Haha nee ik vond het juist fijn, thanks!
Ik heb zo een gesprek bij een bedrijf waar één van mijn leukste vriendinnen ook werkt, zij heeft ongeveer al een account voor me aangemaakt en een pasje laten drukken maar ik moet dus nog langs
Het gesprek ging echt goed, wel mega gek om in een enorme ruimte te zitten ver van elkaar vandaan en geen handen te schudden. Ik vind alleen altijd mega ongemakkelijk als ze vragen of ik nog vragen voor hen heb. Heb nu maar gevraagd wat ze zelf het leukst vinden aan hun werk. Hoe doen jullie dat meestal?
Dus het was geen gekke vraag haha? Ik had eerst een gesprek met twee dames en die keken verbaasd en de andere twee dames daarna moesten eerst lachen en even goed nadenken.
Over werkcultuur is ook een goeie ja!
Ik vind het een goede vraag! Ik vraag vaak over de inwerkperiode en begeleiding, over het team, soms specifieke dingen over de werkzaamheden en over het vervolg van de procedure.
Wanneer hoor je het?
Ah thanks! Ik hoor het morgenmiddag waarschijnlijk al dus hoef niet lang m’n mailbox te verversen of telefoon in de gaten te houden
Haha ik heb die vraag ook wel eens gesteld, vind dat oprecht interessant en zo krijg je toch ook juist een goed beeld van de positieve kanten van de organisatie/functie? Verder vraag ik wel eens wat ze als afdeling graag willen verbeteren, en of ze een beeld kunnen schetsen hoe een werkweek eruit ziet (hoeveel tijd ben je met X bezig en hoeveel met Y, etc.)
Hopelijk word je aangenomen, spannend!!
Ik heb een leuke interne vacature gezien waarin staat dat je minimaal 1 jaar ervaring moet hebben binnen een bepaalde functie. Ik ben nu 6 maanden bezig in deze functie maar begin het langzaamaan een beetje saai te vinden.
Zou ik na 8/9 maanden ook al kunnen solliciteren denken jullie? Vanwege Corona liggen de sollicitaties nu stil. Maar ik ga er vanuit (en hoop) dat dit over 2/3 maanden weer opengesteld wordt
Ja gewoon doen, misschien reageren er verder weinig mensen. Je weet het niet! Je voldoet nooit aan alle eisen van een vacature.
Ik mag dus in dienst treden bij mijn opdrachtgever en heb net een arbeidsvoorwaardengesprek gehad. Vond het best spannend. Hoe beginnen jullie altijd zo’n gesprek? Ik ben namelijk alleen echt ingegaan op het salaris, maar vraag me af of jullie ook onderhandelen over andere dingen
Ik heb pas een gesprek gehad en zit meteen in dubio. Geen idee hoe het ging en heb nu eigenlijk wel nog meer vragen. Komen altijd achteraf.
Ik zit nu in een comfortabele situatie maar werk wordt me saai en onnodig stress. Maar het team is echt leuk en ik heb veel vrijheid. Salaris is ok wel wat laag voor dit werk maar ok. Meer ga ik niet krijgen hier.
Functie waarvoor ik heb gesolliciteerd is ongeveer gelijk. Salaris zal iets hoger zijn en team ken ik nog niet. Werkzaamheden zullen iets verschillen van nu, waarschijnlijk minder stress en minder werkdruk. Door corona kan ik waarschijnlijk alleen via video alles zien.
Hoe/wanneer beslis je om voor een nieuwe baan te gaan en vast contract op te geven?
Wil bijna een coach inschakelen.
Bedankt! Nee dat gesprek met het team zou de volgende stap worden, was nu inderdaad hr en leidinggevende. Dat gesprek wilde ik sowieso afwachten als ik door mag. Klik moet er wel echt zijn.
Zelf heb ik niet intern gesolliciteerd maar kan je collega die daar overgaat niet bellen daarover dat jij wilt solliciteren ervoor?
Ja precies. Ik heb ook een uitgebreide cao waar dingen vaststaan, maar ik weet niet of ik daar in kan onderhandelen. In vakantiedagen bijvoorbeeld. Geen idee. Ik mis ook wat ervaring met zulke gesprekken.
Helaas ben ik het niet geworden is omdat iemand anders meer ervaring had. Baal wel even eerlijk gezegd. Ik wil in september weer gaan studeren (deeltijd) en zoek een baan voor drie dagen voor ernaast. Had er dus eentje gevonden maar door Corona namen ze opeens niemand meer aan en heb nu een ww-uitkering. Ik ben zo bang om niks te vinden… vooral omdat ik iets in de buurt zoek vanwege tijd kwijt zijn aan reistijd. Omdat ik bang ben dat de arbeidsmarkt straks op z’n gat ligt voel ik zoveel druk. Herkennen jullie dit?
Ik had meestal wat vragen op papier staan die ik graag beantwoord wilde hebben. Inhoudelijk, maar ook persoonlijk. Waar ze wonen, reistijd, hoe laat ze (en andere collega’s) beginnen met werken. Soms ook wat voor studie ze hebben gedaan, wat ze zelf leuk vinden aan de werkgever en waarom ze voor het beroep gekozen hebben. Hoe hun werkdag/week/maand eruit ziet. Of ze vaak overwerken en of er teamuitjes zijn. Hoe is de sfeer. Dat soort dingen.
Tijdens het eerste gesprek probeer ik zelf ook een beeld te krijgen van de baan en collega’s, zodat ik een beetje weet waar ik eventueel terecht kom.
Ja ook videogesprek van 2 uur gaven ze aan. Dus moet ook weer vrij nemen en oppas regelen.
Ah op die manier. Ja dan zou ik op die vacature reageren en in de brief vermelden dat er al werkt etc. Misschien lg vragen als referentie. Denk dat intern dan makkelijker is om lg te bellen dan een externe.
Jammer zeg! Werk je nu helemaal niet? Heb je nog andere dingen lopen of dat niet?
Ik voel ook best wat druk. Misschien is het meer frustratie, dat ‘mijn branche’ nu stil ligt en ik daar buiten iets moet zoeken. Ik zie zo weinig leuke vacatures waarop ik kan solliciteren. Ik ben nu 2 keer afgewezen, op zich zat ik er iedere keer dichtbij maar ik wil gewoon lekker gaan werken.
Nope, ik zou dus een baan hebben in maart maar dat ging niet door. Heb nu niks meer lopen maar ga hard doorzoeken natuurlijk. Lastig he als je wel wil maar het niet gaat. Hoop dat je snel wat kunt vinden, misschien ook iets meer buiten je normale werkveld?
Ja echt stom dit allemaal. Ik werk normaal in de (zakelijke) evenementen en reiswereld, nu kijk ik alleen daar buiten.
Er komt vanzelf iets voor ons, als we maar geduld hebben
He bah, wat stom. In welk gebied zoek je iets?