Sollicitatietopic (Deel 1)

Dit is de nu al de derde keer dat een recruiter zegt mij gebeld te hebben, maar ik heb geen gemiste oproep. Dan krijg ik dus een email met “beste x, ik probeerde je te bellen n.a.v. je sollicitatie maar kon je niet bereiken. Ik probeer het later nog een keer”.

Hebben meer mensen dat wel eens? Is dit goed voor hun target of wat is dit voor onzin.

Zal ik nu zelf bellen of afwachten? Of mailen

Ik zou niet weten waarom dit voor hen voordelig zou zijn dus daar geen antwoord op (weet je zeker dat je nummer overal goed staat?), maar zou zeker gewoon zelf terugbellen.

Ik zou bellen.

Zelf heb ik mijn privé telefoon weggelegd en hoop ik op een voicemail met de uitslag. Zou een deze dagen gebeld worden voor tweede gesprek ja of nee. Maar ik vind het irritant tijdens werktijd ivm besprekingen en normale werk steeds.

1 like

Ja m’n nummer staat sowieso goed op m’n cv. De andere 2 keer werd ik later wel gewoon gebeld ook. Ik heb nu teruggebeld maar ze is in gesprek.

@Lichtknopje, spannend!

1 like

Steeds weer die afwijzingen. Vandaag weer gebeld met dat er iemand net meer ervaring had en daarom werd het diegene. Ik word steeds tweede.

Had ook een vacature nagebeld of ik nog kon solliciteren, want stond geen datum. Ja kon wel volgens dame x. Dus ik brief geschreven en gestuurd. Belt collega y terug dat mijn brief niet meegenomen kan worden, de vacature is al gesloten. Waarom staat het dan online? Waarom zegt je collega dan wat anders?

Heb inderdaad een voicemail, zat ook in een meeting. Maar voicemail heeft alleen met medeling of ik terug wil bellen. Nog niks wijzer. Zal nu wel te laat zijn want bijna 18.00
Morgen maar terug bellen

1 like

Ik ben zooo opgelucht! Ik heb ruim een maand geleden een baanaanbod gekregen. Door de huidige situatie moest dat nog langs finance voor goedkeuring en was de startdatum nog onbekend. Vandaag te horen gekregen dat ik over een paar weken mag beginnen! :smile:

35 likes

Ik ga het (weer) niet doen. Gevoel schreeuwt nee en twijfel teveel.
Ik ga de corona situatie afwachten en als ik straks het echt beu ben wel wat nieuws zoeken. Ze willen me iig wel haha :sweat_smile:

Volgens mijn ouders zijn het de hormonen, ben nog aan het ontzwangeren. En hoef me bij mijn huidige werk minder te bewijzen/begrip als het minder gaat en kan het werk vrijwel met ogen dicht. En het is een vast contract.

Geef mezelf onnodig stress hiermee. :crazy_face:

2 likes

Fijn dat je de keuze gemaakt hebt! Wel leuk dat ze je graag wilde aannemen.

1 like

Zo ver was het nog niet hoor, maar wel tweede gesprek en meteen team ontmoeten. Dat is voor mij al de grens als ik twijfel. En ook de eer dat ze dat wilden. Zie zelf zo, voor tweede gesprek ga je als beide wel 80%zeker weet. Zeker als het een dagdeel gaat kosten.

1 like

Ik heb echt een vacature voor mijn droombaan gevonden, waarvan ik niet wist dat die bestond. Echt alles lijkt me leuk en de arbeidsvoorwaarden zijn echt super chill. Ik voldoe ook aan veel van de eisen en heb al relevante werkervaring, maar op dit moment baal ik wel van de duur van mijn studie op mijn CV (over 2 maanden helemaal afgestudeerd, werk er al heel lang fulltime naast)). Ik zit nu al op 8 jaar ofzo, ik heb wel lange onderbrekingen gehad dat ik helemaal niet studeerde maar erg florisant ziet het er natuurlijk niet uit. Ik twijfel of ik op mijn CV er iets over moet benoemen of misschien in de brief? Ze zien het natuurlijk sowieso. Ook lastig omdat het ene bedrijf heel kritisch is met je studieduur en ik weet dat bij mij op werk echt de helft langstudeerder was, maar daar wordt eigenlijk niet naar gekeken. Iemand tips/ervaringen?

Bedankt voor je uitgebreide reactie, heel fijn. Maar zou jij het dan altijd aanraden om wel een toelichting te geven? Of moet ik mijn CV voor zich laten spreken? Ik heb verder geen gaten. Ik ben gestopt vanwege psychische klachten, ik heb toen wel doorgewerkt maar niet gestudeerd. Dat wil ik echter nou net weer niet in mijn brief of CV gaan vermelden haha, dus ik twijfel of achter haakjes te zetten lange periode i.v.m. onderbreking/pauze, zodat ze in ieder geval weten dat ik niet die gehele 8 jaar heb gestudeerd. Ik ga sowieso solliciteren!

Vind jij dat dat al op de brief uitgelegd moet? Ik doe dat dus niet, omdat ik het liever persoonlijk vertel. Maar denk je dat mij kans groter is als ik het in de brief zet?

Dit maakt me onzeker en aan het twijfelen. Ben tijdens de studie ziek geworden. Half gestopt en een bijbaan en aan mezelf werken. Toen bijbaan en studie en gezondheid terwijl ik mezelf voorbij liep. Dus nu mentaal ook ellende. Als ik dat in een brief zet lijkt ik geen goede vangst. Maar inderdaad een niet te verklaren CV is ook geen vangst.

Andere vraag aan jullie: twee namen op de vacature, wie zet je op de brief? Of bel je dan na om te vragen?

Wat een lief en motiveren bericht. Dank. Het is een onzekerheid waar je hoopt dat ze doorheen kijken en nu hoor ik van de andere kant hoe er geselecteerd kan worden. Was een soort paniek schrik reactie en toen misschien te snel gereageerd.

1 like

Had je dan alleen -naam opleiding- en dat is het? Ik ben dus nog bezig dus is een beetje raar als ik de einddatum wel ga vermelden maar de startdatum niet denk ik?
Wel beter dat ze het helemaal niet hadden gezien, ik vind het ook een beetje kortzichtig als je daar op afgewezen wordt. Ik werk echter zelf ook in een bedrijf die HR-gerelateerd is en ik zie heel veel CV’s voorbij komen waar mensen ook neerzetten (nominale opleidingsduur) en misschien ben ik er zelf te veel op gefocust. Wel grappig dat er in België dan blijkbaar zo’n andere cultuur heerst rondom studie. Bedankt voor je reactie in ieder geval, ik ben wel een beetje gerustgesteld door jullie reacties!

Ja, graag!

1 like

Ja sowieso doen! Al word je het niet dan toon je wel je interesse en ambitie en dat kan nooit kwaad. Maar los daarvan denk ik dat een half jaar ervaring bij hetzelfde bedrijf je misschien wel een voorsprong geeft op een sollicitant die een jaar ervaring heeft ergens anders.

1 like

Hebben jullie tips voor het schrijven van een profielschets? Ik denk echt dat het iets toe kan voegen aan mijn cv, maar omdat het zo kort is, ben ik bang dat het te cliché of juist te vaag is.

Thanks! Dat komt wel overeen met wat ik nu heb staan. En inderdaad, ik denk dat zo’n tekstje wel helpt (zeker omdat ik me ga omscholen, anders komt mijn CV misschien heel willekeurig over, als je mijn brief er niet naast zou houden).

1 like