Sollicitatietopic (Deel 1)

Bij mij precies andersom haha, ben wat minder tevreden over de capaciteitentest en meer tevreden over de persoonlijkheidstest.

Ik merk dat ik zo benieuwd ben wat iedereen scoort, terwijl ik toch niks kan veranderen aan m’n eigen score en het van allerlei dingen afhangt of je het wordt haha :sweat_smile:

Ik duim ook voor iedereen die meedoet!! :smile:

3 likes

Ja de procedure is dit jaar veranderd! Vroeger had je 2 online rondes en als je die door was 1 gesprek (en bij enkele ministeries nog speeddates voor het gesprek), maar dit werd niet heel positief beoordeeld omdat je je als sollicitant niet echt kunt laten zien als persoon. Nu hebben ze dat aangepast en heb je 1 online ronde, 1 assessmentdag en 1 gesprek. Kan me voorstellen dat het wel stressvoller is maar voor mijn gevoel ook eerlijker! Door corona wordt de nieuwe procedure overigens weer omgegooid, selectiedagen zijn nu lastig.

@Ovenwant je krijgt wel een terugkoppeling over het percentage mensen dat doorgaat per opleidingsachtergrond en voor nog een paar kenmerken (geslacht enzo). Van de capaciteiten- en persoonlijkheidsscores geloof ik niet dat je een terugkoppeling krijgt, je zou er misschien wel om kunnen vragen. Volgensmij zijn die scores ook alleen belangrijk voor de eerste selectie door het selectiebureau, ik heb vorig jaar geholpen bij de sollicitatiegesprekken en kan me niet herinneren dat ik die scores van iemand heb gezien.

2 likes

Ooh sorry heb alles te snel gelezen haha

1 like

Ik blijf echt forever zuur over dat ik er bij het rijkstraineeship in de eerste ronde al uit vloog vanwege te lage scores. Ergens maar goed ook, want het was denk ik niks voor mij geweest (werk nu nauw samen met sommige ministeries), maar ik kom er niet overheen:p

3 likes

Ik wilde me vorig jaar ook heel graag aanmelden voor het rijkstraineeship. Uiteindelijk niet gedaan, want ik kreeg vlak daarvoor een ander aanbod, maar toch lijkt het me nog steeds vet leuk.

Ik mocht voor tweede gesprek maar heb geweigerd. Het voelde toch niet goed.
Meteen de twijfel weer, doe ik hier nou goed aan?
Kon ik maar half jaar proberen zonder mijn zekerheid van nu te verliezen.

Het was zo raar , ik werd net om half 9 nog gebeld over een sollicitatie. Ik was zo overdonderd dat ze het idee had dat ik niet eens wist waarop ik solliciteerde. Ze zei letterlijk ga nog maar is googlen wat het precies is.
Zo stom want ik weet het echt wel maar was gewoon zo overdonderd, ik had ook pas gisteren gesolliciteerd en had het zo laat op de dag gewoon niet verwacht.

Gelukkig bleek het achteraf detachering te zijn voor een opdracht waar ik door mijn eigen detachering bedrijf al was voorgesteld en geen gemiste kans maar toch voel ik me nu echt een faler.

@Ovenwant @Memoria hebben jullie al wat gehoord over het Rijkstraineeship?
Ik ben zoooo benieuwd en dat het hele leven verder nu ook stil lijkt te staan is niet goed voor mijn geduld haha.

1 like

Ik heb vandaag een gesprek gehad. Ging best wel goed, maar er zijn best veel kandidaten. Vrijd hoor ik meer.

Gisteren heb ik ook nog gesolliciteerd op iets wat me leuk lijkt. Ik hoop deze week nog iets te horen daarvan.

Neee nog niet! Ik zal het meteen hier melden als ik iets hoor, jij ook?

Ik dacht eigenlijk dat we vrijdag pas bericht zouden krijgen, maar er staat ‘uiterlijk 24 april’ dus er bestaat dus ook een kans dat we het vandaag morgen of overmorgen al horen :astonished: Ben zooo benieuwd

Ja zal ik zeker doen!
Idd, door die “uiterlijk” vraag ik me elke dag af of het zal komen haha
Op het Viva-forum is er een speciaal topic van dit jaar over het traineeship, ik kijk daar af en toe maar daar zijn ook nog geen berichten dat iemand wat gehoord heeft

1 like

Ik check dat topic ook haha! Nog niets gehoord, nog even afwachten dus. Ik ben zo benieuwd hoeveel mensen zich hebben aangemeld in totaal.

2 likes

Ik heb bij mijn huidige bijbaan een fulltime baan aangeboden gekregen voor wanneer ik binnenkort afgestuurd ben. Natuurlijk direct ja gezegd, dus volgende week al arbeidsvoorwaardengesprek… Vind dat alleen best lastig, want wat onderhandel je? Dit wordt mijn eerste grotemensenbaan dus heb hier 0 ervaring mee haha, help!!

Ik ben hier in sept 2018 begonnen als stagiaire, toen ben ik “blijven hangen” en werkte ik er 1 of 2 dagen in de week naast mijn studie en momenteel ben ik er aan het afstuderen en werk ik ook 2 dagen in de werk. De dagen dat ik werk is echt minimumloon, dus daarin wil ik natuurlijk vooruit gaan. Zijn hier toevallig not.arieel medewerkers die in pb willen delen wat zij verdienden direct na hun afstuderen? Weet echt niet wat ik een redelijk bedrag vind! Heb nog geen huis of echte andere vaste lasten, maar dat is natuurlijk wel iets wat ik nog wil. Hoe moe ik dit aanpakken?

Als je googlet op doe functie met daarachter salaris, krijg je best wat hits die een redelijk eenduidig beeld geven. Ik zie zelf 2000 daar als ondergrens, zou denk ik zelf dan 2400 vragen en kijken wat ze doen. Afhankelijk van waar ze evt zelf mee over de brug komen.

En 2400 is bruto toch? Hoeveel blijft daar ongeveer van over?

Ben zoooo slecht in dit soort dingen haha, begin mij nu pas te beseffen hoe weinig ik hier van weet.

Dat kan je het beste gewoon even googlen, hoeveel daar van over blijft. Dat weet ik zo ook niet.

1 like

Heb je studiegenoten of andere mensen die je kent die net zijn begonnen met werken in hetzelfde vakgebied? Ik had met best wat studiegenoten gesproken over hun startsalaris en heb dat ook gebruikt bij mijn salarisonderhandeling. Maar kijk ook naar aantal vakantiedagen en andere arbeidsvoorwaarden, ik was erg bezig met het salaris maar er staat nog veel meer in zo’n contract natuurlijk :slight_smile: . Wat betreft kosten heb ik best veel gehad aan de budgetlijstjes van het Nibud en aan het kasboekje-topic hier op het forum. Als je alle vaste lasten op een rijtje zet kun je verder bekijken hoeveel geld je daarbuiten verwacht uit te geven en hoeveel geld je dus per maand verwacht nodig te hebben. Om je brutosalaris om te rekenen naar netto heb je trouwens heel veel tools op internet staan, die zullen niet helemaal correct zijn maar zitten wel in de buurt van je uiteindelijke netto salaris.

Nee bijna al mijn studiegenoten willen door voor een pre-master en master, dus daar heb ik vrij weinig aan haha. Er is binnen het bedrijf ook niemand met een soortgelijke situatie, iedereen is er eigenlijk al gekomen met de nodige ervaring, heel vervelend :stuck_out_tongue:

Bedankt voor je antwoord! Vakantiedagen is inderdaad iets waar ik niet direct aan zou denken.

Ik verdien iets meer dan 2400 bruto en hou iets meer dan 1900 netto over (al hangt dat zoals @monkeyslut zegt inderdaad erg af van wat er in je loon zit enzo, denk dat het wel een redelijke indicaite is)

1 like

Ik had laatst via Instagram een video gekeken van iemand die allemaal tips gaf over onderhandelen. M.erel. van der W.ouden heet ze geloof ik. Twee punten die ik heb onthouden na haar video was:

1. Geef een salarisschaal op, zo van ‘Ik wil tussen de €XXXX (wat je wilt verdienen/wat je waard bent) en €XXXX (hoger bedrag) verdienen’. Dus als het tweede bedrag hoog lijkt, dan gaan ze eerder voor het eerste getal wat je hebt genoemd. Maar dan moet je wel zeker weten dat dit bedrag ook jouw kennis/achtergrond/ongeveer in lijn is met anderen in een soortgelijke functie.
  2. Bedenk ook twee of drie alternatieve opties waar je tevreden mee zou zijn. Stel je salarisschaal is te hoog, waar zou je nog meer over kunnen onderhandelen wat je ook waard vindt. Een lager loon maar met betere secundaire arbeidsvoorwaarden, vakantiedagen (zoals eerder genoemd door @Leilouka) of een dagje thuiswerken, ov-vergoeding of een fietsenplan (ik noem maar wat).

Ik weet niet of dit van toepassing is voor je, maar ik hoop dat het wat helpt!

1 like