Sollicitatietopic (Deel 1)

Klopt zeker. Het is wel een bedrijf waar voornamelijk vrouwen werken, dus ben niet helemaal verbaasd dat ze het vragen.

Bedankt voor de tip. Ben inderdaad al in gesprek met recruiters, die mogen mij gaan verkopen haha. Maar helaas nog geen vacatures die goed bij mij aansluiten. Maar ze denken wel heel goed mee dus daar blijf ik contact mee houden. Dat Corona nu is maakt het ook niet makkelijk. Ben ook veel te ongeduldig.

1 like

Ik vraag vaak:

• wat vind je zelf leuk en minder leuk aan deze organisatie en/of deze functie?
  • (als het een nieuwe functie betreft of nieuwe afdeling o.i.d.) vraag ik ook weleens wat zijn de uitdagingen die jezelf ervaart of mensen in deze functie (functie waar je voor je solliciteert) ervaren?
  • In het geval dat ik aangenomen wordt, nu met het thuiswerken hoe zal het inwerk traject er dan uitzien want ik wil natuurlijk zsm zelfstandig aan het werk kunnen gaan maar hoe kunnen we daarvoor zorgen zo op afstand?
    (met deze laatste geef je ze wel echt het gevoel van ok, deze ziet zich hier echt werken! Tenminste denk ik want ze reageerden daar altijd wel positief op)
2 likes

Weet niet of het gesprek is met mensen in soortgelijke functie, dan zou je kunnen vragen aan hen naar waar zij trots op zijn in hun werk/ succesverhaal.

1 like

Ligt aan de sector en hoeverre mijn gesprekspartner iets over zichzelf heeft verteld maar anders vraag ik vaak ik vaak hoe die persoon daar terecht is gekomen (uiteraard andere bewoording) en soms ga ik daar dan nog op door als iemand daar al jaren werkt en heel positief is. ‘Wat leuk dat u het na al die jaren hier nog steeds naar uw zin hebt en veel verschillende posities heeft bekleed
 Goed om te horen dat hier zoveel mogelijkheden zijn en dan koppelen aan eigen ambities etc. En verder soms over de toekomst van het bedrijf projecten, wat willen ze de aankomende jaren bereiken. En soms speel ik in op de actualiteit of iets wat ik laatst had opgepikt in de media over dat bedrijf. Maar dan niet alsof ik het hele web heb afgestruind naar 1 ding.

3 likes

@tuula @anon42392789 @Sia @Ishq

Thanks voor de waardevolle tips/vragen, heb hier zeker wat aan!

1 like

Ik heb vrijdag mijn eerste sollicitatie en ben al helemaal zenuwachtig.

Het heeft niet mijn eerste voorkeur, ga waarschijnlijk een stap terug doen in salaris, maar op de lange termijn schept het wel meer kansen voor de functie waar ik over 5 jaar wil zijn.

1 like

Balen dat je contract niet verlengd is man
 zeker in deze tijd! Wel goed dat je vrijdag al een gesprek hebt, dat geeft toch weer hoop. Als ik iets zie zal ik het je laten weten!
Ik ben nu al helemaal blij want ik heb van een functie die ik niet eens super graag wil gehoord dat andere kandidaten beter passen maar ze mij graag in het portfolio willen houden voor als het toch geen match is met die anderen.
Als je daar al blij van moet worden hahaha

Ik ga denk ik ook maar eens wat meer met recruiters praten

1 like

okee vanochtend had ik een 2 uur durende gesprek voor bedrijf X en dat was het 2e gesprek. Super leuk gesprek en hij gaf aan dat ze mij een aanbod gaan doen! Moet wel zeggen dat de inhoud van de vacature mij een stuk minder aanspreekt dan mijn andere lopende gesprekken

Vanmiddag heb ik nog een andere 2e gesprek met de CFO van bedrijf Z en nog een andere manager (mijn voorkeur vacature) dus hoop zo dat die ook goed gaat!

9 likes

Jij bent goed bezig, succes straks!

Zojuist m’n ww aangevraagd
 En nu ik op m’n werk nog kan printen alle vacatures die ik vind aan 't printen :joy:

1 like

Ik word binnen nu en een half uur gebeld of ik door ben naar volgende ronde, vanmiddag gesprek gehad. Het was een prettig gesprek, maar voor m’n gevoel wordt het een nee.
Probeer m’n hoop echt laag te houden, om teleurstellingen te voorkomen. Wil het zo graag

3 likes

Bellen ze je zo laat nog?

1 like

Ja, is in het onderwijs. Dus denk ook wat informeler/directer dan het gemiddelde proces.

Maar ben geheel onverwachts toch uitgenodigd voor proefles/meeloopdag! Dus nu in 1,5 dag een les voorbereiden om dan te geven.

8 likes

Succes!!!

1 like

Hoe ging je gesprek nog?

Voor mijn gevoel goed! Ze zeiden beide ook nog was een prettig gesprek en dat ze snel met terugkoppeling zouden komen
 dus ik hooop zo op een aanbod morgen! :pray:t4::pray:t4::pray:t4:

4 likes

Vraagje over startups en een van de eerste werknemers zijn
ligt je salaris dan gebruikelijk lager of hoger dan gemiddeld salaris voor die functie in een normaal bedrijf? En hoe vaak is equity inbegrepen, en is t belangrijk? Ik heb een eerste gesprek gehad bij een startup en ben bang dat ik te laag heb ingezet, ik werd een beetje overvallen met de vraag. Had t niet zo snel verwacht! Dus nu ga ik dan proberen nog equity erbij te vragen, mocht ik t worden

Zijn ze een startende start-up? Mijn ervaring bij vrienden/kennissen is dat het begin-salaris lager was. Logisch ook wel.
Maar zal missch net afhangen van type werk/hoek?

Equity, bij een start-up dat gelieerd is aan het bedrijf waar ik werk, kwam dat ook pas vrij laat op gang. De wil was er wel echt, maar zoveel verschillende ideeen (“stakeholders” zucht haat aan dat woord) kwam de regeling veel later, maar werd wel toen aan bepaalde groepen aangeboden vanuit “loyaliteitsgedachte” (ook niet eenieder vlg mij)

1 like

Reageren jullie wel eens op functies waar je profiel niet aan voldoet? Als in: het is ter sprake gekomen tijdens mijn studie (2 a 3 jaar geleden), maar verder geen ervaring. Ik heb zoiets van: ja, boeiend, niet geschoten is altijd mis. Alleen wat zet je dan in zo’n brief / moet je het benoemen :joy:

Altijd gewoon lekker reageren op vacatures. Doen mannen vaak gewoon.

2 likes