Sollicitatietopic (Deel 1)

Als jullie gebeld worden voor een eerste gesprek en er wordt gevraagd naar een salarisindicatie, wat zeg je dan? En dan natuurlijk niet het bedrag maar bijvoorbeeld ‘Mijn salarisindicatie is X’ of ‘Ik wil graag X verdienen’. Zoiets? En dan met of zonder uitleg waarom dat bedrag?

Beetje afhankelijk van het gesprek en wat er in de vacature staat, maar ik heb in het verleden gewoon een bedrag (of schaal/trede) genoemd. Zo van “rond de [bedrag] bruto”.

In mijn ervaring wordt dat een uitzendbureau meestal gewoon aangenomen zonder vragen (hoewel ze soms ook vragen wat je ondergrens is), bij een recruiter, intermediair of headhunter krijg je daar soms vragen/opmerkingen (vaak ook gewoon instemming, zo van “oh ja, gezien je kwalificaties/werkervaring”) over en bij een werkgever/P&O’er/HR zou ik het bedrag eerst noemen, korte stilte laten vallen om het over te laten komen en hen de mogelijkheid te geven vragen te stellen en anders zelf toelichten waarom ik dat waard ben.

Noem echter nooit een willekeurig bedrag. Altijd even van tevoren bedenken wat er in de vacature én sector/markt wordt geboden en wat daarvan passend is bij jou (en natuurlijk iets hoger inzetten dan wat je wilt). En het handigst is het om dit al te bedenken als je gaat reageren op de vacature, zodat je niet met je mond vol tanden staat als de vraag komt bij een onverwachts telefoontje. Ik heb zelf een paar jaar geleden een keer gehad dat ik een beetje werd overdonderd door de vraag, volgens mij omdat ik net aan het solliciteren was en de vacature was in een iets andere richting (voorgesteld door intermediair) en sector, waardoor ik niet wist wat een marktconform salaris was dus toen heb ik gevraagd (aan de intermediair) of ik daar op terug mocht komen omdat hij me toch nog iets moest mailen en toen heb ik in mijn mail de salarisindicatie genoemd.

Sowieso altijd ervoor zorgen dat dit zwart op wit staat, dus als je het hebt besproken met wie dan ook, stuur er dan nog even een mail achteraan (of beter nog, vraag om een bevestiging per mail) met wat jullie hebben afgesproken waarin je je salarisindicatie nogmaals benoemd.

2 likes

Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Ik stond laatst dus met mijn mond vol tanden, begon zelfs te stotteren haha. Dus ik probeer me nu wat beter voor te bereiden. Vooral als er geen indicatie in de vacature staat vind ik het lastig. Ik baseer het ongeveer op wat ik bij mijn laatste soortgelijke baan verdiende, maar inderdaad goed om te kijken wat marktconform is.

Graag gedaan :slight_smile:

Ik weet niet of je bij je laatste soortgelijke baan recent een salarisverhoging/promotie hebt gehad, maar het is soms heel makkelijk om te ‘vergeten’ dat je bij je vorige baan bent gestart met minder werkervaring (dus lager of zelfs startsalaris, afhankelijk van situatie) en in de jaren dat je daar hebt gewerkt misschien niet veel/vaak loonsverhoging hebt gehad ondanks dat je veel meer ervaring hebt opgedaan. Je kunt bijvoorbeeld van starter of junior naar medior zijn gegaan ofzo terwijl je dat op je loonstrookje vrijwel niet terug zag. Dan is het wel belangrijk dat je daar rekening mee houdt met je nieuwe baan en dus niet hetzelfde salaris als in je vorige baan accepteert omdat het ongeveer gelijk is.

En je kunt beter meer vragen dan jezelf te laag inschatten, want anders kunnen werkgevers denken dat ze je toch niet naar waarde hoeven te betalen of denken ze dat je niet geschikt/ervaren (of zelfverzekerd) genoeg bent omdat je minder geld vraagt dan anderen.

Succes!

2 likes

Niet te hoog, maar hoger dan je wilt en zeker niet het gemiddelde/marktconforme salaris want dan heb je geen onderhandelingsruimte meer.

De tip over een stapje terugnemen bij een andere sector is trouwens ook goed.

1 like

Geen vacatures maar in zijn geval zou een jobcoach of jobhunter een goede optie kunnen zijn. Die kunnen ook helpen met het mooi aankleden van zijn verhaal en helpen gerichter te zoeken (en bij de jobhunter natuurlijk vacatures voordragen).

Veel gemeentes/uitkeringsinstanties bieden dit gratis aan, maar is soms wel afhankelijk van leeftijd/doelgroep en kansen op de arbeidsmarkt.

Ik zit al even te dubben over mijn salarisindicatie.
Punten waarover ik in dubio zit:

-Ze vragen niveau 4/5 , ik ben niveau 6

• ik werk nu 32 uur en krijg ort, ik wil nu 36 uur werken en dan zal ik geen ort meer krijgen.
    -het is een andere cao en de bedragen liggen daar iets anders. De brutobedragen liggen wat lager. ----Mijn cao krijgt 8 % erbij, de andere cao niet. Moet ik dan mijn 8% al doorberekenen?
  • ik heb ervaring in die functie dus dat weegt ook mee.
    -ik ga deze maand een salaristrede omhoog maar dat is tevens mijn max in deze schaal.

Ik wil niet te laag gaan, maar ik weet niet of ik het durf om 1 tree hoger te gaan.

Ow een belangrijke aanvulling ben ik vergeten:

Ik zou bij deze functie ook een salarisschaal omhoog gaan dus er is sowieso een verschuiving.

Ja ik ga voor mezelf een minimum bepalen en dan ga ik kijken hoe het gesprek verloopt en hoe hun erin staan. Ze weten dat ik een ervaring heb en dat ik niveau 6 ben dus meer opgeleid in organisatorisch werken/leidinggeven.
Dinsdag is het zover.

1 like

Yes doe ik!

Via een arbeidscoach vanuit het UWV is hij op het onderwijs terecht gekomen. Maar wegens gebrek aan diploma’s is dat nu nog geen optie. Hij heeft wel gesolliciteerd voor zij-instroom maar dat start pas in september weer. Maar die periode is nog lang en tot die tijd zonder werk zitten is ook geen optie (als hij überhaubt al toegelaten wordt). Misschien dat ze via de gemeente inderdaad wat kunnen doen, ik zal het doorsturen! Dankjewel :slight_smile:

Goed idee dankje! :slight_smile:

1 like

Ik heb een nieuwe functie gekregen, hierin behoud ik (grotendeels) mijn oude taken, en krijg ik er nieuwe bij. Hoe zet ik dit op mijn cv?

Ik hoef nog maar 4 weken naar mijn huidige werkgever toe en daarna ben ik koos-werkeloos. Ik heb zelf de keuze gemaakt om, na het afronden van mijn jaarcontract, niet verder te gaan in dat bedrijf. Daarnaast heb ik sowieso ook nog geen contractverlenging gezien dus ik ga deze maand proberen er voor te zorgen dat ‘ze mij ontslaan’ zodat ik wel iets van inkomen heb.

Maar back on topic! Ik heb een hoop zelfreflectie gedaan de afgelopen jaren omdat ik steeds niet echt op mijn plek zit. En het heeft resultaat want ik ga nu een andere richting op: daar heb ik nu 2 sollicitaties voor gedaan dus ik hoop dat ik de komende week feedback ontvang of zelf uitgenodigd wordt!

1 like

Maar bij die nieuwe functie vermeld je dan niet de oude taken? De nieuwe taken lijken zo ‘weinig’. Maar de oude taken copy pasten vind ik ook dubbelop.

Goed idee! Ga ik morgen doen.

1 like

Wat ik nu toch weer voor grap heb meegemaakt.
Ik zag een vacature en het sprak mij wel aan. Ze hebben een of andere open dag dus ik dacht weetje, ga ik eerst daarheen en als het mij aanspreekt ga ik solliciteren. Dus ik schreef mij in voor de open dag via zo’n automatisch formulier op hun website. Afgelopen vrijdag zag ik dat mensen van het bedrijf mijn linkedin hadden bekeken. Krijg ik zo net een mail met dat ze mij niet de ervaring vinden hebben en dat ik dus niet welkom ben op de open dag?!
Vind het ook super raar dat ik mij begin december dus inschrijf voor de open dag en dan twee dagen van te voren (aka nu) een mailtje krijg met je bent niet welkom; terwijl het gewoon een open inschrijving was voor iedereen + ik heb ook nog niet echt gesolliciteerd.
Zullen maar zeggen thanks voor het stalken he.

1 like

Wat onbeleefd eigenlijk dat ze niet van te voren hebben gezegd dat ze een selectie maken. Heb ook een keer dat ik door een recruiter benaderd werd voor een open dag en toen ik een cv en een motivatie inleverde “was het geen match want verkeerde opleiding”.

Oh dit is zo vervelend van die recruiters!!! Stop jij alle moeite erin voor niks.

Ja vind het ook erg raar!
Dat slaat ook nergens op… Volgens mij denken zoveel mensen dat we alle tijd van de wereld hebben. Maar nee hoor, 1000 motivatie brieven schrijven en je best ergens voor doen.

Meehh ik baal zo he. Ik word wel relatief vaak uitgenodigd voor gesprekken, zelfs een aantal keer voor tweede gesprekken, maar ze nemen me toch steeds niet aan. En ik heb het gevoel dat ik steeds slechter word in die gesprekken omdat ik steeds meer gespannen ben.