Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik heb donderdag speeddate voor een sollicitatie. Jaren geleden dat ik heb moeten solliciteren, dus super spannend. Gelukkig wel meteen vroeg in de ochtend (en heel erg in de buurt, dus geen file en ov shit). Morgen de vacature en m’n sollicitatiebroef printen om te bekijken wat ik ook alweer gezegd heb en de organisatie nog even onder de loep nemen

1 like

Wat is dat, een speeddate voor een sollicitatie?

Heb meerdere gesprekjes met meerdere mensen van de organisatie, gelijk langs de hele ballotage commissie :’(

1 like

Maar je kunt ook denken aan bepaalde (werk)ervaring die je hebt en waarvan je dus ook weer dingen kunt meenemen. Of cursussen die je hebt gedaan of gegeven.

1 like

Kan je het ook niet koppelen aan bepaalde sterke punten van jezelf? Ik zou bijvoorbeeld voor mezelf kunnen noemen dat ik een goed inlevingsvermogen heb en goed kan communiceren met verschillende type collega’s, waardoor ik een schakel kan zijn tussen het technische team en de andere collega’s en de onderlinge samenwerking beter verloopt.

3 likes

Kan je zonder een specifieke vacature te hebben (waarin zij aangeven welke punten je moet hebben), voor jezelf beschrijven wat je goede punten zijn of wat jouw werkwijze kenmerkend maakt?

Misschien kan je hier eens naar kijken (website over DISC model). Als je kunt bepalen bij welke kleur(en) jij het beste past, staat op de vervolgpagina van die stijlen " Waarom het prettig is om een …-stijl te hebben’. Misschien dat je dat kunt koppelen aan je eigen ervaring en zo kunt bepalen welke toegevoegde waarde je kunt hebben binnen een bedrijf of team. En dat hoeven dus ook geen super bijzondere eigenschappen te zijn die niemand anders heeft, maar het zegt wel iets over het type persoon dat je bent en hoe jij een mooie aansluiting kunt zijn in het team.

4 likes

Bedankt nog allemaal! Ik heb de baan aangeboden gekregen, deze week ontvang ik het aanbod per mail :partying_face:!

20 likes

Fijn dat je er zo’n goed gevoel bij hebt! Hopelijk volgende week goed nieuws :crossed_fingers:t2:!

Ik ben voor het eerst aan het solliciteren voor een van grote mensen baan naar grote mensen baan. Ik ben dus nog niet werkloos en werk dus gewoon nog bij een organisatie. Benoem je dit in je sollicitatiebrief? Waarom je op dit moment weg wilt?

Nee dat hoeft niet! Gewoon zeggen waarom je graag bij de nieuwe wilt werken, gaat ze niks aan :slight_smile:

1 like

Echt big mood momenteel :joy:

26 likes

Nee, absoluut niet de echte reden. Bedrijven willen een positieve brief, denk ik. Tijdens het gesprek komt het weleens aan bod en dan noem ik dat ik geen vast contract krijg, omdat mijn project is afgerond. En de redenen verder, benoem ik niet.

1 like

Ik herken dit heel erg. Heb onlangs ook een baan afgezegd (er vanuitgaande dat ik hem gekregen zou hebben) omdat de communicatie zo liep. Ik voelde gewoon dat het niet goed zou gaan. En dit is nog de fase waarin ze op hun best zijn he, want nu willen ze je nog. Dan denk ik al: oke, dan weet je dus hoe ze gaan zijn als ze je straks hebben. Knap dat je op je gevoel bent afgegaan!

4 likes

Nee idd als er al zo weinig flexibiliteit is? Jammer wel

1 like

Helemaal met je eens. Als potentiële nieuwe werkgever lijkt het me ook juist positief om te zien hoe je potentiële nieuwe werknemer dingen netjes regelt met de huidige werkplek, je toont daarmee ook betrouwbaarheid en loyaliteit en je verantwoordelijkheid, dat zegt vele malen meer dan dat je op stel en sprong alles uit je handen laat vallen omdat zij om 13:47 met je willen spreken.

5 likes

Ik had gesolliciteerd op een functie voor 16 uur, de recruiter wilde een training inplannen van 9 tot 5, ik gaf aan dat ik geen hele dagen beschikbaar ben vanwege mijn studie en het was weer niet goed. Wanneer stoppen bedrijven eens met voor bijbanen fulltime trainingsdagen in te plannen???

Dan valt dat nog mee ook zat studentenbijbanen vroeger gevonden op websites waarbij je twee weken lang (en dan niet in de vakantie) fulltime beschikbaar moest zijn terwijl je daarna er slechts enkele dagen of zelfs dagdelen per week werkten. Alsof dat zomaar kan met verplichte aanwezigheid bij je studie.

3 likes

Ja die bijbanen solliciteer ik ook al niet meer op want die zijn er nog steeds (callcentra vooral), maar ik had goeie hoop. Bij mijn vorige en huidige bijbaan was het gewoon een avondje mee kijken en dan was het gewoon goed, waarom hebben zij in hemelsnaam twee weken nodig?

3 likes

Wat stom van ze zeg. Ik begrijp je gevoel heel goed, goed dat je voet bij stuk hebt gehouden.

1 like

Slechte ervaringen in het verleden gehad misschien? Ik zou het niet weten…

Ik had gisteren een leuk gesprek met mijn nieuwe directeur en zij probeerde ook een beetje te peilen wat ik van plan ben in de toekomst. Dit omdat ik bezig ben om mijn huidige opleiding af te ronden en daardoor maar enkele dagen per week werk. Wat ik dus niet had verwacht, is dat zij met mij wil gaan kijken of ik nog andere dingen kan gaan doen bij deze werkgever. Zij begreep heel goed dat het voor mij niet zaligmakend is als ik alleen mijn huidige functie vervul en zag in mij de potentie om ook andere dingen er naast te doen.

5 likes