Ik stuurde direct gewoon alles mee. Soms kon ik wel een e-mailadres elders op de website vinden voor sollicitaties door een beetje te kutten met de zoekmachine.
Ze vinden het meestal alleen maar leuk dat je zoveel enthousiasme toont voor hun bedrijf! Het ergste dat er kan gebeuren is dat je geen reactie krijgt, dus niet geschoten is altijd mis he. Succes!
Daar zijn ze voor toch
In de open sollicitatie die ik heb verstuurd, heb ik een losse motivatiebrief geschreven met dat er op dit moment geen passende vacatures zijn maar ik graag enthousiasme kenbaar wil maken voor bedrijf X (waarom bedrijf x, wie ben ik, wat kan ik voor het bedrijf ābetekenen etc.). In de mail maak ik al kenbaar dat ik een open solli heb verstuurd, iets in de trant van:
āHierbij mijn open sollicitatie voor een functie binnen bedrijf X. Vanwege mijn relevante werkervaring, klantgerichtheid, hands on mentaliteit en affiniteit met jullie producten denk ik dat ik een goede toevoeging kan zijn aan jullie team!ā Blablaba chocoladevla.
@lijnewiets
Succes!!!
brrr laat je niet gek maken hoor! Komt goed.
Ik had ook een zoomsolli en ik was zoo zenuwachtig; ik reageer ook altijd heel bevestigend tijdens het luisteren met hmmh, ja etc, moest me echt inhouden nu haha.
Anyway ik heb een tweede gesprek (nog zenuwachtiger, want wil zo graag!) en moet een casepresentatie versturen. Ik heb dit nog nooit gedaan en kan niet zoveel vinden met googlen?!
Moet ik echt een presentatie maken, of is dit te letterlijk? En moet ik dit dan ook letterlijk presenteren tijdens het tweede (zoom)gesprek? Wil de baan zo graag en ben nu helemaal in paniek haha.
Heb vorige week officieel een hele leuke baan geaccepteerd, maar sindsdien heb ik elke dag wel berichtjes en telefoontjes van HR/recruiters gekregen van andere leuke banen waar ik weken geleden heb gesolliciteerd. First world problems maar tochā¦
Tandartscontrole, oh jee, twee gaatjes, links en rechts, kan niet tegelijk verdoofd
Volgens mij is er niet echt een standaard manier om dit te doen! Wat ik doe is in de mail zelf een korte enthousiaste introductie schrijven, iets van ājullie bedrijf springt mij al even in het oog blablabla omwille van x of project y, dit sluit aan bij mijn interesse x en ervaring y (kort houden), ik zou het dan ook fantastisch vinden om deel uit te maken van jullie team moest er nu of in de toekomst een positie vrij komen!ā
Iets korts wat hen warm maakt, en dan verwijzen naar je uitgebreidere motivatiebrief en je cv in bijlage. Je loopt altijd de kans dat ze je bijlage niet openen als ze het heel druk hebben of geen interesse hebben, maar een hele brief via mail vind ik persoonlijk een beetje onprofessioneel.
Let wel: je zal waarschijnlijk niet altijd reactie krijgen, of afgewezen worden (bedankt voor je interesse maar momenteel zijn wij niet op zoek blablabla), maar ik ben ook wel eens op de koffie uitgenodigd bij een bedrijf ook al zochten ze op dat moment niemand! Ze hebben dan wel je contactgegevens dus de kans is groot dat als ze in de toekomst iemand zoeken, ze eerst bij jou terecht komen. Succes!
Grappig dat je dat zegt, want ik herken dit. Ik heb nu een vast contract gekregen en daardoor mijn sollicitaties op nul gezet en ben oprecht aan het genieten van de rust die het geeft. Maar opeens kreeg ik een aantal leuke vacatures doorgestuurd! En werd ik ook weer gebeld door recruiters.
Het valt me op dat je hier 3 opties geeft en die allemaal zelf al als āgaat nietā bestempelt, en dat is echt niet nodig! Vooral bij een open sollicitatie, en al helemaal bij een bedrijf waar jij graag wilt werken, moet je er gewoon voor gaan en zien wat wĆ©l kan! Je zegt dat er geen optie voor een open sollicitatie is, maar heb je al eens gegoogled hoe hun emailadressen eruit zien? Wie je leidinggevende zou worden, of jouw rol al bestaat of dat je die moet creĆ«ren? En dan diegene dus mailen dat JIJ zijn nieuwe werknemer bent. En je bent geen student meer, maar er zijn ook bedrijven die de stages anders kunnen invullen en dat het niet per se via een uni hoeft te gaan.
Dit klinkt misschien heel streng, maar ik bedoel het meer als een GA ERVOOR want je kan dit echt, als je maar kijkt naar wat wƩl kan en wat jij allemaal kunt. Dat is echt meer dan je denkt! En JA natuurlijk ga je die recruiter contacteren, want jij wil daar gewoon werken. Dat vinden recruiters zelf juist chill, want dan hoeven zij minder werk te doen, als jij een goede kandidaat blijkt.
Ik heb ooit, recht uit de uni, een (hele arrogante) brief geschreven naar een bedrijf waar ik heel graag wilde werken. Ik wilde een rol die zij nog niet hadden, dus heb ik gezegd dat ik hun nieuwe zo-en-zo was en ik heb de baan gekregen. Dus het kan, echt waar! Je moet het alleen durven!
Ik vind dit echt zo stoer!
Ik wilde net aan een nieuwe sollicitatiebrief beginnen, word ik gebeld dat ik morgen op gesprek mag komen.
Ga nu dat maar voorbereiden. En heel snel een goede outfit uitzoeken. Ben helemaal zenuwachtig, dus ga dalijk ff een dansje doen mān energie dār uit laten en aan de slag!
Ja 20 paginaās. Dus ik denk ook gewoon dat het een (powerpoint)presentatie is, maar ik ben bang dat het woord āpresentatieā te letterlijk neem. Maar ik wil ook niet vragen van eeh wil je echt een presentatie of een saai document (ok nu ik dit typ snap ik wel dat ze niet 20 paginaās uit word willen hebben )
De vraag/case is best concreet en daar kan ik wel mee uit de voeten. Ik kom gewoon uit een sector waar tweede gesprekken niet echt aan de orde zijn haha. En ik wil de baan heel graag, dus leg alles onder een vergrootglas.
Ben nu uwv sollicitatie dingen aan 't doornemen zodat ik een keer fatsoenlijk positieve en negatieve dingen kan noemen zonder dat ik mezelf neerzet als een ongeschikte kandidaat
Vind 't wel spannend omdat ik nu aan mezelf ga twijfelen of ik 't kan
Is het geen idee om met iemand te praten die jou goed kent, zodat diegene jou kan vertellen wat je goede kanten zijn?
Ik ben zelf erg kritisch naar mezelf en focus me vaak op wat ik niet goed kan. Mijn vriend pept mij voor een gesprek dan helemaal op door alle positieve dingen te benoemen en er ook voorbeelden bij te geven waarom ik wel goed ben in wat ik doe.
Ja ik schakel mān vriend zo nog ff in.
Die had vandaag een goed gesprek op zān werk over een hogere functie, dus we zitten vast in een goede flow
Oh ja met een papiertje wordt dat wel lastig ja! Dat met de tandarts was een real life scenario uit mijn leven waarna een collega vroeg of ik misschien snode plannen had dat ik er opeens zo vaak niet was haha. Maar zou me er inderdaad niet te druk om maken nog en eerst maar solliciteren, succes!
Wil je graag dat iemand het leest met een zorgachtergrond? Zo ja, dan kan je beter iemand anders vragen, maar ik wil best even kijken. Stuur dan maar een PM
Ik heb de mbo en nieuwe niveau 6 gedaan en beoordeel vaker brieven.
Als je wilt mag je hem pbāen, kijk ik vanavond/uiterlijk morgenvroeg ernaar.
Haha wat erg, als ze positieve dingen wilden weten had ik willen zeggen dat ik altijd op tijd ben. Valt navigatie uit en ben ik te laat ijs was wel meteen gebroken