ok als iemand tips heeft ze zijn welkom.
Ik werk momenteel in de chemie sector als research laborant. Nu doe ik een deeltijd opleiding tot scheikunde docent 2de graads. Nu zou ik liever niet meteen in het diepe gegooit willen worden en meteen voor de klas gaan staan. Graag zou ik eerst een jaar willen werken als technisch onderwijs assistent.
Iemand tips hoe je best kan solliciteren of dit kan verwerken in sollicitatiebrief?
Oeh dank jeđ ik ben inderdaad op zoek naar zoân vacature. Alleen dan in regio zuid west NL, Amsterdam is iets te ver.
Wel interessant om te lezen hoe iedereen een sollicitatiegesprek zou voeren en wat belangrijke vragen zijn. Hangt denk ik inderdaad ook af van de sector. Maar wat ik me onlangs bedacht: ik ben bij mijn huidige baan aangenomen door leidinggevende 1. Die ging weg en inmiddels is leidinggevende 2 er. Dat is echt een heel stijf, sociaal niet sterk/onhandig iemand. En mijn sector is juist een sociale sector. Inmiddels weet ik van een collega hoe hij sollicitatiegesprekken voert, zij was meerdere keren âde 2e persoonâ bij die gesprekken. Ik heb me dus bedacht dat als ik met leidinggevende 2 mijn sollicitatiegesprek had moeten voeren (toen ik destijds aangenomen werd), ik waarschijnlijk zelf van de functie af zou hebben gezien omdat ik het gesprek heel onprettig zou hebben ervaren. Ik vind juist een vriendelijke, open sfeer en een gesprek belangrijk in plaats van een interview. Dit past ook bij de sector en een sollicitatiegesprek is toch ook echt een moment om aan te voelen of iets bijje past of niet. Nu drukt leidinggevende 2 ook een behoorlijke stempel op de werksfeer dus het zou niet alleen in het sollicitatiegesprek een ding zijn geweest.
Kortom: voor mij (en best wat anderen denk ik) is een sollicitatiegesprek niet alleen een kwestie van vragen stellen, maar ook van de sfeer en het gevoel dat een sollicitant er bij heeft. Ik zou het heel goed vinden als een werkgever na zoân gesprek vraagt hoe diegene het gesprek ervaren heeft. Dus niet per se inhoudelijk op de baan, maar ook het uur van gesprek zelf. Dat geeft een werkgever ook weer inzicht. En niet iedereen zal eerlijk durven zijn en durven zeggen dat hij/zij de werkgever een hork vond, maar dat houd je altijd natuurlijk.
Naast dat vrijwilligersbijbaantje had ik laatst ook nog voor een betaalde bijbaan gesolliciteerd. Mijn huidige werk is een hele leuke organisatie met nog veel leukere collegaâs, maar het werk komt gewoon steeds minder overeen met de vacature en ik kan meer dan dit. Maar ik ga dus in het nieuwe jaar stage lopen en voor zoân korte periode iets nieuws zoeken heeft dus niet echt nut. Nou kwam ik laatst dus een vacature tegen waarvan ik dacht joe dit is echt top. Maar je moet minimaal een half jaar beschikbaar zijn en dat ben ik niet. En het is wel een kantoor die minimaal een 8 gemiddeld willen zien. Ik sta een 7,5 gemiddeld, maar heb wel leuke dingen op mijn cv, dus heb het toch geprobeerd. Nou werd ik gisteren gebeld, maar was op mijn werk net iemand aan het bellen, dus kon niet opnemen. En dat bleek de recruiter van dat kantoor te zijn en ze wou me graag terugkoppeling geven, of ik terug kon bellen. Ik ben echt verbaasd. Ik had echt een afwijzingsmail verwacht. Of nouja, deze voicemail betekent geen hol natuurlijk, is waarschijnlijk gewoon een afwijzing, maar normaal mailen ze bij een afwijzing en als ze bellen en je neemt niet op, mailen ze je alsnog zo van joe jammer. Dus ik ben nu echt zeer benieuwd waarvoor ze belde, alleen nu neemt zij dus niet op haha
Bij ons (in het noorden) schreeuwen ze om technisch onderwijsassistenten! Hier zou je zo een baan hebben.
Ja, hier in het oosten ook, zie heel vaak dat soort vacatures voorbij komen, ook op hogescholen en mbo-scholen.
Hebben jullie tips voor het schrijven van een sollicitatiebrief voor een functie in een werkveld waar je nog geen ervaring in hebt? Ik merk dat ik dit lastig vind. Ik ben nu bijna afgestudeerd in een ander discipline dan dat ik mân bachelor heb gedaan, maar al mân relevante werkervaring is in het veld van mijn bachelor. Sollicitatiebrieven voor functies in het domein van mijn bachelor heb ik daarom zo geschreven, terwijl ik eigenlijk liever een functie zou willen in het domein van mijn master. Echter vind ik het lastig om voor vacatures in dat domein aan te geven waarom ze voor mij zouden moeten gaan, omdat ik daar nog geen werkervaring in heb. Verder dan âik vind dit interessant (maar kan ook niet goed uitleggen waarom ik het interessant vind?), het sluit aan bij mijn studie en ik ben gestructureerd/georganiseerd/whatever gebaseerd op voorbeeld XY uit mijn baan (in een totaal ander werkveld)â kom ik niet.
Hier wilde ik graag nog even op reageren. Heel veel dingen die je zei vond ik inhoudelijk erg goed en kan ik inkomen, maar ik denk dat hier de crux van onze andere kijk op de zaak is! Ik vind een sollicitatiegesprek namelijk een slecht gesprek als het een interview was. Ik zit daar namelijk niet (alleen) om zo goed mogelijk over te komen door me te laten interviewen over mij. Door een echt gesprek met input van twee kanten waarin een uitwisseling van ideeen plaats vindt, krijg je naar mijn mening juist helder of je bij elkaar past. Ik heb gesprekken gehad waarbij ik als sollicitant de meeste vragen stelde, gewoon om een goed beeld van elkaar te krijgen. Dat vind ik dus echt heel belangrijk bij een gesprek en echte interviews waarbij er eigenlijk al vanuit gegaan wordt dat jij geen vragen hebt knap ik altijd een beetje af.
Maar dit zal ook wel heel erg afhankelijk zijn van de sector wederom.
Ik heb ook in zoân situatie gezeten. Toerisme gestudeerd maar ja dat wordt 'm niet nu. Ik heb juist heel erg naar de algemene dingen gekeken binnen mijn opleiding zoals de luchtvaart = stukje logistiek = logistiek medewerker zeg maar. Kreeg wel altijd de vraag of ik niet binnen 2 jaar weer weg zou gaan naar toerisme, maar heb gezegd dat als ik naar mân zin zit, niet een reden zie waarom ik weg zou moeten gaan. Heeft me drie keer een tweede gesprek opgeleverd alleen toen had ik al een andere leuke baan gevonden.
Zou gewoon benadrukken dat je graag wilt leren (je hebt ook een master gedaan). Er zijn ook altijd wel dingen die je van het ene werkveld naar het andere kan meenemen. Als ik bijvoorbeeld nu les zou willen geven (niet dat het kan, maar stel) heb ik door eerdere ervaringen kennis van een groep leiden en presentaties geven. Het is een beetje puzzelen maar ik denk dat je er wel wat van kunt maken!
Ha, wauw wat pittig! Met een commissie ook echt welke branche is dit ongeveer? Je mag het ook vaag houden hoor, maar ik ben zo benieuwd omdat ik echt geen idee heb.
lol wat?? Ik vond een half uur presenteren wat ik bij twee sollicitaties moest doen ook nogal overtrokken, maar wat ga je zeggen in 3 minuten???
commissielid: âwaarom heb je een minor politicologie gedaan, ik vind dat raar voor een medisch bioloogâ
ok thx hè
Haha wow ik ben in shock. Ter illustratie van hoe het in mijn branche gaat: ik was ooit bij mijn nieuwe werkgever om mijn contract te ondertekenen, toen er iemand binnenkwam en zei: ik werk hier, maar ik ga mijn eigen bedrijf beginnen. Ik zal je hetzelfde betalen, je mag kiezen of je hier blijft of met mij mee gaat iets nieuws beginnen. Toen ben ik met die ander meegegaan en daar werk ik nu 5 jaar later nog steeds andere wereld haha.
Oh ja hier hetzelfde en ik zit nu in dat tweede deel, echt topfase
@anon18050057 waarom koos je ervoor met hem mee te gaan?
Het hoofdkantoor waar ik zou gaan werken is een vrij traditionele organisatie. Die functie was al gaaf, maar toen daar deze man zo enthousiast binnenkwam helemaal onder de tatoeages, en mij eerste medewerker van deze nieuw op te richten club wilde maken, was ik ZO enthousiast Het was ook een dochteronderneming van het hoofdkantoor, met een speciale focus op iets dat mij heel leuk leek. Was echt de beste keus die ik ooit gemaakt heb! Ook omdat er op het hoofdkantoor nogal wat #metoo schandalen bleken te spelen⌠bij ons nooit last van gehad gelukkig.
Ik ga vanmiddag ontslag nemen bij Mijn huidige werkgever en ben stiekem best nerveus. Ondanks dat ik heel blij ben met mijn nieuwe baan zie ik heel erg op tegen de reactie die ik vanmiddag ga krijgen aangezien ze het totaal niet zien aankomen.
Ik had mij het hele solliciteren zo anders voorgesteld. Het omgaan met de afwijzingen, het feit dat het niet opschiet,⌠Ik heb straks een sollicitatie en hoop echt dat ik er mag starten. Ze hebben dringend iemand nodig en het gesprek aan de telefoon was wel echt goed. Maar dan komen toch weer die twijfels. Ik wil gewoon nieuw werk en snel
Na een afwijzing gisteravond en vanmorgen werd ik vanmiddag gebeld door een bedrijf waar ik een tijdje terug had gesolliciteerd. Ze hebben opeens met spoed iemand nodig, liefst per morgen. Nu ga ik morgen nog even met iemand bellen, maar het klonk heel goed. Ze vroegen ook per wanneer ik kan starten. Mijn huidige baas weet dat ik weg wil en veel solliciteer en er is vaak gezegd dat ik zo weg kan als ik het moet, dus ik heb gezegd dat ik 2 weken opzegtermijn naar mijn huidige baas toe netjes vind, maar ik als het moet per maandag beschikbaar ben. Maar dat mijn baas zoiets wel eens heeft gezegd betekent natuurlijk niet dat ze zich daar uiteindelijk ook aan houden. Ik heb daarom mijn contract erbij gepakt en volgens mij heb ik een nul uren contract en er staat een opzegtermijn van een maand in. Maar op Rijksoverheid.nl vind ik dit:
Vanaf 1 januari 2020 kortere opzegtermijn nulurencontract
De opzegtermijn voor een nulurencontract is vanaf 1 januari hetzelfde als de oproeptermijn: 4 dagen. Als in uw cao een kortere oproeptermijn is afgesproken, dan geldt deze termijn als opzegtermijn. U kunt een nulurencontract alleen tussentijds opzeggen als dit in uw arbeidsovereenkomst is opgenomen. Let op: per 1 januari 2020 wijzigen ook de andere rechten voor oproepkrachten, dus ook voor nulurencontracten. Zie hieronder wat dit voor u betekent.
Ik werk sinds juli rechtstreeks bij mijn werkgever (daarvoor via Randstad), ik heb geen vast aantal uur, ik geef maandelijks de uren op die ik beschikbaar ben en dan plannen zij mij in. Dit is minimaal 24 uur en de laatste paar weken vaak 40 uur.
Heeft iemand enig idee onder welke regels ik val of hoe dit werkt?
Als er in je contract een maand staat, en je hebt daarvoor getekend, dan is het een maand. Je kan natuurlijk wel vragen of ze je niet meer inplannen, aangezien je een 0-urencontract hebt. Maar lijkt me niet dat ze dat contract zo ineens kunnen ontbinden? Zou het gewoon aan je baas vragen.