Sollicitatietopic (Deel 1)

Opzich een goed voorbeeld van een slechte eigenschap, maar een gevaarlijke die door een werkgever snel verkeerd kan worden opgevat.

7 likes

@Victoria eens met coffeebreaks. Het is een goed voorbeeld van een slechte eigenschap, maar ik vind hem niet zo professioneel benoemd. Zou hier als werkgever zelf denk ik een beetje door afgeschrikt raken. Ik krijg er associaties van van iemand die vrij jong is en alles heel persoonlijk en heftig opvat, dat zou ik zelf niet zo’n prettig vooruitzicht vinden.

3 likes

Groot gelijk. En fijn ergens dat het van beide kanten dan geen match was toch, is dat ook gewoon duidelijk. Hopelijk gaan de dingen waar je het wel ziet zitten de goede kant op!

1 like

Haha hoe reageerden ze dan? Ik vind het wel stoer dat je hebt aangegeven dat het wat jou betreft ook geen klik was! Als je op zich oké zit waar je nu werkt mag je ook best kritisch zijn in wat je volgende stap is idd.

1 like

Flauw dat zij jou wel mogen afwijzen maar andersom niet :sweat_smile:

13 likes

Haha ik ben ook eens afgewezen dat iemand dus zei: ‘ja ik heb uh slecht nieuws’, is volgens mij meer omdat ‘afwijzing’ nooit leuk is of uit ongemak ofzo

1 like

Waar slaat dat nou weer op haha. Sorry hoor, maar dan ben je toch gewoon blij dat je daar niet hoeft te gaan werken. In dat geval beter kwijt dan rijk hoor.

1 like

Ik heb dat ook een keer gehad, toen ging de recruiter (met wie ik wel veel contact had gehad) met zo een heel zielig meelevend huilstemmetje zeggen dat ik de rol niet kreeg. Lief bedoeld, waarschijnlijk uit oprechte meelevendheid, maar ik werd er echt zwaar geirriteerd van destijds haha

2 likes

Ik vond het super chill, had een kleine notitie precies onder m’n webcam geplakt met de belangrijkste punten die ik graag wilde noemen!

1 like

Whooo ik heb een baan :partying_face::partying_face:

27 likes

Gefeliciteerd!!

1 like

Dat is snel nieuws na je gesprek!! Gefeliciteerd!

@kleinmaargroot @maan_zon ja thanks!!! Is supersnel gegaan. ben begonnen met het bedrijf wat me het meest aansprak, en gelukkig was dat dan ook wederzijds. Denk dat ik het meer te danken heb aan gunstige studie dan aan dat ik nou zoveel indruk heb gemaakt. Maargoed, ik heb een baan bij mijn eerste keus bedrijf dus ben helemaal happy!

4 likes

Ik kijk gewoon naar het scherm hoor, anders zie je de ander niet en hoe kun je dan enigszins oogcontact houden en het gezicht ‘lezen’? Lijkt me heel ongemakkelijk…

5 likes

Ik ben altijd wel eerlijk. Bij de baan waar ik in januari begin heb ik toen gezegd dat ik op dat moment geen andere gesprekken had lopen maar wel heb gehad. Daarna uitgelegd dat die functie/bedrijf wel echt het beste bij mij paste en ik heb meest enthousiast van werd. Wat ook waar was. Ik had juist het idee dat je jezelf dan eventueel in de vingers snijd omdat je niets anders hebt lopen en dan misschien minder gewild over komt. Dus ik denk dat voor beide antwoorden wel iets te zeggen valt. Uiteindelijk is het denk ik ook meer een informatieve vraag zodat ze een beeld hebben van de eventuele vervolgstappen.

1 like

Hmm ja ik vind dat eerlijk gezegd een beetje een rare vraag :grinning_face_with_smiling_eyes: Inderdaad alsof je naar complimenten vist. Ik zou dan eerder eindigen met de vraag of zij nog vragen aan jou hebben of wat zij nog over jou zouden willen weten!

2 likes

Ik heb nog niks gehoord over mijn sollicitatie na het gesprek van vorige week, dus ik denk niet dat ik het ben geworden. Er gaan nu ook collega’s weg uit mijn team en ik moet erover nadenken of ik hun werk wil overnemen, maar ik weet het niet zo goed. Ik zit echt in een thuiswerksleur en ga liever de hele dag series kijken ipv werken :joy:

Dit was mijn spreekbeurt! Zijn er nog vragen? :woman_artist:

1 like

Ik heb net mijn gesprek gehad en poeh ik vond het hard werken.
Had een beetje een black out toen het meer inhoudelijk werd dus denk niet dat ik het ga worden.
Vond het ook gek dat bij mijn eerste gesprek al gevraagd werd naar een salaris indicatie en kon alleen zeggen wat mijn huidige salaris was, dus was daar niet oo voorbereid. Mocht er een wonder geschieden en ik aangenomen worden moet ik kijken of ik dat toch nog kan onderhandelen.

Volgende keer als ze direct beginnen over een salaris gewoon zeggen dat je hier later, desnoods schriftelijk, op terugkomt. Dan kan je de schade beperken, want dit is gewoon heel tactisch van de andere partij. Balen :frowning:

1 like