Sollicitatietopic (Deel 1)

Maar welke functie zou je willen?
Ik zou zelf niet zomaar savonds pas bellen als ik heb gezegd dinsdag laat ik het weten.
Laat je ook niet echt betrouwbaar overkomen bij je nieuwe bedrijf.
Als je toch al weet dat waar je bent aangenomen, niet de functie is die je zou willen zou ik het afslaan

Ik zou open kaart spelen en vragen of het nog iets langer kan wachten. De asshole move kan maar zou dat wel zien als last resort, zou eerst proberen om het op een open en nette manier te bespreken, dat is ook de basis waarop je graag een werkrelatie zou willen bouwen lijkt me. Dat begrijpen ze vaak best wel, zeker als ze je graag willen hebben. Ik zie dus niet zo goed wat je ermee wint om het meteen al op assholemanier te spelen als het niet hoeft.

2 likes

Het zijn allemaal hele leuke opties, dus tot nu toe denk ik dat er niet 1 veel beter is dan de andere: leuke doelgroep, allemaal ±15 min fietsen, salaris zelfde schaal. Wellicht qua doorgroei/scholings mogelijkheden nog wel een verschil, maar dat heb ik zojuist even op de mail gezet om na te vragen.

Ok jij en @Lemongrab hebben me overtuigd, ik ga open kaart spelen en het aankaarten. Ik heb toch 2 maanden opzegtermijn dus het is niet alsof ik per direct aan de slag ga ook.

3 likes

ahhh ik heb een vacature gevonden en ik word daar zo enthousiast van! Staat een telefoonnummer bij, dus ik zal snel eens bellen. Alleen, moet ik mijn werkgever laten weten dat ik wat om me heen aan het kijken ben? Heb daar eigenlijk niet zo’n zin in, maar ja, kan me ook voorstellen dat dit nieuwe bedrijf een referentie wil gaan bellen.

Nee, zeker niet doen. In sommige gevallen kan het, maar vaak werkt dat tegen je, en je schiet er ook niet zoveel mee op. Je kan ook een directe collega als referentie vragen die je in vertrouwen kunt nemen, of een vorige werkgever. En anders zullen ze wel begrijpen dat je niet tegen je huidige werkgever vertelt dat je aan het solliciteren bent en je die dus niet als referentie kunt opgeven. En misschien hoeven ze wel helemaal geen referenties joh.

4 likes

Sterker nog, een bedrijf mag helemaal geen referenties bellen zonder jouw goedkeuring daarvoor, dus in principe zou dat niet moeten kunnen.

Oja en natuurlijk veel succes @Max!

3 likes

en @Trivia Nee, ik heb eigenlijk ook helemaal geen zin het te vertellen, gaat ze niets aan. En het kan natuurlijk ook altijd op niets uitdraaien (ook al vind ik mezelf uiteraard super geschikt voor de functie). En dan werk ik misschien nog wel een tijdje voor mijn werkgever nu. Die nieuwe functie is echt wat anders dan wat ik nu doe, maar sluit er volgens mij heel erg goed op aan. En zoals @anon18050057 ook eerder zei, ik hoef niet per se nu mijn droombaan te vinden. Het kan zijn dat ik hier na een tijdje van denk dat ik toch weer een andere kant op wil, ook prima

1 like

Oh dat is goed om te weten, ik had het er met een vriendin/collega over en die zei dat ze het sowieso aan mijn manager zou vertellen als ze ergens anders op ging solliciteren. Ik dacht echt, heh, is dit gebruikelijk? Dat gaat die man toch niets aan, ik wil helemaal niet dat hij dat weet.

En dankje!!

Vanaf wanneer zijn jullie begonnen met solliciteren? Deden jullie dit al in de laatste maand(en) van jullie studie of hebben jullie hier mee gewacht tot je afgestudeerd was?

Ik hoop dat iemand me een beetje advies kan geven over de volgende situatie:

Ik heb een hele leuke baan op dit moment. het is echter een zwangerschapsvervanging met een tijdelijk contract. Hierna kan ik hoogstwaarschijnlijk wel weer een vervanging op me nemen, en ik hoop eigenlijk dat er hierna een strucurele mogelijkheid is. Hier is echter geen duidelijkheid over, al zou ik heel graag willen blijven als ik die kans krijg. Echter heb ik het afgelopen jaar een post-HBO gevolgd, voor een functie die ik nu niet uitvoer. Nu ben ik benaderd door een organisatie die aangeven mij voor 12 uur in te willen zetten in dus die andere functie waar ik recent voor afgestudeerd ben. Nu lijkt een combinatie mij super, dus ik heb in mijn enthousiasme ingestemd. Nog niets ondertekend maar er volgt wel een arbeidsvoorwaarde gesprek. Na er eens goed over nadenken en het thuis besproken te hebben, moet ik echter concluderen dat 12 uur werken icm mijn huidige baan teveel wordt, dit krijg ik niet geregeld met de opvang voor de kinderen en ik wil ook niet fulltime van huis zijn. Maar om nu gewoon ā€˜nee’ te zeggen lijkt me heel stom aangezien ik niet weet wat er op mijn werk gaat gebeuren na de zwangerschapsvervangingen. Of er dan nog mogelijkheden zijn is heel onzeker. Iets achter de hand hebben is dan wel handig…
Mijn idee is om nu te onderhandelen om te kijken of ze mij ook 8 uur zouden willen inzetten (zij hanteren normaal gesproken contracten van min. 12 uur). Alleen weet ik niet goed hoe ik dit moet verwoorden aangezien ik al in mijn enthousiasme al ja heb geroepen.

Sorry voor de vaagheid, hopelijk is het alsnog een begrijpelijk verhaal!

Ik ben al begonnen in de maanden voordat ik mijn scriptie af had. Dit gaf me niet alleen afleiding, maar ook fijn als een soort oefening en om te kijken wat ik precies wilde en wat voor functies er waren.

3 likes

Minder werken op je huidige plek, is dat misschien een mogelijkheid? Dat je dan langer werkt met minder uren in de week - of zit je daar echt aan vast?

Helaas zit ik daar in vast, en die tweede vervanging die ik (hopelijk) kan gaan doen omvat zelfs 4 uur meer. Dus een beetje shit dat ik nu keuzes moet gaan maken op basis van zoveel onzekerheid

Hebben jullie het idee dat het nog iets uitmaakt op welk moment je jouw sollicitatiegesprek hebt? Bijv. als eerste of juist als laatste? Houden jullie er rekening mee bij het inplannen van een gesprek?

Ik heb open kaart gespeeld en aangegeven dat ik nog een uitnodiging had voor een gesprek en dat ik graag een goede keus wil maken en of ze er voor open stond om mij wat uitstel te geven. Ik kreeg direct een mail terug met dat dat geen probleem was!

Ik heb nu 2 baanaanbiedingen. Is het dan okĆ© om met beide partijen een arbeidsvoorwaardengesprek in te plannen? Om goed af te kunnen wegen wat het beste is voor mij? Want m’n moeder zei dat je als je zo’n gesprek inplant eigenlijk zegt dat je de baan wil, dat wist ik niet.
Help ik vind dit lastig, heeft iemand advies?
En ik heb deze week nog 2 sollicitatiegesprekken waar ik volgens mij ook goede kans maak dus dan wordt het nog een moeilijkere ā€œdansā€

@demelza onder deze post waar ik op antwoord staan wat lijstjes!

Uiteindelijk lag bij mij alles nog wel behoorlijk vast. In plaats van een cao was er een document voor de algemenere voorwaarden voor bijvoorbeeld ziekte en reiskosten enzo.

1 like

In de laatste maanden voor mijn studie. Ik vond dat uit eindelijk best stressvol want ik was ergens aangenomen onder voorbehoud dat ik mijn diploma op datum x zou halen. Aan de andere kant gaf het ook wel motivatie.

1 like

Ik denk dat opzich iedereen die ā€˜boven’ je staat in rang wel als credible wordt aangenomen. Ik zou niet iemand als referentie opgeven als diegene dezelfde titel als jij had/heeft

Komende maandag heb ik een kennismakingsgesprek voor een functie die me heel erg aanspreekt. Inmiddels al telefonisch en contact via de mail gehad. Het is een vrij informele sfeer op het kantoor, en ik wil me natuurlijk goed voorbereiden. Mijn CV nog even goed doorgenomen en aangepast waar nodig is.
Nu heb ik ook even wat vragen op papier gezet die ik zelf kan stellen (hoe gaan ze om met corona en de maatregelen, is er ruimte voor ambitie etc). Welke vragen stellen jullie tijdens een sollicitatiegesprek?

Ik stel ook vaak bepaalde vragen aan de persoon/personen aan de andere kant van de tafel.
ā€œHoe lang werk je al bij X?ā€ en dan ga ik soms nog doorvragen als ze enthousiast vertellen over hun tijd daar .
Soms vraag ik ook door naar de laatste ontwikkelingen/projecten/uitdagingen waar een bedrijf voor staat. Maar dat is afhankelijk van het soort bedrijf etc.

En vragen over andere voorwaarden (fietsenplan, bijdrage zorgverzekering, opleidingsbudget etc). ==> maar meestal bij 2e gesprek

3 likes