Sollicitatietopic (Deel 1)

@Floepsie

Oh, in dat geval zou ik zeker reageren. Even een telefoontje (goede indruk achterlaten) of een berichtje via LinkedIn kan dan geen kwaad. En wie weet loop je diegene nog tegen het lijf in de nabije toekomst en dan voelt het ook goed dat je nog iets van je hebt laten horen. En dat kan voor diegene natuurlijk ook een goede reminder zijn dat jij een goede kandidaat én beleefd bent, waardoor hij/zij je misschien eerder zou aanbevelen bij een collega of je een tip geven over een andere functie.

1 like

Ik ga maar even twijfelen vanavond wat ik zal doen. Ik heb alleen een e-mail adres dus dat is de enige optie. Het zou inderdaad kunnen dat ik diegene nog tegenkom later dus dat geeft inderdaad wel een fijner gevoel!

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze bij zo veel sollicitanten ook de afgewezenen allemaal gaan mailen.

45 sollicitanten valt nog wel mee toch? Ik zou het wel zo netjes vinden om iedereen die niet uitgenodigd wordt daar ook een bericht over te sturen.
@Trivia ik ben twee keer niet voor iets uitgenodigd waar zelfs meer dan 100 brieven op waren gekomen. Het zal wel een beetje liggen aan het bedrijf misschien of ze dat laten weten. Ik hoop voor je dat je wordt uitgenodigd vandaag! En als je niks hoort zou ik na de kerst gewoon bellen.

Ik ben vandaag uitgenodigd voor m’n allerallereerste grote mensen baan gesprek! Ik vind het echt spannend en ik moet ook gelijk een hele opdracht maken en die voor die tijd inleveren… Gelukkig wel iets wat me goed ligt, hoewel de opdracht wel nogal vaag is.

2 likes

“Geselecteerden” impliceert dat alleen degenen die uitgenodigd worden voor een gesprek (of wat de vervolgstap in het sollicitatieproces ook is) een bericht voor de kerstdagen krijgen. Kan zijn dat er alsnog een automatische afwijzing wordt gemaild naar de “niet-geselecteerden”, maar of die voor of na kerst komt is de vraag…

En wat betreft werktijden vandaag: helemaal afhankelijk van het bedrijf en misschien zelfs de sector. Ik was een van de weinigen die vandaag nog aan het werk was bij ons en werk inmiddels thuis (nu pauze :innocent:) maar er zijn ook collega’s die al sinds vorige week of eerder vrij zijn en anderen die tot zes uur op kantoor blijven vandaag.

EDIT:
Enne… afhankelijk van het bedrijf kan het ook best zijn dat ze het nog daadwerkelijk druk hebben vandaag en dat een mail versturen erbij inschiet. Heel slecht natuurlijk maar in mijn ervaring gebeurt het nog weleens. Of dat P&O/HR op vakantie is en het denkt te hebben overgedragen maar dat uiteindelijk niemand iets doet. Dus ik zou zeggen kijk even op de site van het bedrijf en mocht daar iets over aangepaste openingstijden staan, dan even voor die tijd bellen en anders bel je ze na 15.00 uur om te “checken”. En stel dat je niet bij de geselecteerden zit, dan weet je dat ook meteen én kun je vragen naar waarom je er niet bij zit om “er van te leren” of “voor de toekomst” etc.

1 like

Het is ook niet hoe ik het zelf zou afhandelen maar hoe de meeste bedrijven tegenwoordig met dit soort zaken omgaan.

1 like

En misschien iets dat met het OV makkelijk te bereiken is en niet veel reistijd heeft? Veel bedrijven/organisaties vergoeden OV reiskosten.

Ik was bij mijn vorige baan ook niet echt happy. Mijn baas was altijd zo negatief en vaak van die “reminders” geven terwijl ik iets al lang had gedaan of er acties voor uit had gezet. Toen een andere baan gevonden die me eigenlijk niet eens zo heel leuk leek toen ik ging solliciteren, maar bleek echt een hele leuk functie/organisatie te zijn. Heb daarvoor ook heeeeel veel gesolliciteerd en ook best vaak op gesprek geweest, maar werd het dan niet omdat ik of te ervaren was (of ambitieus overkwam en ze bang waren dat ik in no-time weg zou zijn terwijl ik helemaal niet ambitieus ben) of niet voldoende ervaring had :thinking: Werd er helemaal depri van, vooral als mensen dan ook gingen vragen of ik nog aan het solliciteren was/iets leuks had gevonden/hoe het gesprek ging etc.

Nu dus helemaal blij met een baan die me in eerste instantie niet zo bijzonder leek en waarbij ik me ook amper heb voorbereid voor het gesprek (want ‘het zal wel’) en ik werd meteen diezelfde dag gebeld dat ze me wilden hebben. In een jaar tijd een vast contract aangeboden gekregen, bonus gekregen vanwege mijn goede inzet, promotie gemaakt én succesvol onderhandeld over salaris (wat ik heel eng vond en nog niet eerder had gedaan). En een van de leukste dingen van de baan vind ik de sfeer en hoe waardering ook vaak wordt uitgesproken. Soms word ik er zelfs een beetje door overdonderd. Maar tot ik deze baan had, realiseerde ik me eigenlijk niet hoeveel verschil dat kan uitmaken. Probeerde in mijn vorige baan wel altijd een leuke sfeer te creëren met het team en dat lukte vaak ook wel, maar de baas was altijd zo’n domper. Zelfs als de baas aardig/in een goed humeur was was het niet zo positief.

En nu ga ik bijna elke dag met plezier naar mijn werk. Voorheen dacht ik regelmatig “ugh, morgen/straks werken” en ging ik met tegenzin of minder goed gehumeurd.

1 like

Succes! Hoop dat het goed nieuws is! :crossed_fingers:

1 like

Eerst werd ik overal afgewezen op basis van ervaring en nu heb ik opeens 2 aanbiedingen :fearful:
Van de bedrijf 1 heb ik de arbeidsvoorwaarden al (goed!), van bedrijf 2 vrijdag en vrijdag moet ik ook een keuze maken.
Bedrijf 2 heeft echt heel erg veel moeite gedaan om mij nog tijdig te spreken, zodat ik niet al ja zou zeggen tegen bedrijf 1, dus die willen erg graag.

Dilemma: bedrijf 1 is een toporganisatie, voelde me meteen thuis, leuk kantoor, heel veel leuke mensen gesproken maar het is 1) ver weg en altijd file (dus zeker 60 min) en 2) een functie die mij niet 1000% aanspreekt, het lijkt me leuk, maar niet voor een hele lange termijn.
Bedrijf 2 is een traditionele organisatie, waar ik de gemiddelde leeftijd ontzettend omlaag zou halen, alleen maar mannenmanagers haha, wel echt goed georganiseerd daar en 1) het is dichtbij (20 minuutjes) en 2) het is precies de functie die ik zoek en 3) het is internationaal, beurzen van Hong Kong tot Buenos Aires maar ook heel Europa door, dus voertaal Engels en dat vind ik erg leuk. Dit bedrijf zoekt iemand voor de lange termijn.
Ik heb hier alleen nog geen arbeidsvoorwaarden van maar weet wel dat ze me graag willen, ze hebben ook geen andere kandidaten

Bedrijf 1 is qua gevoel echt top maar bedrijf 2 is qua gevoel prima en rationeel gezien echt een goede keuze. En de afstand speelt ook mee. Maar ik vind het echt heel lastig nu

Kun je niet een keer proefdraaien bij bedrijf 2? Dat je een middag even de sfeer komt proeven zodat je zeker weet of je het een fijne plek vindt?

Kan wel janken. Ik zie dat het programma waarmee ik mn cv had gemaakt en die heeft lopen kutten. Zo heb ik blijkbaar volgens dat cv mn middelbare school afgemaakt in 2010 maar ben ik begonnen in 2019… ulggg en ik had hem zo goed gemaakt maar blijkbaar is er bij het opslaan vanalles mis gegaan. En ik zie het nu pas nu ik hem in word een andere opmaak geef. Kut programma heb hem ook al een paar x verstuurd. Echt om te janken dit.

Niet moeilijk doen en gewoon in Word maken. Ze hebben tig sjablonen om een relatief leuk cv te maken en je kunt eventueel nog meer downloaden. De definitieve versie altijd opslaan als PDF (het liefst met een handige titel, zoals je naam en de functie waarop je solliciteert) en die opsturen. Soms doet Word nog iets bizars met je bestand waardoor de opmaak bij de ontvanger raar is, bij PDF gebeurt dat niet.

En het Word bestand bewaar je dan om later aanpassingen in te maken (als je meer ervaring opdoet of op een andere functie solliciteert waarbij je andere taken/verantwoordelijkheden/ervaringen wilt highlighten dan voor een andere sector etc) en daarvan verstuur je dan ook weer de PDF, niet het Word bestand.

Jaa heb ik nu ook gedaan. Had hiervoot geen word haha. Maar nu wel en nu heb ik weer een mooie kloppende cv.

1 like

Een cv-vraag: zetten jullie de titel van je scriptie op je cv?
Zo ja, waar zet je dit onder?

Ja ik twijfel omdat ik 2 miniscriptie’s geschreven heb waarvan er 1 een onderzoek/advies was en de 2e was een case-study. Dan zou ik eigenlijk het adviesstuk willen benoemen en niet de case-study want die maakt iedereen wel.

Yesss eindelijk weer wat vacatures in mijn vakgebied online. Niet helemaal het juiste tijdstip om te versturen denk ik (half 2 's nachts) haha, heb morgen weer wat te doen!

Nee ik niet en ook eigenlijk nooit over nagedacht tot jouw post haha
Nu moet ik wel zeggen dat ik in een ander vakgebied ben gaan werken dan waar ik voor heb gestudeerd dus het is ook niet heel boeiend voor die sollicitaties. Het komt ook nooit ter sprake eigenlijk
Maar als het relevant is zou ik het bij je opleiding zetten denk ik? Dus bijvoorbeeld een bepaalde afstudeerrichting (dit heb ik er namelijk wel op) en/of het onderwerp van je scriptie

Edit: zie nu je laatste post, dat het 2 kleinere zijn. Kan je dan niet kort iets schrijven over het onderzoek zelf, en dat je naar aanleiding daarvan x geschreven hebt? Dan richt je je daarop en kun je die ander altijd nog mondeling benoemen maar ligt de nadruk op het onderzoek dat je uitgevoerd hebt en niet op het schrijven zelf

1 like

Dank je! Ja ik ga straks eens kijken of en hoe ik het kan plaatsen in mijn cv.

Ik heb om mijn scriptie te schrijven stage gelopen. Ik heb hem dus gewoon onder mijn ‘werkervaring’ staan en daarna dus de beschrijving ervan.

Is er iemand die even met me kan meedenken? :slight_smile:

Ik heb bijna anderhalf jaar geleden mijn master gehaald (sociale wetenschappen). Daarvoor heb ik een HBO-opleiding gedaan in de richting van teksten schrijven. Na het slagen van mijn master is het me helaas niet gelukt om een baan op WO-niveau en binnen het vakgebied van de sociale wetenschappen, en heb ik gewerkt in de journalistiek, op hbo-niveau. Werk wat op mijn master aansluit spreekt me echter meer aan.

Nu zie ik weer een aantal leuke vacatures die op mijn master aansluiten. Ik vraag me alleen af ik überhaupt wel moet reageren, omdat ik al zo’n lange periode niets ‘relevants’ heb gedaan. Maar niets proberen is natuurlijk ook niet slim. Hebben jullie tips hoe ik dit kan aanpakken? Moet ik die lange tussenperiode bijvoorbeeld benoemen in de brief, of juist niet?