Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik had ook even zo’n dip! Ik heb niet zoveel bijzonders gedaan, maar wil je laten weten dat je er weer uit gaat komen. Die afwijzingen steeds zijn ook pittig, dus dat probeer ik ook te benoemen naar mijzelf toe. Want als ik alleen maar zeg dat het wel meevalt, word ik alleen maar bozer op mezelf dat het niet lukt.

1 like

Ik kan me dit heel goed voorstellen hoor. De enige manier om me hier overheen te zetten is gewoon tóch te blijven kijken naar vacatures en te hopen op die spark waar je dan toch weer enthousiast van wordt. Bij mij werkt het vaak om een beginnetje te maken, gewoon met jezelf afspreken dat je alleen de 1e alinea van je brief hoeft te schrijven. Vaak zit je er dan best lekker in en gaat de rest dan vanzelf.

En waarom schrijf je dan je motivatiebrief niet in de mail? Zou ik zelf doen omdat ze dan in 1x je leuke brief al kunnen lezen zonder er extra moeite voor te hoeven doen.

3 likes

Goede vraag. Mn zus werkt in de hr en zij heeft ooit gezegd dat ze liever een pdf heeft want dat was makkelijker met doorsturen of printen. Plus de opmaakt blijft altijd hetzelfde en dat ziet er denk ik verzorgder uit. Aan de andere kant is ook wel weer leuk om direct iemands motivatie te lezen. Lastig haha. Hoe doen anderen dit?

Ik zet het er wel bij. Misschien ouderwets, maar ach.

1 like

Ik mail meestal hetzelfde als @BaguetteMeNot en dan mijn cv en motivatie. CV als pdf en motivatie dus met adressen erboven. Misschien heel ouderwets, maar ik heb het zo geleerd en ben bang dat het anders niet zo professioneel overkomt. Vooral om wat @BaguetteMeNot dus al zegt, heb van meerdere mensen gehoord dat ze graag een apart document hebben, want makkelijk te printen. Maar tijden veranderen natuurlijk (klink als een oma) en misschien is dat allemaal helemaal niet meer nodig.

2 likes

Ja die afwijzingen zijn zo kut. En dan probeer ik me er overheen te zetten, maar laatst zei een vriendin ‘het is toch ook gewoon hartstikke KUT’ en toen dacht ik ‘ja dat is ook zo en dat mag het ook best wel even zijn’. Dus nu probeer ik daar ook bij stil te staan en niet boos op mezelf te worden omdat ik niet meteen in de startblokken sta om een volgende brief te schrijven.

3 likes

Oja, dat is ook wel een goed punt! Haha oh man, het kan echt op zoveel verschillende manieren.

& @mikselke dankjewel, ik kon het door jullie reacties gisteren loslaten :heart:

2 likes

Thanks voor je info!

1 like

Nou dat is ook niet netjes zeg.

1 like

@Calypso wat raar en idd niet netjes! Ik zou niet meer reageren omdat je daar, zoals je al zegt, denk ik toch niks mee opschiet en de reactie wrs toch niet helpt in het oplossen van je gevoel.

Heeft iemand tips om minder zenuwachtig over te komen bij een gesprek? Ik heb het idee dat het al minder is dan eerder en ik werk er ook echt aan maar krijg het toch vaak als feedback… (terwijl dat steeds benadrukken alleen maar negatief werkt, dan komt er zo’n druk op). Het is bij mij eigenlijk vooral aan het begin. Misschien geen drinken meer aannemen? :joy: Heb het idee dat ze het daaraan kunnen zien (trillend handje).

1 like

Propranolol :ok_hand:t2: Werkt als een trein bij mij waardoor ik helder kan blijven denken tijdens een gesprek.

Ik heb nog steeds niks gehoord over dat gesprek van vrijdag waarvan “ik hoogstwaarschijnlijk vrijdagmiddag al iets zou horen en anders uiterlijk maandagochtend” :roll_eyes:

Omg, ze hebben me een aanbod gedaan! Echt super leuk, maar ik merk toch dat ik niet écht blij kan zijn omdat ik me een beetje overweldigd voel door alles wat er geregeld moet gaan worden. Voor degenen die het niet weten: we verhuizen vanuit het buitenland terug naar Nederland. Eigenlijk had alleen mijn man een baan en zou ik even rustig aan doen, zodat ons zoontje rustig kon wennen en naar de opvang kon gaan. Maar nu… willen ze me dus heel graag hebben en het liefst meteen met 32 uur vanaf november! Super leuk, want ik vind de baan inhoudelijk geweldig en het zou een fantastische stap zijn in de richting die ik leuker vind dan wat ik nu doe. Maar ik denk alleen maar: help!! hoe gaan we die eerste maand overleven?? Om het helemaal stuk te laten lopen op 1 maand vind ik alleen ook erg overdreven. Het salaris ligt ook een stuk onder wat ik nu verdien, maar daar kan ik nog overheen stappen. Vanwege de fijne branche, omdat ik denk dat het werktempo bij hun een stuk lager ligt, er een ongelofelijke klik is ehhh en we natuurlijk nog steeds in een pandemie zitten dus het ‘je mag blij zijn dat je een baan hebt’ speelt ook ergens mee. Het alternatief zou zijn eerst verhuizen en dan weer op nul beginnen, dat is ook niet aantrekkelijk… Arrrrgh, echt overweldigend!

12 likes

Wat gaaf! Is er ruimte om te onderhandelen? Misschien kun je op 15 november beginnen of beginnen met wat minder uren.

Ik denk het wel! Ik heb nu even een paar berekeningen gemaakt en weet wat ik wil qua salaris, dus dat ga ik even terugspelen. Ik denk dat ze met 2 weken later beginnen niet akkoord gaan, maar zo lang ik mijn uren over de dag kan verdelen en bijv. 's avonds nog iets kan doen helpt me dat al. Het is normaal natuurlijk ook niet zo gebruikelijk om al in je eerste maand 4 vakantiedagen op te nemen, maar dat zou ook al helpen. Misschien kunnen ze me met 2 dagen tegemoet komen ofzo… lastig :smiley: maar ik moet wel ook langzaam de blijdschap wat meer ruimte geven, want het is natuurlijk echt super tof.

Ik ben net gebeld dat ik het niet ben geworden maar “ik sta met stip op de 2e plek” :woozy_face: Ze vroegen wel of ze mijn cv mogen bewaren want er is een kans dat de functie uiteindelijk te groot is voor 1 persoon en daarbij groeien ze als organisatie ook enorm hard. Ik probeer het maar als een compliment te zien en ervan uit te gaan dat het waar is. En als er een kandidaat was met bijvoorbeeld meer ervaring dan snap ik ook dat ze daarvoor zijn gegaan (heb niet gevraagd wat de reden was, mocht ik uiteindelijk misschien nog met hem/haar gaan samenwerken, maar ik vertel mezelf dat het zoiets is).

Gut net ontzettend gefaald op een assessment, cijferreeksen gingen nog wel aardig maar abstract redeneren was mega lastig. Vind het zo vervelend dat dit soort testen onderdeel zijn van sollicitaties tegenwoordig terwijl ik twee universitaire masters op zak heb. Heb ook enorme faalangst door die tijdsdruk.

Omg, we zijn er uit! Ik heb de baan!! :tada:

39 likes

Ik heb dinsdagochtend 2e gesprek gehad en ze zouden me een voorstel sturen, maar ik heb nog niets ontvangen. Het is een groot internationaal bedrijf, dus kan me voorstellen dat het daardoor iets langer duurt?
Vind t heel lastig of ik vandaag wel of niet moet bellen. Mailen wil ik niet omdat ik denk dat bellen luchtiger is. Baal dat we niet duidelijker iets afgesproken hebben, ik zou zelf ook nog achter een andere sollicitatie aangaan die al loopt, op hun verzoek, omdat ze willen dat ik de juiste keuze maak. Dat is al beetje gek gelopen in het gesprek en ben bang dat ik iets fout begrepen heb.

Bedoel je met voorstel een aanbod? Ik vind het niet gek hoor, dat ze daar even een paar dagen voor nodig hebben. Als je nog wat info wilt of het was niet duidelijk, zou ik lekker na de lunch bellen als je dan nog niks gehoord hebt :slight_smile: