Ik doe altijd meest gestelde vragen opzoeken en dan eruit pikken wat mij het meest relevant lijkt voor de functie en dan deze voorbereiden. Ook helpt het voor mij om competenties op te zoeken en deze te verwerken in antwoorden. Verder uitwerken hoe mijn huidige (of vorige) functie aansluit op de vacature en bedenken wat ze willen horen. Als laatste een paar goede vragen voor het einde van het gesprek bedenken.
Inderdaad, wat @Calypso en @Vaski zeggen. Zelf heb ik de STAR methode gebruikt/voor mezelf opgeschreven bij het antwoorden van bijv: de âstandaardâ vragen over wat een zwak/sterk punt van je is. Noteer voor jezelf waarom je specifiek voor die functie/vakgebied wil gaan + het desbetreffende bedrijf.
Ik had paar berichten hierboven tips gekregen over welke vragen leuk zijn om te stellen aan het einde van een gesprek. Vooral de vraag âWat maakt werken bij bedrijf X zo leuk?â viel goed in de smaak.
Succes!
STAR methode: http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiegesprek/gesprekstechnieken/star
Meestal doe ik ook nog even oefenen met mijn vriend of en vriendin en bespreek ik vragen (meestal die ik al een keer eerder heb gehad) waar ik weet dat ik op vastloop. Dat zorgt vaak voor een beter inzicht waardoor ik niet (weer) vast kom te zitten in een vraag of een antwoord geef waarvan ik weet dat ik er niet blij mee ben.
Haha ja die gebruik ik ook! Ook hun standaard vragen.
dank jullie wel @Vaski @Trenchcoat @Calypso! Handige site,vooral die meestgestelde vragen! Vind STAR altijd zooo lastig, heb het al eerder in een sollicitatiegesprek moeten doen (toen hadden ze al in de uitnodiging vermeld dat ze competenties zouden uitvragen via STAR) dus nu maar ff goed voorbereiden
Oh man ik word er zo moedeloos van dat ik elke keer terug krijg; te weinig ervaring. Ja dat weet ik maar ik moet ergens beginnen.
Ik heb donderdag gesolliciteerd op een functie waar ze per direct iemand voor zoeken. Sluitingsdatum is 5 november. Echter heb ik nog geen ontvangstbericht ontvangen, zouden jullie nogmaals mailen of het goed ontvangen is of nog afwachten?
Ja ik zou er achteraan gaan!
(Had eerst gezegd wachten tot morgen, maar beter zsm als de functie per direct is)
Kreeg je wel een melding dat je sollicitatie in goed orde was ontvangen op het scherm toen je ging submitten?
Ik heb bij sommige sollicitaties ook geen bevestigingsmail gehad maar er kwam zoân melding op de website.
Nee ik heb per mail gesolliciteerd dus dat is niet van toepassing.
@kleinmaargroot oké thanks dan stuur ik denk ik gewoon een mailtje of het goed ontvangen is.
@Calypso ja hetzelfde hiero pfff
Ja doen! Je interesse kan net het verschil maken!
Succes, hopelijk mag je op gesprek
ik heb net mijn gesprek gehad! Ik heb er echt een goed gevoel over, heb duidelijk kunnen uitleggen wat ik zoek in een functie en voor mijn gevoel goede vragen gesteld. Het was wel meer een soort kennismakingsgesprek over de functie en ging niet heel erg in op mijn eigen kwaliteiten maarja. Ik was zelf in ieder geval echt heel relaxt, dat scheelt zo veel! Tijdens een vorig sollicitatiegesprek wilde ik de baan zo graag dat ik mezelf helemaal had opgefokt, nu was ik rustig en dan kom je zo veel beter uit je woorden! Hoor eind van de week of ik door ben naar de tweede ronde
Hoe lang na het sluiten van de vacaturedatum zouden jullie een berichtje sturen om te peilen of er al meer bekend is over de sollicitanten?
Morgen is het een week geleden maar wil zo graag weten of ik op gesprek mag komen
Ok direct een mail terug dus wellicht te snel een mail gestuurd. Maar ik hoor uiterlijk maandag of ik op gesprek mag komen
@MakeFezHappen ik zou denk ik volgende week maandag even bellen of er al iets bekend is.
Twee weken! Dat was bij mijn sollicitaties de reactietermijn vanaf de dag van sluiting van de vacature.
Haha bijzonder dat ze geen mail konden sturen als bevestiging dan Maar joh, dus binnen een week iig duidelijkheid!
Oh nee, dan zou ik het gewoon laten. Het gebeurt vrijwel nooit dat mailtjes niet aankomen en nu al navragen zou ik als bedrijf een beetje too much vinden. Andere mening dan @kleinmaargroot dus haha.
edit: spuit 11. Duimen dan maar!
Nou mensen de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Heb binnen 2 weken gewoon een nieuwe baan gevonden, ben nog helemaal flabbergasted. Volgende week heb ik het arbeidsvoorwaarden gesprek.
Heb de arbeidsvoorwaarden globaal doorgenomen, maar een fulltime dienstverband (40u pw) betekent 1659 werkbare uren bij hun en dan krijg je 428 vakantie uren. Weet niet of ik het goed heb uitgerekend, maar dat zijn gewoon 53 dagen?! Ga waarschijnlijk wat terug in salaris maar dit, en nog wat andere dingen, maken het echt wel goed. Lang leve het onderwijs.
Gefeliciteerd!!