Wow, eng! Ik vraag me echt af waarom bedrijven zóveel referenties zouden willen. Hebben ze dan zulke slechte ervaringen gehad met mensen ofzo?
Ik denk dat ze mij gewoon niet vertrouwden / of mijn cv wantrouwden, dat ik bepaalde dingen verzonnen had of zo. Ben trouwens niet bij dat bedrijf gaan werken maar dat had een andere reden. Je had er weinig vrijheden en het werk leek me erg eentonig.
Nu ik zo over onderhandelen lees cringe ik echt bij mezelf. Had helemaal voorgenomen hoe het zou gaan, €2100 was minimum van die functie. Had nog niet eens mn hbo diploma in ontvangst (was 2 dagen later pas) dus dacht nou €2300 is wel goed, dus net wat hoger inzetten €2400/2500. Doodeng want was net afgestudeerd maar had wel al goede ervaring binnen het bedrijf en kende de bedrijfsvoering eigenlijk al door en door (beter dan sommige collegas merk ik).
Zie ik tijdens het gesprek in een formulier €2300 staan en ze zeiden daarbij dat dat gemiddeld was voor afgestudeerde hbo’er. Ik blij en gelijk akkoord gegaan want in mn eigenlijke sector is gemiddeld 1950 startsalaris. Maar mijn god, had zo voorgenomen om te onderhandelen. En nu is het kut want ben van 0,8fte naar 1,0fte gegaan maar door loonheffing ga ik er echt minimaal op vooruit qua loon
Tldr: neem geen voorbeeld aan mij
Balen!
Komt er geen mogelijkheid waarbij je dat gesprek nogmaals kunt aangaan, na een lastig project dat je goed uitvoert, ivm een periodieke cao-verhoging waarbij je nog wat extra’s aanvoert, of jaarlijkse beoordeling?
Ik heb dit soort situaties een aantal x meegemaakt, en uiteindelijk kijk ik erop terug als hele louterende ervaringen.
Klinkt missch zwaar haha maar ik bedoel: die fout maak je dan gewoon niet meer, het is ook trial en error, niet doen en missch op je bek gaan en de vlg x harder inzetten. Je moet ook in het onderhandelingsspel vlieguren maken.
Weet dat zelfs de meest ervaren (mannelijke) carrieretijgers ook balen van hun gedrag in sommige situaties, maar in elk geval het altijd proberen. Ik vind het knap dat je er al zo mee bezig bent geweest van tevoren!
@Ishq door een handtekening onder het contract ben je 100% gebonden. Maar ook bij bepaalde toezeggingen of uitlatingen (mondeling) die de werkgever als een aanvaarding mocht opvatten, raak je gebonden. Stel je voor je zegt telefonisch ja, en de recruiter stuurt jou daarna een whatsapp “echt leuk dat je bij ons aan de slag gaat, contract volgt vlg week” en jij ontkent dat berichtje niet, is dat strikt genomen uit te leggen als een Ja.
Of de soep echt zo heet wordt opgediend en wat het bedrijf eraan heeft om jou daaraan te houden (als jij hier later onderuit wil) of jou van contractbreuk en voor bep. kosten en schade verantwoordelijk te houden?
Die kans is in de praktijk vrij klein, maar van een afstandje vind ik dat heel lastig te zeggen. Het bedrijf maakt hierbij een inschatting van div zaken (hoeveel moeite zij hebben gedaan, of het een lastige markt/te werven functie is etc). Ik adviseer vriendinnen niet om zomaar JA te zeggen als dat een misschien is.
Dit bedrijf wil de druk erop houden maar ik zou aangeven dat het voor jou niet - alledaags is, een juridisch document en dat je dat goed wil begrijpen en bespreken met een kennis ofzo? En dat ernaar streeft er medio vlg week erop terug te komen of eerder indien mogelijk. Dan heb je tijd gekocht tot donderdag
Naar aanleiding van jullie berichtjes heb ik een mail geschreven dat ik het een fijn gesprek vond, en veel zin heb in de nieuwe functie maar dat ik trede hoger passender vindt bij mijn nieuwe functie en verantwoordelijkheden.
Ben een beetje zenuwachtig, en voelt als bedelen, maar ga het toch sturen. OMG jongens!!
Ja het is balen maar het is m’n eerste baan waar ik uberhaupt kon onderhandelen dus pak het niet te zwaar op haha! Hoor in maart of mn contract nog verlengd wordt voor een half jaar, daarna moet ik weg ivm max aantal tijdelijke contracten. Doe nu ook totaal niet het werk waar ik voor aangenomen ben, heel typisch
Stoer van je!!! is niet bedelen is gewoon als boss bitch het geld halen waar je recht op hebt.
Wel een beetje een anticlimax, want ze bleven bij dit aanbod. Ik ben nu al hoger ingeschaald dan anderen die dezelfde functie doen. Bij goed functioneren ga ik wel een trede hoger.
Nou ja, ik heb het in elk geval gevraagd ofzo.
Het is wel echt een mooie kans voor mij.
Jammer zeg! Wel heel goed dat je het hebt gevraagd, is het volgende keer misschien iets minder moeilijk.
Ik zou vandaag horen of ik het ben geworden of niet. Maar is toch nog andere kandidaat vanuit het bestuur die ze eerst nog willen zien/spreken… Dus hoor het over een week pas helaas.
Wat een onprofessionele gang van zaken zeg om langer te moeten wachten.
Ja, al mijn gesprekken zijn via ZOOM of Skype gegaan. Het was allemaal wat ongemakkelijk, maar sollicitatiegesprekken zijn vaak niet echt heel ontspannen. Bij een gesprek was ik heel erg afgeleid, omdat de prater steeds in beeld kwam op maximaal scherm. Even je beeld en geluid testen, kan ik wel aanraden.
@ iedereen die heeft gereageerd op mijn dilemma, dank jullie wel allemaal!
Bedrijf Y heeft mij vandaag inmiddels laten weten wat zij mij zouden kunnen bieden en dit ook op de mail gezet! Ik moet nu wel een hele hoop formulieren invullen en opsturen zodat het arbeidsvoorwaarden gesprek kunnen doen, maar salaris is vastgesteld, startdatum en met mijn studiekosten wordt het maatwerk maar we gaan er wel uitkomen.
Ik ga dus voor bedrijf Y kiezen!
Ik ben er wel echt blij mee, wordt totaal iets nieuws voor mij en een heel andere omgeving dan ik gewend ben maar ben er echt heel blij mee. Ik beign in januari dus nog wel even 2 maanden rust, maar het voelt goed!
Maandag bedrijf Z en X afbellen (van beide wel arbeidsvoorwaarden gekregen, maar nog niets wat ik heb getekend of toegezegd).
Wat ontzettend fijn dat je over 2 maanden (wat gaat het jaar snel voorbij eigenlijk ondanks corona ) dan kan beginnen aan een leuke baan.
Ja, ik heb ook alles via teams gehad. Eerste keer vond ik het ook apart, maar daarna wel super chill lekker in mijn joggingsbroek, eigen omgeving, geen reistijd en natuurlijk wel gewoon een net blousje aan, make up etc.
Echt he, ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn. Vooral de start periode. Hier mensen die al zijn begonnen of ingewerkt zijn via thuiswerken?
Wauw zo snel kan het dus gaan! Gefeliciteerd!
En ik begin maandag met inwerken in home office echt jammer, maar ja. Ga er 1x per week heen denk ik en de rest vanuit huis.
Dankjewel!
Oohh hoop dat het een beetje te doen is, succes volgende week!
Ja ben zelf ook wel teleurgesteld. Het leek me een hele leuke omgeving en functie. Maar voel me nu een beetje alsof ik ben gedumpt, maar ‘als het andere meisje toch niet beter is wil ik je wel terug hoor!!’
Ik heb morgen een gesprek! Ben heel zenuwachtig… jullie nog aanraders om voor te bereiden, behalve de standaard zwakke punten/ goede punten en kantoorinfo?