Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik denk dat ik weet welke website het was. Ik vond sowieso meerdere dingen aan die interface kut, waaronder de manier waarop de adresgegevens werden getoond . :sleepy:
Gewoon nasturen. :slight_smile:

@wortel
Ik zou als ik jou was eerst eens de dingen op papier zetten waar je goed in bent/dingen die je graag zou willen doen als deel van je takenpakket en dan later gaan kijken wat daar enigszins op aansluit. Zo kwam ik er vroeger bijvoorbeeld achter dat sommige HR functies best aansloten op de dingen die ik leuk vind.

3 likes

@anon42392789 Haha, ja zou best kunnen! Het was die met de N.
& @sushi Ik heb toch maar een mailtje nagestuurd met excuses, en dat een van de twee incompleet is.

1 like

Bedoelen ze hier geen ERP / MRP systemen mee? Ik werk voor een productiebedrijf en wij hebben verschillende systemen waar de productie op draait en alle product informatie in bijgehouden wordt.

2 likes

Ik denk dat het er aan ligt wat je niet leuk vindt. Gewoon de algehele sfeer of ligt het echt aan het soort werk of het soort mensen of specifieke taken?

Ik moet echt even zeuren hier hoor, ik word alleen maar afgewezen :weary: Word er echt moedeloos van. Mijn master is best wel specifiek, maar in dat hele specifieke veld is niet echt veel te vinden
 Nu is mijn opleiding ook heel geschikt voor andere functies, maar daar willen ze natuurlijk alleen de personen die dat hebben gestudeerd.

Soms kom ik dan een vacature tegen die wél echt super goed aansluit bij mijn studie en mijn interesses maar dan wordt ik vaak niet eens uitgenodigd voor een kennismaking.

Ik dacht tijdens mijn studie dat ik wel redelijk makkelijk aan een baan zou komen, omdat ik echt heel veel naast m’n studie heb gedaan Ă©n hele goede cijfers heb, maar dat valt vies tegen. Ik weet ook niet zo goed of het aan de crisis ligt of meer aan mezelf

Ik merk dat vrienden van mij zelfs in de ICT met redelijk wat werkervaring moeilijker aan een andere, betere baan komen. Covid-19 zal zeker een rol spelen.

1 like

Het is eigenlijk het soort werk/ de werkzaamheden maar van te voren dacht ik dat ik het wel leuk zou vinden dus dat maakt het zo moeilijk om nu te bepalen wat ik dan wel echt leuk vind.

Heeft iemand ervaring met solliciteren bij een uitzendbureau? Ik ben vooral benieuwd wat er gebeurt in het eerste telefoongesprek. Ik heb gister vrij impulsief op iets gereageerd, en nu zag ik op mijn account dat mijn sollicitatie is gezien en dat er iemand telefonisch contact met me gaat opnemen. De volgende stap is dan een gesprek bij het uitzendbureau. Maar gaan ze in het eerste telefonisch gesprek al vragen naar je competenties en je sterke/zwakke punten enzo? Ik ben er zo nerveus door (vooral omdat het in een taal is die ik 100% beheers) dat ik sinds vanmiddag mijn telefoon op vliegtuigstand heb gezet :rolleyes:

Bij mij is het een tijdje geleden maar zowel toen ik naar het uitzendbureau zelf ging als toen ze me belden laatste (door een sollicitatie) vroegen ze vooral waarnaar ik op zoek was en waarom, en niet echt uitgebreid over goede eigenschappen en dat soort dingen. Viel heel erg mee!

1 like

Ah dat zou fijn zijn als het op die manier gaat. Ik vind het zo spannend om weer te solliciteren, hoop dat het mee gaat vallen :slightly_smiling_face:

@carrotcake bij mij vroegen ze echt puur en alleen per wanneer ik beschikbaar was en was mijn salarisschaal was! Om me dan vervolgens wel of niet te matchen met de recruiter van het bedrijf.

Ik heb trouwens een baan!! Ben heel blij ermee

edit; was namelijk ook lang aan het solliciteren

15 likes

Met een uitzendbureau is het altijd best informeel naar mijn idee. Jezelf voorstellen, waarom je hebt gesolliciteerd, je ervaring en beschikbaarheid. Volgens werken ze een lijstje af en als alles oké is dan krijg je een echt gesprek met het uitzendbureau.

Ik had laatst wel een gesprek met corporate recruiter die vroeg naar sterke en zwakke punten en salaris indicatie. Vooral dat laatste was ik niet helemaal op voorbereid.

1 like

Bij mij 2 jaar terug was dat eerste telefoongesprek best wel pittig en vroeg ze echt naar ervaring, sterke punten, voorbeelden, waarom ik op die functie paste. Toen twijfelde ze nog of ik wel bij die functie paste en ze mij op gesprek moest laten gaan bij dat bedrijf. toen heb ik er een schepje bovenop gedaan en mocht op gesprek komen en uiteindelijk aangenomen. Maar ik was best overdonderd door dat eerste gesprek, ik dacht namelijk ook even gewoon een simpel belletje

1 like

Ai, daar was in dus ook een beetje bang voor! Maar ik heb me inmiddels al wat beter voor kunnen bereiden, dus ben benieuwd

Heb je gesolliciteerd op een vacature of gewoon bij een uitzendbureau om daar ingeschreven te worden. Bij dat eerste dan worden gewoon vaak de specificaties van de vacature nog een keer extra besproken. Anders inderdaad zoals @Parasol aangeeft. Ik heb op een vacature gereageerd van een uitzendbureau en dan bellen ze eerst de specificaties na, dus of je aan bepaalde dingen voldoet zoals ben je beschikbaar in die bepaalde tijd, heb je geen vakantie etc. Pas je binnen het beeld dan bellen ze je vaak nog een keer of mag je op gesprek komen. Daar gaan ze vaak een profielschets van maken. En dan kunnen ze vragen naar sterke en zwakke punten, iets over je zelf vertellen etc. Ik heb als voorbereiding wat video’s gekeken.

video's

Deze tekst wordt verborgen

https://www.youtube.com/watch?v=zO8yLqINa5Y en https://www.youtube.com/watch?v=Iia8M__Vw7w van Yara Michels heb ik bijvoorbeeld even gekeken van te voren.

1 like

Ah thanks! Ja heb direct op een vacature inderdaad! Dus zal wel specifiek daarover gaan. Heb vanalles uitgeschreven, niet dat ik het letterlijk ga voorlezen maar dan zit het in ieder geval in m’n hoofd.

Ik word moedeloos. Ik heb een diploma in een specifiek gebied. Daarin word ik het vaak (net) niet. Op andere vacatures word ik niet uitgenodigd met als reden dat de gekozen persoon meer in die vakgebieden past. Maar hoe moet ik nu dan aan een baan komen?

Kijk elke dag vacatures, maar wat er nu op staat voor mijn vakgebied, daar ben ik al voor afgewezen. Dus moet ik wel buiten dat gebied zoeken. Had heel hoopvol gesolliciteerd bij een bedrijf waar in de vacature stond dat studierichting niet uit maakte. Hebben ze alsnog iemand gekozen die wel in dat vakgebied al zat.

Heeft iemand de zin of tip waardoor ze je in ieder geval uitnodigen?

Balen joh dat je het steeds net niet wordt. Kan me goed voorstellen dat je daar moedeloos van wordt!
Misschien kun je aangeven dat je een brede interesse hebt in de gebieden waarin zij iemand zoeken?

1 like

Bij mij was vorig jaar het een combinatie van in beeld brengen wat ik wil zoek en waarom ik een bepaalde functie zou willen en daarnaast een beetje je opleidingsachtergrond en werkervaring bespreken.

@Ladybug
Heb je wel eens open sollicitaties gestuurd? Al is de banenmarkt nu wel even kut door Corona maar soms ben ik zo aan een functie gekomen.

1 like

Nee niet eerder gedaan. Heb ook nu het idee dat mijn brieven gewoon niet sterk genoeg zijn. Bij een vacature heb je nog iets af te kijken voor de brief. Open sollicitatie zou ik niet weten hoe.