Oke het is echt veel moeilijker dan ik dacht.
Ik heb maandag een gesprek bij een nieuw bedrijf, fijn om daar naar uit te kunnen kijken na 2 afwijzingen de afgelopen week.
Waar ik nu tegenaan loop is dat ik mijn zwakke punten nu heel erg zwaar ervaar. Ik heb voor een vorige sollicitatieprocedure een assessment moeten doen en daar zijn ze best wel diep gegaan op mijn zwakke eigenschappen en ik weet niet hoe ik het nu in volgende sollicitatiegesprek moet behandelen zonder meteen een heel negatief beeld van mezelf te schetsen.
Iemand die even wil meedenken hoe ik dit zou kunnen verwoorden zonder het meteen zo zwaar te maken? Want het zijn wel punten waar ik zelf ook vind dat er verbetering in zit, maar niet zo dramatisch dat ik nu niet goed functioneer.
– beschrijving verwijderd –
Ja dit is wat een psycholoog over mij geschreven heeft aan de hand van een interview, simulatieopdracht, IQ test en persoonlijkheidstest. Deels dus ook input die ik zelf gegeven heb tijdens het interview, want de algemene strekking klopt wel (ook de positieve punten, die waren er ook genoeg). Maar de omschrijving komt veel dramatischer over dan hoe ik het in mijn vorige werk ervaren heb, maar blijft nu wel in mijn hoofd zitten
Toch proberen om dit los te laten of op zijn minst wat uit te zoomen. Haha en die spelfout inderdaad, maakt het ook wat makkelijk om het wat minder serieus te nemen.
Ik heb dit ook en hierbij vertel ik dan dat kennis is macht heel erg bij mij meespeelt. Als ik weet dat ik genoeg kennis heb dan ben ik niet bang om m’n moment te pakken als ik er zelf volledig achter sta
Dat is bij mij inderdaad ook zo, hoe meer ik over een onderwerp weet of hoe beter voorbereid ik in een gesprek ga, hoe sterker ik me kan verwoorden. Dat is een mooi punt om mee te nemen.
Net gebeld dat ik door ben naar de 2de ronde! Heel blij mee.
Heb verder geen informatie of iets gekregen en heb geen ervaring met 2de rondes. Hoe zag deze er bij jullie uit? Iemand tips?
Is het gelukt?
Yes! Heb het gister even laten zitten omdat ik het in een take wou doen haha maar dat lukte voor geen meter. Heb het nu in stukjes gedaan en ga het nog even leuk editten.
Lekker bezig!
De vorige keer dat ik ver in het proces gekomen was, was het eerste gesprek heel erg op de inhoud van het vak en verschillende werkwijzen zodat ik met de mensen uit het team kon kijken of we daarop op een lijn zaten. Het tweede gesprek ging over competenties, ik kreeg van te voren 5 competenties vanuit hun en moest die voorbereiden aan de hand van de STAR methode. Dat gesprek was dus wat afstandelijker en meer een vragenvuur vanuit hun dan het eerste gesprek.
Kan je zelf iets inschatten door de gesprekspartners en hoe dat anders is dan het eerste gesprek? Of aan de hand van wat je wel en niet besproken hebt in het eerste gesprek?
Iedereen heel erg bedankt voor de reacties hierboven, dat hielp erg met het loslaten en er op een andere manier naar kijken.
Ik heb nu dit voor mezelf geformuleerd:
• Ik kan in nieuwe of wat onbekende situaties wat stil overkomen. Ik ben dan zaken van verschillende kanten aan het bekijken en alle informatie voor mezelf op een rijtje zetten. Ik ga graag weloverwogen te werk en zorg daarom dat ik goed ben voorbereid bij bijvoorbeeld meetings. Ik let erop bij twijfel toch te laten horen wat er in mijn hoofd om gaat en vragen te stellen.
• Ik zou graag mijn communicatietechnieken meer verbeteren, zodat ik meer kan halen uit lastige gesprekken of situaties. Ik heb gezien dat sommige collega’s hier heel sterk in zijn en een gesprek goed kunnen leiden en richting kunnen geven. Dit zou ik zelf ook sterker willen ontwikkelen.
Volgens mij komt het zo omschreven niet heel negatief over en ook met ruimte tot verbetering. Wat denken jullie?
Ik vind het heel goed overkomen. Je weet je “zwakke” punten maar weet hoe je ermee om kunt gaan en hoe je eraan wilt werken.
Even van mij afschrijven: ik heb een vacature gezien waarop ik graag wil schrijven, alleen ik voel me nu al bijna schuldig naar mijn huidige werk. Ik heb in januari ook gesolliciteerd en toen hebben ze er alles aan gedaan om mij binnen te houden.
Door de coronacrisis ben ik in een leidinggevende rol voor 4 afdelingen ( met een 2e persoon ernaast) gekomen en nu zou ik weer “teruggaan” naar een coordinerende rol op 1 afdeling.
Ik ben te loyaal haha, maar ik weet ook dat ik niet gelukkig ben op deze wijze.
Ik ben nu op een leeftijd dat ik keuzes moet maken anders blijf ik hangen en dat wil ik niet.
Verstand versus gevoel blijft lastig.
Het is maar werk. Waarom iets blijven doen waar je niet helemaal gelukkig van wordt? Zij vinden wel weer iemand anders. En als ik één ding geleerd heb, is het dat loyaliteit zich zelden uitbetaald en als puntje bij paaltje komt, je dat niet terug hoeft te verwachten.
Geef je concrete voorbeelden waarom je ervaring goed past bij deze baan? Misschien ook je CV laten bekijken?
Ik heb de afgelopen 3 maanden zo’n 9 sollicitatiegesprekken gehad en toen kwam vaak ter sprake dat ze mij hadden uitgenodigd omdat ik leuke persoonlijke sollicitatiebrieven schreef. De manier waarop ik mijn enthousiasme deel voor een bepaalde functie in een gesprek (bijv. met een vriend) probeer ik ook terug te laten komen in mijn brieven.
Zelf heb ik ook wel eens brieven moeten selecteren. En vaak had ik het gevoel alsof sommige mensen hun brief hadden geschreven met een bepaalde generator. Veel brieven waren erg generiek. Ze bestonden dan wel uit de verplichte onderdelen, maar daar was alles mee gezegd.
En jij zal dit wel niet doen, maar soms sturen mensen naar verschillende bedrijven zowat dezelfde brief. Dat ze hooguit 1-2 zinnen veranderen. Dan krijg je vaak ook erg saaie brieven die er niet uit springen. En soms gaat het mis bij de tekstverzorging (bijvoorbeeld weinig interpunctie of allerlei samenstellingen die lijden aan de spatieziekte).
Ik ben voorlopig nog tijdelijk werkloos, maar vanaf september zou ik terug moeten gaan werken. Alleen wil ik echt niet terug. Ik zou nu willen solliciteren, maar ik moet mijn thesis nog indienen. Zouden werkgevers hier een probleem van maken?
Ik wil ook wel even naar je cv / brieven kijken als je dat fijn vindt!
Ligt denk heel erg aan je vakgebied. Bij mij is het geen probleem, veel mensen hebben een baan zonder hun scriptie maar als je bv dokter wilt worden gaat dat iets lastiger natuurlijk. Je kunt altijd bedrijven die je leuk lijken bellen en gewoon open vragen of dat een probleem is.
Ik zit in een soortgelijke situatie. Voelde mij eerst heel schuldig om te zeggen dat ik terugkeer naar mijn oude job, terwijl ik eigenlijk weet dat ik dit niet wil. Ze hebben mij daar nodig en ik weet dat ik hen in de steek zal laten door ontslag te nemen. Heb hier met veel mensen over gesproken en iedereen zegt hetzelfde. Op het werk kiest iedereen voor zichzelf. Trek het je dus niet aan en doe waar jij je goed bij voelt!