Sollicitatietopic (Deel 1)

Haha ja ik heb net een baan aangenomen toen ik nog in een ander land woonde, op basis van 2 gesprekken met de eigenaren en ben toen verhuisd. Op mijn eerste werkdag zat ik voor het eerst op kantoor :smiley: heel raar. Maar goed, als je normaal gesproken 1x op kantoor geweest bent voor een gesprek weet je eigenlijk ook niks haha. Maar leuk dat het zo leuk was! Denk maar vast na over je salaris, want als het tweede gesprek net zo goed gaat als het eerste, is er een dikke kans dat ze daar alvast naar gaan vragen.

4 likes

Aaah ik ben uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek, zo mega spannend. Het voor een werkgever waar ik eerder heb gewerkt, maar het gesprek is helaas met voor mij onbekenden. De komende week maar goed voorbereiden. Ik vind vooral een goed verhaaltje op de vraag: ‘vertel eens wat over jezelf’ lastig om kort en to the point maar toch leuk en goed te maken.

8 likes

Ik ook! Vind dat altijd zo geforceerd ofzo (voelt voor mij dan zo).

1 like

Ja precies, dat je dan zo’n ingestudeerde elevator pitch moet laten horen maar dat het toch een lekker spontane reactie lijkt

1 like

Er gebeurde een beetje iets raars in mijn sollicitatiegesprek vandaag

Het was het eerste gesprek en het was virtueel. Het liep allemaal prima en we kwamen al een beetje uit op wanneer we gesprek 2 en 3 zouden inplannen en wanneer ik daarvoor beschikbaar zou zijn. Toen viel plots zijn hele internetverbinding weg en is hij sindsdien niet meer teruggekomen in het gesprek. Ik heb hem toen eerst gemaild met ‘‘I think we were having a small connection problem’’ en nadat hij na een uur nog niets had teruggestuurd heb ik de dagen toegestuurd waarin ik beschikbaar ben voor vervolggesprekken. Nu, 6 uur later, heb ik gewoon nog niets van hem gehoord?? Terwijl hij wel steeds online is op LinkedIn. Ik zou op zijn minst iets verwachten van; ''that ended a bit abrupt, sorry about that". Nu ben ik ook natuurlijk weer onzeker of er wel nog uberhaubt iets uit gaat volgen :slightly_frowning_face:

Was dat gesprek alleen met 1 persoon?
Waarschijnlijk is hij op LinkedIn online via zijn telefoon en dat gesprek met jou was via de laptop. Wellicht internet eruit?

Zou even wachten tot morgen, denk dat je dan we iets van hem hoort.

1 like

Dankje, het was inderdaad met 1 persoon. Hij had wrs ook een beetje een rotdag door internet issues. Ik zal nog even geduldig moeten zijn tot morgen denk ik en HOOP dat ik dan wat hoor

1 like

Wauw ja hier heb ik zeker wat aan, thanks!

1 like

Gaaaaf :smiley: wat super goed!

1 like

Ik had vandaag mijn sollicitatie, maar ik weet het niet zo goed. Ik kwam soms niet helemaal uit mijn woorden of goed uit de verf. Ik heb in ieder geval wel al mijn vragen kunnen stellen. Nu ga ik het hele weekend nadenken of dit iets is wat ik wil doen.

lief dat je het vraagt! Nou, na iets van 24 uur kreeg ik inderdaad een semi verstrooid berichtje dat hij technical difficulties had maar hij een vervolggesprek voor mij ging inplannen! Dus inmiddels heb ik gesprek 2 en 3 op dinsdag en woensdag staan. Me happy! Het was wel een beetje apartig van hem dat hij het pas na zo laat stuurde, maar hij liep denk ik volledig achter de feiten aan die dag :disappointed_relieved:

4 likes
Ik ben altijd negative Nancy in dit topic de laatste tijd dus ik mik het wel even in een spoiler

Ik kreeg deze week een telefoontje met een uitnodiging voor een eerste gesprek. En toen ik ophing was ik niet blij met een gesprek, maar barstte ik meteen in huilen uit omdat ik weer zo’n klote kennismakingsgesprek moet gaan voeren. Weer m’n beste representatieve neplach, weer “iets over mezelf vertellen”, weer vertellen ~wat ik zoek in een baan enz. enz.
Écht geen zin in. Het is een “wel okĂ©â€ functie en dat is op dit moment goed genoeg, en ik wil ook echt graag weer een baan en dat is ook nodig, dus ik moet toch m’n best doen. Maar bah bah bah

4 likes

Ik heb morgen een eerste gesprek. Accountancy/tax achtig bedrijf. Mensen die daar ervaring mee hebben en weten of ze bin veel bedrijven echt allemaal van die dingen adhv dat STAR ding gaan vragen? En nog last minute tips voor de voorbereiding zijn altijd welkom!

1 like

Ik heb twee sollicitatiegesprekken gehad in die branche, maar eigenlijk bij beide niet echt die methode zien terugkomen in het gesprek. Heb die gesprekken juist als heel gezellig ervaren

1 like

Morgen! Laat in de middag dus ook nog lekker de hele dag wachten en zenuwen opbouwen :woozy_face:

Dankjewel :orange_heart:

1 like

Het kan soms zo erg als een salesgesprek/toneelstukje voelen
 veel succes! En het is fijn om hier dingen van je af te schrijven, ook al zou het klaag na klaag na klaag zijn

1 like

Dank je! En ja, hoe suf ook, het helpt toch om het weg te schrijven én om herkenning te vinden :pensive:

Ik heb zojuist mn eerste ‘echte’ sollicitatie ingediend! Ik ben dus een starter maar heb gesolliciteerd op een functie waar om minstens 3 jaar ervaring wordt gevraagd. Ik vrees te hoog gegrepen, maar niet geschoten altijd mis, dacht ik.

6 likes

Dit kan sowieso!

Het komt wel vaker voor ja
 Dat er in de vacature niks of “marktconform” staat, en als je er niet naar vraagt/of inderdaad niet een relevante persoon te spreken krijgt, komt het niet altijd eerder te sprake dan het arbeidsvoorwaardengesprek.

Ik snap wel dat je de gang van zaken vervelend hebt gevonden, het tweede gesprek heeft dan toch minder nut gehad voor beide kanten lijkt me. Maar je kan zeker altijd nog het hierop laten stoppen!

1 like

Even tijd voor random polls

Vind jij het antwoord ‘ik heb enige tijd nodig om negatieve feedback een plekje te geven’ een goed antwoord op de vraag ‘Noem een slechte eigenschap’?

• Niet echt
  • Opzich wel

0 stemmers

En op dezelfde vraag, vind jij het antwoord ‘ik kan ongeduldig zijn’ een goed antwoord?

• Niet echt
  • Opzich wel

0 stemmers