Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb net een afwijzing gehad voor een sollicitatie na het tweede gesprek. Zij vonden dat ik niet genoeg voorbeelden kan noemen van mijn competenties.
Het is een functie die voor 100% bestaat uit iets waar mijn functie nu voor ongeveer 20% uit bestaat en ook de enige 20% die ik leuk vind en waar ik goed in ben.
Het gesprek was gister en ik was zo zenuwachtig en heb het gewoon echt verneukt. Dat voelde ik al maar de afwijzing is echt kut.
Zij waren tijdens het gesprek ook echt gefocust op een test die ik had ingevuld en blijkbaar sociaal wenselijke antwoorden had gegeven. Dat had ik niet, ik ben gewoon eerlijk geweest.
Ik denk nog steeds dat ik echt heel geschikt zou zijn voor de vacature. Ik wil ze eigenlijk nog een mailtje sturen dat ik nog steeds enthousiast ben en het heel jammer vind en dat als ze ervoor openstaan ik nog een referentie op kan geven of aan de hand van een assesment wil laten zien wat ik kan.
Weet alleen niet of dat raar overkomt. Ik vind het gewoon echt heel jammer, het is echt een leuk een bedrijf en het werk lijkt me ook heel leuk.
Shit had ik het gesprek maar niet zo verpest

Nou ja, wat heb je te verliezen toch? Ik zou echter een mail niet zo sterk vinden. Ik zou de persoon bellen en aangeven dat je er van baalt, dat je zenuwachtig was en graag hen zou willen overtuigen dat je het wel in je hebt en of dat mogelijk is met een referentie. Dan kan je ook beter aanvoelen waar ze voor open staan en indien ze er niet voor open staan, “gezichtsverlies” beperken.

1 like

Ik zou de boel de boel laten. Wie weet kan je over een jaar nog een poging wagen bij hetzelfde bedrijf. Jezelf vandaag een baaldag gunnen en morgen er weer tegenaan.

Ja maar het gesprek net was al telefonisch alleen ik kreek een brok in m’n keel dus wou het graag afkappen haha. Dus ben juist bang dat het raar is als ik nu weer bel :thinking:

@anon42392789 ja het is ook weer niet iets waar ik over een jaar nog steeds op zou solliciteren denk ik… Ik werk nu gewoon ergens waar ik heel erg overbelast ben en zoveel taken krijg waar ik niet voor bel opgeleid en niemand me mee helpt. Daarnaast volg ik een master en deze baan sluit beter aan naast de master en is denk ik minder intens dan mijn huidige baan en past beter bij mijn competenties. Ik zou daar gewoon wel echt graag werken en zag er ZO naar uit om op te kunnen zeggen hier

Als je nu hen contacteert gooi je misschien je eigen glazen in voor de toekomst. Maar ik snap je frustratie helemaal hoor, zeker als je jezelf daar al helemaal zag werken.

Ja voelt gewoon extra kut omdat ik echt wel geschikt ben maar schrok van de uitslag van de competentie test en heb het gevoel dat ik totaal niet overkwam zoals ik ben en niet goed uit de verf kwam

Eigenlijk zijn we soms ook rare kwasten om uit te gaan van momentopname bij aanname. Maar goed, treat yourself en probeer je de resultaten niet teveel aan te trekken.

Nog even deze werkdag op m’n huidige werk uitzitten

Ik heb een situatie waarvan ik even niet goed weet wat ik ermee moet. Ik heb gesolliciteerd voor een functie bij een bedrijf via een soort detacheringsbureau. De procedure is: gesprek met bureau, dan 2 gesprekken met bedrijf. Gesprek met bureau heb ik gehad, ze gaan me nu voorleggen aan het bedrijf.

In het gesprek met bureau werd naar salarisindicatie gevraagd. Die heb ik gemaild, met kanttekening dat ik het tzt ook over de secundaire arbeidsvoorwaarden wil hebben (want die zijn flut voor zover ik er iets over heb kunnen vinden). Toen gaf hij terug dat ik vragen gewoon kon mailen/bellen.
Nu ben ik gewend dat details wat betreft vergoeding iets is voor het laatste gesprek. Maar ik snap wel dat als ze me voorstellen aan het bedrijf, ze hun tarief erbij willen noemen. Dus ik snap wel dat er al een salarisindicatie gevraagd werd.
Maar moet ik dan nu al in gesprek (of onderhandeling?) met de recruiter over secundaire arbeidsvoorwaarden? Ik weet nog niet eens of het bedrijf me überhaupt wil zien…

@Yzile ik zou volgens mij nog steeds bellen, maar snap ook wel dat daar scheef naar gekeken kan worden. Zelf heb ik mij als recruiter wel eens laten overhalen, maar dat was voor een salesfunctie dus op basis van het gesprek kon ik toch doen besluiten dat diegene wel commercieel talent had. In mijn ogen kan je altijd terug bellen en zeggen “Goh, ik was zojuist een beetje overrompeld door je nieuws en heb gemerkt dat ik het telefoongesprek niet heb afgesloten zoals ik zou willen. Ik merk dat ik erg van baal blabla”. Zeker als je zegt dat je niet verwacht in de toekomst hier nog eens te solliciteren. En dan nog, ik betwijfel of je een kruisje achter je naam krijgt als je dit op een normale manier doet.

@Hazel Weet je door wie je uiteindelijk wordt aangenomen? Dus krijg je een contract bij de detacheerder of kom je direct bij het bedrijf in dienst? In geval van het eerste, is denk ik de detacheerder waar je de onderhandeling mee aan moet gaan (hangt wel een beetje van welke sec. arbeidsvoorwaarden. Een auto wordt bijv vaak door detacheerder gefinancierd, maar thuiswerken oid ligt wat ingewikkelder). Ik vermoed dat je er nu wel mee kan wachten, want de onderhandeling start nu ook pas na je gesprek. Vaak gaan de detacheerder en het bedrijf na het gesprek nog steggelen over de prijs en sec. arbeidsvoorwaarden. Desondanks is de detacheerder nu ook je contactpersoon en zou je natuurlijk ook gewoon even kunnen bellen hoe dit bij hen werkt (en misschien handig om je voorkeuren dan al aan te geven).

Ik denk dat ik ze gewoon mail, bedankt voor het gesprek, zeg dat ik hun tips en feedback mee ga nemen en als ze denken dat ik in de toekomst nog wat voor ze kan betekenen het graag hoor.
Dan heb ik het voor mijn gevoel wel netjes afgesloten en aangegeven dat ik er niet negatief tegenover sta en dat de deur wat mij betreft nog open staat. Dat lijkt me wel goed.

1 like

Aangezien ik dus een contract aangeboden heb gekregen (qua salaris ga ik er 50euro op vooruit, qua secundaire voorwaarden sterk op achteruit. Maar wel een leukere branche en veel meer verantwoordelijkheden dus ik heb het geaccepteerd), moet ik ontslag nemen bij mijn huidige werk. Hoe doe je dat eigenlijk? Ik heb zo een call met mijn manager en morgen spreek ik het team in een teammeeting. Maar verder? Iemand tips wat ik echt niet moet vergeten?

En is het normaal dat ik me schuldig voel dat er zo veel projecten zijn waar ik toen ik nog niet wist dat ik deze baan zou accepteren toegewezen heb gekregen?

In eerste instantie door de detacheerder (detavast). Het gaat om bijvoorbeeld reiskostenvergoeding, wel voornamelijk dingen die via hun zouden moeten gaan. Ik ga toch even bellen en vragen hoe jij het aan gaf, dank je!

Maar juist door dit stukje denk ik dat het wel zou kunnen helpen. De kans dat je een opvallend CV ongelezen terug krijgt is misschien toch iets kleiner? Natuurlijk is dat niet het enige, ze gaan iemand met een grappig CV maar inhoudelijk slecht natuurlijk niet uitnodigen. Maar als er tientallen goede inhoudelijke kandidaten klaarstaan en jij bent er een van, kan dat wel net hetgene zijn waardoor je er uitgepikt wordt (voor een gesprek).
Misschien denk ik teveel vanuit mezelf hoor, maar ik heb dus wel een opvallend CV (niet opvallend als in schreeuwerig en een bepaald design, maar het is meer een bijzondere vorm) en het heeft wel gewerkt. En het is in mijn sector echt hel momenteel (volgens mij zitten we redelijk in dezelfde hoek)

Maar goed nogmaals, ik snap dat het niet voor iedereen is, het was maar een suggestie.

Bij mij moet je ook per email opzeggen (zodat het zwart op wit staat). Gewoon dat je al besproken hebt dat je gaat stoppen en dat je het bij dezen officieel indient (met ingangsdatum erbij enzo). Dat is volgens mij alles!

1 like

Even reageren op mijn eigen post, maar het was een vrij intens gesprek (ik verwachtte meer een lowkey informeel koffiemomentje), maar ik werd gisteren gebeld en ze willen me een contract aanbieden! En ook nog tegen ‘grotemensenloon’ :scream:

Nog een kleine slag om de arm, want er is nog niets getekend. Maar dit had ik echt niet verwacht na alle afwijzingen en ook opeens maandag kennismaking en woensdag al gebeld worden dat ze me willen hebben. WAAAAHHHH

/Excited modus uit voordat ik het jinx

30 likes

Ik had gehoopt/verwacht vandaag iets te horen maar nee. Dus morgen weer een dagje 800 x mijn mail verversen onder werktijd.

leuk! wat voor soort functie ga je doen?
Zo zie je maar, je bent soms maar 1 mailtje/telefoontje verwijderd van een baan.
wat super leuk voor je :blush: nog even spannend dat alles doorgaat natuurlijk!
en wanneer mag je beginnen?

Ik heb anderhalve maand geleden toen ik nog gewoon werk had gesolliciteerd op een superleuke vacature. Diezelfde week nog raakte ik werkloos dus ben ik gaan solliciteren bij andere bedrijven, maar niks is zo leuk als die eerste functie. Nu heb ik morgen een gesprek en ik verwacht nog wel meer gesprekken, maar ik heb er helemaal geen zin in want ik wil bij die eerste terecht komen.

Ik heb al een paar keer geïnformeerd naar de status van de procedure maar het is steeds ‘we hebben het druk, komt binnenkort’. Oké, misschien klinkt het niet als een topbedrijf, maar het is echt iets wat ik heel graag wil. Ik ben zó bang dat ik een andere baan ga aannemen en dat ik dan ineens word uitgenodigd.

Content marketeer met een deel vertaalwerk! Ik vind het nu nog bijna te mooi om waar te zijn, zo snel als het gegaan is, maar hopelijk is het volgende week definitief. Als het allemaal lukt, start ik 1 september!

2 likes