Sollicitatietopic (Deel 1)

Oh dat is echt super! Succes met het gesprek!
Geeft mij ook een beetje hoop. Is zo rot als je wordt afgewezen terwijl je jezelf de perfecte kandidaat vond.

1 like

Cvmaker.nl
Helaas niet gratis, maar als je een cv hebt kun je deze wel opslaan en blijven gebruiken.

1 like

Aaah misschien is het dan eindelijk zo ver! Heb volgende week een tweede gesprek en er zal dan ook gelijk over wat arbeidsvoorwaarden gesproken worden. Nu alleen de vraag, hoe bereid ik mij daarop voor (het wordt mijn eerste ‘grote mensen baan’)?
Ik heb al gezocht naar vergelijkbare salarissen maar is niet echt goed te vinden. Zit ook niet verbonden aan een cao, zeg je dan gewoon van ik wil €2000 netto verdienen. En iemand nog extra punten die belangrijk zijn?

1 like

Ik heb er ook niet veel ervaring mee, maar hou inderdaad wel echt een bedrag in je hoofd. Ze willen eigenlijk altijd een bruto indicatiebedrag hebben. Over het algemeen op basis van fulltime.
Verder zou ik zeker kijken voor hoe lang je contract zal zijn en wellicht hoe het pensioen geregeld is.

Verder werd ik vandaag gebeld dat ze mij een voorstel gaan doen! Ben zo blij. Volgens protocol moet de vacature intern nog wel een week open blijven staan, maar ze verwachten niet dat er nog reactie op zal komen. Dus volgende week krijg ik het voorstel! De mail die ik had gestuurd was echt een hele goede zet. (Gecontroleerd op spelling etc. door @Luzarl :grin:)

9 likes

Jeeej!! Gefeliciteerd!!!

1 like

Je kunt ook een indicatie geven. Dus bijvoorbeeld: ‘Ik wil graag tussen de 2000 en 2200 euro verdienen’. En dat je dan ook okĂ© zou zijn met 2000 (en eigenlijk moet dat dan hoger liggen dan waar je eigenlijk tevreden mee zou zijn, want dan ga je erop vooruit).

En denk inderdaad ook na over secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals vakantiedagen of thuiswerkdagen.

Weet niet of jouw functie op salariswijzer staat of dat je dat al geprobeerd hebt, maar dat is wel een goede.

1 like

Had gesolliciteerd op een droomfunctie, maar zojuist een afwijzing. Zo jammer! Natuurlijk de standaard ‘er zijn andere die meer aansluiten’. Baal er wel van. Had stiekem al zitten fantaseren over hoe ik daar door het pand liep enz.

Ah dat laatste zou ik niet doen hoor! Misschien dat ze het eerst intern dachten op te lossen. Of is er iets anders gebeurd waardoor je nu toch opeens mag komen. Onze nieuwe collega was eerst ook “afgewezen” totdat onze “eerste keus” uiteindelijk afzegde en die nieuwe collega dus de “tweede keus” werd terwijl het eigenlijk gedeeld eerste was voor ons gevoel. Dus go for it en succes!

1 like

Ik heb ook weer een afwijzing binnen. Om een reden waar ik me in kan vinden, maar vind het wel vervelend dat er nu even geen concretere lijntjes meer lopen.

Zet hoog, maar realistisch in qua salaris. Noem een bruto boven- en ondergrens gebaseerd op het aantal uren dat je werkt of voltijd en benoem dat ook. Bedenk ook argumenten waarom je dat salaris verdient, want het komt volgens mij maar heeeel zelden voor dat ze direct “okĂ©!” zeggen :wink: En dan niet alleen de dingen die je zelf op kunt noemen, maar bedenk ook wat zij als tegenargumenten kunnen bedenken en heb daar een reactie op klaar.

En wat anderen ook zeggen, kijk naar de duur van het contract, verlof, eventuele thuiswerkdagen, reiskostenvergoeding en secundaire arbeidsvoorwaarden.

Grote kans dat ze je niet meteen een ja of nee geven en het intern moeten bespreken of iets dergelijks, dus stel je daar ook op in. En als ze het zelf niet aangeven, stel dan voor dat je het na het gesprek nog even op de mail zet of (als je dat fijner vindt) vraag hen of ze je de samenvatting met datum dat ze contact met je opnemen nog op de mail zetten. Dan heb je de onderhandelingen zwart op wit staan. Mochten ze wel bij het gesprek al een aanbod doen, vraag dan ook of ze het nog even op de mail kunnen zetten zodat je alles op een rijtje hebt voor je het contract ondertekent (tenzij ze die meteen onder je neus schuiven, natuurlijk).

2 likes

Kijk, hier heb ik allemaal echt wat aan :blush: bedankt allemaal! Nu hopen dat t echt wat wordt

Succes!

1 like

Lieff! Nou ze gaan mij volgende week een contracts voorstel doen. Wel pas na komende woensdag, want vanwege het bedrijfsprotocol moet de vacature intern tot dan open staan. Dus ik ben nog een beetje terughoudend tot dat ik dat voorstel in handen heb hahah. Maar ze zijn sowieso enthousiast en ik ook!

Dankjewel! Ik ben ook echt de dagen aan het aftellen tot het verlossende woord hahah en dan niet te hopen dat het voorstel mega tegenvalt. :joy:

Haha nee joh, dat toont alleen maar hoe enthousiast je bent! Je kan er eventueel tijdens het gesprek nog een grapje over maken oid. Veel succes alvast!

3 likes

YEAAAHHSSS na een half jaar dit topic onder gespamt te hebben is het eindelijk zo ver! Ik heb een baan :partying_face:

Echt jongens, ik ben het levensechte voorbeeld, uiteindelijk vind iedereen wat!

45 likes

Gefeliciteerd!

1 like

Wat fijn! Gefeliciteerd!! :partying_face::partying_face:

1 like

Ik heb morgen een sollicitatiegesprek voor een functie waar ik door een recruiter voor ben benaderd. Het is een functie waar ik geen ervaring of opleiding voor heb en ik zie er zo tegenop. De functie lijkt me leuk en ik zou me er graag in ontwikkelen, maar ik vind het zo lastig om een gesprek in te gaan waarin ik nergens op kan zeggen dat ik er concrete ervaring mee heb. Dat is zo lastig voorbereiden en ik ben echt heel bang dat ik morgen door de mand val. Die recruiter doet er allemaal heel makkelijk over, maar ik weet echt niet goed wat ik moet antwoorden als ze me vragen over voorbeelden of kennis en ik dan alleen maar halfslachtig wat kan zeggen over ervaring die misschien in de verte wat raakvlakken heeft.
Vermoedelijk maak ik het wel erger dan het is, want ik vind van mezelf dat ik nergens goed in ben. Maar zo’n sollicitatie over een functie waar je echt geen ervaring mee hebt is toch nog wel een stuk lastiger dan wanneer je het gevoel hebt dat je dat soort werk in ieder geval al eens eerder hebt gedaan.

1 like

Ik ging ook solliciteren op een functie waar ik 0 ervaring in had en had dat tijdens het gesprek ook meteen eerlijk aangegeven. Maar zei wel dat ik het heel graag wil leren en zelf al wel wat vooronderzoek had gedaan en er vaak dingen over opzoek en me ermee bezig hou. Mijn bedrijf vond het totaaal niet erg dat ik er geen ervaring in had en juist open stond om het te leren, want zo konden ze mij precies kneden naar hoe zij het wilden. Misschien als je er zo instaat en het gesprek ook zo ingaat, dat het juist als een positief iets gezien wordt!

1 like