Sollicitatietopic (Deel 1)

Wow wat een onwijs goeie tips allemaal, echt heel erg bedankt!! Motiveert ook gelijk om morgen meteen weer met frisse moed aan een aantal sollicitatiebrieven te beginnen. En heel lief ook dat sommige mijn brief willen checken. Voor nu wil ik nog een beetje anoniem blijven, maar ik weet jullie te vinden als ik er toch niet helemaal uitkom. Bedankt voor het aanbod in ieder geval!

In wat voor sectoren/regio zoeken jullie iets? Wellicht dat we elkaar kunnen linken aan iemand uit ons eigen netwerk? Is wel wat minder anoniem wellicht. Maar heb altijd het idee dat netwerken ook erg belangrijk is om bij de juiste baan terecht te komen. Hoe zien jullie dat?

1 like

Ik dacht juist dat een foto op je CV heel standaard was? Canva is overigens mijn favoriete site voor cv’s maken. M’n CV is heel standaard beetje grijzig maar ben ooit het bos in gegaan om mooie foto’s te maken voor op m’n CV, dus die maakt het heel kleurrijk in 1 keer.

Verder miss heel standaard, maar bij je vorige banen aangeven wat je er hebt geleerd, ergens een aantal woorden neerzetten die jou omschrijven met voorbeelden (bv: ik ben flexibel, door corona veel reizen geannuleerd, snel schakelen). Die voorbeelden maken het echt af ipv ‘ben flexibel, geen 9 tot 5 mentaliteit blablabla’

1 like

Ik heb vanmiddag mijn arbeidsvoorwaardengsprek en ben best nerveus. Moest mijn huidige salaris doorgeven, waar ik niet zo’n voorstander van ben, maar ik kwam er gewoon niet onderuit. Zit nu behoorlijk hoog qua salaris dus ben benieuwd waar ze mee komen. Ik wil de baan heel graag (met name omdat ik doodongelukkig ben op mijn huidige werk) maar ik geef wel een vast contract inclusief goed salaris op en aangezien ik alleen ben en de vaste lasten gewoon doorlopen kan ik niet overal ja op zeggen. Duimen dus dat er een goed aanbod komt.

1 like

Spannend! Ik zou vooral terughoudend zijn met m’n salaris doorgeven als het aan de lage kant is, waardoor zij er niet veel boven hoeven te gaan zitten. Als je salaris al hoog zit moeten zij wel met iets goeds komen (mits dat mogelijk is).

Denk dat je wat moet loslaten dat je een vast contract/goed salaris “opgeeft”, zekerheid is fijn en belangrijk maar het naar je zin hebben op je werk ook! Succes iig.

Ik postte vroeger veel mee in dit topic, ik heb best lang zonder werk gezeten en ik herken jullie struggles heel goed. Het is zo frustrerend. Ik werd best vaak uitgenodigd voor gesprekken, alleen kwam vervolgens niet goed uit de verf :crazy_face: Maar mijn brieven sloegen dus volgens mij wel aan, dus als mensen willen dat ik hun brief nalees, help ik graag.

2 likes

Klopt hoor wat je zegt wat betreft het loslaten van de zekerheid van een vast contract. Ik weet helaas uit ervaring dat een vast contract niks zegt. En plezier in je werk is ontzettend belangrijk. Nu ga ik niet weg bij mijn huidige werkgever omdat in het werk niet meer leuk vind maar simpelweg omdat er collega’s rondlopen die de boel verpesten (oa serieuze pesterijen waar niks aan wordt gedaan behalve dan dat ik nummer vier ben die vanwege deze collega weggaat of uitvalt)

2 likes

In Duitsland is het juist wel standaard. Ik had het in NL juist nooit, is daar echt iets van de laatste jaren heb ik het idee. Hier heeft iedereen een foto op zijn CV. Soms zelfs een hele map met allerlei papieren ook nog, diploma’s, referentiebrieven, etc. Tegenwoordig wel minder, iig waar ik solliciteer is het gewoon CV en brief, en evt referenties opgeven, maar die bellen ze dan.

Ik ga van 5 jaar freelancen naar solliciteren voor een vaste baan. Nu is het zo dat ik als freelancer heel veel verschillende dingen gedaan heb. Ik merk dat ik niet zo goed weet wat ik nou op welke manier op mijn CV moet plaatsen. Benoem ik het als ‘freelance X’ en daaronder een lijst aan dingen die ik bereikt heb of verdeel ik het onder in de verschillende (noemenswaardige) klanten en zet ik daar pas wat ik bereikt/gedaan heb?

Sowieso is een CV maken op basis van werkervaring ipv direct na je studie een hele andere ervaring. Zoveel mogelijkheden. Helpppp.

Ik had een soort telefonische intake via een w&s bureau en nu krijg ik te horen dat ik niet zo enthousiast klonk. Iedereen die mij kent weet dat ik nooit enthousiast klink, zelfs als ik dat wel ben. Ik heb een lage, monotone stem. Moet ik dan maar heel fake enthousiast doen met een hoog stemmetje? Ik vind het een rare reden om iemand af te wijzen, vooral omdat als ze verder had gevraagd ik wel enthousiast was geweest in woorden, maar niet met mijn stem.

Edit: voor de duidelijkheid, het is geen functie waarbij je veel telefoneert of mensen moet enthousiasmeren of iets.

Dat is echt zo stom, het is de nummer één reden dat ik word afgewezen. ‘Je kwam niet gemotiveerd over.’ Je bent niet alleen! Ik ben er zelf wel meer op gaan letten expressief te zijn, dat is nu eenmaal wat mensen graag willen. En aan de telefoon zien ze je gezicht ook niet, dus dat moet je compenseren.

@Charlie Het is een hoop werk, maar ik zou per functie een selectie maken prestaties die het beste aansluiten. Je wilt niet iemand begraven in niet-relevante informatie. En als het mooie klanten zijn zou ik die zeker als uitgangspunt nemen, hun succes straalt op jou af. Ik las laatst dat je het beste ook getallen kunt noemen, bijvoorbeeld hoeveel medewerkers het bedrijf heeft of wat hun bereik is. Niet iedereen heeft daar namelijk een beeld van.

2 likes

als er in de vacaturetekst staat , “voor vragen neem contact op met de heer Jansen” richt je je brief dan dus aan dhr Jansen , ipv “Geachte heer / mevrouw” ?

Ik bedoel het betekent niet per definitie dat dhr Jansen ook de brieven behandeld, maar aan de andere kant zeggen ze wel dat als je een naam weet dat je die moet gebruiken…

Als er een naam ergens in de vacature stond, gebruikte ik die meestal wel in de aanhef. Kan geen kwaad. Als het heel belangrijk was hadden ze wel nadrukkelijk “richt je brief aan…” vermeld.

2 likes

Solliciteren jullie ook op functies waar de salarisindicatie veel te laag is? Ik zag er net eentje die 500 euro onder mijn minimum zit, en ik vraag me af of het dan nut heeft om te solliciteren. Ik weet wat ik waard ben maar dat is dan toch lastig over te brengen in een gesprek of brief, vind ik. Nog los van wat ik bij mijn vorige baan verdiende.

Pff na twee gesprekken weer afgewezen. Zogenaamd ben ik niet de juiste kandidaat, maar ik heb echt zin om terug te mailen ‘omdat ik te zwanger ben?’. Ik word er echt moedeloos van, ik ga nu maar solliciteren naar tijdelijke baantjes zodat ik in ieder geval mijn WAZO kan krijgen.

Ah nee wat jammer van die eerste vacature! Ik denk toch dat het net de schrijfstijl is die dan aanspreekt. Als je snel wat schrijft ben je misschien ook wat losser ofzo, geen idee. Maar wel balen.

Pfff wat balen joh, voor jou ook @Victoria… hopen dat die tweede brief misschien toch nog een leuke, passende functie blijkt!

Ik ging net een rondje LinkedIn doen met profielen van oud-studiegenoten en de meesten hebben gewoon ‘al’ een baan (juni-juli afgestudeerd), en pff ik weet dat vergelijken kansloos is maar ik heb nu wel een beetje het gevoel dat ik faal ofzo …

Ja sell yourself! Zorgen dat je heel duidelijk kunt uitleggen wat je goed kan en stel hem een fantastisch plaatje voor waarin je helder krijgt hoe je zijn leven en bedrijf beter kunt maken, en dan komt het helemaal goed :sunglasses:

2 likes

Ik zeg nu eerlijk dat ik zwanger ben in mijn mail, gewoon omdat ik geen zin heb om na een gesprek te worden afgewezen. Maar nu valt het nog steeds zwaar, ik word er echt moedeloos van. Eerst werd ik voor bijna elke sollicitatie uitgenodigd en nu dus niet meer, wel opvallend.

Ik zit echt precies in dezelfde situatie als jij. Ik heb het in mijn brief nu gezet en toevallig krijg ik nu alleen maar afwijzingen… terwijl ik eerder vaak wel op gesprek mocht komen.
Ik heb geen zin meer om er energie aan te verspillen want het zorgt alleen maar voor frustratie en stress bij mij. Dus nodig me dan alleen maar uit als je er doorheen kan kijken.

Nee inderdaad dat laatste denk ik nu ook. Ik ben de afgelopen weken stad en land afgereisd om te solliciteren, maar zelfs de leukste bedrijven kunnener niet doorheen kijken.

Ik heb nu maar alle uitzendbureaus in mijn stad gecontracteerd of ik in ieder geval iets tot mijn verlof kan doen. Ik kan gewoon nog drie maanden werken, het is niet alsof ik na een week al met verlof ga.

Het zorgt ook voor veel stress nu en dat is ook niet echt bevorderlijk natuurlijk.

Superrot dit. Een werkgever zal dit inderdaad niet toegeven. Heel veel succes @Nefertiti en @River. Ik hoop dat jullie snel iets vinden!

1 like