Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik had dus een aanbod gekregen van wat ik dacht mijn droombaan. Nou nu gingen ze qua salaris echt en stuk lager dan wat ik had aangegeven en eigenlijk zou ik er op salaris ook achteruit gaan. Daarnaast zouden ze mijn studieschuld van 15k niet overnemen terwijl ze wel specifiek aangaven dat men met deze opleiding een pre was dus die kennis zou ik wel echt gebruiken in de functie. Het is ook gebruikelijk om voor deze functie studieschuld te hebben en dat het wordt overgenomen door de andere werkgever.

Dus ik had mijn potentiĂ«le nieuwe leidinggevende gebeld van ja studieschuld wordt niet overgenomen dan moet het salaris wel echt een stuk omhoog anders heeft het voor mij geen zin. Toen gaf hij aan dat te begrijpen en wilde hij toch het arbeidsvoorwaarden gesprek doen omdat hij wel dacht dat wij eruit zouden komen. Nou toen was dat gesprek en bleef het toch zo’n lage aanbieding en vertelde hij ja dit blijft ons bod dus ik kan je antwoord nu wel raden. Ja ik heb toen ook gezegd dit is dan gewoon een slechte deal dus denk dat we dan niet verder komen. Nou toen hadden we het gesprek beĂ«indigd.
Maar ik had er echt een negatieve nasmaak aan ook omdat ik het een super leuke functie vond en een goede klik tijdens de gesprekken had. Dus op een gegeven moment dacht ik echt van weetje wat dan betaal ik de studieschuld zelf wel, dus ik weer contact met hem opgenomen dat ik er een nachtje over geslapen heb en er toch wel open voor sta. Nou hij was verrast maar positief dat gaf hij ook aan. Zei hij van ja ik ben echt blij met dit nieuws en ik sta hier positief tegenover. Ik ga wel even mee hr schakelen hoe we dit technisch kunnen voortzetten en dan hoor je het van me. Nou dus ik had weer een goed gevoel. Krijg ik gisteren een mail van ja het kan niet doorgaan omdat je middels je afwijzing uit het systeem bent en mijn beeld over jou is nu ook veranderd omdat je toch van gedachte bent veranderd.

Dus ik ben nu echt helemaal in een dip en baal ook echt van mijzelf dat ik het zo heb aangepakt. Maar aan de andere kant denk ik ja waarom deed hij dan zo positief aan de telefoon.
En ergens heb ik nu helemaal geen hoop meer op een goede leuke baan. Pfff

Dat ligt dan niet aan jou hoor ! Vind het juist heel knap juist dat je aangeeft dat het een slechte deal is, en ook knap om uiteindelijk toch terug te bellen dat je je hebt bedacht. Ik zou dat juist waarderen, liever iemand die op een beslissing terugkomt dan stug vasthouden aan een beslissing :woman_shrugging: Wat een watje is hij vooral dat hij aan de telefoon het een zegt en vervolgens iets anders mailt.

1 like

Er is een functie vrij gekomen binnen het bedrijf op een andere afdeling en ik ga erop solliciteren. Vind het wel spannend, want ik werk nog niet zo lang op mijn huidige afdeling (1.5 jaar), maar ik wil hier niet mijn carriere van maken. En de vrij gekomen functie is wel een stapje dichter bij mijn droombaan en het sluit goed aan bij de studie die ik wil doen. Het zat alleen niet in mijn planning om nu al te gaan solliciteren :grin:

3 likes

Zo dit is vervelend gelopen! Van hun kant dan, ik vind het juist sterk dat je er niet teveel op wilde inleveren. Je wil toch ook op een acceptabel niveau binnenstappen, en het is toch logisch dat je aangeeft wat je wensen (eisen) zijn en dan bekijkt het bedrijf een en ander wil compenseren (of niet). En van daar weer verder!
Ik snap jouw manier van handelen. Jaren geleden zelf ook zoiets meegemaakt, werd enorm lastig gedaan over studiekosten overnemen (was een bedrijf met diepe zakken die dit standaard altijd deed) maar bij mij deed die dame heel moeilijk. Toen over nog iets en salaris gedoe en ik dacht; hier wil ik niet werken joh.

En bovendien in zo’n traject speelt van alles mee, wat je missch niet volledig meekrijgt - hoe is dat gesprek rondom beĂ«indiging de vorige x verlopen?
Missch heeft hij het weer met zijn leidinggevende moeten bespreken en zijn dingen ook niet handig aangepakt.
Missch waren ze nu al met een vlg kandidaat in gesprek en wilden ze dat niet direct met je delen? Het zou niet de 1e x zijn dat een sollicitant de halve waarheid ontvangt. Klinkt als een dooddoener maar ik zou toch proberen het los te laten, soms loopt iets gek, en is het gewoon niet de juiste match, ook niet op deze communicatie “eromheen”, en gewoon je energie voor andere vacatures benutten!

1 like

Ja klopt, nu probeer ik het ook zo te bekijken en inderdaad ook maar zo te zien als waarom zou ik in feite gaan betalen om ergens te gaan werken.

Heb nu ondertussen op 4 andere vacatures gereageerd, dus hopelijk zit daar wat positiefs tussen.

2 likes

haha, niet gerelateerd aan solliciteren maar zondag met lubach had twee weken geleden een heel item over begrijpend lezen, ik zou die kijken als ik jou was dan voel je je gelijk minder slecht!

1 like

Ik had net een sollicitatie en mijn gedachtes gingen sneller dan mijn mond en opeens dacht ik ‘noem een hobby, noem dat je ook hobbies hebt?!?!?’. Dus ik zo ‘en ik houd van yoga’. Ik houd helemaal niet van yoga.

35 likes

Haha ik vind hobby’s ook altijd zo moeilijk.
Ik kom dan altijd met iets als “films kijken, leuke dingen doen met vriendinnen en uitgaan”

Nou de originaliteitsprijs gaat naar

5 likes

En vergeet ‘koken’ niet haha, ook zo een standaard aanvulsel

1 like

Ik noem ook altijd iets met vrienden, want komt SOCIAAL over.

4 likes

Tijdens de lockdown had ik een sollicitatiegesprek en toen vroegen ze ook opeens uit het niets naar mijn hobby’s. En toen kwam er bij mij niets uit en toen zeiden ze achteraf dat ik te weinig over mijzelf had verteld. Maar zowat al mijn hobby’s stonden toen ‘om hold’ dan heb ik gewoon weinig te vertellen.

Ik ga zo met studenten een cv opstellen. Ben benieuwd wat ze zullen aandragen qua hobby’s.

3 likes

@Rapsody haha vergeten, die ook inderdaad!

@MevrWillem ja nou het ding is dus dat dit ook daadwerkelijk mijn enige hobby’s zijn haha :joy: dus egenlijk spreek ik gewoon de waarheid, maar voel me altijd zo basic bitch als ik het zeg.

Hobby’s tijdens die lockdown zei ik altijd puzzelen heb ik helemaal ontdekt en wandelen en de omgeving verkennen, viel ook altijd wel goed

Is het trouwens normaal om helemaal niks te horen als je online via een uitzendbureau solliciteert ? Heb nou al twee keer een nette sollicitatiebrief gemaakt en alles geupload. Ik voldoe gewoon aan de eisen ook dus had op zijn minst wel een ‘helaas je bent het niet geworden’ mail willen ontvangen :woman_shrugging: Of verwacht ik misschien teveel daarvan ? Waren ook wel concrete vacatures, niet van die wervende ‘kom in de poule, misschien hebben we wat voor je’ teksten

Doet me ook denken aan verhaal van oud-collega

Werd bij sollicitatie gevraagd of ze weleens boeken las “zo ja wat was het laatste leuke boek?”

Ze keek om zich heen en noemde maar snel het studieboek dat ze in de boekenkast zag staan. De interviewer zag echter dat ze daarnaar keek
 en tja allemaal beetje awkward x :100:

2 likes

Randstad heeft bij mij nooooit iets laten weten. Als ik de baan echt leuk vind dan mail of bel ik er nog achteraan na 5 dagen ofzo. Banen gaan zo snel tegenwoordig, vind dat miet heel gek om te doen ofzo

Yes, ben weer uitgenodigd voor een gesprek (eerste ronde), maar ik ben nu zo bang dat ik mijn enthousiasme niet over kan brengen omdat mijn vorige gesprekken op niets is uitgelopen.

1 like

Ja klopt, wat je beschrijft zo is het helemaal gegaan. Maar omdat ik mij zo had uitgekeken op DIE specifieke functie en baan ben ik daarna heel bitter geworden over alle andere banen.

En ik sta er nu dus al een beetje in zo van dit zal em wel niet worden, maar goed je hebt gelijk ik moet dat echt van me afzetten en gewoon mijn charmes in de strijd gooien haha.

1 like

Ik ben ergens een ronde verder (van de 826266 gevoelsmatig), maar ik durf bijna niet blij te zijn. Want ik ben een kei in zegeningen vieren (goed gesprek, goede feedback), maar daar betaal ik mijn huur niet van.

3 likes

Sinds vanmorgen staat die ineens dicht. Ik was nog bezig met mijn motivatiebrief en wilde het vandaag uploaden :sweat_smile::sweat_smile:. Nu baal ik dat ik die brief gisteravond niet afgemaakt heb, maar ik was zo moe van het overwerken. Ik heb al wel gemaild hoe en wat, maar shit zeg