Sollicitatietopic (Deel 1)

Al sluit het ene het andere niet uit (maar dat ligt aan die werkgever). Iemand kan zeer bekwaam zijn én enthousiast overkomen. In welke sector zoek je een baan?

@MrJones

In welk opzicht?

• Dat je een baan zoekt op langer termijn zodra je je afgestudeerd bent.
  • Of dat je bang bent dat ze nu moeilijk gaan doen omdat je op dit moment nog niet bent afgestudeerd?

Dat laatste is soms ook wel afhankelijk van je studie- en werkrichting. Al is het meestal geen probleem. Ik heb al een baan in petto, terwijl ik pas in oktober o.i.d. echt klaar ben.

Dat laatste! Ik weet dus niet of werkgevers dit als een nadeel zouden zien. Mss de onzekerheid of ik die thesis dan wel haal? En stel dat dit niet zo is, dan heb ik geen masterdiploma. Geen idee in welke mate werkgevers daar mee bezig zijn.

Bij mijn studie worden mensen vaak aangenomen onder voorbehoud dat ze hun scriptie voor datum x halen, maar ik denk dat dat een beetje afhankelijk is van het werkveld en het soort bedrijf. Of ze bijv. altijd/het hele jaar door mensen zoeken of dat ze iemand zoeken die nu kan beginnen/voor een bepaalde periode.

Ja goed idee! Ik wil gewoon mijn kansen niet “verspillen” op basis van die thesis. Thanks!

Ik denk dat je je daar niet al te druk over moet maken. Het is toch logisch dat (bijna) starters net klaar zijn met hun studie of de laatste hand leggen aan hun scriptie/stageverslag etc.

En wat @MrJones zegt is ook wel een goede.

1 like

Mijn studie is heel algemeen waardoor ik in vele sectoren terecht kan. Ik heb nog nooit in een vacature iets zien staan over het halen van de thesis. Denk dat ik daar nog het geluk heb dat mijn studie niet heel theoretisch is waarvoor die thesis noodzakelijk is. Ik zal het gewoon eens een kans geven en al voorzichtig beginnen solliciteren!

1 like

Ik heb vanmiddag een kennismakingsgesprek bij een bedrijf waar niet per se een vacature is die bij mijn vakgebied past. Ik had gewoon heel open een mail gestuurd van hey, ik zie dat jullie wel andere vacatures hebben en jullie bedrijf spreekt me aan hier is mijn cv. Daarop kreeg ik reactie dat ze dus niet direct een vacature is, maar dat mijn cv hun wel interessant leek en ze daarom een kennismakingsgesprek wilden.
Ik heb alleen geen idee wat ik nu kan verwachten en hoe ik het gesprek in moet gaan. Dit maakt me nog nerveuzer dan een echt sollicitatiegesprek haha.

4 likes

Schrijf je ook waarom juist dát bedrijf je aanspreekt? Volgens mij willen bedrijven ook dat hun ego gestreeld wordt. Dus benoem waarom je bij hen wilt werken (en dus wat hen anders maakt dan de concurrent). En inderdaad enthousiast schrijven spreekt vaak meer aan dan zakelijk (ook wel afhankelijk van sector).

Echt hè? Als ik voor iedere keer dat ik te horen heb gekregen dat ze echt voor me in de rij zullen staan 100 euro kreeg had ik niet meer hoeven solliciteren. Ondertussen vertel ik mijn ouders dus niet meer hoe lang ik al aan het solliciteren ben, gewoon omdat zij niet begrijpen dat je niet opeens een baan hebt (tenzij je echt alles accepteert). Maar in hetzelfde rijtje kunnen we toevoegen: “wat heb jij een interessant profiel” en “jij bent echt een high potential”

Op dit moment heb ik na een half jaar solliciteren (ik denk ongeveer 20 echt serieuze sollicitaties) slechts 3x een gesprek gehad. Op dit moment loopt er ook een sollicitatie waarbij ik het eerste gesprek heb gehad (2 anderen zijn ook op gesprek geweest) en waar ik deze week van hoor of ik op een tweede gesprek mag. Toen ik vorig jaar net was afgestudeerd had ik 3 sollicitaties en bij 2 daarvan een tweede gesprek, maar nu schijn ik er gewoon niet doorheen te komen ofzo. Maar ik riep dus eerst: begin 2020 ben ik weg bij huidige werkgever, dat is ondertussen dus al minimaal een half jaar opgeschoven.

Dank je wel!
Ik ga zo aan mijn brief beginnen :slight_smile:

Ik denk dat het schrijven van je thesis geen belemmering is om iemand in dienst te nemen over het algemeen gezien. Wie weet kan het bedrijf er ook nog wel iets mee doen en hebben hun er profijt van.
Succes!

Ik heb gisteravond mijn brief ingediend en ik kan alleen maar denken dat ik hoop dat ze niet gaan bellen.
Ik kan deze stress helemaal niet aan haha.

Dit heb ik ook. En toen ze belde verwachte ik ‘you loser!’. Na tijden steeds afwijzing ben ik uitgenodigd voor een gesprek. Nu denk ik alleen maar aan dat ik het niet kan waarmaken. Kwam dus naar dit topic om over mijn angst te schrijven. Is het bij jou wel ‘normale’ angst?

Ik heb echt mega impostur angst. Heb niks gelogen in de brief of cv en toch ben ik zo bang. Straks ben ik een aardappel zonder skills. Voelt ook helemaal niet fijn dat ik uitgenodigd ben.

1 like

Ik heb zojuist de video die ik niet meer kan aanzien gestuurd haha. Dus nu de hele week wachten op de standaart " hoi we hebben je sollicitatie gezien maar er zijn zoooveel aanmeldinhen dus ja helaas "

Ooh wat naar dat je het zo ervaart! Waarom zou je het niet kunnen waarmaken? Is het onzekerheid of ervaring of ontvangen feedback?
Is het een idee om dit met iemand op te pakken die je hierbij kan helpen?
Je bent iig geen aardappel zonder skills!

Nou gebaseerd op hun vacature en mijn achtergrond zou ik een ideale kandidaat zijn. Mijn “angst” komt meer vanuit het feit dat als ze mij uitnodigen en selecteren ik een keuze moet maken die ik lastig vind om te maken namelijk mijn huidige werk verlaten.
En die keuze is heel lastig maar wel nodig om door te groeien.

Is het imposture syndroom wat ik heb. Als ik nadenk is er geen reden waarom ik niet kan waarmaken wat ik schrijf. Het maakt wel veel los en levert stress op.

Heb je door te solliciteren dan eigenlijk niet al die keuze gemaakt? Solliciteer je op een nieuwe functie of dezelfde functie bij een bedrijf waar je wel kan groeien?

Hmm ik heb zelf geen ervaring met dit syndroom maar wellicht kan een arbeidspsycholoog je ondersteunen? Het is erg belastend om die stress ervan te moeten doormaken lijkt mij.

Ik solliciteer officieel op een functie ik al even vervul maar dan in een rol. Dus niet officieel en minder officiele eindverantwoordelijkheid.
Bij mijm huidige werkgever kan ik dit niet krijgen zoals ik het wil dus in een functie.
Dus eigenlijk is de keuze gemaakt maar echt de knoop doorhakken als het zover komt vind ik spannend.

1 like

Ik vind dit altijd lastig, want je wil niet alleen zeggen dát je bepaalde competenties/kwaliteiten hebt (dat kan iedereen) maar als je daadwerkelijk je voorbeelden wil noemen waaruit dat blijkt + motivatie/redenen waarom de functie je zo leuk lijkt, ben je al snel 1,5 A4 verder… :sweat_smile: maargoed ik ben vrij langdradig ook haha

1 like

Ik wil even wat positiviteit erin gooien: ik had vandaag een tweede gesprek en was de favoriete kandidaat. Hopelijk ben ik dat nog steeds na dit gesprek!

Toen het over salarissen ging was ik alleen wel te duur, dus ben benieuwd of ze met een leuk voorstel komen (want dat zouden ze wel sturen morgen).

4 likes

Ahhh, ik had met mezelf afgesproken dat ik meer zoals de “baas van advocatenbureau in advocatenserie” (Diane in The Good Fight) zou zijn en dat lukt vooralsnog in deze sollicitatie vrij goed. Er was geen vacature en ik ben via-via bij de juiste persoon terecht gekomen. Nu heb ik een veel te hoog jaarsalaris genoemd, waar hij heel goed op reageerde. Zo spannend! Alleen is deze man nu zo druk, dat hij graag over een maand weer even wil “inchecken” en dan verder praten, maar daar wil ik niet aan haha. Ik moet dit momentum vasthouden. Ben zo benieuwd of dit gaat lukken.

en @Fitgurl wat goed! En wat fijn dat je gewoon weet dat je de favoriet bent haha. Dan kom je er vast wel uit samen :slight_smile:

1 like

Ja! Ik was echt blij! Ging ook echt heel snel: maandag gesolliciteerd, woensdag uitgenodigd, vrijdag gesprek en net het tweede gesprek. Scheelt misschien dat het een soort van start-up is ipv een losse organisatie.

Maar ik had wel mijn CV gepimpt door hem in een leuke lay-out te zetten, heel kort te omschrijven wat alles was en dan competenties/taken/projecten per item te noteren ipv een verhaaltje. En in de motivatiebrief al suggesties gedaan hoe ik hun bedrijf zou kunnen verbeteren (ongeveer het niveau: ik zie dat jullie niet verkrijgbaar zijn bij x en online zijn jullie niet voldoende zichtbaar en dat zijn punten waar ik mee kan helpen. Zie mijn CV want ik kan dat). Misschien helpen deze tips, want ook is was het solliciteren helemaal zat.