Sollicitatietopic (Deel 1)

Ja dat is het voordeel inderdaad. En mochten er eventueel nog meer gesprekken volgen kun je hem altijd nog uitbreiden met daarop voortbouwende smoesjes: bloedprikken, doorverwezen naar ziekenhuis, etc :stuck_out_tongue:

1 like

Monteur die het internet/elektriciteit af moet sluiten?

4 likes

Ze belden mij met het nieuws dus ik kon het meteen bespreken! Het was qua uitvoering een hele ā€œā€œgoedeā€ā€ afwijzing, waarschijnlijk de beste die ik ooit zal krijgen:

1. Ik werd persoonlijk gebeld door degene met wie ik gesprek had gehad
  2. Ik kreeg uitgebreide toelichting waarom ze niet voor me hadden gekozen, inclusief uit zichzelf dingen noemen die wel positief waren.
  3. En met de vraag om mijn cv en gegevens te mogen bewaren voor de toekomst

Dus ja, zo kan het ook, heel fijn. Helaas want dat bevestigde dat het een goed bedrijf zou zijn geweest om te werken hahaha.

Gefeliciteerd @Victoria :partying_face: maakt niet uit hoe of waarom, you did it haha! Ben je toch wel ook enthousiast? Lief dat je meteen onze cheerleader bent :heart:

2 likes

Technisch gezien is het wel een privƩ afspraak :wink: weet men op werk al dat je rondkijkt dan?
Ik zou het idd houden op een dokters- monteurs afspraak, of schilders (onderhoud woning) van binnenruimte waardoor je ca 2-3u ff uit de lucht bent.
Succes!

1 like

Maar stel dat een collega je probeert te bereiken dan kan het toch zijn dat je even bezig bent of met iemand anders in gesprek? Ik zou niet raar opkijken als een collega haar status ā€˜in a meeting’ is en even niet bereikbaar is, maar misschien is dat bij jou anders dan moet je helaas wel wat verzinnen.

Heb net sollicitatie (eerste gesprek) gehad voor een bijbaan, tweede gesprek is pas volgende week vrijdag. Heb nog nooit zoveel gesprekken moeten voeren voor zo’n simpele functie. Ik denk dat dit voor een echte baan wel normaal is maar ik begin liever gewoon deze week al…

Ja! Ik had ook gewoon niet genoeg geoefend maar ze wilden dat ik het binnen 5 dagen deed en ik heb gewoon een fulltime job dus het was ook wel ingewikkeld om de tijd te vinden. Alsnog mega stom, heb het ook niet gehaald helaas. Had 18 van de 33 goed, en daarbij had ik veel te weinig tijd en heb ik er 10 niet ingevuld. Dus 18 van de 23 is best een resultaat om trots op te zijn achteraf, maar ze vonden het niet goed genoeg om mij door te laten in het proces. Draait ook om tijd natuurlijk.

1 like

Ik wacht op de uitslag van mijn sollicitatiegesprek dat ik gister had. En het is echt killing, vacature is min of meer mijn droombaan dus ik wil het zooooo graag en nu ben ik zo angstig dat ik het hem niet ben geworden of een twijfelgeval o.i.d. ben.

2 likes

Ik doe mijn best haha. Kreeg net weer een afwijzing met dat men zoveel brieven hebben ontvangen. Naja vanaf maandag gaan we weer vrolijk verder.

En gefeliciteerd @Victoria, wat goed!

1 like

Geldt dit dan ook als je aan je max van tijdelijke contracten zit en ze je niet een vast contract geven en ze je er dus uit moeten gooien?

Pffff, ik blijf solliciteren toch zo verdomd spannend vinden. Heb dit weekend m’n CV up to date gemaakt en een brief geschreven en daarna uuuuuren getwijfeld voor ik op verzenden durfde te drukken :woman_shrugging: En het is helemaal geen ramp als dit niks wordt want ik heb werk en het is best prima, maar toch.

Klopt, de teller gaat gewoon vanaf dag1 al lopen mbt de transitievergoeding, ipv voorheen pas bij 2 jaar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/heb-ik-recht-op-een-vergoeding-als-ik-word-ontslagen

1 like

Ik blijf het lastig vinden om een goede brief te schrijven :unamused: Los van dat ik de langdradig ben, vind ik het bijvoorbeeld lastig uitleggen waarom ik bij bedrijf X wil werken… Tja, ik wil iets anders, zag deze vacature en dacht ja dat lijkt me wel iets. Ik kan wel uitleggen waarom de functie bij me past, maar het bedrijf vind ik lastig, heb met vrij weinig organisaties echt een oprechte klik, behalve dat ze goede voorwaarden hebben en goed bereikbaar zijn maarja dat is ook geen goede reden :woman_shrugging: Hoe doen jullie dit? Of laten jullie dat weg ?

Ik schrijf mijn brieven vaak aan de hand van de core values van een bedrijf! Daarmee probeer ik meteen te laten zien waarom ik bij het bedrijf pas (aan welke values voldoe ik) en ook welke voor mijzelf belangrijk zijn en dat ik daarom graag bij het bedrijf wil werken.

Je hebt een DM!

1 like

Ik heb intussen wel wat ervaring als lid van een sollicitatiecommissie en wat wij echt zoeken in een brief is: wat voeg jij toe? Wat heb je te bieden? Soms hebben mensen alleen maar een verhaal vanuit zichzelf, dus waarom zij op zoek zijn naar een nieuwe baan en wat ze er zo leuk aan lijkt. Dat is voor ons niet zo boeiend.

4 likes

Ik ben net afgestudeerd en heb nu een aantal keer gesolliciteerd. Voor de brievenronde kom ik er eigenlijk (bijna) altijd wel doorheen, maar de gesprekken vind ik lastig. Hoe bereiden jullie een gesprek voor?

Ik heb morgen een online sollicitatiegesprek bij mijn droomorganisatie, zo zenuwachtig.

12 likes

Oeh spannend, goed gedaan! Veel succes!!
Vandaag beetje chill voorbereiden? Hielp mij altijd goed tegen de zenuwen (beetje standaard vragen uitdenken, wat wil ikzelf vertellen, wat zijn mogelijke scenario’s)? En goed om te onthouden; zij zijn vast heel benieuwd naar jou en vonden dat je goeie papieren had, anders was je niet zomaar uitgenodigd!

Ik vond dat zo chill! Had altijd wat punten op een notitie in mn scherm staan, zoals dingen die ik in mn brief had benoemd. En ik zat altijd in mn jogingbroek in een kleermakerszit en inderdaad, zweten maakt niet uit! Ik heb wel veel via mn 4G gedaan omdat het internet van mn ouders niet altijd meewerkte.