Pffff, ik blijf solliciteren toch zo verdomd spannend vinden. Heb dit weekend m’n CV up to date gemaakt en een brief geschreven en daarna uuuuuren getwijfeld voor ik op verzenden durfde te drukken En het is helemaal geen ramp als dit niks wordt want ik heb werk en het is best prima, maar toch.
Klopt, de teller gaat gewoon vanaf dag1 al lopen mbt de transitievergoeding, ipv voorheen pas bij 2 jaar https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/heb-ik-recht-op-een-vergoeding-als-ik-word-ontslagen
Ik blijf het lastig vinden om een goede brief te schrijven Los van dat ik de langdradig ben, vind ik het bijvoorbeeld lastig uitleggen waarom ik bij bedrijf X wil werken… Tja, ik wil iets anders, zag deze vacature en dacht ja dat lijkt me wel iets. Ik kan wel uitleggen waarom de functie bij me past, maar het bedrijf vind ik lastig, heb met vrij weinig organisaties echt een oprechte klik, behalve dat ze goede voorwaarden hebben en goed bereikbaar zijn maarja dat is ook geen goede reden
Hoe doen jullie dit? Of laten jullie dat weg ?
Ik schrijf mijn brieven vaak aan de hand van de core values van een bedrijf! Daarmee probeer ik meteen te laten zien waarom ik bij het bedrijf pas (aan welke values voldoe ik) en ook welke voor mijzelf belangrijk zijn en dat ik daarom graag bij het bedrijf wil werken.
Je hebt een DM!
Ik heb intussen wel wat ervaring als lid van een sollicitatiecommissie en wat wij echt zoeken in een brief is: wat voeg jij toe? Wat heb je te bieden? Soms hebben mensen alleen maar een verhaal vanuit zichzelf, dus waarom zij op zoek zijn naar een nieuwe baan en wat ze er zo leuk aan lijkt. Dat is voor ons niet zo boeiend.
Ik ben net afgestudeerd en heb nu een aantal keer gesolliciteerd. Voor de brievenronde kom ik er eigenlijk (bijna) altijd wel doorheen, maar de gesprekken vind ik lastig. Hoe bereiden jullie een gesprek voor?
Ik heb morgen een online sollicitatiegesprek bij mijn droomorganisatie, zo zenuwachtig.
Oeh spannend, goed gedaan! Veel succes!!
Vandaag beetje chill voorbereiden? Hielp mij altijd goed tegen de zenuwen (beetje standaard vragen uitdenken, wat wil ikzelf vertellen, wat zijn mogelijke scenario’s)? En goed om te onthouden; zij zijn vast heel benieuwd naar jou en vonden dat je goeie papieren had, anders was je niet zomaar uitgenodigd!
Ik vond dat zo chill! Had altijd wat punten op een notitie in mn scherm staan, zoals dingen die ik in mn brief had benoemd. En ik zat altijd in mn jogingbroek in een kleermakerszit en inderdaad, zweten maakt niet uit! Ik heb wel veel via mn 4G gedaan omdat het internet van mn ouders niet altijd meewerkte.
Mag ik als je dat niet erg vindt deze brief ook lezen ?
Zou je ‘m ook met mij willen delen?
Oehh zou je 'm ook met mij wilen delen?
Spannend, succes you got this!!
Heel veel succes! Toch wat extra druk en spanning als je zo’n goed gevoel hebt over een functie. Ik zal voor je duimen !
Eindelijk in drie dagen het hele topic bijgelezen, haha. Ik heb zometeen een derde gesprek (én hopelijk daarop volgend het arbeidsvoorwaardengesprek) voor een functie die ik echt heel graag wil. Ik ben ontzettend zenuwachtig, terwijl ik dat voor de eerste twee gesprekken niet was
Het topic heeft me wel heel erg geholpen qua tips en gevoel, dus thanks all !
Net een gesprek gehad in een stinkende maar optisch schone outfit… ideaal wel zo via Zoom. Ook wel fijn dat het de sfeer vanaf de start veel ontspannener was dan normaal omdat de anderen ook gewoon thuis zaten met af en toe een kat die langs kwam lopen. Goed gevoel, fingers crossed!
Ik had een bestand gemaakt met allemaal vragen die ik van verschillende websites heb geplukt en die helemaal uitgeschreven. Sommige vragen zijn algemeen en bleef het antwoord bij elk gesprek hetzelfde, andere schreef ik opnieuw uit zodat het beter bij de functie paste. En ook van te voren een lijstje maken met vragen die ik voor hun had.
Toen ik een keer door was naar een tweede gesprek en ze met de STAR methode wilde werken (plus welke competenties dat waren), heb ik op basis daarvan zelf allemaal situaties voor mezelf uitgewerkt. Dat kwam uiteindelijk bij andere gesprekken ook wel van pas, omdat je eerdere werksituaties wat beter in beeld hebt, maar het is wel heel veel werk om al die voorbeelden uit te werken.
Maar voorbeelden van vragen die ik altijd voor mezelf had voorbereid:
- vertel iets over jezelf / stel jezelf voor
- ambitie over 5 jaar
- Voorbeeld van een fout die je gemaakt hebt in je werk en hoe je die hebt opgelost
- Waarom wil je bij dit bedrijf werken? / deze functie?
- Wat zoek je in een bedrijf/team?
- Noem 3 sterke punten van jezelf (+ voorbeeld die dat onderbouwd)
- Noem 3 zwakke punten van jezelf ( + hoe je hier aan werkt)
- Welk type collega vind je lastig om mee samen te werken? Hoe ga je hier mee om?
Je kan dit nog aanvullen met vragen waarvan je zelf denkt dat het relevant gaat zijn, of wat natuurlijk in andere gesprekken gevraagd werd en die misschien op dat moment onverwacht waren.
Ik ga altijd even zitten met een opschrijfboekje en dan ga ik alle dingen opschrijven die in me opkomen en die me enigszins belangrijk lijken: Wat is de kern van wat ik doe? Wat kan ik eigenlijk goed? Wat voeg ik toe aan het bedrijf? Wat was een gaaf project?
Dit schrijf ik allemaal op zodat je echt even actief hiermee bezig bent en ook al 1x geoefend hebt hoe je het het beste kunt formuleren. Dit helpt mij ontzettend.
Daarna google ik altijd de organisatie (en bekijk hun social media kanalen) en google ik de CEO en degene waar ik een gesprek mee heb. Dit levert altijd weer leuke gespreksonderwerpen op: hebben ze klanten die heel interessant zijn? Heeft de CEO in een interview es iets leuks gezegd (dit kun je dan semi-nonchalant tussendoor droppen)? Wat vinden ze als organisatie? Als je al deze dingen een keer gelezen hebt, kun je er in het gesprek op inspelen en laat je automatisch zien dat er een soort ‘fit’ is. Dit boekje houd ik er ook altijd bij tijdens het gesprek (als het online is). Als het een echt gesprek is, maak ik er soms keywords van en schrijf ik altijd nog een lijst vragen op.