Sollicitatietopic (Deel 1)

Inderdaad, gewoon doen. Be like Kanye, die wilt president van Amerika worden. Schrijf een brief voor de baan die je graag wilt.

7 likes

Alleen niet plassen over je awards.

5 likes

Ik heb een offer gekregen!!

40 likes

whaaaaa super (grappig dat Dolly Parton 9-5 op de radio kom nu ik je bericht lees, Get To Work Honey)

2 likes

Jaaaaa!!! Super goed gedaan!

1 like

Ik heb mijn sollicitatie opgestuurd. Ben erg benieuwd wat ik voor reactie krijg

1 like

Even een kort verslag: heb een uur in gesprek gezeten met vestigingsdirecteur en HR manager. Ben zo benieuwd. Ik hoop het heel erg. Vestigingsdirecteur zei van ‘ja je bent volgens mij wel een pittige tante en je hoeft niet zo bescheiden te doen’. Ging erover of je succes/aanzien belangrijk vond :joy:. Ik ga positief denken, als ze me niks vonden hadden ze me ook eerder kunnen laten gaan. Ben zo moe, ben afgelopen week alleen maar hier mee bezig geweest. Kan wel janken :joy:. Wordt morgen gebeld met de uitslag

@Ishq yes girl, wat goed! Gefeliciteerd!

29 likes

Spannend!! Wat voor werk is het?

1 like

Oh spannend! Klinkt wel positief. Ik duim voor je.

Wil je zeggen wat voor iets het is? Ik ben heel benieuwd haha.

1 like

Ik zal ook voor je duimen!

1 like

[weg]

Thanks allemaal voor het duimen :heart:

11 likes

Ik heb mijn hbo opleiding er niet op staan (2 jaar gedaan), maar alleen wo bachelor en 2 masters. Middelbare school heb ik dus ook niet. Mijn hbo bachelor was wel echt helemaal niet relevant voor de banen waarop ik solliciteerde.

Verder ligt het aan de functie wat ik er op zet, ik maakte dus ook verschillende cv’s. Ik probeerde mijn cv op 1 pagina te houden, dus ik kon er niet altijd alles opzetten. Ik kan je anders wel mijn cv sturen?

1 like

Oh leuk, past wel bij je denk ik!

1 like

Ik heb nu intern een andere functie aangeboden gekregen, en ik heb net via Zoom overleg gehad.
Ik heb er helemaal zin in. Alleen het salaris valt een beetje tegen.
Ik was in mijn vorige functie al best hoog ingeschaald, dus nu hebben ze 1 trede verhoging aangeboden. In het gesprek heb ik dit gewoon als informatie aangenomen.
Nu heb ik het contract in mijn mail gekregen en ik twijfel toch.

Is het raar om nu toch nog op het salaris terug te komen?
Het gaat mij niet om die paar euro maar ik krijg best meer verantwoordelijkheden, en zou twee treden dan beter vinden passen.

Mijn broer zegt, laat het gewoon, volgend jaar ga je vanzelf omhoog.
Mijn vriend zegt: vragen!

Ik heb wel veel zin in de functie, en wil niet dat ze denken dat het om die paar centen gaat.

Wat vinden jullie??

Altijd vragen, als je veel meer verantwoordelijkheden krijgt is dat toch niet onredelijk maar gewoon een goed inhoudelijk argument. Zeker als jullie eigenlijk nog niet eens inhoudelijk over het salaris hebben gesproken is het niet gek om dat alsnog te doen.
Dat wat je broer zegt vooral negeren, als we de loonkloof willen dichten moeten we vooral niet braaf gaan zitten afwachten tot de baas spontaan besluit tot loonsverhoging (= bijna nooit natuurlijk) maar zelf actie ondernemen. 2 schalen is misschien wel meteen een grote stap tov 1 trede maar er valt vast iets in het midden te vinden waar jullie allebei tevreden mee kunnen zijn. Als je nu meer omhoog gaat ga je ook volgend jaar vanzelf omhoog, maar dan krijg je alleen je standaardtrede waarschijnlijk en heb je geen inhoudelijk argument meer om aan te voeren terwijl je dat nu wel hebt.

6 likes

Thanks voor je berichtje. Ik bedoelde eigenlijk twee treden tov twee schalen. Ik vind 1 trede zo heel minimaal.

Ik voel me gewoon bezwaard om meer te vragen. Erg eigenlijk.
Denk ik: Ze heeft net dat hele contract opgesteld, omdat ik niks gezegd heb.

Maar je hebt helemaal gelijk!

Ik probeer altijd maar in mijn achterhoofd te houden dat ze altijd beginnen met het allerminimaalste wat ze willen geven. Dat is dus de opening van het spel (want dat is het), maar er zit altijd meer in dan dat. Je hebt zelf ook bijna altijd een marge in je hoofd van wat je wil verdienen, je werkgever ook voor wat ie wil betalen. Maar inderdaad: als je niks zegt erover en meteen akkoord gaat dan komen ze wel heel makkelijk weg met het minimum. 1 extra trede is al helemaal niet gortig vind ik om te vragen hoor. Ik vind dat het ook laat zien dat je jezelf serieus neemt en weet wat je waard bent, dus het kan ook positief zijn (mits je het een beetje redelijk houdt natuurlijk en jezelf niet grandioos de markt uitprijst).
O en gefeliciteerd met je nieuwe baan btw!

1 like

Ik doe het zo (ben erg moe dus dan maar in puntjes):

• diploma/onafgemaakte studie relevant voor de functie of een verhaal/carrierepad dat je kan vertellen? => houden
  • middelbare schooldiploma zou ik weglaten als je al een bachelor en 2 masters hebt al vinden sommige mensen dat je daarmee laat zien dat je een doorzetter bent havo > p > uni.
  • misschien kan je die activiteiten onder 1 noemer plaatsen?
1 like

*zucht
ik zit nu een beetje in een dilemma (wel op een goede manier i guess, maar weet even niet hoe ik hiermee moet omgaan).

Ik heb vandaag 1 concreet aanbod gehad van partij X, van partij Y net te horen gekregen dat ze mij een aanbieding willen gaan doen. Partij X wilt wel maandag weten wat mijn besluit is omdat er haast bij geboden is bij hun. Nou heb ik tegen Partij Y gezegd van ja ik heb zojuist ook een ander aanbieding gehad en zij willen het maandag van mij weten. Nou weet partij Y nog niet wanneer het arbeidsvoorwaardengesprek gaat zijn. Ze kan ook niets zeggen of mijn studieschuld en minimale salarisindicatie gehonoreerd kan worden.

Ik ben nu dus bang dat ik voor maandag nog geen arbeidsvoorwaarden gesprek heb en dan eigenlijk niet weet hoe ik het beste kan schakelen zonder mijn eigen positie af te zwakken.

Er zit nog een verschil tussen weten wat je besluit is en daadwerkelijk tekenen in veel gevallen? Misschien niet netjes om ‘ja’ te zeggen en daarna het contract niet te ondertekenen, maar je zit daarvoor er nog niet aan vast. En krijg je toevallig nog proeftijd?