Ik heb net een baan aangeboden gekregen, lichtelijk onverwacht maar helemaal in mijn straatje. Heeft iemand tips voor een arbeidsvoorwaarden gesprek als starter zijnde?
Wow ik lees hieronder meerdere reacties dat ze dan helemaal niet op de vacature reageren. Dat verbaast me! In mijn vakgebied staat er nooit een salarisindicatie bij, dus ik begin daar bij de salarisonderhandelingen over. Als je dan heel ver uit elkaar blijkt te liggen is er sowieso een mismatch qua niveau en verwachting, dus dan stopt het gewoon. Maar dat gebeurt bijna nooit.
Ik heb gemerkt dat het echt verschilt per sector en misschien dat het vereiste niveau ook een rol speelt. Bij ict-banen kon ik dat wel flikken, maar retail etc echt niet.
Kijk naar wat redelijk is voor die baan en sector en ga daar in de buurt zitten.
Denk niet ik begin net, ben niet veel waard. Dat ben je wel. Ik heb die fout gemaakt en nog steeds merk ik het.
Je kan ook secundaire arbeidsvoorwaarden onderhandelen zoals studie, extra verlof. Kijk ook naar pensioenregeling, is er een 13e maand etc.
Ik vind het stukje wat ik toevoeg aan en bedrijf best lastig schrijven. Heeft iemand hier tips voor?
Ik stel me voor wat mijn collega’s over me zouden zeggen. Of, als je die nog niet hebt, vrienden. En bedenk wat jou anders maakt, misschien heb je wel een frisse blik doordat je net komt kijken of een netwerk in een bepaalde hoek?
Ik ben vandaag gebeld dat ik ben uitgenodigd voor een gesprek! Aanstaande vrijdag al, videobellen. Eerste selectie is gedaan door recruiter van het bedrijf, het gesprek is met 1 iemand uit het team waarin in terecht zou komen en 1 iemand die dezelfde functie als ik heb maar volgens mij in een ander team.
In de begeleidende mail staat dat ze vooral mijn kijk op de functie horen en graag ideeën uitwisselen (kennis delen). Heel anders dan wat ik gewend ben van een gesprek. Had bijvoorbeeld gisteren een gesprek wat heel erg in ging op mijn persoonlijk en wat voor type werknemer ik was, met als uitslag dat ik niet het type was dat ze zochten. Dat moet ik nog een beetje verwerken en nu ineens een nieuw gesprek maar met een hele andere insteek lijkt het wel, zo erg omschakelen…
Ik heb gesolliciteerd op een traineeship en krijg nu pas een duidelijk beeld van het hele sollicitatieproces. weg: herkenbaarheid.
Ga mezelf nu ook echt afvragen of mijn huidige werk echt zo erg is.
Traineeship voor 400eu per maand? De traineeships waar ik naar heb gekeken en die ik heb gedaan waren toch wel een normaal startersloon hoor haha. Mag hopen dat bedrijven een beetje fatsoen hebben…
Hoe is je gesprek gegaan?
@NewBlood, dat kost wel veel tijd ja! Zijn sommige dingen online? Soms zijn al die dingen ook op 1 dag, dat kan ook wel schelen.
Ik heb donderdag een gesprek voor iets wat me echt heel leuk lijkt. Het zijn eigenlijk meteen 2 gesprekken achter elkaar. Eind volgende week hoor ik ook iets over een andere sollicitatie, ik hoop heel erg dat ik bij eentje word aangenomen!
Dat valt mee haha. 3K bruto per maand op basis van 36 uur en een dertiende maand. Ik zou er per maand zo’n 500 euro bruto op vooruit gaan
@parasol: gelukkig is alles wel online dus dat scheelt enorm!
Ik zet mijn beste beentje voor en ik zie het wel. Kan het altijd proberen
Plaats hem even hier, ook al heeft het niet zoveel met solliciteren te maken. Ik vind mijn baan niet leuk (genoeg) en zou eigenlijk wel begeleiding willen krijgen met iets vinden wat ik wel leuk vind. Alleen… Hoe vind je zoiets? Als ik google op loopbaanbegeleiding vind ik wat zzp’ers bij mij in de buurt, maar ben een beetje bang dat ik dan terecht kom bij iemand die mij een myers-briggs test laat doen en me afscheept met wat algemeen advies wat ik zelf ook wel had kunnen bedenken.
Weet je al welke sector je dan zou willen? Zie voor de zorg regelmatig gratis trajecten daarvoor langskomen
Nee niet zo goed… Geen zorg alleen. Werk nu (na een betastudie gedaan te hebben) in de IT als consultant/ontwikkelaar en twijfel over het onderwijs (omdat ik daar enige ervaring mee heb, en dat leuk vond). Maar volgens mij is er nog zoveel anders mogelijk, dus daar zou ik graag advies over willen.
Deze had je vast al gezien?
https://www.loopbaancentraal.nl/
Tijdelijk gratis e-learning zag ik, misschien om een beter beeld te krijgen
Ja toch al bijna drie jaar inmiddels… Misschien kan ik mijn oude studie adviseur inderdaad wel mailen, misschien dat zij nog iets heeft inderdaad.
@Bird ahh nee nog niet gezien. Goede!
Hoop dat je iets tegenkomt! Ik ben ook de dagen aan het aftellen tot ik hier weg kan
Wanneer begin jij aan wat nieuws? Ja, ugh, ik twijfel ook al zo lang. Maar ben er klaar mee, ben al zo lang ongemotiveerd. Het is opzich ok werk hoor, maar het voelt nu echt puur als werk, iets wat ik 40u doe om daarnaast een leuk leven te leiden.
Als ik dit zo lees, zou ik voor 4 dagen gaan. Ik heb ook een beroep dat 5 dagen mentaal heel veel energie kost en daarom werken maar weinig dat. Als je al stressgevoelig bent zou ik geen 5 dagen werken voor dat beetje extra geld. Geld komt altijd goed uit (zeker met extra uitgaven in het vooruitzicht) maar je leeft nu en je kunt vast ergens iets op besparen (vaker aanbiedingen kopen oid).
Qua wat je overhoud: dat ligt heel erg aan de sector maar het is vaak een paar honderd euro minder. Dus (echt even uit de losse pols, voor fulltime):
€1500 bruto = €1200/1300 netto
€2000 bruto = €1500/1600 netto
€2500 bruto = €2000 netto
€3000 bruto = €2400/2500 netto
En dan je bruto delen door 5, keer 4 is wat je voor 4 dagen overhoud per maand. Het is natuurlijk echt ongeveer maar je hebt dan wel een idee in welke richting je moet denken. En als je je uitgaven weet, weet je of het krap gaat worden of wat ruimer.
Oh ja oepsie! Heb het aangepast, ik gooi die altijd door elkaar.
Die extra dag inplannen is ook een goed idee. En let goed op jezelf, als je merk dat het toch teveel wordt ga dan niet doorbuffelen maar bespreek of je (evt tijdelijk) minder kan gaan werken. Overwerkt raken is niet fijn. Been there, done that-gevalletje