Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben het helemaal met je eens maar aan de andere kant denk ik ook dat je een goede band wilt met je werkgever. Het scheelt er voor mij aan of ik bij een klein bedrijf met een twintigtal mensen solliciteer en je een van de weinigen in je functie bent, of een groot bedrijf waar je vrij anoniem bent.
Ik ben nu aan het solliciteren bij een groot bedrijf en ik twijfel nog of ik het ga zeggen, maar tegelijkertijd heb ik een sollicitatie lopen bij een kleiner bedrijf en daar wil ik het wel zeggen. Gewoon omdat mij dat beter lijkt voor de band.

1 like

Vanuit persoonlijk perspectief begrijp ik dat ook heel goed, maar eigenlijk zou de band natuurlijk helemaal niet beinvloed mogen worden door het feit dat iemand een kind krijgt. Helaas is de realiteit anders. Lastig. Ik vind het echt zoiets kut gewoon dat vrouwen hiermee moeten dealen (zelfs als je (nog) niet eens zwanger bent). Ik zou het zelf niet zeggen denk ik want ik ben principieel en vind dat het geen issue zou mogen zijn, als een werkgever daar kut over doet dan wil ik daar ook eigenlijk niet voor werken. Maar ja, als de nood hoog is en je zit om inkomen verlegen is vasthouden aan je principes een stuk lastiger natuurlijk.

1 like

Dat is helemaal waar, ik snap ook heel goed dat mensen het wel verzwijgen.

Wat voor mij vooral het punt is dat ik het bij kleine bedrijven eerder wel zou doen is dat je toch ineens minstens vier maanden uit de running bent. Vooral als iemand dan nog ingewerkt moet worden is dat lastig.
Daarnaast heb ik even gekeken wie er bij dit kleinere bedrijf werken en dat zijn ook vrouwen en moeders. Ik heb de hoop dat zij er wat positiever tegenover staan. Aan de andere kant had ik een vrouwelijke baas die ook moeder was die al dat gezeur over verlof maar onzin vond.

1 like

Wat een fijne info! Mag ik je nog een vraag stellen over salarisschalen? Als je daar geen behoefte aan hebt ook prima!

Stages tel ik normaal gesproken niet mee omdat ik dat als onderdeel van de opleiding zie. Relevante bijbanen soms wel, als het echt op het niveau van de functie is en voor langere periode (en wederom: bij een ICT’er ben ik soepeler dan bij een startende communicatiemedewerkster bijvoorbeeld, omdat de ICT’er als je heel moeilijk doet over 1 trede extra voor een ander aanbod gaat en de startende communicatiemedewerkster vaak al blij is dat de keuze op haar is gevallen tussen alle brieven, ik voel dan vaak wel aan dat salaris geen dealbreaker gaat zijn).

In mijn organisatie worden trouwens ook wel eens extra tredes gegeven als bijvoorbeeld na een jaar blijkt dat iemand uitstekend functioneert. Ik zou dus ook zeker zorgen dat je concrete afspraken maakt over wanneer je evalueert en als je al werkende voelt dat je boven de andere starters uitsteekt zou je ook na een jaar ofzo om een extra trede kunnen vragen.

@fiooltjes ja hoor, stel maar!

2 likes

Ja, ik snap wel dat dat lastig is als iemand opeens snel alweer wegvalt, maar tegelijkertijd denk ik ook wel tsja dat is toch het risico dat erbij hoort als je werkgever bent, dat personeel kan uitvallen. Een mannelijke sollicitant kan ook in zijn eerste maand aangereden worden en voor langere tijd uit de running zijn. Nouja, eigenlijk vind ik het gewoon sowieso flauw dat je als vrouw hierover na moet denken. Hoe dan ook hoop ik dat je een leuke baan vindt met een fijne werkgever die niet moeilijk doet!

3 likes

Ik zou het wel vertellen, maar wel pas in een laatste sollicitatiegesprek. Dat ze al een eerste indruk van je kunnen hebben, je geschikt achten voor de baan.

2 likes

Heb nog geen reactie op een sollicitatie die ik 8 dagen geleden heb verstuurd, beetje balen want nu gaat er weer een weekend overheen. Hoop zo erg dat ik word uitgenodigd :crossed_fingers:

Ik heb een baan! Kan het nog niet geloven want he tis bij een organisatie waar ik eerst al 2,5 maand op heb gewacht op een andere baan en het toch niet ben geworden en nu is het geregeld binnen 3 dagen. Heb volgende week een arbeidsvoorwaardengesprek. Ik ben echt net afgestudeerd, heb ik daar enigszins ruimte in? Functie heb ik niet direct ervaring in, maar binnen de organisatie werk ik al zo’n 3 jaar als student en afgelopen jaar had ik een coordinerende functie.

23 likes

Hebben ze al een salaris geboden? Als je al ervaring hebt binnen de organisatie vind ik dat absoluut wel voor je spreken, je hebt misschien minder inwerktijd nodig én boven al weten ze al wat je waard bent. Dus ik vind zeker dat je wat te onderhandelen hebt.

1 like

Nog niet maar ga uit van minimum en dat is 2000 bruto fulltime en ik ga 0,8 werken. Maar indd wat je zegt, ze hoeven mij veel minder uit te leggen en ben denk ook wel van waarde in een ander deel van de organisatie. Vind het best lastig want heb nooit de mogelijkheid gehad om te onderhandelen haha

Ben je WO/HBO opgeleid? Dan zou ik 2.000 op fulltime basis wel echt aan de lage kant vinden, dus ik zou zeker zeggen dat je zelf aan 2.500 zat te denken ofzo en dan kom je wellicht in het midden uit.

1 like

Ja ik vind 2000€ bruto ook weinig. Wat voor soort bedrijf is het? Ik zou zoals hierboven gezegd ook inzetten op dat bedrag. Je moet nooit ‘voor het minimum gaan’ want zij gaan ook nog onderhandelen. Jij krijgt niet alleen wat van hen, jij gééft hen ruim 30 uur van jouw tijd per week, dat mag ook wat waard zijn!

1 like

Ben afgewezen wegens “een gebrek aan kennis, kunde, en ervaring”. Maar baal enorm, want het is een junior positie en ik voldeed overal aan
 :neutral_face:

Kent iemand nog goede sites met templates om een cv te maken? Ik was begonnen op canva, maar ik vind het toch niet zo makkelijk werken doordat ik geen extra kaders voor info kan toevoegen.

Ik maak zelf gewoon templates met Adobe programma’s, maar ik weet dat sommige mensen voor een prikkie een template kopen van Etsy.com en het dan in Word kunnen aanpassen etc.

Thanks, zal daar eens zoeken!

Zelf maken met Publisher, doe ik altijd. Ik zoek dan een mooi cv op internet en maak die daar in na. Helemaal niet echt moeilijk!

Ik vind €2000 bruto voor iemand die net is afgestudeerd wel een mooi startersloon. Iedereen in mijn omgeving begon met dit bedrag, of zelfs nog lager (HBO opgeleid)

2 likes

Ik kan eerlijk gezegd geen branche bedenken waarbij ik 2000 bruto obv fulltime als HBO/WO’er een net startersloon zou vinden. Ik vind het extreem laag eigenlijk.

7 likes