Sollicitatietopic (Deel 1)

Hetzelfde hier, ook een sociale studie. Ik geloof dat ze verschillende categorieën maken, waaronder de verschillende studies vallen en daaruit verder filteren.

1 like

Ik heb een baanaanbod!!! Ben heel blij want het is superrelevant bij m’n opleiding en ervaring. Het moet nog wel langs hun finance-afdeling ivm de huidige situatie. Maar het aanbod heb ik in ieder geval! Als het dan niet doorgaat vind ik dat natuurlijk jammer, maar het ligt dan in ieder geval niet aan mij, dat lucht al op haha.

Voordat ik dit wist heb ik ook gesolliciteerd voor het Rijkstraineeship! @Ovenwant @Memoria

28 likes

Ik heb dus zometeen een sollicitatiegesprek en had hier een beetje snel snel op gesolliciteerd een dag voor ik op vakantie ging een paar weken terug (functie en bedrijf zijn erg leuk, maar ik had er niet echt tijd voor en dacht, ik zie wel). Alleen nu vind ik het toch ineens mega spannend.

1 like

Komt goed! Je komt op het forum heel wijs over, ze mogen blij zijn met jouw sollicitatie.

2 likes

Dankjewel!:blush:

1 like

Ik had voor volgende week een sollicitatiegesprek gepland staan, maar kreeg gister te horen dat de vacature vanwege de corona crisis is ingetrokken. Begrijpelijk, maar toch even balen! Ik blijf doorzoeken, maar merk wel dat er nu natuurlijk minder vacatures online komen.

1 like

Hoe is het gegaan?

1 like

Het ging goed, was best een fijn gesprek en merkte dat we heel erg op een lijn zaten. Ze bedankten me ook voor het erg leuke gesprek. Durf alleen niet te zeggen dat het goed genoeg was. Ze gingen van 80 sollicitaties, naar 10 kandidaten (waar ik dus nu bij zat), naar een tweede ronde, naar 3 nieuwe collega’s. Dus fingers crossed, ik hoor het vandaag volgens mij.

Edit: ik ben door naar ronde 2!

16 likes

Ja precies! Het is zo onzeker allemaal en dan maakt het wel een beetje eng. Ik wil ook heel graag weer aan de slag. Ik zit nu al een paar maanden thuis en ik mis het echt om me nuttig te voelen en een doel voor mijn dag te hebben.

1 like

Dat is een lange tijd! Lastig, ik hoop dat het toch allemaal een beetje gaat lopen en je snel wat vindt.

Dit klopt inderdaad! Ze delen iedereen in op studie-categorie en zoeken verschillende achtergronden. Er solliciteren relatief meer mensen met een sociale/bestuurskundige studie dan met een economische/IT studie dus voor de ‘zeldzame’ richtingen is de kans wel groter dat je door gaat naar de volgende ronde, maar dit betekent zeker niet dat je geen kans maakt met een studie in een populaire richting.

Succes met jullie sollicitatie! Ik ben 1.5 jaar gelden begonnen als Rijkstrainee, mochten jullie nog vragen hebben kan ik jullie misschien wel helpen.

3 likes

Ik ben net afgewezen voor iets. Het leek me niet helemaal geweldig dus zo erg is het niet maar toch een beetje jammer.

Nu moet ik weer verder met m’n zoektocht :sob:

Ik zie echt zo weinig leuke vacatures, maar het lijkt op LinkedIn wel alsof ineens iedereen een nieuwe baan heeft.

1 like

Ik had vanmorgen een gesprek via video. Was vergeten hoe rot ik solliciteren vind. Ik ben niet eens echt opzoek maar in een wilde bui ja gezegd tegen een recruiter. Ik twijfel zo erg nu over alles. Zou bijv mijn auto dan in moeten leveren en wil ik niet. Lekker materialistisch. Zou wel veel meer gaan verdienen. Iets minder vrijheid maar minder reistijd. Kleiner team, maar is dat dan goed voor mijn ontwikkeling etc. Het is wel weer een mooie kans om iets op te bouwen vanaf het begin.
Ik heb ook ergens anders op gereageerd en hoop dat die ook bellen, die functie lijkt me echt perfect.
Dus misschien wil ik toch wel graag wat anders.

En ondertussen hoop ik dat niemand van werk er achterkomt want in het vakgebied waarin ik werk is de wereld klein en hij kende al een ex collega van mij.

1 like

Nee nog niks gehoord! Uiterlijk volgende week vrijdag :slight_smile:

Ik zou eigenlijk eind vorige week bericht krijgen van twee andere bedrijven: één bedrijf zou me laten weten of ik door was na de volgende ronde nav ons eerste gesprek, en één bedrijf zou een datum gaan voorstellen voor een eerste gesprek. Ik snap dat bedrijven het nu druk kunnen hebben ivm de crisis en dat veel dingen wsl uitlopen, dus ik wil ook niet te veel pushen, maar ik wil ook niet te passief overkomen. Ik ga denk ik morgen/vrijdag maar bellen om te kijken waarom ik nog niets gehoord heb, of zou dat al te snel zijn. Ik zou dus eigenlijk vorige donderdag of vrijdag iets gehoord moeten hebben van ze

1 like

Ja het bevalt heel goed! Heb het heel erg naar mijn zin en vind het ergens wel jammer om over een paar maanden ‘normaal’ aan het werk te gaan. Vooral de flexibiliteit vind ik heel fijn, ik wist na mijn afstuderen niet zo goed wat ik wilde doen qua werk (nog steeds niet helemaal haha maar wel veel geleerd over mezelf) en dan is het traineeship ideaal, je krijgt de kans om veel dingen te proberen en ontdekken. Niet alleen door te wisselen tussen verschillende werkplekken, maar ook op zo’n werkplek heb ik de vrijheid gehad om ook deels met bijv een andere afdeling mee te draaien of een project te doen voor een gelieerde organisatie. Daarnaast zijn al mijn mede-trainees heel leuk en bouw je zo vriendschappen en een ‘netwerk’ (heb een hekel aan dat woord) op. Er zijn ook veel borrels, activiteiten, je kunt commissies doen binnen het traineeship etc dus je hebt ook een hoop leuke dingen. Ik kan het heel erg aanraden!

Het is denk ik wel belangrijk om je er bewust van te zijn dat het traineeship verschilt per ministerie. Het wordt gepresenteerd als 1 traineeship maar je hebt 1 ‘moederministerie’ waar je vaak min of meer verplicht 2/3 of 3/4 van je periodes invult. Elk ministerie mag deels zelf het programma invullen wat betreft bijvoorbeeld de lengte van een werkperiode (6-12 maanden), werken in het buitenland, werkplekken buiten je moederministerie, hoe om te gaan met persoonlijke ontwikkeling etc. Hier word je als het goed is allemaal over geïnformeerd zodra je door bent naar de volgende ronde en aan een ministerie wordt gekoppeld.

Ik heb een economische en data-achtergrond en ben gematcht aan het ministerie dat over de schatkist gaat (even cryptisch omschreven). Er zijn maar weinig Rijkstrainees bij dat ministerie en ik ben te herkennen aan de plekken waar ik heb gewerkt dus dat zet ik hier liever niet neer, maar je mag me wel PM’en als je het graag wil weten/voor meer info.

1 like

Ik begin ook steeds nieuwsgieriger te worden naar de uitslag van de sollicitatie voor het Rijkstraineeship! Ik ben zelf niet zo tevreden over m’n capaciteitentest, had daar 0,44 voor. Viel daardoor in de categorie “bovengemiddeld”, maar dan lees je op andere fora scores ver boven de 1 en dan denk ik weer “mmmm oke” haha.

Woog de capaciteitentest voor jouw gevoel zwaar mee @176-716 ? Of was het meer dat het goed is zolang je maar een minimumniveau hebt

2 likes

Ja dat is het zeker! Het soort werk dat je leuk lijkt vind je zeker binnen de Rijksoverheid. Je mag ook bij andere overheidsorganisaties buiten de ministeries detacheren als dat je leuk lijkt (denk aan gemeentes, Tweede Kamer, voedsel- en warenautoriteit, kinderombudsman etc).

Je contract is inderdaad voor 36 uur, dat is fulltime voor alle rijksambtenaren. Vrijwel alle trainees werken 5x8 uur en bouwen dan 4u extra verlof op per week waardoor je iets van 9 weken vakantie hebt in een jaar.

De werkdruk is erg afhankelijk van je werkplek. Er zijn hele drukke functies waar je structureel overwerkt en hele rustige waarbij mensen zich vervelen op werk. In mijn ervaring is er als trainee meestal wel ruimte om je werkdruk te bespreken met je leidinggevende (wordt ook wel van je verwacht, sommige managers geven je meer werk tot je stop zegt). In mijn persoonlijke ervaring valt de werkdruk mee en hoef je niet structureel over te werken, maar er zijn soms wel pieken als je dossier bijv. ineens een hot topic is of rond debatten/behandeling van wetsvoorstellen.

1 like

In ‘mijn tijd’ was de capaciteitentest dat tweede, als je boven een bepaald niveau zit was je safe. Met bovengemiddeld zit je dan goed! Denk dat dat nu nog steeds zo is dus ik zou je daar niet te druk over maken. Ik had zelf de persoonlijkheidstest slecht gemaakt (geen hoge scores op de competenties die ze zochten) en dat is ook goed gekomen.

Succes allemaal met je sollicitatie, ik zal duimen dat jullie door gaan!

4 likes

Over 1-2 weken heb ik een arbeidsvoorwaardengesprek. Een onderdeel van het cao is het IKB, maar het wordt me niet helemaal duidelijk wat dat nou is. Ik had het topic al doorgezocht, maar kon zo snel niks vinden. Zou iemand me misschien kunnen uitleggen hoe het zit met reiskostenvergoeding, vakantietoeslag, dertiende maand en IKB?

Dit stelt me een beetje gerust. De persoonlijkheidstest had ik minder goed gemaakt, maar de capaciteitentest juist redelijk goed.

Ik ben ook benieuwd naar de uitslag! Komt er ook iets van een gemiddelde score online van alle aanmeldingen? Ik ben benieuwd hoe het niveau is dit jaar. En ik duim ook voor jullie @Memoria @Lavender95!!

4 likes