Sollicitatietopic (Deel 1)

Tijdens de lockdown had ik een sollicitatiegesprek en toen vroegen ze ook opeens uit het niets naar mijn hobby’s. En toen kwam er bij mij niets uit en toen zeiden ze achteraf dat ik te weinig over mijzelf had verteld. Maar zowat al mijn hobby’s stonden toen ‘om hold’ dan heb ik gewoon weinig te vertellen.

Ik ga zo met studenten een cv opstellen. Ben benieuwd wat ze zullen aandragen qua hobby’s.

3 likes

@Rapsody haha vergeten, die ook inderdaad!

@MevrWillem ja nou het ding is dus dat dit ook daadwerkelijk mijn enige hobby’s zijn haha :joy: dus egenlijk spreek ik gewoon de waarheid, maar voel me altijd zo basic bitch als ik het zeg.

Hobby’s tijdens die lockdown zei ik altijd puzzelen heb ik helemaal ontdekt en wandelen en de omgeving verkennen, viel ook altijd wel goed

Is het trouwens normaal om helemaal niks te horen als je online via een uitzendbureau solliciteert ? Heb nou al twee keer een nette sollicitatiebrief gemaakt en alles geupload. Ik voldoe gewoon aan de eisen ook dus had op zijn minst wel een ‘helaas je bent het niet geworden’ mail willen ontvangen :woman_shrugging: Of verwacht ik misschien teveel daarvan ? Waren ook wel concrete vacatures, niet van die wervende ‘kom in de poule, misschien hebben we wat voor je’ teksten

Doet me ook denken aan verhaal van oud-collega

Werd bij sollicitatie gevraagd of ze weleens boeken las “zo ja wat was het laatste leuke boek?”

Ze keek om zich heen en noemde maar snel het studieboek dat ze in de boekenkast zag staan. De interviewer zag echter dat ze daarnaar keek… en tja allemaal beetje awkward x :100:

2 likes

Randstad heeft bij mij nooooit iets laten weten. Als ik de baan echt leuk vind dan mail of bel ik er nog achteraan na 5 dagen ofzo. Banen gaan zo snel tegenwoordig, vind dat miet heel gek om te doen ofzo

Yes, ben weer uitgenodigd voor een gesprek (eerste ronde), maar ik ben nu zo bang dat ik mijn enthousiasme niet over kan brengen omdat mijn vorige gesprekken op niets is uitgelopen.

1 like

Ja klopt, wat je beschrijft zo is het helemaal gegaan. Maar omdat ik mij zo had uitgekeken op DIE specifieke functie en baan ben ik daarna heel bitter geworden over alle andere banen.

En ik sta er nu dus al een beetje in zo van dit zal em wel niet worden, maar goed je hebt gelijk ik moet dat echt van me afzetten en gewoon mijn charmes in de strijd gooien haha.

1 like

Ik ben ergens een ronde verder (van de 826266 gevoelsmatig), maar ik durf bijna niet blij te zijn. Want ik ben een kei in zegeningen vieren (goed gesprek, goede feedback), maar daar betaal ik mijn huur niet van.

3 likes

Sinds vanmorgen staat die ineens dicht. Ik was nog bezig met mijn motivatiebrief en wilde het vandaag uploaden :sweat_smile::sweat_smile:. Nu baal ik dat ik die brief gisteravond niet afgemaakt heb, maar ik was zo moe van het overwerken. Ik heb al wel gemaild hoe en wat, maar shit zeg

Kun je het niet alsnog indienen ? Zo van, ik weet dat ik te laat ben maar ach, hierbij alsnog mijn motivatiebrief e.d. ? Heeft mij vorig jaar op die manier wel een leuk gesprek opgeleverd (helaas hadden ze al meerdere kandidaten dus geen echt gesprek) maar wel een uitnodiging om op iets anders te solliciteren, dus je weet maar nooit !

1 like

Ik had de interne recruiter dus gemaild en hij was heel behulpzaam! Hij zei dat het voor deze vacature niet meer ging lukken (balen :expressionless:), maar hij wil graag weten wat ik precies zoek. Dan kan hij me misschien verder helpen. Daar ben ik wel blij mee, want ik werk voor een groot bedrijf en ik ken vast niet alle mogelijkheden.

Zijn er misschien mensen die ervaring hebben met de volgende situatie? Ik heb gereageerd op een vacature bij een organisatie in locatie x, en dezelfde vacature bij dezelfde organisatie staat ook open bij locatie y. Ik vraag me af hoe ik dat moet doen met motivatiebrief, want ja mijn motivatie en kwaliteiten voor die functie blijven hetzelfde. Kan ik een zelfde soort brief inleveren denken jullie?

Is de hr afdeling niet hetzelfde?

Ik zag gister dat iemand van een bepaalde organisatie waar ik heb gesolliciteerd mijn profiel op linkedin heeft bekeken. Nu ben ik helemaal panisch weer…want ik ben nog niet gebeld door die organisatie maar ook nog geen afwijzing per mail ontvangen.

volgens mij wel!

Dan zou ik hun mailen en zeggen dat je ook interesse hebt in locatie y

1 like

Haha, rustig blijven :stuck_out_tongue: ze komen gewoon even gluren!

haha ja daarom had gehoopt dan ook snel uitsluitsel te krijgen.

Ik word volgend jaar dertig en ik heb door omstandigheden nog nooit een ‘grote mensen baan’ gehad. Sinds begin dit jaar solliciteer ik weer, eerst vooral hier en daar en sinds een paar maanden intensief. Qua functies zijn de vacatures waar ik op reageer redelijk breed (maar niet onhaalbaar) en meestal krijg ik geen reactie of word ik niet uitgenodigd voor een gesprek. Ondertussen heb ik al veel aan mijn cv gesleuteld en verschillende stijlen brieven uitgeprobeerd, vrienden ernaar laten kijken etc. Maar toch heb ik het gevoel dat het niet echt ergens op uitloopt. Ik vind dit hele proces zeer demotiverend en ik heb mijzelf aangepraat dat ik voor altijd in minimumloonland zal blijven hangen. Rant over.

1 like