Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zou dat het eerste bedrijf dan zeggen, dat werkt soms goed. Is de situatie daarnaar? Dat je kunt aangeven dat je nog een andere optie hebt waar het nu begint te lopen, maar dat je hun liever zou hebben. Dat zou er wat vaart achter kunnen zetten.

@Fitgurl hoe heb je het uiteindelijk verteld? Ik dacht door je reactie dat je het ook meteen de volgende dag aan je team wilde vertellen, maar dat heb ik vast verkeerd begrepen

Misschien als ik tweede gesprekken heb, dan kan ik het wel aangeven. Ik vind het vooral vervelend dat ik nu absoluut geen zin heb in deze gesprekken, terwijl als ik al was afgewezen ik hier wel veel zin in zou hebben.

Ja klopt, ik heb woensdag ontslag genomen en mocht het uiteindelijk pas vandaag vertellen aan de rest van mijn team. Ik ging voor de direct to the point manier en dat werd prima opgenomen door iedereen. Wel heel erg uit het niets blijkbaar aangezien niemand dit zag aankomen.

1 like

Ah ja lastig is dat. Probeer er toch zo open mogelijk in te gaan :slight_smile: gewoon doen alsof je toch afgewezen bent, ook al ben je dat niet. Soms loopt het helemaal anders en blijkt een tweede bedrijf toch ook heel leuk of zelfs veel leuker te zijn!

1 like

Even ego post. Na veel afwijzingen op alleen de brief etc. Was ik vandaag uitgenodigd voor en vacature waarvan ik niet dacht dat ik gekozen ging worden. Gesolliciteerd omdat het een gave functie is, maar misschien te hoog gegrepen. In een yolo bui er wel voor gegaan. Vanmorgen gesprek gehad en net gebeld dat ik door ben naar de tweede ronde. Nog twee andere die ook door zijn. Het is nog geen baan, maar al zo een overwinning voor mij mentaal.

De tweede ronde is een casus en persoonlijkheidstest met kleuren. Kent iemand dat? Ze viel een beetje weg toen ze dit uitlegde.

20 likes

Dankje! Ik ga er even op Googlen, zodat ik alvast op de hoogte ben.

1 like

Hoe heet die test, weet je dat? En moet je dan voorbeelden van mensen noemen?

-naam weg-. Ik moet de test doorsturen en mensen moeten dan vragen over mij beantwoorden.

Is het normaa dat je 21 mensen betrekt bij je sollicitatie? Ik ben hooguit 3-5 als referentie gewend.

Ja wauw dat is wel erg veel en lijkt me ook echt stom om te doen. Werd er nog meer over uitgelegd? Dat je het misschien mag verdelen onder oud-collega’s, familie, vrienden o.i.d.?

Er zijn drie categorieën: werk, privé en combi (werk en privé). Per categorie dus 5-7 mensen minimaal om een accurate uitslag te krijgen. Ik kan hooguit 5 mensen in totaal scoren. Niet per categorie.

Wat een bizarre eis joh zoveel mensen

Ja ik vind het ook vet onrealistisch. Stel je bent nu werkzaam bij een klein bedrijf en hebt weinig vrienden / contact met familie, dan kan een geinteresseerd bedrijf je al bij voorbaat afschrijven omdat je niet genoeg contacten hebt. Terwijl je misschien een prima werknemer bent alleen graag een kleine sociale kring hebt. :’)

2 likes

De persoon die ik sprak gaf ook aan dat collega’s en collega’s die ook vrienden zijn lastig zijn. Dat dat al uit de eerdere testen is gebleken.

Ga nu dus zoals ik zelf had bedacht per groep 3 mensen aandragen. Te weinig. Maar als dat doorslaggevend is, zal het zo. Toen ik het hoorde kreeg ik even onwijze stress. Inmiddels even nagedacht en ga mezelf niet gek laten maken.

Ik vind sowieso dat we te ver doorschieten wat betreft te doorlopen procedures voor sommige banen. Als mensen door tig hoepeltjes moeten doorspringen zullen bepaalde doelgroepen al eerder zoiets hebben van :llama: terwijl ze wel gekwalificeerd zijn voor die functie op basis van diploma en eerdere werkervaring.

Baantjes bij winkels. Voorwerpenronde, rollenspellen, persoonlijkheidstesten etc naast de gewone interviews etc. :joy:

12 likes

Ik ervaar vaak juist het tegenovergestelde, dat ik het zo gek vind dat je op basis van 1 uurtje praten besluit: hey ik ga voortaan 8 uur per dag met jou in een ruimte zitten en werk voor je doen. En andersom: hey je lijkt me een leuke meid hier heb je een paar duizend euro per maand haha.

@Ladybug ow dat vind ik ook wel erg heftig qua aantal!

Ik heb nog steeds niets gehoord van mijn sollicitatie, die sloot afgelopen zaterdag. Hij is van de website afgehaald en de gesprekken zijn de 13e. Ik bel vrijdag denk ik als ik morgen niets hoor per post/mail/telefoon.

Ik vind dat dus heel irritant. Veel bedrijven communiceren dan zo slecht daarin. Maar wel van mij verwachten dat ik kan communiceren. Op tijd bellen om me uit m’n lijden te verlossen, ho maar. Moet je er zelf achteraan.

Ik heb volgende week een 2e gesprek en vind het zo lastig wat ik aan moet ivm de temperaturen van 30 graden en dat ik 17 weken zwanger ben…

Ik heb nu ook zo’n analyse gekregen. Echt heel kut wat ze allemaal over je denken te weten dan.
Blij dat ik niet ben aangenomen om voor die :clown_face: te gaan werken.

2 likes

Ga je vertellen dat je zwanger bent of weten ze het al?

Ik zit precies in hetzelfde schuitje, ik ben ook 17 weken. Ik had sommige socials met mijn zwangerschapsaankondiging al op privé gezet maar toen besefte ik dat ik de aankondiging op Facebook op openbaar had gezet. Dus ik ben benieuwd of ze dat hebben gezien.
Ik zou gewoon een luchtig maar net jurkje aantrekken, als je dat hebt!