Ik heb vanochtend uit frustratie een hele hoop uitzendbureaus gemaild voor tijdelijk werk en ik heb nu gewoon een baan! Gewoon tot mijn verlof, dus dat is heel fijn. Het is ook flexibel dus ik kan meer werken als ik dat wil, maar in de basis is het 24 uur.
Na mijn zwangerschap ga ik wel weer op zoek naar relevant werk, komt dan wel weer.
Super fijn!! Vast een hele opluchting en geruststelling! Wat voor soort werk ga je nu doen?
Ik heb gesolliciteerd voor een nevenactiviteit en verwacht wel dat ik op gesprek mag. De datum dat de gesprekken plaatsvinden is al bekend en waarschijnlijk heb ik dan een uitvaart. Ik weet dat die organisatie erg strak is met gesprekken plannen en echt niet zomaar akkoord gaat met een andere dag/tijd (ondanks dat het een studentenorganisatie is en het dus niet om fulltime werkenden met een ramvolle agenda gaat). Wat denken jullie, doe ik er verstandig aan dit vooraf te laten weten in de hoop dat een andere dag mogelijk is, aangezien dat nu nog wat makkelijker is denk ik dan wanneer alles vaststaat? Of niks zeggen en hopen dat ik op magische wijze heel vroeg aan de beurt ben en dat ik dat gewoon haal voor ik weg moet?
ik zou afwachten! Heb ook een keer in zoân situatie gezeten, toen ik eenmaal werd uitgenodigd even gebeld (sowieso altijd beter dan mailen imo, maakt het persoonlijker) en uiteindelijk kon het verzet worden. Zou het niet bij voorbaat zeggen, ben dan altijd bang dat die mensen denken âvoor jou tien anderenâ
Ja true, daar zit wat in! Een telefoonnummer hebben ze helaas niet, want dat is inderdaad wel beter
Ik zou gewoon afwachten tot ze je berichten en ze dan bellen om te overleggen
Ik ben even benieuwd of jullie je motivatie anders schrijven wanneer je het op een webpagina in zoân vak moet schrijven in plaats van het als een bijlage toevoegen? In mijn omgeving zijn de meningen verdeeld; sommigen schrijven een beknoptere versie als het in zoân vak moet, anderen schrijven het nog steeds in de vorm van een brief dus ik twijfel wat ik het beste kan doen
Ik ben ook weer aan het oriënteren op een andere baan en solliciteren. Ben na tips hier op canva mijn CV aan het maken.
Kwam dit net tegen, het zijn beetje open deuren, maar vond het toch om even te lezen: https://www.thebestsocial.media/nl/twitteraar-deelt-sollicitatietips/. Wellicht heeft iemand hier er ook wat aan.
Ik ken wel vrienden die dit gehad hebben (eentje heeft zelfs een jaar gewacht op de startdatum). Opzich vind ik 1 januari niet uitzonderlijk lang, soms duurt het hele sollicitatieprocess al 2 maanden (dus bijv tot half november) en dan is 1 januari best prima als je het zo bekijkt! Maar ik heb geen beeld van je financiële plaatje om zo lang op je eerste nieuwe salaris te wachten
Ik vind dit altijd enorm nikszeggende statistieken. Callcenters en klantenservice is ook âhbo- of academisch werk- en denkniveauâ maar misschien doen mensen dat om geld te verdienen totdat ze als historicus aan de slag kunnen ergens.
Maar âheb je een baan waar je blij mee bentâ is geen interessante statistiek denk ik.
Ik word steeds afgewezen en in de mailtjes staat steeds dat er ongeveer 120 brieven binnen komen - is dat juist veel of weinig. Na elke afwijzing ben ik echt even moedeloosâŠ
EDIT: is er iemand die een mooie brief zou willen delen, maakt mij echt niet uit in welke sector. Maar misschien een brief waarop positief is gereageerd. Lijkt mij inspirerend om te lezen!
ik kreeg net ook een afwijzing binnen, meer dan 200 sollicitaties
Word er ook echt moedeloos van
Ik heb na 20 brieven verstuurd te hebben een nieuwe baan!
Bij 5 bedrijven op gesprek geweest en uiteindelijk een hele leuke functie weten te bemachtigen!
Wat ik iedereen nog als tip wil meegeven, wees voorbereid op vragen over je salarisindicatie. Ik heb meerdere keren gehad dat dit in het eerste gesprek of in een voorafgaand telefoongesprek gevraagd werd. Geef dan een range van bedragen aan en geef ook aan dat dit afhangt van de andere voorwaarden. Ik werd er zelf een paar keer toch door overvallen waardoor ik niet op de meest ideale manier daar een antwoord op gaf.
Bij de baan die het geworden is, had ik tijdens het telefoongesprek 1 bedrag genoemd maar het was eigenlijk mijn minimum. Dat hadden ze later gelijk zo in het voorstel gezet en heb ik zelf moeten aangeven dat ik overvallen was met die vraag, niet helemaal goed voor me had (omdat ik nu freelancer ben) en toch een hoger bedrag passender vond. Uiteindelijk zijn ze wel wat met mee mee gegaan, maar ik had mijn eigen positie iets sterker kunnen maken door niet gelijk mijn minimum als indicatie te geven.
Wat fijn dat je zelf een collega kunt kiezen! Maar het lijkt me inderdaad wel een uitdaging als je geen ervaring hebt met sollicitatiegesprekken voeren vanaf de werkgeverskant.
Ik weet niet precies om wat voor soort werkzaamheden het gaat, maar misschien kun je een casus/situatie voorleggen uit je werk en dan vragen hoe diegene dat aan zou pakken? Dan kun je een beetje inschatten hoe iemand te werk gaat.
Probeer verder ook goed door te vragen, bijvoorbeeld door competenties uit te vragen middels de STARR methode. Dus als iemand zegt ik kan goed samenwerken want ik deed veel groepswerk tijdens mijn studie, vraag dan naar een concrete situatie die dat illustreert en diep die uit. Dat voorkomt dat je gesprek te âoppervlakkigâ blijft.
Ik heb ooit gesprekken gevoerd voor promotie studenten voor mân school. Toen dingen gevraagd die ook vaak door bezoekers van beurzen worden gevraagd zoals âwaarom heb je voor de studie gekozenâ âleg je studie uit in 2 zinnenâ âwat zou je adviseren als een student opleiding X en opleiding Y leuk vindt en niet kan kiezenâ
En we hebben ze ook een collage laten maken die ze beschrijft! Kan je ook wat leukere en persoonlijke gesprekken voere.
Ik wil hier graag even op reageren, omdat dit echt het tegenovergestelde is van hoe ik het aan zou pakken Als je al weet dat iemand de competenties heeft, lijkt het me belangrijk om te kijken hoe het klikt. Als iemand mij zou vragen om een concrete situatie die iets bepaalds zou illustreren, zou ik echt dichtklappen en heeeel goed moeten nadenken over 1 situatie die zich ooit eens heeft afgespeeld. Misschien ligt het aan de functie hoor, maar ik persoonlijk denk dat dit niet helpt om iemands persoonlijkheid beter te leren kennen.
Wat ik altijd fijn vind om te beginnen, is om iemand te vragen over zichzelf te vertellen. Het is mij bij sollicitaties ook vaak gevraagd: het helpt om het gesprek goed op gang te helpen, je leert er veel door hoe iemand over zichzelf vertelt etc. Dan wellicht nog vragen als: Welke ervaring op jouw cv vind jij het meest relevant voor de komende functie? De klassieker, waar ben je goed in waar ben je slecht in, zegt toch ook vaak veel over iemand. Wat vind je het leukst aan dit werk? Etc. Maar leuk hoor, dat je je eigen collega kunt kiezen @Calypso dus!
Ik heb morgen ook een sollicitatiegesprek voor een functie die me heel leuk lijkt! Het is via iemand gegaan die ik ken, dus die had een goed woordje voor me gedaan. Heel fijn, want blijkbaar waren er heel veel brieven binnengekomen. Volgens mij wilden ze me eigenlijk niet uitnodigen, omdat mijn startdatum niet matcht. Ik had aangegeven dat ik het liefst eind van het jaar zou beginnen. Dan denk ik: laat dat gewoon ff weten komen we wel uit, maar oke. Nu had die kennis van mij nagevraagd en hadden ze dat gezegd. Toen zei ik dat we daar eventueel wel uit zouden komen. Niet zo assertief van ze haha, maar oke. Ben benieuwd naar morgen in ieder gevalâŠ
Dankjewel voor je reactie! Dit laat me inzien dat je inderdaad ook een heel ander soort gesprek kunt voeren. Ik ben vanuit mijn vakgebied gewend dat sollicitatiegesprekken vrij hard zijn, met pittige vragen en waarbij veel doorgevraagd wordt. Maar kan me voorstellen dat dit niet voor elk werk zo is en als je iemand persoonlijk wil leren kennen is het inderdaad beter om wat vriendelijkere vragen te stellen. Ik vind wel nog steeds dat doorvragen belangrijk is om te voorkomen dat iemand alleen wenselijke antwoorden geeft, iedereen kan zeggen een bepaalde eigenschap te hebben als dit in een vacature gevraagd wordt, maar je weet op basis van een gesprek niet of dat echt zo is. Het voorkomt ook dat je als interviewer telkens zegt âoke, dankjewel, volgende vraagâ (ik merkte zelf dat ik dan als interviewer achteraf toch niet echt een goed beeld van iemand kreeg).
Succes met je gesprek morgen!
Ja, hier heb je helemaal gelijk in! Doorvragen is inderdaad goed, het laat ook interesse zien. Die gesprekken die jij hier noemt zijn echt vreselijk haha, âoke dankjewel, volgende vraagâ. Zo een had ik er laatst toevallig, waarin die gast na elk antwoord of opmerking van mij zei âgoh leukâ en dan weer stil was ik vond het echt een vreselijk gesprek. In welke branche zit jij? Ben ik nu wel benieuwd naar. Ik zit denk ik in de aller informeelste branche op aarde (reclame), waar je soms echt op basis van een gezellig kwartiertje lullen al een contract krijgt.
Hahah ja echt vreselijk. Die informele gesprekken klinken wel fijn! Zo leer je elkaar ook kennen in plaats van dat het veel meer eenrichtingsverkeer is. Ik zit in de financiële/IT hoek dus totaal anders.
De schaal waarin je terecht komt weet je al denk ik? Dus je zou kunnen onderhandelen over in welk periodiek je start. 0 betekent daarin geen werkervaring, 1 één jaar, etc. Secundaire arbeidsvoorwaarden liggen in een cao altijd vast dacht ik, maar ik heb het idee dat die, als je een cao hebt, altijd wel goed zijn.
Edit: misschien zou je over reiskosten nog kunnen onderhandelen? In mijn cao staat dat in ieder geval niet vast.