Sollicitatietopic (Deel 1)

Ik ben al begonnen in de maanden voordat ik mijn scriptie af had. Dit gaf me niet alleen afleiding, maar ook fijn als een soort oefening en om te kijken wat ik precies wilde en wat voor functies er waren.

3 likes

Minder werken op je huidige plek, is dat misschien een mogelijkheid? Dat je dan langer werkt met minder uren in de week - of zit je daar echt aan vast?

Helaas zit ik daar in vast, en die tweede vervanging die ik (hopelijk) kan gaan doen omvat zelfs 4 uur meer. Dus een beetje shit dat ik nu keuzes moet gaan maken op basis van zoveel onzekerheid

Hebben jullie het idee dat het nog iets uitmaakt op welk moment je jouw sollicitatiegesprek hebt? Bijv. als eerste of juist als laatste? Houden jullie er rekening mee bij het inplannen van een gesprek?

Ik heb open kaart gespeeld en aangegeven dat ik nog een uitnodiging had voor een gesprek en dat ik graag een goede keus wil maken en of ze er voor open stond om mij wat uitstel te geven. Ik kreeg direct een mail terug met dat dat geen probleem was!

Ik heb nu 2 baanaanbiedingen. Is het dan okĂ© om met beide partijen een arbeidsvoorwaardengesprek in te plannen? Om goed af te kunnen wegen wat het beste is voor mij? Want m’n moeder zei dat je als je zo’n gesprek inplant eigenlijk zegt dat je de baan wil, dat wist ik niet.
Help ik vind dit lastig, heeft iemand advies?
En ik heb deze week nog 2 sollicitatiegesprekken waar ik volgens mij ook goede kans maak dus dan wordt het nog een moeilijkere “dans”

@demelza onder deze post waar ik op antwoord staan wat lijstjes!

Uiteindelijk lag bij mij alles nog wel behoorlijk vast. In plaats van een cao was er een document voor de algemenere voorwaarden voor bijvoorbeeld ziekte en reiskosten enzo.

1 like

In de laatste maanden voor mijn studie. Ik vond dat uit eindelijk best stressvol want ik was ergens aangenomen onder voorbehoud dat ik mijn diploma op datum x zou halen. Aan de andere kant gaf het ook wel motivatie.

1 like

Ik denk dat opzich iedereen die ‘boven’ je staat in rang wel als credible wordt aangenomen. Ik zou niet iemand als referentie opgeven als diegene dezelfde titel als jij had/heeft

Komende maandag heb ik een kennismakingsgesprek voor een functie die me heel erg aanspreekt. Inmiddels al telefonisch en contact via de mail gehad. Het is een vrij informele sfeer op het kantoor, en ik wil me natuurlijk goed voorbereiden. Mijn CV nog even goed doorgenomen en aangepast waar nodig is.
Nu heb ik ook even wat vragen op papier gezet die ik zelf kan stellen (hoe gaan ze om met corona en de maatregelen, is er ruimte voor ambitie etc). Welke vragen stellen jullie tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik stel ook vaak bepaalde vragen aan de persoon/personen aan de andere kant van de tafel.
“Hoe lang werk je al bij X?” en dan ga ik soms nog doorvragen als ze enthousiast vertellen over hun tijd daar .
Soms vraag ik ook door naar de laatste ontwikkelingen/projecten/uitdagingen waar een bedrijf voor staat. Maar dat is afhankelijk van het soort bedrijf etc.

En vragen over andere voorwaarden (fietsenplan, bijdrage zorgverzekering, opleidingsbudget etc). ==> maar meestal bij 2e gesprek

3 likes

Heb je al eens nagedacht over een baan in media/retail (ecommerce)? Ik weet niet in welke stad je zoekt, maar via vrienden weet ik dat bedrijven zoals Coolblue/bol mensen met brede achtergronden aannemen. Heb je wel enige stageervaring naast je studie?

1 like

Ik heb ook een studie zoals jij gedaan en daarna een traineeship. Wil je daar in een PB wel meer over vertellen of anders met je meedenken?

1 like

Ja graag zou ik een pb van je ontvangen over het traineeship!

En de rest die gereageerd heeft: heel erg bedankt voor jullie adviezen en tips! Goede ideeën werden hier genoemd, alumni netwerk is een goede tip, en wat meer commerciëler sectoren sta ik ook voor open. Ik heb helaas geen stage gelopen bij de opleiding, daar waren bij ons niet veel plaatsen beschikbaar. Ik heb wel vrijwilligerswerk gedaan en bij commissies gezeten, maar helaas is dat niet de ervaring die werkgevers vaak willen.
Ik ga iig met jullie tips aan de slag!

Gun jezelf een baan waar je écht gelukkig van word (het leven is al kut genoeg met dingen zoals corona).

4 likes

Wat dragen jullie tijdens een sollicitatie?
Ik had er vandaag een en had een blazer en blouse aan en een nette zwarte jeans maar dat voelde toch niet echt geschikt ofzo. Heb geen ander soort broeken dus wil ik eventueel nog snel iets scoren voordat ik een tweede gesprek heb of elders nog gesprekken zou doen. Een jurk leek me minder geschikt omwille van de functie maar weet niet of dat ergens op slaat haha

Had vandaag mijn eerste gesprek en heb een aantal punten meegenomen! Dank!

Mijn eerste gesprek vandaag ging heel goed, nu is het afwachten of en wanneer ik een uitnodiging krijg voor een tweede gesprek. Ze verwachten binnen twee dagen maar uiterlijk vrijdag. Dus nog even in spanning afwachten.

1 like

Ligt ook een beetje aan de soort baan/functie. En formeel/minder formeel. Ik had een nette zwarte broek aan met een witte col en een bruine blouse en daaronder simpele zwarte laarsjes met een kleine hak. Representatief overkomen is belangrijk in de functie waar ik voor solliciteerde. Ik vond make-up wat lastiger, maar heb het uiteindelijk gewoon basic gehouden met een naturel lipstick. Het is toch het eerste wat ze zien bij binnenkomst en aan de hand van je outfit zien ze ook meteen of je het serieus neemt. Kreeg er wel een compliment over dus denk dat het wel een goede keuze was.

1 like

Dat ligt echt aan de functie.

In het onderwijs speel ik vaak de basic bitch met kleurrijke blazer, simpel basic blouseje ‘nette’ spijkerbroek en onopvallende sneakers / enkellaarsjes. Dit omdat ik een keer voor ‘excentriek’ werd uitgemaakt en derhalve niet bij een school zou passen op basis van een opvallendere blazer :joy:.

Voor marketingfuncties en bij ict-bedrijven pak ik vaak wel wat meer uit. Maar ik draag sowieso liever geen jurkjes en rokjes, omdat ik mij daar vaak niet fijn in voel.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je gewoon fijn en zelfverzekerd voelt in een outfit. Soms gewoon net even netter dan je dagelijkse kloffie pre-corona. Ik heb wel een keer een bedrijf gegoogled om te kijken hoe formeel of informeel ze daar waren.

En ik prefereer liever dure/mooie stoffen dan synthetische troep als het warm is. :stuck_out_tongue:

1 like

Hmm ja. Heb mn make up ook basic gehouden (enkel mascara en foundation zoals ik anders ook doe, lipstick was nu niet zichtbaar ivm mondkapjes dus heb ik niet over nagedacht zelfs haha). Verder had ik simpele bruine laarsjes met kleine hak aan.
Ik vraag me af of ze om die jeans me zouden afstrepen? Kan me niet meer herinneren of die man zelf een jeans aanhad of niet omdat hij al neerzat toen ik binnenkwam. De hr dame had een lange casual jurk aan.
Het ging om een functie als (sales) ingenieur (dit haal ik later nog weg ivm herkenbaarheid)

1 like

Wat draag je dan zoal als je uitpakt? :biggrin:
Volledig met je eens qua stofkeuze, naast dat je je er minder kapot in zweet, ogen iets stuggere/duurdere stofjes ook automatisch al wat netter he