Sollicitatietopic (Deel 1)

Jammer zeg! Wel heel goed dat je het hebt gevraagd, is het volgende keer misschien iets minder moeilijk.

1 like

Ik zou vandaag horen of ik het ben geworden of niet. Maar is toch nog andere kandidaat vanuit het bestuur die ze eerst nog willen zien/spreken
 Dus hoor het over een week pas helaas.

Wat een onprofessionele gang van zaken zeg om langer te moeten wachten.

Ja, al mijn gesprekken zijn via ZOOM of Skype gegaan. Het was allemaal wat ongemakkelijk, maar sollicitatiegesprekken zijn vaak niet echt heel ontspannen. Bij een gesprek was ik heel erg afgeleid, omdat de prater steeds in beeld kwam op maximaal scherm. Even je beeld en geluid testen, kan ik wel aanraden.

2 likes

@ iedereen die heeft gereageerd op mijn dilemma, dank jullie wel allemaal!

Bedrijf Y heeft mij vandaag inmiddels laten weten wat zij mij zouden kunnen bieden en dit ook op de mail gezet! Ik moet nu wel een hele hoop formulieren invullen en opsturen zodat het arbeidsvoorwaarden gesprek kunnen doen, maar salaris is vastgesteld, startdatum en met mijn studiekosten wordt het maatwerk maar we gaan er wel uitkomen.
Ik ga dus voor bedrijf Y kiezen!
Ik ben er wel echt blij mee, wordt totaal iets nieuws voor mij en een heel andere omgeving dan ik gewend ben maar ben er echt heel blij mee. Ik beign in januari dus nog wel even 2 maanden rust, maar het voelt goed!

Maandag bedrijf Z en X afbellen (van beide wel arbeidsvoorwaarden gekregen, maar nog niets wat ik heb getekend of toegezegd).

12 likes

Wat ontzettend fijn dat je over 2 maanden (wat gaat het jaar snel voorbij eigenlijk ondanks corona :open_mouth: ) dan kan beginnen aan een leuke baan. :slight_smile:

1 like

Ja, ik heb ook alles via teams gehad. Eerste keer vond ik het ook apart, maar daarna wel super chill lekker in mijn joggingsbroek, eigen omgeving, geen reistijd en natuurlijk wel gewoon een net blousje aan, make up etc.

1 like

Echt he, ik ben heel benieuwd hoe het gaat zijn. Vooral de start periode. Hier mensen die al zijn begonnen of ingewerkt zijn via thuiswerken?

Wauw zo snel kan het dus gaan! Gefeliciteerd!

En ik begin maandag met inwerken in home office :pensive: echt jammer, maar ja. Ga er 1x per week heen denk ik en de rest vanuit huis.

1 like

Dankjewel!

Oohh hoop dat het een beetje te doen is, succes volgende week!

Ja ben zelf ook wel teleurgesteld. Het leek me een hele leuke omgeving en functie. Maar voel me nu een beetje alsof ik ben gedumpt, maar ‘als het andere meisje toch niet beter is wil ik je wel terug hoor!!’ :joy:

Ik heb morgen een gesprek! Ben heel zenuwachtig
 jullie nog aanraders om voor te bereiden, behalve de standaard zwakke punten/ goede punten en kantoorinfo?

Ik doe altijd meest gestelde vragen opzoeken en dan eruit pikken wat mij het meest relevant lijkt voor de functie en dan deze voorbereiden. Ook helpt het voor mij om competenties op te zoeken en deze te verwerken in antwoorden. Verder uitwerken hoe mijn huidige (of vorige) functie aansluit op de vacature en bedenken wat ze willen horen. Als laatste een paar goede vragen voor het einde van het gesprek bedenken.

2 likes

Inderdaad, wat @Calypso en @Vaski zeggen. Zelf heb ik de STAR methode gebruikt/voor mezelf opgeschreven bij het antwoorden van bijv: de ‘standaard’ vragen over wat een zwak/sterk punt van je is. Noteer voor jezelf waarom je specifiek voor die functie/vakgebied wil gaan + het desbetreffende bedrijf.

Ik had paar berichten hierboven tips gekregen over welke vragen leuk zijn om te stellen aan het einde van een gesprek. Vooral de vraag ‘Wat maakt werken bij bedrijf X zo leuk?’ viel goed in de smaak.

Succes!

2 likes

STAR methode: http://www.carrieretijger.nl/carriere/solliciteren/sollicitatiegesprek/gesprekstechnieken/star

1 like

Meestal doe ik ook nog even oefenen met mijn vriend of en vriendin en bespreek ik vragen (meestal die ik al een keer eerder heb gehad) waar ik weet dat ik op vastloop. Dat zorgt vaak voor een beter inzicht waardoor ik niet (weer) vast kom te zitten in een vraag of een antwoord geef waarvan ik weet dat ik er niet blij mee ben.

1 like

Haha ja die gebruik ik ook! Ook hun standaard vragen.

1 like

dank jullie wel @Vaski @Trenchcoat @Calypso! Handige site,vooral die meestgestelde vragen! Vind STAR altijd zooo lastig, heb het al eerder in een sollicitatiegesprek moeten doen (toen hadden ze al in de uitnodiging vermeld dat ze competenties zouden uitvragen via STAR) dus nu maar ff goed voorbereiden :muscle:

1 like

Oh man ik word er zo moedeloos van dat ik elke keer terug krijg; te weinig ervaring. Ja dat weet ik maar ik moet ergens beginnen.

6 likes

Ik heb donderdag gesolliciteerd op een functie waar ze per direct iemand voor zoeken. Sluitingsdatum is 5 november. Echter heb ik nog geen ontvangstbericht ontvangen, zouden jullie nogmaals mailen of het goed ontvangen is of nog afwachten?

1 like