Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik had vorige week vrijdag dus mijn tweede ronde gesprek. Nou dat stelde echt vrij weinig voor. Was meer een soort kennismaking met iemand uit het team. Maar wel heel enthousiast van beide kanten (volgens mij). Dus de teamleider had tegen mij gezegd dat ze mijn gegeven salarisindicatie intern nog zou bespreken en dan zou ze in de loop van volgende week (nu deze week dus) bellen. En ik vind het zooooo lang duren :frowning:

@Sjern yeahhhh gefeliciteerd!!

3 likes

Gefeliciteerd @Tuula

Ik raak best geĂŻrriteerd van de hele zoektocht. Ik word telkens wel uitgenodigd op gesprekken, ook wel een aantal tweede gesprekken met nog maar een paar kandidaten maar word telkens afgewezen omdat de andere kandidaat meer ervaring heeft. Ik heb op dit gebied in 2016 stage gelopen en een minor gedaan en dat is voor veel bedrijven te lang geleden. Ben nu maar cursussen aan het volgen zodat ik de bedrijven kan laten zien dat ik heus wel recente kennis heb en gemotiveerd ben maar merk dat ik gesprekken nu vaak in ga met het idee van, er is toch wel iemand met meer ervaring dus het gaat toch niet lukken. Zet dan ook niet in je vacature dat je iemand zonder ervaring wil. Ik heb dit jaar gewoon al 5 eerste sollicitatiegesprekken gehad en het lukt dus maar niet. Dus tot zover mijn frustratie.

1 like

Ik heb net weer een sollicitatie verstuurd. Heb al een baan maar nu, in tegenstelling tot andere sollicitaties, heb ik echt intrinsieke motivatie om deze baan ook te krijgen. Hoop dat ik wat hoor!

Heb mijn brief herschreven met jouw tips @hoppa, dus thanks!

1 like

Oké ik heb even advies nodig. Ik heb mij ziek gemeld van het werk. De werksfeer is echt belachelijk. Het zijn allemaal volwassen mensen die elkaar constant naar beneden halen. Mensen met een beperking worden uitgescholden en iedereen heeft het zo druk, maar van samenwerking is geen sprake. Kortom ik moet hier weg. Er gaan alleen nu wat dingen veranderen omdat twee locaties samen gaan. Iemand vroeg mij om iets te doen, maar dan moest ik wel aangeven hier langer te willen blijven voor meerdere jaren zelfs.

Moet ik tegen mijn manager zeggen dat ik weg ga zodat ze er rekening mee kunnen houden of moet ik gewoon niks zeggen tot ik een andere baan heb?

Tegenwoordig vaak wel. Was ik zelf ook altijd op tegen, maar ja heb ook een foto op LinkedIn dus waarom niet? Gebruik gewoon dezelfde foto op cv als LinkedIn. Is een selfie maar dat kun je niet er aan af zien, gewoon klein glimlachje en haar netjes etc.

EDIT:
Bij sommige bedrijven worden de foto’s overigens ook verwijderd voor ze naar de betreffende manager/teamleider worden gestuurd. Meestal vraagt de vacaturesite of jobhunter etc. dan om een cv met foto maar vanwege interne richtlijnen bij het bedrijf anonimiseren ze de foto/persoonsgegevens (zoals geboortejaar) dan.

Oh, succes! :smiley: Hoop dat de tips hebben geholpen.

Ik zou niks zeggen hoor. Straks vind je niks anders en heb je dit werk nog gewoon nodig, denk dat je het dan een beetje voor jezelf verpest door te zeggen dat je wil gaan solliciteren voor een andere baan.

5 likes

Ugh ik heb een sollicitatiegesprek in de planning staan en ik ben nu al helemaal zenuwachtig. Ik heb me ingelezen in het bedrijf, heb antwoorden op standaard vragen bedacht, m’n outfit ligt klaar

Ik heb mijn onzekerheid vrij goed onder controle, maar merk dat het in zulke situaties allemaal weer naar boven komt.

1 like

Vorige week heb ik bijna elke dag wel ergens een gesprek gehad, waarvan 3 echt sollicitatiegesprekken en de rest gesprekken met ondernemers waar ik mee wil samenwerken, in wat voor vorm dan ook. Van eentje kreeg ik gister een mailtje met een uitnodiging voor een tweede gesprek en daar was ik heel blij mee want het is echt het leukste wat er tussen zat! Stuurde ze vanochtend nog een mailtje dat ze eigenlijk bedoelde dat ze heel graag wil dat ik bij haar kom werken en meer bedoelde een tweede gesprek om concreet neer te gaan zetten wat ik ga doen!
Oftewel omg yaaaay ik heb een superleuke parttime baan gescoord!

Na anderhalve maand onzekerheid en gedoe met opdrachtgevers ben ik zo fucking blij dat ik dit gefixt heb na 2 weken berichtjes sturen en gesprekken voeren. En m’n eigen bedrijfje gaat ook ineens supergoed, echt zo’n omslag in een paar weken tijd!

13 likes

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen
 zit nu in de trein terug na een sollicitatie met de zoveelste nee ‘te weinig ervaring’ nodig me dan niet uit domme koe, dit weet je van te voren.
In ieder geval, ik sta al ingeschreven bij uitzendbureau’s maar ook die willen mij niet
 heb zelfs een afwijzing van een uitzendbureau lol. ik heb een redelijk specifieke opleiding dus echt breder kijken is ook niet echt mogelijk. Weet echt niet wat ik moet, jank echt elke dag. Ben super enthousiast, altijd mn best gedaan, heb er alles voor over. Maar nee. Denk dat de volgende optie is om maar eens te kijken voor banen in het buitenland, of heeft er iemand nog een tip qua waar ik kan kijken?

1 like

Wat klote. Breder kijken kan altijd, er zijn genoeg mensen die werken in een ander vakgebied dan waarvoor ze zijn opgeleid. Heb je ook bijv. geen ervaring met stages, bijbaantjes of nevenactiviteiten? Ik zou alles wat je hebt iig zoveel mogelijk opblazen zodat het toch op ervaring lijkt. En kun je misschien ondertussen ervaring opdoen in een vrijwilligersfunctie die je een opkontje zou kunnen geven in de juiste richting?

Jawel en staat ook uitgebreid beschreven op mijn cv en portfolio
 maarja he 2 stages, 1 buitenlandervaring, 1 uitwisseling, winnen van hackathons en stages is geen werkervaring :fu:t3::fu:t3:

What, wow? In wat voor sector zoek je dan? Het is een krappe arbeidsmarkt en dit klinkt toch best goed voor een starter, zou je denken. Reageer je alleen op vacatures trouwens? Ik zoh ook proberen open sollicitaties te versturen, en zoveel mogelijk je netwerk warm houden, contact opnemen met oude stagebegeleiders enzo of ze iets voor je hebben of je in gedachten willen houden voor vacatures bij hen of in hun netwerk.

1 like

Ja ik solliciteer wel alleen nog op vacatures, gewoon junioren positie; maar ook daar heb ik blijkbaar vaak te weinig ervaring voor. Ik zoek iets rondom webdesign. Ik ga morgen maar eens een gokje wagen met open sollicitaties, dankjewel!

Ik had vandaag een gesprek maar zit zo in de knoop met mn eigen zelfbeeld. Ik vind het gewoon heel moeilijk dat er veel waarde gehecht gaat worden aan mijn mening. Echt imposter syndrome maar ik heb het idee dat ik dit in elke baan zal tegenkomen.
En dat terwijl het gesprek best oké ging

2 likes

Veel traineeships zijn alleen voor mensen met een wo diploma
 Ik heb er op 3 gesolliciteerd, maar ook daar kreeg ik te horen dat mijn profiel niet goed genoeg aansloot of dat er andere betere kandidaten waren.

Ja dat is zeker waar! Misschien moet ik dat maar als een lichtpuntje zien.

Toevallig zag ik zonet een vacature voorbij komen wat best goed bij mijn profiel past, het is super dichtbij en de vacature staat al heel lang open, waardoor de kans groter is dat mocht hij nog niet vervult zijn ik sneller wordt aangenomen want zij kunnen ook niemand vinden. Vraag mij echt af waarom deze nooit in mijn zoekresultaten naar voren is gekomen. Morgen maar eens even bellen met goede hoop :pray:

Heeft het zin om te vragen waarom je ergens niet bent uitgenodigd/waar je niet gekozen bent? Of krijg je altijd een antwoord als “er waren kandidaten die beter bij het profiel pasten” of “die meer ervaring hadden”?

Ik zou het gewoon vragen als je het wil weten! Bij sommige bedrijven krijg inderdaad een kort berichtje, maar ik heb wel eens gehad dat ik belde voor toelichting op zo’n standaard mail en goede feedback kreeg. Dat laatste was overigens wel nadat ik op een gesprek was geweest.

1 like

Ik heb dat voor een bepaalde functie gehad. Na gesprek een zeer uitgebreid kennismakingsrondje met iedereen dus ik dacht ‘yesss baan in de pocket’. Nee ze hadden al mijn imput gebruikt om hun nieuwe digitale tool te verbeteren + de naam verandert naar mijn suggestie :confused:

Ja dit heeft zeker zin! Ik heb van bijvoorbeeld de Rechtbank een heel uitgebreid antwoord gehad.

1 like