Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik zou het afhankelijk van de functie wel doen, maar dan op een leuke en grappige manier. Zo laat je zien dat je er echt oog voor hebt en val je sowieso op!

@Hazel ik denk dat dat telefoontje gewoon is om te kijken of je niet helemaal gek bent :smiley:

En huh, heeft degene hierboven (die van bedrijf a en b) haar berichten en/of account verwijderd?

1 like

Ik vind het wel verschillen per organisatie en functie. Ik heb een tijd terug gesolliciteerd bij een kleine, informele organisatie waarvan ik wel verwachtte dat ze tegen een grapje zouden kunnen. Ik werd aangenomen, dus ze vonden het vast niet erg. Het ging ook om een functie waarbij je de hele dag met taal bezig bent.
Maar nu ik bij wat grotere organisaties solliciteer doe ik dat niet meer, of misschien bij het gesprek als het toevallig op dat punt aankomt.

1 like

Ik heb dat wel eens gedaan haha. Het was een Engelse vacature waarin nauwkeurigheid werd gevraagd. Ik heb het nog terug weten te vinden wat ik heb geschreven: You’re also looking for someone with an eye for detail. While reading the vacancy, I spotted a few irregularities, which made me think it might be some sort of a test. If so, I think I succeeded!

Ik ben met deze brief uitgenodigd voor een gesprek en heb de baan gekregen, dus als je het goed verwoord kan het wel denk ik. :yum:

14 likes

Ik dacht aanvankelijk: hoe kun je dat nu verwoorden zonder betweterig over te komen… Maar wat leuk gedaan zeg! Nice!

Credits naar m’n zus wel hoor haha! Die is goed in dit soort dingen. :yum:

Op die manier is het echt leuk verwoord inderdaad!

(Ik heb het trouwens niet gedaan, ik heb een video gemaakt en vond het idd een beetje gek als ik bij de begeleidende tekst eigenlijk bijna alleen maar over de fouten in de vacature zou praten)

3 likes

Ik heb vandaag de baan gekregen! Volgende week krijg ik het contract. Ben heel enthousiast en heb er echt zin, maar ik krijg ook gelijk een gevoel van faalangst helaas

25 likes

Ik had gisteren een digitaal sollicitatiegesprek, was heel leuk en zou er zo graag werken! Vandaag te horen gekregen dat ik door ben, volgende gesprek is over anderhalve week.
Van een ander bedrijf hoor ik eind deze week of ze na het tweede gesprek nog steeds positief zijn en of ik arbeidsvoorwaardengesprek mag doen. Maar ik wil liever bij het andere bedrijf werken, dus ik denk dat ik bij een positief antwoord maar zeg dat ik nog even op vakantie ben om wat tijd te rekken…

2 likes

het zou best kunnen! maar dan wel een beetje vreemd dat ze dat niet aangeven, lijkt me namelijk ook wel zo fair tegenover jou, zodat je indd weet waar je aan toe bent en eventueel voorbereiden voor een arbeidsvoorwaarden gesprek.

zou me daarom toch voor de zekerheid alvast voorbereiden, maar vind het toch een beetje gekkig als het indd zo zou zijn zonder dat ze het jou laten weten!

Nou inderdaad. Had bijna het idee dat ik in de zeik genomen werd ook. Ze hadden al meerdere kandidaten gesproken en tijdens mijn gesprek verontschuldigde ik mij op een gegeven moment omdat ik het idee had dat ik heel erg in sales termen sprak (dit is een functie binnen een welzijnsorganisatie). Toen werd er echt gezegd : ā€˜Nee joh we zijn blij dat er eindelijk iemand intelligente taal gebruikt en de juiste termen weet’

En ik zat daar maar :grimacing::grimacing::grimacing:voelde echt ongemakkelijk

1 like

Ik zou gaan als ik jou was. Begrijp je reden wel, maar dan ga je er ook vanuit dat ze het niet volgens de richtlijnen doen. Misschien/waarschijnlijk houden ze daar heel goed rekening mee!

1 like

Ik neem aan dat ze wel rekening houden met de richtlijnen. Ik heb 2 keer een gesprek op locatie gehad en daar hadden ze wel alle maatregelen genomen. Eentje daarvan was trouwens ook opgedeeld in 2 gesprekken met telkens 2 mensen. Je kunt ze even bellen om het te checken.

1 like

@anon18050057 @Parasol, klopt. Maar moet ook reizen met ov en zit in de risicogroep. Denk inderdaad dat ik moet gaan en vertrouwen op. Wil die baan wel graag.

2 likes

Hmm lastig. Dat is denk ik een afweging die je zelf moet maken. Misschien kun je in overleg het zo plannen dat je niet in de spits hoeft te reizen.

Het is smorgens vroeg. Dus reis voor de spits. Daar had ik al rekening mee gehouden.

1 like

Net gebeld dat ze me gaan voorstellen bij een baan die me echt fantastisch lijkt. Ik hoop zo dat ik word uitgenodigd voor een gesprek. Alles klopt aan die baan!

4 likes

En ja hoor… afwijzing binnen. Kan echt wel janken en wordt hier zo onzeker van… ben ik niet goed genoeg? Willen ze me niet vanwege mn zwangerschap? Heb nog liever dat ze dat gewoon toegeven, ook al gaan ze dat natuurlijk never nooit doen, maar dan kan ik me er makkelijker bij neerleggen. Ik word het solliciteren echt beu en motivatie zakt ook naar het vriespunt

HĆØ wat vervelend, ik snap het helemaal.

Ik kom hier ook om te posten dat ik het even niet meer zie zitten. Ik heb nog maar een paar maanden WW en daarna dus niks voor minstens 6 maanden (vanwege zwangerschap). We kunnen het redden met financiƫn maar dan hebben we geen spaargeld meer over. Ik vind het zo lastig allemaal en ik overweeg nu te solliciteren naar iets heel anders, maar ik heb geen idee wat. Fysiek werk wordt het natuurlijk niet, administratief werk zou ik wel willen doen maar ik weet niet of mensen me willen aannemen met mijn cv, omdat ze ook wel zien dat ik daar geen honderd jaar ga werken.

Dus als iemand ideeĆ«n heeft voor baantjes die niet fysiek zijn en vaak maar tijdelijk zijn hoor ik het graag, als ik mijn WW een paar maanden kan uitstellen krijg ik namelijk ook mijn zwangerschapsverlof uitbetaald. Niet helemaal de ā€˜juiste’ manier maar beter dan een half jaar zonder inkomen zitten.

Misschien bij de ggd? In veel regio’s zoeken ze mensen voor bron/contactonderzoek of die testlijn. Moet je wel HBO hebben volgens mij, maar dat weet ik niet zeker

1 like

Ja dan moet je een laptop/computer met Windows hebben… Maar wel een heel goede tip. Dat soort werk zou nu echt ideaal zijn! Misschien eens rondvragen of ik een laptop van iemand kan lenen.

1 like