Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik stel mezelf meestal een sollicitatie doel voor in het weekend. Gedurende de week zoek ik vacatures en in het weekend ga ik dan de brieven maken en de sollicitaties versturen. Na een lange werkdag krijg ik het ook niet meer voor elkaar.

Hmm, ja maar dan moet je er dus ook.nog best veel aan zitten? Ja Deze vacature staat nu 4 dagen online maar ik ben zo bang dat hij aankomend weekend al eraf gehaald wordt

Maar ik heb nu bedacht dat ik zo even mn cv ga aanpassen en opzet van de brief ga doen en dan donderdag de brief afmaken!

Ik had één standaard motivatiebrief waarin ik letterlijk alleen de functie en naam van het bedrijf aanpaste. En overal dezelfde mail waar ik ook alleen de naam van aanpaste. Echt erg, maar werd echt bij veel bedrijven uitgenodigd haha.

Ja ik ben daar wel altijd even mee bezig inderdaad.
Staat er geen sluitingsdatum bij de vacature?

Wel een goed idee om nu je cv aan te passen en beginnetje te maken inderdaad!

Hahaha Ja ik gebruik wel dezelfde opzet, maar dan pas ik de naam en 1 alinea aan :grimacing::grimacing::grimacing: maar toch kost het tijd en deze vacature is net wat anders, dus moet wat meer focussen op andere dingen

1 like

Ja nou ik ben dus bezig en het blijkt dat dit ook een “hip” format is, waarbij je alleen wat vragen moet invullen! Ik heb dit eerder gehad(had ook helemaal alles in het Engels geschreven en laten nakijken door een vriendin) dus check dit nu altijd van te voren!

Ik heb morgen sollicitatie op een (voor mij) droomfunctie! Ik heb goed geoefend en ik geloof er ook echt in dat deze functie goed bij me past, nu morgen nog daar uitleggen!

10 likes

Ja, heb verstuurd!! Nu hopen dat ik positief bericht krijg, want het lijkt me erg leuk!

@Applepie succes!! Hoop dat je het wordt!

2 likes

Ik werk pas 2 maanden bij een bedrijf (via een uitzendbureau) maar zie nu dat ik bij een ander bedrijf voor dezelfde werkzaamheden op jaarbasis 5000 euro bruto meer kan verdienen. En ik ben dan in dienst bij het bedrijf zelf.

Ben best tevreden met mijn huidige baan maar zit er wel over na te denken om te gaan solliciteren.

2 likes

Gewoon doen. Gun jezelf die baan en extra geld en zekerheid.

6 likes

Wat ik vooral elke keer vervelend vind is dat ik niet weet hoeveel kandidaten er zijn. Ik heb binnenkort ook ergens een tweede gesprek maar weet niet of ik de enige ben of dat er nog 10 mensen door zijn. Daardoor kan ik mijn kansen slecht inschatten en weet ik ook niet of ze me echt leuk vinden of goed genoeg voor de tweede ronde.

Nog steeds op zoek!

Pff, nu ik echt graag weg wil vind ik het zo lastig om motivatie op te brengen. Zo kom ik in de ochtend moeilijk uit bed en maakt me echt weinig uit hoe ze in het bedrijf over me denken. Nu is mijn leuke collega een soort van ontslagen (ook de reden dat ik weg wil) en kan ik dus een groot deel van haar werk oppakken. Opzich allemaal leuke projecten en ik heb het met mijn eigen werk de laatste dagen super rustig, maar het boeit me gewoon niet meer of haar projecten goed gaan of niet :grimacing: en ik vind het stom om daarvan alles te leren, wetende dat ik het liefst volgende maand weg ben.

Ik hoorde ook van een collage dat meerdere mensen van verschillende afdelingen bang zijn dat ik nu ook weg ga, maar vervolgens hoor ik niks van directie en heb ik gewoon wat steun nodig

@onweer Als je uitgenodigd bent voor de tweede ronde, vinden ze je toch sowieso goed genoeg daarvoor? Ik zou ervan uitgaan dat er iig een aantal andere kandidaten zijn. Maar eigenlijk maakt het niet uit toch? Probeer de focus te leggen op het goed voorbereiden van het gesprek, en van je af te zetten hoeveel concurrentie je hebt. Dat weet je namelijk doorgaans niet als sollicitant en het is ook niet iets wat je kan beĂŻnvloeden.

@Sjern oh herkenbaar! Ik doe mijn werk nu alweer vier jaar, en de uitdaging is weg. Ik vind het ook lastig elke ochtend vroeg op te staan, omdat ik nu weinig motivatie voel. Ik heb het nu ook vrij rustig, maar voel me tegelijk ook schuldig over mij gebrek aan motivatie. Heb ook net loonsverhoging gehad. Ben nu gestart met solliciteren, mag op gesprek komen voor een hele leuke vacature dus probeer daar wat positieve energie uit te halen.

Dat kun je toch gewoon vragen?

Het is heel normaal om bij een eerste gesprek (of zelfs de telefonische uitnodiging ervan als het goed verloopt) te vragen wat het vervolg van de sollicitatieprocedure is en hoeveel andere sollicitanten er voor dezelfde functie zijn. Het geeft juist aan dat je geĂŻnteresseerd bent en nadenkt over mogelijkheden etc.

Yesss, ik werd net om 8h in de avond gebeld en ben door naar de volgende ronde! Er zijn 2 kandidaten afgevallen en nog 3 over (voor 2 functies). Volgende week hebben ze nog een aantal vragen! Zo spannend want over 2 weken loopt mijn contract af bij mijn huidige werkgever.

20 likes

Had vandaag een sollicitatiegesprek en ik wil zo graag de baan!:grin: Gaat echt mega tegenvallen als ik afgewezen ga worden.

Was wel het meest rare gesprek dat ik ooit gevoerd heb haha. Na 2 minuten was er een ontruimingsoefening. Dus het voorstellen etc. hebben we buiten in de kou gedaan op de parkeerplaats. Daarna was het super druk met naar boven gaan, dus zijn we maar ergens in de buurt gaan zitten. Alleen alle spullen lagen nog op het kantoor.

7 likes

Ahh wat goed, spannend!

Ik heb volgende week gewoon twee gesprekken!! Ook twee banen die ik graag zou willen hebben en één werkgever waarbij ik me al vereerd voel dat ik ĂŒberhaupt ben uitgenodigd (heel populair in m’n vakgebied).
Heeft iemand nog tips om me voor te bereiden? Ik heb tot nu toe nog nooit een sollicitatiegesprek gehad voor een serieuze baan en ik weet het niet zo goed. Ik wil sowieso de websites goed doorlezen en voor de hand liggende vragen voorbereiden. Ahhh ik vind het echt spannend.

Ik zou de meest gevraagde vragen opzoeken en deze beantwoorden met bullet points. Dus ‘wat zijn je sterke punten’: 1, 2 en 3. En probeer daar ook de reden of voorbeeld bij te verzinnen. Ik zou het zo kort mogelijk opschrijven want de precieze woorden zul je waarschijnlijk niet onthouden. Het verhaal komt er dan natuurlijk over maar je bent toch voorbereid op wat je wilt overbrengen.

1 like

Inderdaad voorbeelden bedenken bij je sterke (en zwakke) punten waarom jij daar goed in bent, want anders blijven het van die lege woorden. Bijvoorbeeld een specifieke situatie die je al eens hebt meegemaakt, dat kan professioneel, maar ook zeker in je privéleven zijn! Omdat je die situaties hebt meegemaakt, is dat makkelijker op te roepen en vertel je dat automatisch ook veel natuurlijker.

Ik knap er zelf overigens best op af wanneer sollicitanten hun huidige baan/werkgever heel erg gaan afzeiken. Weet niet waarom je een nieuwe baan zoekt, maar ik zou je als tip meegeven om het bij jezelf te houden.

En heel veel succes!!

1 like