Sollicitatietopic (Deel 1)

Oke gelukkig, ik wilde net vanmiddag bellen voor de zekerheid maar ik krijg net een berichtje dat de sollicitatie via skype gaat

Wat een toon :roll_eyes: gezellige werkgever hmm?
Idd goeie wat @Phoebs zegt!

Ik denk dat het maar net is hoe je het leest. Ik vond het helemaal niet op een vervelende toon?

Oh dat kan, ik vind het nogal kortaf en niet ingaand op de vraag die ze stelt, het verduidelijkt niks maar legt de bal terug bij haar. Ik vind het onbehulpzaam.

1 like

Ik ben mijn cv aan het updaten, want ik ben me aan het omscholen en moet solliciteren.

Afgelopen jaar heb ik in toerisme & recreatie gewerkt (een uitstapje, ben er niet voor opgeleid) maar ik ga nu het onderwijs in. Ik ben gewend om alleen ‘relevante werkervaring’ op te sommen, maar als ik mijn werkzaamheden van afgelopen jaar niet noem is er natuurlijk een groot gat in mijn cv.

Hoe zouden jullie het oplossen? Alleen relevante dingen noemen? Of misschien in het klein eronder (maar dan is het niet meer chronologisch).

Oh en nog iets. Je middelbare school noemen is een beetje onzin, toch? Ik ben 25 dus het lijkt me niet heel relevant? Just checking.

Ik heb eens een cv check laten doen en die gaven aan dat je dingen kunt zetten onder werkervaring en professionalisering. Bij werkervaring zet je dan dus alles zoals vakkenvuller enzo en bij professionalisering zet je alles neer wat te maken heeft met alles voor de baan waar je op solliciteert. Wie weet is het een oplossing

2 likes

Na zo’n beetje m’n hele werkende leven voor hetzelfde bedrijf te hebben gewerkt ben ik nu voor het eerst aan het solliciteren.
Ik heb deze week gesolliciteerd op twee functies die me super leuk lijken maar die eigenlijk iets teveel uur hebben. Ben bij de een al uitgenodigd voor een gesprek, kan ik nog proberen te “onderhandelen” over aantal uur? Ze geven wel aan dat uren flexibel zijn maar volgens mij gaat dat meer om dagen.

Middelbare school heb ik er ook niet op staan, net als ervaringen die ouder zijn dan 5 jaar. Tenzij je tijdens je middelbare school relevante dingen hebt gedaan die je graag wilt benoemen voor je sollicitatie.

1 like

Zijn hier ook mensen die zich aanmelden voor het Rijkstraineeship?

1 like

Ik heb onderhandeld. Van 40 uur naar 32 uur en dat was akkoord. Dus go for it, succes!

1 like

Yes ik! Heb m’n aanmelding al afgerond, vond het erg veel haha

2 likes

Pff dat is altijd zo irritant. En een volgende keer met x+3 jaar ervaring mag je weer niet op gesprek komen omdat je overgekwalificeerd bent :pensive:

1 like

Ik zou het wel noemen en gewoon onder werkervaring. Dan benoem je daaronder eventueel relevante taken/verantwoordelijkheden. In je motivatiebrief of gesprek kun je toelichten dat het een uitstapje was. Alles is beter dan een gat in je cv en de meeste werkgevers/HR mensen die ik ken hebben een hekel aan niet-chronologische werkervaringen etc.

ETA:
Middelbare school plus niveau (en evt. richting/profiel) zou ik zeker benoemen. Vooral als je “slechts” 25 bent. Als je 45+ bent kan ik me voorstellen dat het niet heel relevant is, maar op jouw leeftijd wordt er vaak wel naar gekeken.

1 like

Onderhandelen kan altijd toch? Zou het alleen niet direct bij het eerste gesprek doen, tenzij er slechts één ronde blijkt te zijn.

Ja ik ook! Foto-vraag vond ik best lastig.

Haha ja daar zat ik ook wel even mee in de knoop. Mag ik vragen wat jij hebt gedaan? Via dm? Ben wel heel benieuwd haha

Stuur maar een DM! Ik wil het niet hier delen haha

Ik ben bezig met een sollicitatie en heb volgende week een gesprek bij de opdrachtgever. Tot nu toe heb ik al 2 telefonische gesprekken gehad met het uitzendbureau en een assessment gedaan.

Deze functie ligt nogal buiten mijn normale werkveld (reiswereld), maar ik verwacht daar de komende tijd geen werk in te kunnen vinden. Ik vind het wel een beetje moeilijk om nu heel iets anders te gaan doen, maar ja wel fijn om snel een baan te hebben.

Hebben meer mensen zoiets?

M’n gesprek vanmorgen ging goed! Qua uren denkt ze dat het wel moet lukken maar ze moet het hogerop overleggen.
Hoop dat ik gauw iets hoor. Zo spannend.:grimacing:

7 likes

Ik heb een sociale studie gedaan (wil een beetje vaag blijven ivm anonimiteit), maar ze zoeken mensen van heel veel verschillende richtingen!

De eerste ronde bestond uit een capaciteitentest, persoonlijkheidstest, studieachtergrond, werkervaring, nevenactiviteit en cursussen en hobbies etc, wat is je grootste talent, waarom kies je voor dit traineeship, waar heb je het meeste van geleerd en waarom, en een foto/afbeelding die jouw keuze voor dit traineeship illustreert.

1 like