Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb net gehoord dat ze voor iemand anders hebben gekozen. Jammer. Baal vooral dat ik al 3 weken geïnvesteerd heb en dan met niks achterblijf.

2 likes

Oeps, ik kom er net achter dat ik het woord “graag” een beetje te vaak gebruik in mijn brieven haha

2 likes

Ik had gisteren een gesprek, ik vond het heel positief tot we bij het salaris kwamen. Net iets meer dan minimumloon. Ik was echt even in shock, want ik verdiende tot nu toe bijna het dubbele. Zelfs mijn meest gierige baas betaalde meer dan dat.
En het is geschoold werk waar ook enige ervaring voor nodig is, niet iets voor tijdelijk.

4 likes

Nou net mijn sollicitatie gehad. Het was veel korter dan vorige sollicitaties die ik heb gehad en ze stelden me weinig vragen. Ik heb er eigenlijk een slecht gevoel over :frowning_face:

Ik heb niet gereageerd omdat hij een uurprijs noemde en ik niet zo wist hoeveel dat zou zijn per maand. Mocht ik uitgenodigd worden voor een tweede gesprek ga ik zeggen dat ik x bedrag vraag, en als ze er niet mee akkoord gaan is dat jammer voor hun.

Edit: nu ik er nog even goed over nadenk waren de andere voorwaarden eigenlijk ook belachelijk. Echt van die voorwaarden die je op je 17de bij je bijbaantje verwacht, niet op je 30ste als fulltime medewerker. Dus ja their loss, ik vraag me af hoe je mensen aan je bedrijf bindt met zulke voorwaarden.

2 likes

Hallo! Ik heb hier nog niet eerder meegeschreven maar ben sinds kort ook op zoek naar een nieuwe baan. De timing is niet ideaal maar er zijn op mijn huidige werk wat dingen veranderd waardoor ik denk dat het tijd tijd voor mij is om te vertrekken. Nu heb ik bijna twee maanden geleden gesolliciteerd op een functie die (denk ik) echt goed past en na wat vertraging in de procedure ben ik uitgenodigd op gesprek! Punt is: ik ben zwanger en door die vertraging waarschijnlijk ook zichtbaar qua buik. Ik weet dat het niet uit zou moeten maken maar we weten ook allemaal dat de praktijk vaak anders is (lees ik hierboven ook)… Tips over een slimme aanpak zijn dus zeker welkom!

Ik meld me ook hier. 3 jaar na mn afstuderen op zoek gaan naar een relevante baan is best hopeloos. Maar we gaan t toch maar proberen.
Vorige week gesolliciteerd op een functie voor net afgestudeerden. Ze dachten dat ik te weinig ervaring had en moest een zusterbedrijf proberen. Daar net mee aan de telefoon gezeten en die zeggen dat t heel vreemd was. En dat zie vacature uitstaat voor dat eerste bedrijf. Dus heb nu morgen belafspraak staan met t tweede bedrijf dus ben benieuwd.

Ik werk nu sinds 3 weken 32u op een afdeling bij een organisatie waar ik hiervoor ook al werkte (ze kenden me dus al). Is een mbo functie terwijl ik net hbo afgestudeerd ben. Nu krijg ik het aanbod om 1 dag in de week extra te gaan werken voor een bepaald onderdeel van de organisatie. Heel leuk, heb ik ook zin in maar vraag me af of ik ook een hoger salaris zou kunnen onderhandelen ivm extra verantwoordelijkheden. Natuurlijk wordt mijn huidige salaris omgezet naar 40u, maar iedereen is tot nu toe zo enthousiast over me dat ik denk nog iets hoger kan gaan zitten…

1 like

Ik had net een kennismakingsgesprek bij een start up en het ging zoo snel / liep zo hard van stapel dat we ineens al salaris gingen bespreken. ik had nog aan mijn vriend gevraagd vanochtend ‘denk je dat we al salarisschaal gaan bespreken?’ hij zo ‘nee dat is echt nooit in eerste gesprek!’ ummm wel dus

Oh my God! Tegen mijn eigen verwachtingen in ben ik aangenomen :partying_face::partying_face::partying_face:. Ze willen dat ik zo snel mogelijk begin. Ik ben zo blij!

31 likes

Hoe verder ik van het gesprek van maandag kom, hoe vreemder ik het vind worden. Naast het lage salaris boden ze ook een 0-urencontract aan, maar dan wel met vaste uren. Ze zoeken echt het randje van de wet op. Het leek me echt een leuke baan, maar dit zijn wel twee dingen waar ik echt niet akkoord mee kan gaan.

Gelukkig heb ik nog een ander positief gesprek gehad, en maandag heb ik ook nog een eerste gesprek staan. Ik hoop dat er iets uit komt.

2 likes

Zou anders duidelijk maken dat je 1 van de 2 niet ziet zitten en vragen wat ze eraan kunnen doen. Klinkt bijna als een basic horeca baantje, zeker dat 0 uren contract met vaste uren, noout intrappen!

2 likes

Ik ga sowieso aangeven dat ik niet akkoord ga met het contract en het salaris, maar ik weet niet of ik zin heb om überhaupt in zo’n bedrijf te werken.

3 likes

Ik heb meegelezen en wil toch even reageren: zou er zeker niet aan beginnen. Als dit is hoe zij zich presenteren tijdens het willen binnenhalen van mensen, dan durf ik te wedden dat het achter de schermen echt niet mooier is.

Hoop dat je snel iets vindt waar je een goed gevoel bij hebt!

4 likes

Exact! Voor zulke bedrijven wil je echt niet werken als ze met zulke voorwaarden komen. Brengt sowieso gezeik met zich mee

Tijdje geleden had ik bij een bekende streetwear webshop gesolliciteerd. Helemaal door het dolle heen omdat ik altijd een grote fan was van deze webshop. Eerste gesprek ging vlekkeloos, super goede klik met de jongens die mijn directe collega’s zouden worden.

Er werd me gevraagd om een thuisopdracht te maken om mijn skills te beoordelen zodat ze op basis van deze beoordeling me voor een tweede gesprek zouden uitnodigen. Na twee dagen kreeg ik te horen dat ik weer langs mocht komen voor een tweede gesprek, alleen deze keer met hun directe leidinggevende. Deze leidinggevende was een vrouw en deed me behoorlijk aan N.ikki P.lessen denken: blond, woonde bij het vondelpark, haar man had aandelen in het bedrijf, heel interessant doen etc… Nou, na gebabyshamed te worden (want “ik naderde al de 30”) en helemaal afgezeken te worden, kwam ze met het volgende voorstel: 3 maanden op basis van een 0-uren contract omdat “iemand aannemen best een groot risico is”. :upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face::upside_down_face: wat een figuur

Ben nog steeds zo verbaasd over hoe dat gesprek toen verliep en ergens verbaast het me niet dat de vacature waarvoor ik destijds had gesolliciteerd begin augustus voor de 3e keer online kwam op Linkedin. Iets met karma :v:t4:

7 likes

Verder solliciteren kun je sowieso doen toch? Of bedoel je aangeven als onderhandelingspunt om toch contracturen te krijgen?

@soarin lijkt me wel een passend moment om het een keer ter sprake te brengen!

Ah ja oké, dan weet ik niet zo goed wat het slimste is eigenlijk. In ieder geval gefeliciteerd dat ze je wel willen houden! Ik hoop dat je eruit komt met ze.

heeft iemand hier misschien ervaring met het europass-CV? Ga het nu gebruiken voor een sollicitatie maar twijfel een beetje of het er wel goed uitziet, ben niet zo’n fan van zo’n format gebruiken…

Ik vond het vooral chill dat die site me herinnerde aan dingen waarvan ik zelf nog niet had bedacht dat ze ook op een cv konden. Voor de rest vond ik het een beetje saai qua uitstraling, dus de sollicitatie erop heb ik gewoon weer mijn persoonlijke format gebruikt. Voelt toch meer eigen en opvallend.

Ik heb dat vorig jaar verplicht moeten gebruiken bij een sollicitatie.
Had er zelf niet snel voor gekozen want vond het een beetje omslachtig werken en had er uiteindelijk dingen opstaan die er wellicht helemaal niet toededen.

Maar ik meen dat ik ergens de afgelopen dagen in een facebookgroep voorbij zag komen dat de layout veranderd is? Weet dit niet zeker though en ook niet wat er dan veranderd is.