Ja precies dat dacht ik ook, maar omdat er op internet staat dat het sinds januari 4 dagen is ging ik twijfelen… nouja eerst morgen maar even afwachten
Wet gaat boven contract in dit geval, dus eigenlijk is de afspraak over opzegtermijn in jouw contract onwettig (en dus niet geldig). In principe heb je dus die opzegtermijn van 4 dagen gewoon. Zou als het nodig is evt nog juridisch loket of vakbond bellen voor advies.
Dankjewel!! Ga ik morgen doen
Update: ik heb vandaag contact gehad met het juridisch loket en ook mijn contracten naar hun toegestuurd, maar helaas weten zij het ook niet precies. Ik heb een payroll contract en dit lijkt volgens hun een nul uren contract te zijn, maar dan zou er in mijn salarisstroken moeten staan dat ik o.b.v. een oproepovereenkomst werk en dit staat er niet in… vanmiddag wel een sollicitatiegesprek gehad en ze hadden nog een paar gesprekken. Ze zei dat ze verwachtte dat ze vanmiddag ze knoop al door zouden hakken en ik het dan vanmiddag of uiterlijk maandagochtend zal horen. Maar ondertussen is het rooster voor oktober ook gepubliceerd… aargh zo vervelend en een aantal collega’s hebben ontslag genomen waardoor mijn leidinggevende net ook appte dat ze iedereen voor meer taken gaan inwerken. Hoop echt zo dat ik die baan krijg én eerder weg kan…
Dit is niet waar. Dan zou je dus allemaal poep in een contract kunnen zetten en als je ondertekend hebt, heb je pech want het staat in je contract. Zo werkt het (gelukkig) niet.
Ja, daar heb je natuurlijk gelijk in. Maar aangezien je in je contract afspraken maakt, ging ik ervan uit dat je dan akkoord gaat met zulke basale afspraken als een opzegtermijn zodra je tekent. Daar is je contract toch voor?
Edit: Ik begrijp overigens wel dat als het in de wet staat dat natuurlijk geldt, maar ik snap niet zo goed hoe het dan kan dat het anders in het contract is opgenomen?
Omdat bedrijven/huisbazen/etc. graag misbruik maken van de goedgelovigheid van mensen. Denk ik!
En, hoe is er gereageerd?
Leidinggevende zag ‘m niet aankomen dus die was vooral verbaasd (op zich wel logisch want hij had een gesprek ingepland oa om mijn ambities te bespreken) en bij directe collega kon er bijna geen gefeliciteerd van af alleen maar dat ik er nu voor zorgde dat zij meer werk moest doen. Maar ja deze collega is ook een van de redenen geweest dat ik weg wilde dus haar reactie verbaasde mij niet.
Ik meld mij ook hier. Sinds gisteren begonnen met solliciteren en ben echt heel nerveus, momenteel heb ik een contract voor onbepaalde tijd en dit is mijn derde werkgever in 4 jaar tijd. Huidige baan werk ik dus nog maar 9 maanden maar ik vind het hier gewoon echt niet leuk. Heb geen binding met de mensen, voel mij heel erg onder druk gezet steeds en dat ik moet presteren ja ik krijg er dus eigenlijk gewoon continue stress van. Heb dus besloten om iets anders te zoeken.
Hoop alleen dat werkgevers niet moeilijk doen dat ik huidige baan nog maar 9 maanden heb.
Ik heb nu een sollicitatie lopen waarbij ze tijdens het gesprek aangaven toch wel een collega te zoeken voor lange termijn, minstens wel 5 jaar. Ik zie dit zelf meer als een baan voor een jaar of 2. Hoe zouden jullie hiermee omgaan?
Het voelt een beetje fout, als misleiding, maar tegelijk liggen de leuke banen op het moment ook niet voor het oprapen…
Niemand kan definitief een commitment van 5 jaar toezeggen toch? Je weet nooit wat er gebeurd, het bedrijf weet ook niet hoe ze er over 5 jaar voorstaan! Ik zou niet zeggen dat je denkt maar 2 jaar te kunnen blijven, want feitelijk weet je het nooit zeker. Zou het niet zien als misleiding hoor!
Ja, rationeel weet ik wel dat ik gewoon aan mezelf moet denken, en je weet het inderdaad nooit zeker… Maar zij waren daar een heel betoog aan het houden wat een fijn bedrijf het is en dat ze in je gaan investeren (klopt, ze zouden me wel een tijdje moeten opleiden. Niet formeel een opleiding maar wat begeleiding omdat het een zijstapje is voor mij) en dat dat de moeite waard moet zijn. En ondertussen wilde ik wegzinken in de muur lol
Verder wel een goed gesprek…
Gewoon jezelf voorop zetten. Als je die baan nu graag wilt, ervoor gaan en dan vind ik het persoonlijk niet erg om mee te gaan in hun ‘5 jaren idee’ ondanks dat je dit misschien nu niet zo voor je ziet. Want dat is het, een concept. Voor hetzelfde geld zit je er over 3/4 jaar nog. Uiteindelijk kiest een bedrijf ook voor zichzelf als puntje bij paaltje komt en zoals je al zei: de leuke banen liggen niet per se voor het oprapen… Helaas.
Ik heb zometeen een 2e gesprek.
Bij veel andere gesprekken ging het in het 1e gesprek al ober salarisindicatie en waren de verschillen te groot, maar bij dit bedrijf is nog niks ter sprake gekomen.
Ik ben erg benieuwd, vond het 1e gesprek erg leuk dus zou het leuk vinden als t iets wordt.
Ik heb altijd gezegd ‘als ik het naar m’n zin heb dan blijf ik, maar dat kan ik natuurlijk niet van tevoren weten’. Ik vind dat zo’n irritante vraag. Je moet toch een leuke baan hebben maar dat kan je niet van tevoren weten.
Ik heb opeens een vraag. Ik stuur al mijn brieven met mijn adres erboven en moet altijd zoeken naar het adres van de bedrijven (want je mailt natuurlijk alleen maar). Laten jullie je adres e.d. tegenwoordig gewoon weg? Zetten jullie er iets anders boven?
Ik zet eigenlijk niks bovenaan een brief, heel soms de datum en plaats.
Ik zet dat er nooit boven omdat ik altijd e-mails stuur, dus daar begin ik bij de aanhef. De motivatiebrief kopieer ik eigenlijk altijd in de mail, niet als bijgevoegd pdf. Vind het ook een beetje ouderwets ofzo, denk dat het niet nodig is
Zojuist had ik het 3e gesprek voor een baan die ik heel graag zou willen. Vind het heel spannend. Het klikt ontzettend goed, maar ik weet dat ze liever iemand voor 40 uur zouden willen en dat kan bij mij niet ivm kind. Hoop zo dat het gaat lukken! Ik denk dat hun salarisaanbod iets onder mijn wens gaat zitten, omdat ze een heeel klein bedrijfje zijn en ik nu bij iets veel commercielers werk, maar dat vind ik prima. Echt zo spannend. Zit de hele tijd m’n e-mail te refreshen.
Ik duim voor je!
Suffe vraag dit misschien maar ik heb de laatste tijd zoveel moeite om me er toe te zetten om te solliciteren? Heb zo geen zin nog een afwijzing en weer te horen dat ik niet goed genoeg ben. Zelfs dit topic heb ik een hele tijd vermeden haha. Hebben jullie misschien tips? Hoe gaan jullie hier mee om?
@MevrWillem ik laat het weg. Ik mail vaak iets als ‘ik solliciteer graag naar deze functie. Mn cv en motivatie vinden jullie in de bijlage’.
@anon18050057 Spannend! Hoop het voor je!