Sollicitatietopic (Deel 1)

In het aanbod wat ik nu zag staan stond er gewoon 12 maanden met bepaalde tijd (er stond geen proeftijd bij).

Dat is dus ook mijn ding, wat als je ja zegt en uiteindelijk toch niet wilt…zit je dan ergens aan gebonden?

Niet bezwaard voelen hoor. Bij mij was het contract ook al klaar. Toen hebben ze het opgelost door me een eenmalige loonsverhoging (oid) te geven aan het begin. Dat was gewoon een formulier naast mijn contract. Soort addendum.

1 like

Ik durf het niet met 100% zekerheid te zeggen maar over welke sector hebben we het?
Misschien kunnen andere FF’ers hier een antwoord te geven. Hebben we hier eigenlijk HR- of arbeidscontractkoninginnen?
En ik heb wel eens een contract eerst mee naar huis genomen om het rustig door te lezen en vervolgens later getekend. (Over het weekend getild.)

1 like

Ooeh, i.v.m. herkenbaarheid wil ik het liever niet zeggen want er is maar 1 specifieke speler in NL met deze kenmerken. Ze hebben namelijk ook geen branche CAO.

Ja ze wilden dus morgen eigenlijk al iets weten, ik heb nu gezegd dat ik er even rustig over nadenk en het over het weekend heen til. Nu wil ik eigenlijk maandag gewoon nog wat vragen mailen waar ik dan zogenaamd over het weekend over heb nagedacht. Maar goed, daarmee rek ik max 1 of 2 dagen

Ik voel me persoonlijk ook snel bezwaard rondom mn eigen salaris. Je kan altijd voorstellen dat je een salarisafspraak zou willen na x maanden in nieuwe functie. Heb jij je waarde in je nieuwe functie bewezen - vond ik zelf minder “eng” om te doen en wel fair (gezien nieuwe rol/verantwoordelijkheid bij mij ook een gok was - niet dat ik daar ervaring in had). Als mensen dat bij mij voorstellen ga ik daar ook sneller in mee, dan in directe onderhandeling met een collega.

1 like

12 maand met onbepaalde tijd? Is of het 1 of het ander lijkt me. Als je niet zeker bent van de functie/het bedrijf, zou ik wel even opletten op de opzegtermijn. Als t een jaarcontract is, kan die zomaar niet erin staan (en kun je dat jaar Eigenlijk niet opzeggen als het stom blijkt)

Waarschijnlijk hebben ze een 2e keus open staan, die ze morgen/maandag iets hebben beloofd te laten weten.

Zou je het doen mits de andere tegenvalt?
Zo ja, enthousiast reageren morgen middag met wat vragen.

Zit er een leaseauto in? Anders wat ingewikkelde vragen daarover stellen, moet vaak via een leasepartij nog dus daar duurt t wel langer over.
Kun je een proforma loonstrook opvragen? Met de gok dat op vrijdagmiddag daar niemand voor aanwezig is?
Kun je vragen stellen over de pensioenpremies en hoe de staffels verdeeld zijn: wat jouw inbreng is en die van de werkgever?
Salesachtig? Moeilijke vragen stellen over concurrentie en relatiebeding. Concreet krijgen over wie en wat dat betreft.

5 likes

Mij heeft het op een gegeven moment erg geholpen om op een andere manier naar een salarisonderhandeling te kijken. Namelijk: hoe je met deze onderhandeling omgaat, zegt ook veel over hoe jij in je werk bent. In mijn geval vrij concreet, omdat ik voor mijn werkgever ook moet onderhandelen. Dus op deze manier laat ik zien dat ik de waarde van iets (in dit geval ik) ken én het lef heb om dit te regelen. Maar ook in veel andere beroepsgroepen zegt het iets goeds over je, sterker nog; ik vind het altijd voor je spreken als je het wel doet. Als mensen het niet doen vind ik dat ook altijd wel veelzeggend. Misschien kan het je helpen er op die manier naar te kijken :slight_smile:

1 like

Je bericht was denk ik voor @WBJNE

Anyway op jouw comment;
Ik vind onhandig onderhandelen enorm in je nadeel werken, tactisch juist weer in je voordeel.

Weet van mezelf dat ik mezelf eerder tekort zal doen, omdat ik dan denk “ ja ben ik dat wel echt waard???”. Lees een minder handige formulering, hartkloppingen etc. Gedachtes als; schaad ik daarmee mn huidige relaties niet. Echt drama, die ervoor zorgt dat al mn onderhandelvaardigheden kwijt zijn. Als je daar tips voor hebt, laat maar weten.

Daarom dat ik zelf bij onderhandeling voor mezelf intern naar iets nieuws destijds heb geneigd naar een: bedankt voor deze kans, maar meer verantwoording > meer waarde. Snap dat dit een gok is, dus wil me eerst bewijzen. Ik zou graag voorstellen een salarisafspraak willen voorstellen dat bij goed functioneren (was gelinkt aan doelstellingen toen) ik na 6 maanden X omhoog ga.

Was in mijn hoofd heel redelijk en logisch voor beide. Liep overigens goed af, was akkoord en sneller uitgekeerd dan die 6 maanden.

Maar het is toch zonde om zo over jezelf te praten als je ook allebei kunt hebben? Het een sluit het ander niet uit vind ik, je kunt ook pleiten voor nu een verhoging én over een tijdje. Je noemt allemaal redenen om het niét te krijgen, of redenen om het eng te vinden, maar ik vind dat jammer omdat jij juist degene zou moeten zijn die kan argumenteren waarom je het wél zou moeten krijgen. Die argumenten tegen kan de andere partij wel verzinnen :stuck_out_tongue:

3 likes

Zijn jullie steeds via videobellen aan het solliciteren trouwens? Ik vind dat zo naar :yum:

En hebben jullie weleens meegemaakt dat een bedrijf daadwerkelijk referenties opvraagt? Heb nu 2 oude managers van bedrijven waar ik heb gewerkt die zelf hebben aangegeven dat ik ze als referentie mag opgeven. Maar gebeurt dat navragen nou echt vaak?

Ik heb een keer meegemaakt dat een bedrijf 3 referenties wilde hebben en ze allemaal had opgebeld. :upside_down_face:

Wow, eng! :joy: Ik vraag me echt af waarom bedrijven zóveel referenties zouden willen. Hebben ze dan zulke slechte ervaringen gehad met mensen ofzo?

Ik denk dat ze mij gewoon niet vertrouwden / of mijn cv wantrouwden, dat ik bepaalde dingen verzonnen had of zo. Ben trouwens niet bij dat bedrijf gaan werken maar dat had een andere reden. Je had er weinig vrijheden en het werk leek me erg eentonig.

1 like

Nu ik zo over onderhandelen lees cringe ik echt bij mezelf. Had helemaal voorgenomen hoe het zou gaan, €2100 was minimum van die functie. Had nog niet eens mn hbo diploma in ontvangst (was 2 dagen later pas) dus dacht nou €2300 is wel goed, dus net wat hoger inzetten €2400/2500. Doodeng want was net afgestudeerd maar had wel al goede ervaring binnen het bedrijf en kende de bedrijfsvoering eigenlijk al door en door (beter dan sommige collegas merk ik).

Zie ik tijdens het gesprek in een formulier €2300 staan en ze zeiden daarbij dat dat gemiddeld was voor afgestudeerde hbo’er. Ik blij en gelijk akkoord gegaan want in mn eigenlijke sector is gemiddeld 1950 startsalaris. Maar mijn god, had zo voorgenomen om te onderhandelen. En nu is het kut want ben van 0,8fte naar 1,0fte gegaan maar door loonheffing ga ik er echt minimaal op vooruit qua loon :+1:t3:

Tldr: neem geen voorbeeld aan mij

3 likes

Balen!

Komt er geen mogelijkheid waarbij je dat gesprek nogmaals kunt aangaan, na een lastig project dat je goed uitvoert, ivm een periodieke cao-verhoging waarbij je nog wat extra’s aanvoert, of jaarlijkse beoordeling?

Ik heb dit soort situaties een aantal x meegemaakt, en uiteindelijk kijk ik erop terug als hele louterende ervaringen.
Klinkt missch zwaar haha maar ik bedoel: die fout maak je dan gewoon niet meer, het is ook trial en error, niet doen en missch op je bek gaan en de vlg x harder inzetten. Je moet ook in het onderhandelingsspel vlieguren maken.
Weet dat zelfs de meest ervaren (mannelijke) carrieretijgers ook balen van hun gedrag in sommige situaties, maar in elk geval het altijd proberen. Ik vind het knap dat je er al zo mee bezig bent geweest van tevoren!

@Ishq door een handtekening onder het contract ben je 100% gebonden. Maar ook bij bepaalde toezeggingen of uitlatingen (mondeling) die de werkgever als een aanvaarding mocht opvatten, raak je gebonden. Stel je voor je zegt telefonisch ja, en de recruiter stuurt jou daarna een whatsapp “echt leuk dat je bij ons aan de slag gaat, contract volgt vlg week” en jij ontkent dat berichtje niet, is dat strikt genomen uit te leggen als een Ja.

Of de soep echt zo heet wordt opgediend en wat het bedrijf eraan heeft om jou daaraan te houden (als jij hier later onderuit wil) of jou van contractbreuk en voor bep. kosten en schade verantwoordelijk te houden?
Die kans is in de praktijk vrij klein, maar van een afstandje vind ik dat heel lastig te zeggen. Het bedrijf maakt hierbij een inschatting van div zaken (hoeveel moeite zij hebben gedaan, of het een lastige markt/te werven functie is etc). Ik adviseer vriendinnen niet om zomaar JA te zeggen als dat een misschien is.

Dit bedrijf wil de druk erop houden maar ik zou aangeven dat het voor jou niet - alledaags is, een juridisch document en dat je dat goed wil begrijpen en bespreken met een kennis ofzo? En dat ernaar streeft er medio vlg week erop terug te komen of eerder indien mogelijk. Dan heb je tijd gekocht tot donderdag

3 likes

Naar aanleiding van jullie berichtjes heb ik een mail geschreven dat ik het een fijn gesprek vond, en veel zin heb in de nieuwe functie maar dat ik trede hoger passender vindt bij mijn nieuwe functie en verantwoordelijkheden.

Ben een beetje zenuwachtig, en voelt als bedelen, maar ga het toch sturen. OMG jongens!!

18 likes

Ja het is balen maar het is m’n eerste baan waar ik uberhaupt kon onderhandelen dus pak het niet te zwaar op haha! Hoor in maart of mn contract nog verlengd wordt voor een half jaar, daarna moet ik weg ivm max aantal tijdelijke contracten. Doe nu ook totaal niet het werk waar ik voor aangenomen ben, heel typisch

2 likes

Stoer van je!!! :sunglasses: is niet bedelen is gewoon als boss bitch het geld halen waar je recht op hebt.

5 likes

Wel een beetje een anticlimax, want ze bleven bij dit aanbod. Ik ben nu al hoger ingeschaald dan anderen die dezelfde functie doen. Bij goed functioneren ga ik wel een trede hoger.

Nou ja, ik heb het in elk geval gevraagd ofzo.

Het is wel echt een mooie kans voor mij.

9 likes