Heb je meteen een vast contract gekregen?
Nee, ik heb intern op een andere functie gesolliciteerd. Dus mijn nieuwe leidinggevende moest gelijk een vast contract geven. Mijn tijdelijke contracten hier waren op.
Ah fijn!
Ik zie bij de overheid functies waar meteen een contract voor onbepaalde tijd wordt gegeven (dus vast). Ik vind dat zo apart. Je wil toch eerst weten wat voor vlees je in de kuip hebt?
Owja, ik werk bij de Rijksoverheid en eigenlijk is er altijd wel een proefperiode van een maand en dan eerste een jaar, daarna vast. Maar misschien is het ook veranderd inmiddels.
Wow vet stoer van je! Gaaf
Ik zie het niet bij alle functies, maar wel bij een paar. Vond het opvallend!
Ik heb soms het idee dat sommige vacatures online komen te staan, terwijl er intern al kandidaten voor zijn. Dus meer voor de vorm. Is dat een verplichting of zo, dat er vacatures online komen ‘voor iedereen’ terwijl dan blijkt dat er intern al kandidaten zijn?
Jammer, maar komt zeker goed. Ik zou een afwijzing ook zeker niet bij jezelf zoeken. Soms past een andere kandidaat gewoon beter bij het bedrijf of de mensen. Gewoon weer door! En al helemaal niet twijfelen aan je capaciteiten trouwens!
Ik heb zelf echt weinig motivatie merk ik, om überhaupt te solliciteren. Maar goed, moet toch…
Dat is echt iets wat bij overheid sowieso veel voorkomt. Ze plaatsen daar gelijk de vacature extern maar ondertussen mag intern er ook op reageren.
@Calypso ik snap je gevoel wel, maar probeer het niet te veel op jezelf te betrekken. Er is nu gewoon veel concurrentie, en bekijk het ook zo bij die andere partij was je het uiteindelijk wel geworden he! Alleen hebben zij het zelf gewoon heel stom aangepakt!
Niet door naar tweede ronde, maar ze begonnen wel ook over dat er bijna dagelijks vacatures vrij komen bij het bedrijf, dus voel me niet helemaal afgeschreven
Ik heb 3 weken geleden op een vacature gesolliciteerd en kreeg een automatische email dat ze mijn mail ontvangen hadden en dat gesprekken met eventueel geschikte kandidaten in november zouden worden ingepland. Nog steeds niks gehoord dus ik ga er van uit dat ik niet op gesprek wordt uitgenodigd. Jammer, maar ik heb een vaste baan en ben op zoek naar iets anders en heeft geen haast. Alleen nu kom ik er vandaag achter dat de contactpersoon van die openstaande vacature (waar ik ook mee gebeld heb van te voren), vandaag zelf een sollicitatiegesprek heeft gehad bij mijn huidige bedrijf?!? Ik ben er eigenlijk een beetje van geschrokken en ik hoop niet dat ze aan mijn baas heeft genoemd dat ik weer bij haar huidige bedrijf heb gesolliciteerd? Denk niet dat dat gebeurt, maar ik ben nu wel een beetje bang dat het uitkomt dat ik solliciteer ofzo
Ooohh wacht even! Jij was toch ver gekomen in een sollicitatieprocedure en die gasten wisten toen uiteindelijk niet of ze die vacature wel of niet wilden uitzetten. Die zelfde mensen hebben de vacature weer OPNIEUW online gezet?
ooohh wat stom!
Nou lekker voor ze dat ze nog niemand hebben en weer opnieuw moeten beginnen!
Wat zou zij daarmee opschieten?
Ministerie waar ik voor werk moeten ze de vacature eerst 10 dagen intern uitzetten (organisatieonderdeel), daarna ministeries breed en daarna pas extern!
Wat @monkeyslut zegt, bovendien geldt voor die persoon toch precies hetzelfde. Zou me er niet zo druk over maken, weet niet of het een HR/recruitment positie is - maar doet niet veel goeds voor de integriteit van iemand
Niks natuurlijk, maar ik was bang dat het op een of andere manier ter sprake zou komen. Die gedachte zit dan in mijn hoofd. Ik schrok wel enigszins toen ik later op de middag m’n baas aan de telefoon had die zei: ik heb iemand aangenomen en je kent d’r. Maar het bleek een oud collega te zijn haha.
@Henry ja dat is zeker zo!
Hai ik kom hier even binnenvallen. Ik heb net een hele leuke vacature gezien bij een werkgever waar ik een paar jaar geleden ook heb gewerkt. Mijn toenmalige leidinggevenden daar werken daar niet meer, maar wel nog een aantal collega’s die ik nog op LinkedIn/Facebook heb. Maar waar ik nooit meer echt contact mee heb gehad.
Zouden jullie aanraden (een van) die oud collegas een bericht te sturen over dat ik wil solliciteren op die functie? En of tips hoe ik dat kan doen? Ene kant kan het me helpen natuurlijk maar het voelt dan zo van ‘hoi ik zoek alleen contact omdat ik iets van je moet’.
Nou in dit geval neem je ook alleen contact op omdat je iets van ze moet, dus ik zou dat gewoon eerlijk zeggen niks ergers dan iemand die je al 100 jaar niet meer hebt gesproken die ineens mailt: hey hoe is het? Om er dan na 3 mails achter te komen dat ze niet echt interesse hebben maar alleen iets willen. Dus zou ik gewoon sturen dat je een leuke vacature gezien hebt en dan je vraag. Vind ik niet gek hoor!
Is het sowieso maar een jaar of ook kan op verlenging?
Als het je echt gaat om daar werken, zou ik voor de parttime baan gaan. Ik denk dat bij een stage het voordeel is dat je ervaring op niveau hebt, maar je moet dan maar afwachten of dat je later aangenomen gaat worden. Als je er al werkt, ben je in ieder geval binnen en misschien kan je dan groeien/intern solliciteren. Ook geen garantie natuurlijk, maar over het algemeen zou ik denken dat je kansen dan groter zijn.