Ja dat is het zeker! Het soort werk dat je leuk lijkt vind je zeker binnen de Rijksoverheid. Je mag ook bij andere overheidsorganisaties buiten de ministeries detacheren als dat je leuk lijkt (denk aan gemeentes, Tweede Kamer, voedsel- en warenautoriteit, kinderombudsman etc).
Je contract is inderdaad voor 36 uur, dat is fulltime voor alle rijksambtenaren. Vrijwel alle trainees werken 5x8 uur en bouwen dan 4u extra verlof op per week waardoor je iets van 9 weken vakantie hebt in een jaar.
De werkdruk is erg afhankelijk van je werkplek. Er zijn hele drukke functies waar je structureel overwerkt en hele rustige waarbij mensen zich vervelen op werk. In mijn ervaring is er als trainee meestal wel ruimte om je werkdruk te bespreken met je leidinggevende (wordt ook wel van je verwacht, sommige managers geven je meer werk tot je stop zegt). In mijn persoonlijke ervaring valt de werkdruk mee en hoef je niet structureel over te werken, maar er zijn soms wel pieken als je dossier bijv. ineens een hot topic is of rond debatten/behandeling van wetsvoorstellen.

Ben zooo benieuwd
. Wat betreft kosten heb ik best veel gehad aan de budgetlijstjes van het Nibud en aan het kasboekje-topic hier op het forum. Als je alle vaste lasten op een rijtje zet kun je verder bekijken hoeveel geld je daarbuiten verwacht uit te geven en hoeveel geld je dus per maand verwacht nodig te hebben. Om je brutosalaris om te rekenen naar netto heb je trouwens heel veel tools op internet staan, die zullen niet helemaal correct zijn maar zitten wel in de buurt van je uiteindelijke netto salaris.