Beetje afhankelijk van het gesprek en wat er in de vacature staat, maar ik heb in het verleden gewoon een bedrag (of schaal/trede) genoemd. Zo van “rond de [bedrag] bruto”.
In mijn ervaring wordt dat een uitzendbureau meestal gewoon aangenomen zonder vragen (hoewel ze soms ook vragen wat je ondergrens is), bij een recruiter, intermediair of headhunter krijg je daar soms vragen/opmerkingen (vaak ook gewoon instemming, zo van “oh ja, gezien je kwalificaties/werkervaring”) over en bij een werkgever/P&O’er/HR zou ik het bedrag eerst noemen, korte stilte laten vallen om het over te laten komen en hen de mogelijkheid te geven vragen te stellen en anders zelf toelichten waarom ik dat waard ben.
Noem echter nooit een willekeurig bedrag. Altijd even van tevoren bedenken wat er in de vacature én sector/markt wordt geboden en wat daarvan passend is bij jou (en natuurlijk iets hoger inzetten dan wat je wilt). En het handigst is het om dit al te bedenken als je gaat reageren op de vacature, zodat je niet met je mond vol tanden staat als de vraag komt bij een onverwachts telefoontje. Ik heb zelf een paar jaar geleden een keer gehad dat ik een beetje werd overdonderd door de vraag, volgens mij omdat ik net aan het solliciteren was en de vacature was in een iets andere richting (voorgesteld door intermediair) en sector, waardoor ik niet wist wat een marktconform salaris was dus toen heb ik gevraagd (aan de intermediair) of ik daar op terug mocht komen omdat hij me toch nog iets moest mailen en toen heb ik in mijn mail de salarisindicatie genoemd.
Sowieso altijd ervoor zorgen dat dit zwart op wit staat, dus als je het hebt besproken met wie dan ook, stuur er dan nog even een mail achteraan (of beter nog, vraag om een bevestiging per mail) met wat jullie hebben afgesproken waarin je je salarisindicatie nogmaals benoemd.