Sollicitatietopic (Deel 1)

Net afgewezen voor de eerste vacature waarop ik heb gereageerd. Ze hadden veel aanmeldingen gehad en daarom mensen uitgenodigd met meer ervaring/diploma’s dan ik. Was wel een beetje te verwachten, maar ben er toch een beetje verdrietig om.

Om exact deze reden laat ik dit soort vacatures links leggen. En daarbij wil ik helemaal niet voor een bedrijf werken die dit soort dingen leuk vinden. Daar ga ik sowieso niet passen dan denk ik maar.

Omdat het aantal onderwijsvacatures schaars zijn waarop ik kan reageren doe ik dat nu wel :’) Ik hoop dat ik snel klaar ben met deze studie want dan kan ik gewoon weer mijn vleugels spreiden in plaats van het bij 1 sector te houden.

Aargh snap ik helemaal. Wel rot zeg!
Ik heb sinds mijn afstuderen in januari helemaal niet actief gesolliciteerd, maar ik ben mijn bijbaan zo zat dat ik t weer ga proberen. Vanmorgen opeens bericht gehad van mijn leidinggevende met de mededeling “dat we de rustige zomerperiode weer ingaan” en ik voortaan 3 ipv 4 dagen krijg :expressionless: Maar dan heb ik vanaf nu dus wel meer tijd en motivatie om iets anders te zoeken. Dus ik ben bang dat ik er binnenkort ook aan moet gaan geloven :grimacing:

Ik zou in jouw geval alvast communiceren over je huidige salaris, dan zijn ze voorbereid dat je nu relatief veel verdient en dat je niet minder verwacht dan dat!

1 like

Het is nu gewoon dat ik eventjes een onderwijsbaan moet aannemen zolang ik nog studeer. Daarna kan ik ook gewoon weer teruggrijpen naar wat ik hiervoor deed of iets compleet anders gaan doen.

1 like

Vanaf 1 januari wordt een contract toch pas een vast contract na 3 tijdelijke contracten (of 3 jaar in dienst)? Of staan er in jouw CAO andere regels?
Je kunt in die ‘keten van contracten’ van functie veranderen, dat maakt niet uit.

Ze mogen in de nieuwe wetgeving drie jaarcontracten op rij geven. In jouw geval zou na 2021 dus nog eenmalig een tijdelijk contract aangeboden kunnen worden.

Een nieuwe functie betekent meestal geen nieuwe arbeidsovereenkomst dus ik denk niet dat dat een nieuw contract voor je betekent. Veelal wordt er niks schriftelijk van vastgesteld, of ze werken met een aanhangsel/addendum waarin de wijziging wordt toegelicht.

Ik moet voor een vacature een videopitch doen, en je hebt maar 2 takes. Dus je mag het niet zelf met je camera opnemen en er zo vaak over doen als je wilt of het eventueel editten, maar het moet in zo’n online omgeving en dus maar 2 takes… heb er meteen geen zin meer in

1 like

Ah shit zeg. Goed uitschrijven en veel oefenen van tevoren? Dan schud je het zo uit je mouw als je het gaat opnemen!

Ik ben net afgewezen :neutral_face: weet niet zo goed of ik nou teleurgesteld of opgelucht ben, maar ik baal wel van alle tijd en energie die ik erin heb gestoken. Dat vind ik eigenlijk vervelender dan de afwijzing zelf denk ik.

1 like

Heel balen voor je! Was je al ver in het process? En herken dat wel, dat je ook gewoon baalt dat je weer door moet in dit process en deze solliciteer-fase niet gewoon kan/mag afsluiten

1 like

Nee helemaal niet. Ik had alleen gesolliciteerd maar ben er wel 3 dagen goed mee bezig geweest (perfecte brief schrijven, cv vertalen, met familie/vrienden sparren/alles checken etc). En ik voldeed echt overal aan, alleen anderen hadden stages of werkervaring op het onderwerp en daarom toch afgewezen volgens de mail. Het was een PhD positie en ik weet eigenlijk niet of ik dat überhaupt wel wil, maar het is een logische stap na een onderzoeksmaster en het vergroot iig mijn kansen op een leuke baan hierna. Ik had direct na mijn afstuderen ook een paar keer gesolliciteerd, maar toen waren er steeds ruim 150 sollicitanten :neutral_face: en ik ben ergens een keer uitgenodigd, maar dat heb ik zelf afgekapt door de manier waarop ze met mij omgingen. Toen heb ik 3 maanden niet gesolliciteerd en nu voel ik mij er wel klaar voor om écht iets te zoeken. Eigenlijk moet ik niet zeuren dus, maar ik vind het zó zonde van mijn tijd allemaal dat ik het lastig vind om gemotiveerd te blijven.

Ik ben van de functie teamleider, naar de manager van de teamleiders gegaan. Ik wilde juist meer verantwoordelijkheid, alleen Werk ik nu in een andere organisatie en merk ik dat ik hier juist minder zeggenschap heb in bepaalde dingen. Komt ook voornamelijk door de organisatie. En daarbij proberen veel collega’s messen in je rug te steken, gaat er allemaal erg sneaky aan toe. Heel vervelend :sleepy:. Wat voor studie doe je? Ik ben vorige week weer naar mn oude kantoor gegaan, was zooooo fijn en leuk.

1 like

Ah wat stom! Ik zou meteen afhaken denk ik.

Ik ben bezig met een sollicitatie en je hebt ervaring nodig met informatie management systemen. Ik weet niet zo goed wat ze hier mee bedoelen eigenlijk.

Bedoelen ze dan misschien management informatie systemen? Dus een systeem waarin stuurinformatie zichtbaar is voor het management? Dan kan je bijvoorbeeld denken aan data uit het boekhoudprogramma dat gebruikt wordt om in een dashboard informatie te geven over de stand van zaken van de financiën (hoe ver staan we ten opzichte van het budget? Hoeveel hebben we uitgegeven aan personeel). Vaak kun je in hetzelfde systeem ook andere informatie vinden over processen die voor het bedrijf belangrijk zijn, bijvoorbeeld verkoopcijfers, productiecijfers, etc.

Informatie management systeem ken ik eigenlijk ook niet zo in die volgorde

1 like

Ik vind mijn huidige situatie wat betreft solliciteren zo lastig. Zolang ik niet afgestudeerd ben, moet ik in het onderwijs blijven werken. Ik word echter doodongelukkig van het idee van een jaar lang :netherlands: doceren op een middelbare school. Dit lijkt op dit moment de enige realistische optie i.v.m. het beperkte aantal vacatures door corona. Ik kan hooguit nog wat open sollicitaties doen. Op dit moment geef ik meerdere vakken en dat past veel beter bij mij. En zodra ik klaar ben, kan ik ook gewoon weer andere banen aannemen. Als er nou wat meer vacatures waren voor tijdelijke functies dan was mijn ‘probleem’ ook zo opgelost. (Ik weet nog niet of ik op mijn huidige plaats kan blijven, anders hoefde ik niet op banenjacht.)

Ik had afgelopen week nog getwijfeld om mijzelf op een lijst voor stages te laten zetten, maar dan gooi ik weer mijn eigen glazen in als ik toevallig ook nog reageer op vacatures van diezelfde school. Sowieso loop ik dan het gevaar dat ik niet betaald ga worden.

Sowieso elke keer is het weer hetzelfde liedje:

• Scholen die niet goed lezen en mij contacteren voor eerstegraads functies. Ik ben tweedegraads en dat staat ook duidelijk overal aangegeven.
  • Scholen die mij willen hebben, en bepaalde dingen willen afspreken (bijv. graag zien dat ik dan nog even mijn eerstegraadsbevoegdheid ga halen.)
  • Scholen die eerder ook al gingen pijlen of meer dan 3 dagen Nederlands wil doceren. Nope.

Jongens dit doe ik uiteindelijk voor erbij, maar ik wil nu wel dat papiertje halen. De eindstreep is in zicht.

1 like

Hele moedige stap! Je kan het proberen, wie weet wat er gebeurd. Als er echt staat vacature stop ivm corona zou ik het niet doen. Ze hebben vaak ook contactpersoon staan voor (open) sollicitaties, misschien die eerst benaderen.

Ik twijfel zelf ook en kijk na de zomer verder.

2 likes

Ik heb vandaag weer een sollicitatie verstuurd, maar was vergeten mijn brief toe te voegen. Zo stom…

Het moest via een module op hun website, maar blijkbaar moesten CV en motivatie in hetzelfde vakje worden geüpload. Ik had alleen mijn CV geüpload, klikte toen op ‘verder’ maar toen had ik het al afgerond? Ik heb het nu maar gewoon nog een keer gedaan, maar baal er wel van. Zou het heel dom overkomen?

Edit: zal ik een mailtje nasturen met uitleg?

Hoe zijn jullie erachter gekomen waar jullie op willen solliciteren? Ik zit nu 5 maanden bij een nieuwe baan en ik denk niet dat dit is wat ik wil. Hiervoor heb ik ook al ergens 10 maanden gewerkt en dat was hem ook niet helemaal. Nu wil ik toch echt opzoek gaan naar iets wat mij voor een langere periode leuk lijkt maar ik weet niet waar ik moet beginnen. Hebben jullie tips of ervaringen met eventuele hulp om uit te zoeken wat je wilt?

Ik heb een keer hetzelfde gehad, dus je bent niet alleen! Soms staat het echt wat onduidelijk op de website

1 like