Sollicitatietopic (Deel 1)

Enthousiasme voor de functie en willen leren zijn voor sommige bedrijven soms belangrijker dan kennis en ervaring! Die recruiter heeft je niet voor niets benaderd, het komt vast goed. Veel succes morgen!

Ik ga morgen op tweede gesprek bij een bedrijf en ik hoop dat het goed gaat! Ik ben helemaal klaar met dat thuiszitten.

1 like

@Rozevarken en @Sleepy Dank voor jullie bemoedigende woorden! Ik heb als nieuwe motto aangenomen ā€œik heb het nog nooit gedaan, dus ik ga het gewoon proberenā€ en dat helpt me het wat te relativeren.

Heb net het gesprek gehad en ik was eigenlijk al gewoon aangenomen. Nauwelijks vragen gesteld, en er is genoeg ruimte om alles te leren. Voelt als een fijne plek om me nieuwe vaardigheden eigen te maken. Ik begin over twee weken dus heb nu nog even vakantie. Was sinds januari werkloos dus ben blij dat ik zo snel weer wat heb.

Heel veel succes bij je gesprek vandaag @Sleepy!! Zal voor je duimen.

23 likes

Wat goed, gefeliciteerd! Echt fijn dat je snel weer wat hebt kunnen vinden.

Mijn gesprek ging volgens mij wel prima, maar ik hoor waarschijnlijk pas volgende week meer. Er was sowieso nog een tweede kandidaat en waarschijnlijk ook nog een derde, maar die moest geloof ik nog op eerste gesprek? Dat wachten is soms zo frustrerend.

1 like

Sterkte met wachten, dat is altijd heel vervelend ja.

Gewoon reageren en als je wordt uitgenodigd heb je nog een legitieme reden om eten te bestellen. Je verdient het beste.

1 like

Ik verwacht dat mijn sector de komende tijd nóg stiller zal worden qua vacatures. Dat komt mij heel slecht uit…

Iemand deelde hier een link naar een -deels gratis- online cursusplatform, edx.org. Staan wel leuke dingen tussen. Een certificaat voor op je cv/LinkedIn kost dan weer €40 en ik vraag me af of dat het waard is. Misschien weet iemand dat? :woman_shrugging:

Ik ken ook nog FutureLearn wat ook grotendeels gratis is (tenzij je een diploma/certificaat wil). Heb zelf eigenlijk geen ervaring met ervoor betalen en of dat het waard is.

1 like

Check ook udemy, vaak hebben ze acties van €12,99. Iets nieuws leren is altijd goed als je er iets mee doet, anders is het zonde. Bijvoorbeeld een Excel cursus, die heb ik gedaan maar vind dat echt niet waard om op mijn cv te zetten.

Ligt aan de cursus of het waard is!

2 likes

Ah, dat zijn leukere prijzen. Ik kan alleen echt nog niet inschatten wat precies van pas zou komen.

En @LaScript, bedankt, ik denk dat ik eerst idd een gratis cursus zonder certificaat probeer!

1 like

De twee sollicitatiegesprekken die ik deze week had zijn beide afgelast ivm corona. Ik ben een beetje bang dat het vinden van een baan een stuk langer gaat duren nu.

Hoe is het bij jullie nu? Merken jullie er iets van?

Balen! Ik heb morgen een gesprek en dit gaat tot nu toe gewoon door.

1 like

Jammer, maar begrijpelijk natuurlijk. Is er wel een nieuw moment gepland?

Ik zou vrijdag een sollicitatie hebben, maar is uitgesteld tot nog onbekend.

Denk wel dat het lastig gaat worden om een passende baan te vinden, want de grant-sollicitaties van NWO zijn ook uitgesteld waardoor er dus ook minder vacatures zullen zijn de komende tijd…

Ik heb donderdag een sollicitatiegesprek wat nu omgezet is in een skypegesprek.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik heb een link gekregen die ā€œjoin Skype meetingā€ heet. Moet ik daar op het moment van het gesprek op klikken of me al eerder ergens voor aanmelden?
Moet ik überhaupt mijn eigen Skype koppelen oid of een app downloaden of iets?
Ik voel me echt een noob haha maar heb dit nog nooit gedaan, en weet niet of ze het zien/een melding krijgen als ik het eerder zit te proberen :sweat_smile:

Heb er zelf geen ervaring mee, maar volgens mij moet je je wel aanmelden bij skype. Of dat voor of na je op de link klikt is, weet ik niet :woman_shrugging: Volgens mij was er van de week een forummer in het corona topic die een skype sollicitatiegesprek had (vroeg naar tips) en dat verliep geloof ik wel goed. Misschien dat je daar nog even naar kunt kijken?

1 like

Nee, dat krijgen ze niet. Het zou kunnen dat je hier Skype voor bedrijven oid voor nodig hebt. Je kunt het alvast uitproberen om te zien hoe het werkt, dat merkt de ander niet. Als je dan ziet ā€œje bent de enige in de meetingā€ oid dan doet ie het (en zien ze dus niet)

1 like

Bedankt voor de informatie allemaal :smile:

Kun je vragen waarom ze het nodig hebben?
Ik denk dat je best op een nette manier kunt antwoorden dat je je daar niet prettig bij voelt en het liever niet deelt. Je hoeft niet door alle hoepels te springen. Juist je grenzen aangeven zou ik als wg krachtig vinden!

3 likes

Ik heb morgen een sollicitatie voor de thuiszorg, deze stond al vanaf vorige week gepland. Maar stel we gaan in lockdown, mag ik daar dan nog wel naar toe? In de zorg hebben ze hard mensen nodig dus ik denk/hoop van wel. Maar ik vraag me af of ik überhaupt wel ingewerkt kan worden want er mogen niet meer mensen dan nodig bij de cliënten. Stagiaires mogen bijvoorbeeld al niet mee en moeten zelf een route gaan doen

Ik snap dat je het vervelend vindt!
Ik zou antwoorden dat je 'm liever niet doorstuurt. Als je dat netjes verwoord en bij jezelf blijft is er helemaal niks mis mee en is het aan hem wat hij ermee doet.

Edit: ik vond dit nog online.
"Vind je het vervelend om je loonstrook te laten zien? Dan kun je altijd nog zeggen dat je het niet nodig vind of dat je niet snapt waar dit precies voor nodig is. Je wordt toch liever beoordeeld op je kwaliteiten dan op je vorige salaris? Het is handig om niet gelijk een volmondige ā€œNeeā€ te zeggen. Je kan eerst vragen waarom je werkgever dit per se wil zien.

Doet je werkgever er moeilijk over dat je niet je salarisstrook wilt laten zien? Dan is het goed om bij jezelf stil te staan of je überhaupt wel voor zo’n werkgever wil gaan werken of dat het beter is om je terug te trekken."

2 likes

Ik zou inderdaad dit beantwoorden. Snap sowieso niet waarom ze dat willen zien? Gaan ze op basis van dat je loon aanpassen ofzo? Zou het zelf nooit toesturen (behalve als ik weet dat ik in m’n vorige baan meer verdiende :P).
Zou gewoon antwoorden dat je niet inziet waar het voor nodig is en je je daar niet goed bij voelt.