Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik moest in de tweede ronde een test maken die ik echt volledig verpest heb (bijna 50% fout) en daardoor ben ik het niet geworden :pensive: Zo stom van mezelf, ik had echt een totale black out. De recruiter zei dat ze verder heel enthousiast waren en dat ze het heel erg jammer vonden. Gister even een flinke baaldag gehad en nu maar weer verder met zoeken en solliciteren. Het is soms alleen zo lastig leuke vacatures te vinden waarbij ik ook goed bij het profiel aansluit en je niet al jaren ervaring nodig hebt.

@Applepie Wat ontzettend balen! Ik hoop dat je snel weer een vacature voor je droombaan tegenkomt!

Ik werk sinds drie weken weer bij mijn vorige werkgever. Helaas wel via een uitzendbureau en dat staat me best tegen aangezien ik daarvoor een vast contract had met veel extra financiele voordelen. Omdat ik in eerste instantie voor een halfjaar ben aangenomen blijf ik toch kijken naar vacatures. Waarschijnlijk kan ik er wel langer werken.

Nu zag ik een vacature bij een gemeente over communicatie en de omschrijving klinkt zo ontzettend leuk. Nu twijfel ik om te solliciteren en ik word echt gek van mezelf. Vaste baan opgezegd, nieuwe baan geprobeerd, geconcludeerd dat ik mijn oude baan toch leuker vond. Eindelijk na een halfjaar weer terug op m’n oude baan en nu dit? Wat wil ik in godsnaam? Ik heb niet de gevraagde opleiding dus de kans is sowieso niet heel groot als ik zou solliciteren maar zou ik dat doen en het worden en het valt weer tegen, wat dan? Kan moeilijk een tweede keer weggaan en weer terugkomen op m’n oude werk haha

Ik heb vandaag een sollicitatiegesprek gesprek bij een ander bedrijf en nu zit ik een beetje in dubio.
Bij mijn huidige werkgever heb ik heel veel vrijheid maar ook idioot veel veiligheidsvoorschriften. Ook zijn er twee directe collega’s die mij het leven zuur maken. Enige plus is vrijheid en betaald goed.

Nu heb ik net gesprek gehad bij het andere bedrijf en is echt een goed bedrijf echt een soort droomfunctie. Nu is het alleen zo: hier krijg hetzelfde salaris maar minder vakantiedagen, nauwelijks reiskostenvergoeding en geen flexibele werktijden, ook is het een uur en 10min langere reistijd.
Zouden jullie zo iets doen?
Voelt zo dubbel
Ene kant wil ik dolgraag weg van die collega’s aan de andere kant wil ik wel mijn vrijheid houden.

Lijkt me moeilijk! Op grond van het woord ā€˜droomfunctie’ zou ik zeggen: ga daarvoor. Niet om bij je collega’s weg te zijn, maar om het werk zelf.

Lijkt het iemand leuk vanavond een sollicitatiebrief van mij te lezen en van feedback te voorzien? Ik solliciteer intern deze keer en wil daarom mijn brief wat persoonlijker schrijven dan anders.

Is dat de totale reistijd of enkel? Vind dat namelijk best veel. Is het te doen met openbaar vervoer zodat je onderweg kunt werken en dus evenveel uur werkt maar ā€˜op tijd’ thuis bent? En is het dan een optie dat zij je OV abonnement betalen?

Hoeveel minder vakantiedagen gaat het om? Is er eventueel een mogelijkheid om meer verlof ā€˜te kopen’ en zou je dat willen? Of zou je TVT kunnen doen met reistijd indien dat met OV te doen is?

Was dit het eerste gesprek of al arbeidsvoorwaardengesprek? Valt er nog wat te onderhandelen in een later stadium? Als dit hun openingsbod is zou ik er denk ik geen genoegen meenemen, ik vind dat je wel vrij veel moet inleveren eerlijk gezegd.

@hoppa @MLAM
Het was hun openingsbod, ondanks dat ze wisten dat ik nu meer vakantiedagen, reiskosten en bonus krijg.

Gelukkig is het de totale reistijd, anders had ik het nooit gedaan.

4 vakantiedagen minder en geen optie tot bijkopen.

Nu ik er zo even rustig over nadenk, denk ik niet dat dit mijn nieuwe werkgever word. Überhaupt zo’n bod proberen vind ik al niet netjes…

Oh, maar een openingsbod is toch om te onderhandelen? Klinkt alsof ze gewoon zo goedkoop mogelijk hebben ingezet. Zou als ik jou was gewoon hoger inzetten (mogelijk zelfs meer dan nu want misschien word je werkervaring nu niet financieel beloond tenzij je elk jaar een flinke bonus krijgt ofzo) en onderhandelen. En als het eind bod dan nog steeds niets is, dan weet je voldoende. Mochten ze nu wel gelijk/meer bieden, kun je alsnog de afweging maken of je wilt switchen. Misschien niet helemaal netjes, maar je moet ook aan jezelf denken.

2 likes

Even van de andere kant. Ik heb donderdag gesprekken met een aantal kandidaten. Ben net de brieven aan het lezen en ik haal de (voor mij) beste brief er zo uit. Grappig want nog geen 2 jaar geleden zat ik in hetzelfde schuitje te twijfelen over hoe ik een brief ging schrijven. Zo’n sollicitatiecommissie is ook wel weer heel leerzaam!

Wat ik dus goed vind aan die beste brief: echt motivatie op de organisatie, de functie en dat dan gericht op waarom het bij deze kandidaat past. De anderen hebben meer een samenvatting van hun cv: ā€˜en toen deed ik deze stage waardoor ik nu dit goed kan.’ Ook prima natuurlijk, maar daar mis ik het eerste in.

7 likes

Toen ik me voorbereidde op mijn tweede gesprek las ik overal dat het vaak bedoeld is om moeilijkere/verdiepende vragen te stellen. Mijn laatste tweede gesprek was met twee andere mensen, dus toen waren het eigenlijk gewoon een beetje dezelfde vragen en nog wat aanvullende dingen. Heel veel succes in ieder geval!

@Salmiak Ah goed om nog even zo te lezen, ik laat een echte motivatie op de organisatie vaak achterwege of zet het er heel algemeen in, maar ik merkte bij mijn laatste sollicitatie ook wel dat ze dat toch wel belangrijk vonden!

Komt het eigenlijk vaak voor dat als er in een vacature staat ā€˜solliciteren kan tot 7 februari’, en je levert je brief ook ver voor die datum in, dat ze je dan al voor die 7 februari contacten? Of wachten bedrijven eerst tot die 7 februari en gaan ze dan de beste sollicitanten contacten?

Is verschillend. Ik heb sollicitaties gehad waarbij ik al eerder werd benaderd, maar ook waarbij ik pas wat hoorde na de sluitingsdatum.

–
Zo ik had vanochtend een gekke sollicitatie. Was met twee mensen en die staken gewoon een sigaretje op midden in dat gesprek; gingen ze even zitten roken. Ik ben dan ook weer zo’n schijterd die er niets van zegt wantja straks kost het mij mijn plek.

1 like

Op kantoor gewoon? Lijkt me echt vies! Ik zou eigenlijk sowieso niet willen werken op een kantoor waar (op sommige plekken) gerookt wordt.

Blijkbaar was dit denk een soort rookkamertje, stond ook een asbak. Vond het vooral ook erg onbeleefd.
Ach ik heb vrijdag de 5e en laatste ronde van een sollicitatie. Hoop zo hard dat ik het word… en anders is dit voorlopig een backup (als ik tenminste wordt aangenomen), zit nu al zo lang zonder werk.

1 like

Maar zou je willen werken bij een bedrijf dat lak heeft aan de gezondheid van potentiĆ«le werknemers? Ik had ook zo’n baas die overal rookte, want tja, het was zijn bedrijf en niemand ging hem vertellen dat hij niet mocht roken. Maar fijn voelde ik me er absoluut niet bij en de nalatigheid in het rookverbod kwamen ook in andere dingen voor zeg maar.

Edit: Ik zie nu pas dat je heel lang zonder werk zit, dan snap ik inderdaad dat je prioriteiten even anders liggen.

1 like

Ik zit inmiddels al een half jaar thuis omdat ik geen werk kan vinden in mijn branche. Dit is eindelijk iets wat redelijk aansluit. Dus als opstapje richting mogelijk andere kansen zou ik de baan wel aannemen, ondanks het roken.
Maar ach wie weet wordt ik het ook niet of zijn de voorwaarden slecht. Alles is nog open.

1 like

Is heel erg afhankelijk van de organisatie en ā€˜nood’, in mijn ervaring. Mijn huidige en vorige werkgever deden het wel, andere bedrijven inventariseren pas na sluitingsdatum. Als het een functie betreft met een latere startdatum en/of bij een populair bedrijf/sector, dan reageren ze meestal pas na sluitingsdatum.

Vroeg reageren komt sowieso positief over, vooral als je een van de eersten/weinigen ben. Dan blijf je hen langer bij in het proces als ze vervolgens een hele lading krijgen.

1 like

Joee zijn hier ook mensen die in de culturele / communicatie sector werken of werk zoeken met enkel een bachelor van de universiteit?

Even een bericht vanaf de andere kant: op zoek naar een nieuwe collega en welgeteld 3 reacties op de vacature na dat ie drie weken heeft uit gestaan. Hoop maar dat er iets bij zit.

1 like

Ik wil even laten weten dat ik het dus ben geworden bij mijn sollicitatie:) vandaag ontslag nemen op mijn huidige baan!

37 likes