Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben aan het solliciteren naar een sales functie bij een software provider. Ik heb gister mijn eerste gesprek gehad en heb al meteen een uitspraak gedaan waar ik een beetje spijt van heb :grimacing:. De manager vroeg naar mijn salarisverwachtingen (heel irritant ook in het eerste gesprek…) en toen heb ik, semi-onvoorbereid op deze vraag, 5K onder het gemiddelde jaarsalaris van deze functie beantwoord. Dus ik heb 30 k gezegd terwijl ik pas later zag dat je gemiddeld in deze functie 35 K verdiend.

Nu baal ik zo, want hij schreef het ook op, en ik denk echt dat dit tegen me gebruikt gaat worden (mocht ik doorgaan tot de laatste ronde). Dat ik het niet verder omhoog kan krijgen omdat ik zelf dit relatief lage bedrag (voor deze functie, bij dit bedrijf) heb genoemd. Heeft iemand ook ervaring met zoiets?

1 like

Dit is waarom ik het niet eerste gesprek zeg. En dat zij met aanbod moeten komen. Maar kreeg opmerking twee keer dat ik misschien te veel wil. Blijkbaar kom ik over alsof ik veel verdien maar dat valt wel mee, is een van de redenen juist dat ik wat nieuws wil, zit onder het gemiddelde nu. Dan praatte ik me eronderuit wat in vacature staat we er wel uit kunnen komen.

Eigenschappen van jezelf benoemen vind ik ook lastig.
Ik heb het nu wel op laag pitje staan. Kijk na de zomer als hopelijk alles wat normaler is weer verder.

Ik had vorige week een telefonisch gesprek met iemand van de recruitment afdeling binnen het bedrijf. Daarin vroeg ze ook om een salaris indicatie en ik heb een minimum bedrag per maand aangegeven. Achteraf had ik een range willen zeggen maarja, te laat. Ik kan je niet helpen dus maar het is wel herkenbaar.

Ik heb vrijdag een gesprek met die persoon en nog iemand. Daarna hoor ik of ik ben aangenomen en krijg ik een aanbod. Het is niet m’n droombaan maar dan heb ik in ieder geval werk

2 likes

Ja heel herkenbaar! Nouja wel een les voor de volgende keer om echt een voorbereid antwoord hiervoor klaar te hebben.
Succes!! Wat voor baan is het?
Ik sta er een beetje hetzelfde in overigens. Zoek een baan vanaf juli/september en als het echt tegenvalt kan ik altijd nog wisselen …

Misschien kan je daar nog op terugkomen, dat je doet alsof de secundaire arbeidsvoorwaarden tegenvallen, en dat je daarom meer zat te denken aan een hoger salaris om dat te compenseren? Of dat je dat salaris voor minder uren is (weet niet of de vacature duidelijk was over het aantal uren, soms staat er 32-40) Of tegen die tijd wel eerlijk zijn dat je semi-onvoorbereid was op de vraag, en dat je nu een beter onderbouwd antwoord hebt. Succes in ieder geval, mocht het zo ver komen!

1 like

Bedankt! Het is in de richting van customer service.

Dat idee van @Meka vind ik wel een goede! Die ga ik gebruiken als ze met een te laag aanbod komen

1 like

Dankjewel voor je tips!! Ga ik toepassen, mocht het inderdaad tot daar komen :kissing:

Ik heb woensdag een solli voor een stage, ik wil eigenlijk gelijk aangeven dat mijn moeder erg ziek is, maar hoe waar en wanneer zeg ik dat het best?

2 likes

Aan het einde van het gesprek? Dan heb jij er een beter beeld bij of jullie een klik hebben. Vaak ter afronding vragen ze zoiets als: ā€œEn heb jij nog vragen?ā€ Dan kan je iets zeggen in de trant van: ā€œIk heb nog wat vragen en wil ook graag wat benoemen. Ik vond het een prettig gesprek en zou hier graag stage willen lopen. Ik vind het wel goed om alvast te benoemen dat mijn moeder ernstig ziek is, dus het kan zijn datā€¦ā€ [als dat van invloed is op je evt. werkzaamheden, dan kort aangeven hoe]

En als je niet echt een klik hebt met dat bedrijf, dan kom je er gaandeweg in dat gesprek wel achter en kan je de verdere info over je moeder gewoon achterwegen laten.

6 likes

Ik had gesolliciteerd en mijn sollicitatiebrief is niet door de selectie heen gekomen. Vind ik jammer, is binnen een overheidstak waar ik graag zou willen werken en de functie al helemaal. Reden is dat de ā€˜kennis en ervaring van andere kandidaten beter aansluit.’ Nu wil het feit dat in de vacature geen specifieke opleiding (alleen niveau) en ook geen x-aantal jaar ervaring werd gevraagd. Ik dacht met mijn combinatie van opleidingen wel echt goede kans te maken: BA past goed bij de overheidstak, MA pas goed bij de functie (iig in mijn optiek dan he :wink:). Ik heb geen hele ruime ervaring met de specifieke werkzaamheden, maar het is ook weer niet alsof ik 0 ervaring heb ermee – en om die ervaring werd dus ook niet expliciet gevraagd. Zouden jullie nog om verduidelijking v/d afwijzing vragen in mijn geval?

Ik ga morgenochtend onderhandelen over mijn salaris en arbeidsvoorwaarden.
Op het moment ben ik mezelf inhoudelijk goed aan het voorbereiden. Ik zou wel willen weten hoe jullie ervaringen zijn en of jullie tips hebben.

Qua tips moet ik denken aan wat ik beslist wel of niet moet zeggen (ik wil twijfelachtig taalgebruik bijvoorbeeld vermijden), hoe ik me het beste kan kleden (rood :crazy_face:, of is dat een achterhaald clichƩ?), etc.

Een goede voorbereiding is hopelijk het halve werk en met jullie tips hoop ik dat er iets moois uit komt.

Qua kleding is volgens mij de prioriteit dat jij je er super goed in voelt en vol zelfvertrouwen daar kunt zitten. Dat is denk ik belangrijker dan de kleur.

Wat ik als tip zou geven bij je arbeidsvoorwaardengesprek is om niet bang te zijn om stiltes te laten vallen. Een stilte in plaats van bijvoorbeeld knikken. Dat hielp bij mij om mijn standpunt te behouden!
Succes! Ik heb er toevallig morgen ook een :smile:

Succes! Hoe heb jij je voorbereid? Ik heb nu een heel epistel op papier gezet met allemaal argumenten.

Wat mij geholpen heeft is vergelijkbare vacatures opzoeken, waar een salaris bijstaat wat jij ook zou willen verdienen. Neem deze concrete vacatures mee of zorg dat je in staat bent om ze te mailen. Daarnaast vooral niet opgeven wanneer iemand niet gelijk akkoord gaat. Gewoon bij je standpunt blijven en mocht je voelen dat er echt geen rek meer inzit, ga dan onderhandelen over eventuele secundaire arbeidsvoorwaarden of over een loonsverhoging na bijv 6 maanden indien je goed presteert (stel die concrete punten dan ook samen op en laat die loonsverhoging inclusief prestatiepunten in je contract opnemen). Verder vooral argumenten opschrijven en meenemen. Wanneer je met een notitieboekje aankomt, lijk je sowieso al beter voorbereid. Heel veel succes!

1 like

Thanks! Ik heb me niet uitgebreid voorbereid deze keer omdat het salaris al vaststaat (PhD).
Ik heb in januari met dezelfde persoon een avg gehad voor de tijdelijke functie die ik nu doe, dus dat scheelt. Wel heb ik voor mezelf bedacht welke secundaire arbeidsvoorwaarden ik nu graag zou willen en waarom dat belangrijk/redelijk is.

Fijn dat je het gesprek dit keer hebt met een ā€˜bekende’. Dan kan je van tevoren een soort van inschatting maken. Ik spreek morgen een vreemde over mijn arbeidsvoorwaarden. Als ik de baan aanneem, wordt hij mijn directeur, maar ik heb hem alleen in het voorbijgaan eerder getroffen. Ik vind dat dus best lastig! Momenteel is hij aan het vasten. Ik vraag me nu al af of het netjes zou zijn van mij om daar tijdens het gesprek rekening mee te houden of dat dat ā€˜overkill’ is.

@Adamas Ik werk in het onderwijs dus het meeste ligt al besloten in de cao. Ik heb inderdaad alles uitgetypt en morgen neem ik dat mee richting het gesprek. Dan kan ik het erbij houden.

Ah, dan valt er helaas minder te onderhandelen. Misschien kan je proberen om je wat hoger te laten inschalen, of in ieder geval te starten op een gunstiger punt. Super goed bezig met de uitgeprinte argumenten! Je kan ook voor jezelf misschien nog een steekwoorden lijstje maken, zodat je niks vergeet. Ik heb me destijds voorgehouden dat ik bij aanvang nog goed kon onderhandelen, nadat ik aangenomen zou worden, werd dat nog lastiger. Dat hielp mij om toch nog ietsjes langer vol te houden dan dat ik vanuit nature zou doen.

Ik begrijp niet wat je hier zegt maar ik ben wel benieuwd. :sweat_smile:

Ja ik zie inderdaad dat het een vrij kromme zin isšŸ˜… maar ik bedoel dat je voor aanvang nog goed kan onderhandelen. Achteraf ga je bij een functioneringsgesprek maar een klein stapje omhoog en is het veel moeilijker om daar nog wat extra bij te krijgen. Dus als je in het begin hoog inzet heb je daar later je voordeel van. Wil je later echt nog flink vooruit in salaris, dan zal je een andere baan moeten zoeken voor onderhandeling (tenzij je ineens een promotie/andere functie krijgt natuurlijk)

2 likes

Nu snap ik je volgens mij. Onderhandelen is me sowieso vreemd maar los daarvan heb ik inderdaad nog nooit een salarisverhoging gekregen van een werkgever.

Wat je zegt geeft me wel extra motivatie om ervoor te gaan morgen, want dit is het moment om te onderhandelen inderdaad. Als ik er eenmaal werk, zal ik waarschijnlijk inderdaad alleen nog volgens de tredes in de CAO omhoog gaan in salaris.