een soortgelijke baan voorbij komt / of dat ze misschien nog een idee hebben van wat wel/beter bij je past of elders waar ze iemand zoeken / suggestie voor een netwerkgesprek.
Ik zou er persoonlijk niet een mail achteraan sturen (sowieso ook geen telefoontje als je het een slecht gesprek/afwijzing vond), eerder bellen. Als het een goed gesprek was en je krijgt ook de indruk dat ze je een goede kandidaat vonden maar de concurrentie net iets beter was (en de feedback dus welgemeend is) kun je eventueel ook een linkedin uitnodiging met bedank berichtje sturen. Kun je meteen je netwerk vergroten. Dit is echter wel heel erg afhankelijk van hoe het gesprek liep/hoe het voelde, want je wilt je ook niet opdringen.
Oh, in dat geval zou ik zeker reageren. Even een telefoontje (goede indruk achterlaten) of een berichtje via LinkedIn kan dan geen kwaad. En wie weet loop je diegene nog tegen het lijf in de nabije toekomst en dan voelt het ook goed dat je nog iets van je hebt laten horen. En dat kan voor diegene natuurlijk ook een goede reminder zijn dat jij een goede kandidaat én beleefd bent, waardoor hij/zij je misschien eerder zou aanbevelen bij een collega of je een tip geven over een andere functie.
Ik ga maar even twijfelen vanavond wat ik zal doen. Ik heb alleen een e-mail adres dus dat is de enige optie. Het zou inderdaad kunnen dat ik diegene nog tegenkom later dus dat geeft inderdaad wel een fijner gevoel!
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze bij zo veel sollicitanten ook de afgewezenen allemaal gaan mailen.
45 sollicitanten valt nog wel mee toch? Ik zou het wel zo netjes vinden om iedereen die niet uitgenodigd wordt daar ook een bericht over te sturen.
@Trivia ik ben twee keer niet voor iets uitgenodigd waar zelfs meer dan 100 brieven op waren gekomen. Het zal wel een beetje liggen aan het bedrijf misschien of ze dat laten weten. Ik hoop voor je dat je wordt uitgenodigd vandaag! En als je niks hoort zou ik na de kerst gewoon bellen.
Ik ben vandaag uitgenodigd voor mân allerallereerste grote mensen baan gesprek! Ik vind het echt spannend en ik moet ook gelijk een hele opdracht maken en die voor die tijd inleveren⊠Gelukkig wel iets wat me goed ligt, hoewel de opdracht wel nogal vaag is.
âGeselecteerdenâ impliceert dat alleen degenen die uitgenodigd worden voor een gesprek (of wat de vervolgstap in het sollicitatieproces ook is) een bericht voor de kerstdagen krijgen. Kan zijn dat er alsnog een automatische afwijzing wordt gemaild naar de âniet-geselecteerdenâ, maar of die voor of na kerst komt is de vraagâŠ
En wat betreft werktijden vandaag: helemaal afhankelijk van het bedrijf en misschien zelfs de sector. Ik was een van de weinigen die vandaag nog aan het werk was bij ons en werk inmiddels thuis (nu pauze ) maar er zijn ook collegaâs die al sinds vorige week of eerder vrij zijn en anderen die tot zes uur op kantoor blijven vandaag.
EDIT:
Enne⊠afhankelijk van het bedrijf kan het ook best zijn dat ze het nog daadwerkelijk druk hebben vandaag en dat een mail versturen erbij inschiet. Heel slecht natuurlijk maar in mijn ervaring gebeurt het nog weleens. Of dat P&O/HR op vakantie is en het denkt te hebben overgedragen maar dat uiteindelijk niemand iets doet. Dus ik zou zeggen kijk even op de site van het bedrijf en mocht daar iets over aangepaste openingstijden staan, dan even voor die tijd bellen en anders bel je ze na 15.00 uur om te âcheckenâ. En stel dat je niet bij de geselecteerden zit, dan weet je dat ook meteen Ă©n kun je vragen naar waarom je er niet bij zit om âer van te lerenâ of âvoor de toekomstâ etc.
Het is ook niet hoe ik het zelf zou afhandelen maar hoe de meeste bedrijven tegenwoordig met dit soort zaken omgaan.
En misschien iets dat met het OV makkelijk te bereiken is en niet veel reistijd heeft? Veel bedrijven/organisaties vergoeden OV reiskosten.
Ik was bij mijn vorige baan ook niet echt happy. Mijn baas was altijd zo negatief en vaak van die âremindersâ geven terwijl ik iets al lang had gedaan of er acties voor uit had gezet. Toen een andere baan gevonden die me eigenlijk niet eens zo heel leuk leek toen ik ging solliciteren, maar bleek echt een hele leuk functie/organisatie te zijn. Heb daarvoor ook heeeeel veel gesolliciteerd en ook best vaak op gesprek geweest, maar werd het dan niet omdat ik of te ervaren was (of ambitieus overkwam en ze bang waren dat ik in no-time weg zou zijn terwijl ik helemaal niet ambitieus ben) of niet voldoende ervaring had Werd er helemaal depri van, vooral als mensen dan ook gingen vragen of ik nog aan het solliciteren was/iets leuks had gevonden/hoe het gesprek ging etc.
Nu dus helemaal blij met een baan die me in eerste instantie niet zo bijzonder leek en waarbij ik me ook amper heb voorbereid voor het gesprek (want âhet zal welâ) en ik werd meteen diezelfde dag gebeld dat ze me wilden hebben. In een jaar tijd een vast contract aangeboden gekregen, bonus gekregen vanwege mijn goede inzet, promotie gemaakt Ă©n succesvol onderhandeld over salaris (wat ik heel eng vond en nog niet eerder had gedaan). En een van de leukste dingen van de baan vind ik de sfeer en hoe waardering ook vaak wordt uitgesproken. Soms word ik er zelfs een beetje door overdonderd. Maar tot ik deze baan had, realiseerde ik me eigenlijk niet hoeveel verschil dat kan uitmaken. Probeerde in mijn vorige baan wel altijd een leuke sfeer te creĂ«ren met het team en dat lukte vaak ook wel, maar de baas was altijd zoân domper. Zelfs als de baas aardig/in een goed humeur was was het niet zo positief.
En nu ga ik bijna elke dag met plezier naar mijn werk. Voorheen dacht ik regelmatig âugh, morgen/straks werkenâ en ging ik met tegenzin of minder goed gehumeurd.
Succes! Hoop dat het goed nieuws is!
Eerst werd ik overal afgewezen op basis van ervaring en nu heb ik opeens 2 aanbiedingen
Van de bedrijf 1 heb ik de arbeidsvoorwaarden al (goed!), van bedrijf 2 vrijdag en vrijdag moet ik ook een keuze maken.
Bedrijf 2 heeft echt heel erg veel moeite gedaan om mij nog tijdig te spreken, zodat ik niet al ja zou zeggen tegen bedrijf 1, dus die willen erg graag.
Dilemma: bedrijf 1 is een toporganisatie, voelde me meteen thuis, leuk kantoor, heel veel leuke mensen gesproken maar het is 1) ver weg en altijd file (dus zeker 60 min) en 2) een functie die mij niet 1000% aanspreekt, het lijkt me leuk, maar niet voor een hele lange termijn.
Bedrijf 2 is een traditionele organisatie, waar ik de gemiddelde leeftijd ontzettend omlaag zou halen, alleen maar mannenmanagers haha, wel echt goed georganiseerd daar en 1) het is dichtbij (20 minuutjes) en 2) het is precies de functie die ik zoek en 3) het is internationaal, beurzen van Hong Kong tot Buenos Aires maar ook heel Europa door, dus voertaal Engels en dat vind ik erg leuk. Dit bedrijf zoekt iemand voor de lange termijn.
Ik heb hier alleen nog geen arbeidsvoorwaarden van maar weet wel dat ze me graag willen, ze hebben ook geen andere kandidaten
Bedrijf 1 is qua gevoel echt top maar bedrijf 2 is qua gevoel prima en rationeel gezien echt een goede keuze. En de afstand speelt ook mee. Maar ik vind het echt heel lastig nu